عاملین شکار قوچ وحشی در لامرد علاوه بر واریز یکصد میلیون ریال ضرر و زیان محیط زیست به ۵۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز دوشنبه ۹۵/۸/۳ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان لامرد فارس حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع کوه هوا متوجه حضور سه شکارچی متخلف شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست لامرد در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و در جریان تعقیب و گریز دو نفر از متخلفین دستگیر شدند اما نفر سوم متواری گردید.

سلمان پور اظهار داشت: در بازرسی از متخلفین لاشه یک قوچ وحشی به همراه یک اسلحه گلوله زنی برنو، یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ و یک اسلحه شکاری ساچمه زنی کالیبر ۱۲ به همراه فشنگ های مربوطه کشف و ضبط گردید.

متهمین پس از بازداشت و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده و با دستور مقام قضایی بصورت موقت روانه زندان شدند. همچنین متهم فراری نیز یک روز بعد خود را به مراجع قضایی معرفی نمود.

شکارچیان متخلف روز سه شنبه ۹۵/۸/۴ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی خنج، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای یگان محیط زیست، دفاعیات بلاوجه متخلفین، بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هر یک از متهمان را به تحمل شش ماه حبس محکوم و شش ماه حبس متهمین را به هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

سه قبضه سلاح کشف شده از شکارچیان متخلف بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+8
-13
  

10 دیدگاه

  1. شیر بیشه ای ایرانب می‌گوید:

    به علت تعداد کم وحوش در گله ها و همچنین حفظ خوراک گوشتخوران در حال حاضر شکار نرها هم به شدت مضر است. لازم به ذکر است در گذشته گله های قوچ و میش و کل و بز و آهو دهها هزاری و حتی صدهزاری( صدو پنجاه هزار راس قوچ و میش در پارک ملی گلستان در سال ۱۳۵۰) در کشور می زیستند . ولی الان گله ها در بسیاری نقاط به دسته های چند ده تایی و یا کوچکتر تنزل یافته از سوی دیگر پیشتر، نرهای جوان پس از بلوغ مسافت زیادی را طی کرده و به گله غیر خویشاوند می پیوستند که امروز به علت جاده های ناامن و حضور انسانها در همه مسیرهای مهاجرتی، امکان پذیر نیست در نتیجه به علت جفتگیری های خویشاوندی مشکل هم خونی (یکسان شدن هر دو ژن تعدادی از جفت ژنها به علت رسیدن از دوطرف پدر و مادر از یک یا چند نیای مشترکشان) و همچنین در دسته های کوچک رانش ژنتیکی(افزایش احتمال تصادفی حذف تعدادی از تنوع ژنها و کمتر شدن تنوع ژنتیکی با کمتر شدن تعداد جمعیت دسته ) بیشتر می شود. در مورد همخونی در دامهای خانگی از گاو و گوسفند و بز واسب تا مرغ و کبوتر و زنبور عسل مطالعات و تحقیقات بسیاری شده که قابل تعمیم و تطبیق به همه جاندران می باشد. این تحقیقات حاکی از کاهش کارایی دام مانند کاهش وزن و کوچک شدن جثه کم شدن شیر و چربی و پروتویین شیر و عسل و تخم مرغ کاهش باروری و تعداد فرزندان و بروز صفات ناخواسته مغلوب و همچنین تلفات بالای فرزندان و همچنین کاهش شایستگی های ادامه زندگی فرزندان( محیط خشن طبیعت ژنهای غالب سالم و باهوش را حفظ می کند ولی به ژنهای مغلوب نامناسب کاری ندارد که در همخونی احتمال بروز آنها بیشتر میشود) همچنین به علت شبیه شدن همه، آسیبپذیری آنها نسبت به یک یا چند بیماری خاص افزایش یافته که می تواند همه را از بین ببرد. این مشکلات در درازمدت (البته اگر در کوتاه مدت موفق نشویم با کشتن و تمام کردن فیزکی وحوش آنها را تمام کنیم) باعث انقراض آنها خواهد شد. تنوع ژنتیکی به وجود آمده حاصل جهش هایی می باشد که ندرتا در ژنها رخ می دهد و طی میلیونها سال در جمعیتهای بزرگ رخ داده و باز در میلیونها سال در شرایط سخت بهترین های آنها گزیده و حفظ شده و با تعداد اندک فعلی و در زمان کوتاه و مشکلات امروزی تکرار ناپذیر است و کشور ما که خود موطن اصلی و خواستگاه تکامل وحوش و گیاهان ( نه گونه های مهاجر و کم تنوع) بوده دارای ذخایر ژنتیکی ارزشمندی بوده و به این ارزانی نبایستی آنها را نابود کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

