عامل کشتار پرندگان حمایت شده در گلستان به سه سال حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): آذرماه سال گذشته تصویری از یک شکارچی متخلف درحالیکه تعداد زیادی پرنده وحشی از جمله پرندگان حمایت شده و کمیابی نظیر پلیکان خاکستری و فلامینگو را شکار کرده است، در فضای مجازی منتشر گردید.

به دنبال انتشار این تصویر با توجه به مشخص بودن شماره پلاک خودرو و چهره متخلف، نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان به بررسی موضوع پرداخته و پس از چند روز تحقیق و بررسی هویت متخلف را شناسایی نمودند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: پس از شناسایی هویت متهم، با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان پرونده ای در این رابطه در دادگستری استان تشکیل و با دستور دادستان محترم گرگان حکم جلب متهم و توقیف خودروی مربوطه صادر گردید اما شکارچی متخلف که متوجه شده بود مامورین درصدد دستگیری وی هستند متواری شده بود.

احمد دباغیان اظهار داشت: پس از گذشته پنج هفته، مخفیگاه متخلف در یکی روستاهای اطراف کردکوی شناسایی و متهم ساعت شش صبح روز یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ در عملیات پلیس اطلاعات و امنیت کردکوی و نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان دستگیر شد.

پرونده متهمپس از تکمیل در دادسرا و صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب گمیشان جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز مجموعا ۷ فلامینگو، دو پلیکان، ۴۴ باکلان، ۳۹ چنگر، ۴ مرگوس، ۲ قرقاول و ۱۳ چنگر به دادگاه ارجاع گردید.

در جریان رسیدگی به پرونده متهم در دادگاه جزائی گمیشان، دادگاه با توجه به گزارش محیط زیست و عکس های ارائه شده، دفاعیات بلاوجه متخلف در مرحله دادیاری (بازجویی)، کیفرخواست صادره از دادسرا و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۲ قانون شکار و صید متهم را به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم نمود.

همچنین دادگاه متهم را موظف نمود ضمن انجام پژوهش و تهیه مقاله در مورد علت کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان، همانطور که تصویر کشتار پرندگان در فضای مجازی منتشر شده است، نتیجه این پژوهش را نیز در فضای مجازی منتشر نماید.

متهم از سوی دادگاه موظف شد به مدت دو سال هفته ای یک روز با حضور در اداره محیط زیست بندر ترکن و گمیشان به آموزش محیط بانی و آشنایی با آثار مخرب شکار غیرمجاز پرداخته و آموخته های خود را در فضای مجازی منتشر نماید.

پس از محکومیت در دادگاه، متهم می بایست ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز گونه های فوق الذکر را نیز به حساب دولت واریز نماید.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>