واکنش رییس ، نایب رییس و نمایندگان مجلس به آلودگی هوای تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): با گذشت دو ماه از فصل پاییز، هوای کلان شهرهای کشور به خصوص شهر تهران آلوده شده و مشکلاتی را برای شهروندان بوجود آورده است.

به گزارش خانه‌ ملت، قرار گرفتن در شرایط بحرانی و اضطرار باعث شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات علنی هفته جاری بارها نسبت به شرایط بحرانی هشدار داده و خواستار تلاش جدی دولت برای رفع آن شوند.

در همین زمینه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه علی مطهری درخواست نمایندگانی را در مجلس قرائت کرد که خواهان تشکیل کارگروه اضطراری مقابله با آلودگی هوا بودند.

علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که با توجه به آلودگی هوای تهران باید طرح زوج و فرد و تعطیلی کارخانجات آلاینده تا پایان دی‌ماه اجرا شود. وی همچنین تاکید دارد که شیوه‌نامه مقابله با آلودگی هوا از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ابلاغ شود تا همه دستگا‌ها را نسبت به اجرای آن ملزم سازد.

احمدعلی کیخا نیز  تشکیل کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا را برای انجام اقدامات فوری جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آلایندگی ضروری دانسته

علیرضا رحیمی عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز با تشریح شرایط بحرانی شهروندان تهرانی، بر هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مسئول رفع آلایندگی تاکید دارد.

سایر نمایندگان مجلس چون محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی از ریاست مجلس درخواست تعیین تکلیف لایحه هوای پاک را داشتند، چراکه این لایحه راهکارهای موثری را برای مقابله با آلودگی هوا خواهد داشت.

از این رو دکتر علی لاریجانی در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۴ آبان در پاسخ به درخواست نمایندگان، از کمیسیون کشاورزی مجلس خواست تا این لایحه را هر چه سریعتر اصلاح و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارسال کنند.

علی لاریجانی: کمیسیون کشاورزی هرچه سریع تر لایحه هوای پاک را تعیین تکلیف کند

دکتر لاریجانی در نشست علنی صحن مجلس شورای اسلامی درباره تسریع در تعیین تکلیف لایحه هوای پاک، افزود: مسئله آلودگی بسیار مهم است و در این رابطه کلیات لایحه هوای پاک در مجلس به تصویب رسیده البته اشکالاتی در دو الی سه ماده وجود داشت که به دلیل اینکه موضوع به حذف مواد مهم در لایحه منتهی نشود مقرر شد در کمیسیون کشاورزی مورد رسیدگی بیشتر قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس اهتمام جدی برای رسیدگی به لایحه مقابله با آلودگی هوا داشته باشد تا در رسیدگی به این موضوع تسریع شود. البته برای مقابله با آلودگی هوا موضوع تنها محدود به قانون نیست و از قوانین موجود نیز می توان استفاده کرد اما در کل وجود ضابطه در این رابطه بسیار مهم است.

علی مطهری: کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا تشکیل شود

علی مطهری نیز در نشست علنی روز  یکشنبه ۲۳ آبانمجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از نمایندگان با توجه به وضعیت آلودگی هوا تذکراتی به وزارت کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداری‌ها و مسئولان شهرهای بزرگ برای رسیدگی به این وضعیت داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس تذکرات مذکور آلودگی هوای بسیاری از مناطق در مرز هشدار قرار گرفته بنابراین خواهش می‌کنیم کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا تشکیل شود و اقدامات جدی در این رابطه انجام شود تا از وارد شدن خسارات بزرگ، ان‌شاء الله جلوگیری شود.

مطهری افزود: پیشنهاداتی در خصوص اینکه طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل تا پایان آذر ماه در تهران اجرایی شود، ارائه شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بر اساس پیشنهاد نمایندگان باید اقدامات دیگری در راستای مقابله با آلودگی هوا مخصوصا در موضوع مدیریت مدارس کشور به ویژه مدارس ابتدایی انجام شود.

شاعری: ضرورت اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی کارخانجات آلاینده تا پایان دی‌ماه

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه ملی آلودگی هوا در شرایط هشدار و اضطرار باید تشکیل شود و اقدامات لازم را انجام دهد.تصمیمات این کارگروه باید برای همه دستگاi ها الزام آور باشد. امروز هفتمین روزی است که هوای تهران و برخی کلان‌شهرها آلوده است. غلظت آلایندگی در بخی از شهرها به حدی است که برای گروه‌های سنی حساس مانند کودکان، بزرگسالان و بیماران قلبی و ریوی خطرناک است.

علی محمد شاعری تصریح کرد: مهم‌ترین تصمیماتی که در وضعیت هشدار می‌توان گرفت آنکه مقررات زوج و فرد برای تردد خودرو از درب منزل حداقل تا پایان دی ماه به مرحله اجرا درآید. کارخانجات آلاینده نیز اجازه فعالیت در این دو ماه نداشته باشند. همچنین تردد خودروهای آلوده و دودزا و فرسوده که حدود ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس با سن بیش از بیست سال را به تنهایی شامل می‌شود، باید ممنوع شود.

نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکاء در مجلس شورای اسلامی، افزود: فروش مجوزهای روزانه برای تردد در حوزه طرح‌های ترافیکی نیز باید از سوی شهرداری‌ها ممنوع شود. فعالیت‌های عمرانی هم باید به حداقل میزان در این روزها برسد تا آلایندگی‌های احتمالی مرتفع شود. البته خانواده‌ها در نوع و میزان مصرف سوخت در منازل هم باید در صرفه جویی میزان سوخت اقدامات مربوطه را لحاظ کنند. دولت ساعات کاری کارکنان را می‌تواند به گونه‌ای تنظیم کند که در ساعات آلایندگی حداقل تردد در سطح شهر وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است: هر عاملی که سبب ایجاد گره ترافیکی شود موجب افزایش مصرف سوخت و در نهایت آلودگی هوا می‌شودT بنابراین شهرداری‌‌ها و وزارت کشور باید ترددها را کنترل کنند. مقررات اجرایی در وضعیت هشدار باید از سوی دولت به سازمان حفاظت محیط‌ زیست ابلاغ شود تا شیوه نامه برای همه دستگاه‌ها ملاک عمل قرار گیرد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+159
-22
  

3 دیدگاه

  1. morteza می‌گوید:

    طرح خروج خودروی فرسوده به کجا رسید ؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. وحید می‌گوید:

    خیلی عجیبه که هوای آلوده برای کودکان مضر و مدارس ابتدایی رو تعطیل میکنن.
    مگر دبیرستانی ها و دانشگاهی ها و….شش ندارن،تنها حذف کارخانه های آلاینده هست که میتونه خوب باشه،زوج و فرد ماشین ها و دادن لایحه های تکراری در مجلس هیچ دردی رو دوا نمیکنه.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. جمشید از خوی می‌گوید:

    همه بر سر شاخ نشسته ایم و بن میبریم.!
    و لاجرم همه راهها در ایران به تهران ختم میشود.
    اینکه با وجود توسعه نیافتگی و صنعتی نشدن رتبه ایران در بین ملل تولید کننده های گازهای گلخانه ای و گرم کننده هوا ۹ شده است به روشنی عیان کننده کیفیت ودرجه محیط زندگی شهروندان این اقلیم است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>