    • دوستی که به این بیان دقیق و علمی نظر منفی داده ای، ای کاش دلیل خود را می نوشتی تا ما هم بدانیم. البته در زمانه ای که قرق های ملی میهن در سه استان به وسیله ی دولت برای شکار به بخش خصوصی سپرده می شود؛ طبیعی است که عده ای از مردم چَشت(عادت کرده)، حاضر نیستند به این راحتی دست بردارند؛ وگرنه، از این متنِ زیبای «شیر»، چون توان گشت دلگیر!؟

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  2. سلام دوستان

    «بنا بر این، دادگاه هر یک از متهمان را به تحمل شش ماه حبس محکوم، و شش ماه حبس متهمین را به هجده میلیون ریال جزای نقدی تبدیل نمود.»

    این کاریست درست. بخشی از دلایل آن را پیشتر اعلام کرده ام که در آینده باز بدان خواهم پرداخت.

    زندان های میهن ما پر است از زندانی؛ پر نیست، لبریز از زندانی است.* پس باید شیوه های دیگری را در پیش گرفت.

    * چرایی لبریز بودن زندان ها از زندانی را نیز در آینده در وبگاه «دریای تالش» به بررسی خواهم نشست.

    پیروز و شاد باشید

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  3. بهپور قربانی می‌گوید:

    اگه قوچ معروف مینیاتوری باشه که جریمش باید بیشتر باشه…منظورم قوچ ومیش لارستان هس که منحصرا فقط اونجاس …

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  4. کاسپین می‌گوید:

    جــــــرم بـــزرگ
    مجازات ضعیـف

    داغ Thumb up 16 Thumb down 16

  5. خورشید می‌گوید:

    توی هر کشور طی هر چند سال به زور و زحمت یک فرد نخبه و مفید و ارزشمند ظهور می کنه!

    اما ماشالا موجودات بی ارزش و مضر و مزاحم همینطور به وفور از کوه و دشت های ما سرازیرند و مشغول چپاول و ولگردی و مفت خوری!!!

    داغ Thumb up 17 Thumb down 21

    • سلام دوستان
      منگفتی را ارسال نمودم که منتشر نشد؛ شاید دریافت نشد.
      چکیده ی آن را دوباره می فرستم: «سلام بر خورشید. این سخن شما در بابِ آدمی، نه فقط در ارتباط با جنگل و طبیعت و جانور و گیاه در میهن ما مِصداق دارد، بلکه در ارتباط با اَعمال کل جامعه ی جهان نیز گواه هست. ایجاد جنگ های مصنوعی، نابودی گل و گیاه و جانور، و ویرانی های عظیم طبیعت در دوران ما، پیوسته بر دیدگاه حکیمانه ی شما مُهر تأیید می زند. یعنی نشان می دهد که بخش بزرگی از بشر در جهان امروز متأسفانه بیشتر خرابکار است تا سازنده. و این چنین بشر و جامعه ای نه فقط خوشبخت نیست، بلکه در بلند مدت، بی هیچ تردیدی حتمن بازنده است. این حرف من نیست؛ حکمِ بار ها و بار ها به اثبات رسیده ی تاریخ است.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  6. رضا1394 می‌گوید:

    با سلام
    اگرچه بنده با شکار کلا مخالفم ولی باید گفت تورها و مجوزهای شکاری که در کشورهای دیگر برای کسب درآمد صادر می شود برای شکار حیوانات تربیت شده و پرورشی مشخص و معین (نه گونه های طبیعی وحشی که ذخایر ارزشمند ژنتیکی) می باشد که با همراهی شکاربان و با ارائه خدمات دیگر نظیر اسلحه، تاکسیدرمی و عکس و هتل و … ارائه می شود. و می توان شکارگاههای مصنوعی را در مناطقی فاقد وحوش برای علاقه مندان ایجاد کرد و فشار را از روی طبیعت و محیط بانان برداشت.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

    • آقا رضای عزیز، شما مثل اینکه در جریان وضعیت طبیعت کشور نیستید! با چه امکاناتی می خواهید شکارگاه مصنوعی ایجاد نمایید!؟ در این سر زمین مظلوم، همین حیات وحش طبیعی که هست را در سه استان به بخش خصوصی اجاره داده اند تا شکارگاه شود! وقتی چرایی آن را می پرسیم؛ جواب می دهند که: بودجه برای نگهداری نداریم!

      داغ Thumb up 9 Thumb down 11

  7. شاهین می‌گوید:

    از قاضی محترم پرونده مصادره اسلحه و ابطال جواز حمل متخلفین را خواهانیم

    داغ Thumb up 13 Thumb down 12

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>