شکارچی دارای پروانه شکار پرنده به جرم حمل فشنگ چهارپاره به ۹۱ روز حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اواسط ماه گذشته نیروهای یگان محیط زیست آرادان در استان سمنان حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان در حاشیه منطقه شکار ممنوع خنار به یک خودرو مشکوک شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آرادان گفت: محیط بانان خودروی مذکور را متوقف نموده و در بررسی ها متوجه شدند راننده خودرو دارای پروانه شکار عادی پرنده می باشد و جهت انجام شکار وارد عرصه طبیعی شده است.

جواد شاه حسینی اظهار داشت: مامورین در بازرسی از این شکارچی یک اسلحه شکاری دارای جواز حمل و یک قطار فشنگ حاوی ۹ عدد فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) را کشف و ضبط نمودند.

علی رغم دارا بودن پروانه عادی شکار پرنده، با توجه به اینکه فشنگ چهارپاره، غیرمجاز به شمار این شکارچی بازداشت و  پس از تشکیل پرونده به جرم حمل مهمات قاچاق به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده، دادگاه با استناد به گزارش نیروهای محیط زیست، صورتجلسه کشف ۹ عدد فشنگ چهارپاره و دفاعیات بلاوجه متهم که اظهار داشته بود از ممنوع بودن این مهمات اطلاعی نداشته و هشت سال پیش آنها را تهیه نموده است، بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم و مدت حبس به ۹ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل نمود. (در صورت عدم پرداخت جزای نقدی مجازات حبس اجرا میگردد.)

همچنین با رای دادگاه این شکارچی به مدت دو سال از حضور در کلیه مناطق شکار ممنوع شهرستان آرادان محروم گردید.

 

ضمنا با استنار به ماده ۱۸ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات  و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، ۹ عدد فشنگ چهارپاره کشف شده از متهم به نفع دولت مصادره گردید.

+67
-421
  

29 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    نتیجه این سختگیری ها از طرف محیط بانان موجب شده است که جمعیت برخی از پستانداران مانند قوچ و میش، امسال اندکی نسبت به سالهای گذشته بهبود پیدا کرده است، باید قدردان این زحمات باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 48

  2. مصطفی می‌گوید:

    خوبه اقلا قضاتمون دیگه موضوع رو جدی گرفتن

    پر طرفدار Thumb up 79 Thumb down 50

  3. اینهم از این (استعفا) می‌گوید:

    این هم از شکارچی مجاز . . .

    پر طرفدار Thumb up 79 Thumb down 49

  4. ali می‌گوید:

    ایا شخص مورد نظر بزهى رو انجام داده؟تا کى افراط وتفریط؟به نظر شما اگر از مقابلش در شکارگاه (با فرض صحت تمام مدارک شکار)گرازى حمله ور میشد ،ایشون حق دفاع از خود را نباید میداشت؟!!لابد جواب شما اینست که خوب شکار نرود!یعنى پاک کردن صورت مساله بجاى حل ان!مهمات فقط براى شکار نیست براى دفاع از خود در عرصه طبیعت هم هست.یعنى شخص چون شکار رفته باید خطر مرگ توسط مثلا گراز رو هم متحمل بشه!!!در تمام دنیا به شکارچى مجاز احترام گذاشته مى شود ودر ایران تحقیر میشود!!!

    پر طرفدار Thumb up 104 Thumb down 61

    • مسعود شهرابی می‌گوید:

      از کی تا حالا گراز شده عامل تهدید مستقیم برای جون آدمیزاد؟؟ در اکثر مواقعی که گراز به انسانی حمله کرده این انسان بوده که جون گراز رو تهدید کرده و حیوون زبون بسته هم در حد توان و طبق غریزه هر موجود زنده ای از خودش دفاع کرده
      در چند مورد خبر مستندی که موجود هست شکارچی بعد از شلیک به گراز توسط گراز کشته یا زخمی شده و این اتفاقات هم بخشی از شکار حیوانات خطرناک هست که باید شکارچی برای چنین خطری آماده باشه خطر بخشی از شکار هست که البته ممکنه شکارچی خودش شکار بشه
      اینطور که شما میگید پس چون احتمال حمله حیوانی چون گراز در طبیعت هست و باید مهمات به همراه داشت پس باید هر کی به دل طبیعت میزنه باید اسلحه و مهمات برای جلوگیری از کشته شدن توسط گراز با خودش ببره کشاورزان هم چون ممکنه مورد حمله گراز قرار بگیرد باید اسلحه و مهمات داشته باشن همینطور همه طبیعت گردان و کوهنوردان و غیره
      دوستان مراقب باشن گراز نخورشون….
      توجیه تخلف بدتر از تخلف هست
      این شخص مهمات غیرمجاز رو برای تخلف همراه خود داشته و باید حکمی قاطع صادر میشد

      داغ Thumb up 52 Thumb down 67

    • امیر امینی می‌گوید:

      @ali:علی جان اینقدر فرمایشات شما با مزه بود که دلم نیامد ازت تشکر نکنم . کار جماعت شکارچی به کجا کشیده است!!!!
      چه استدلال های بامزه ای.

      پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 47

  5. خورشید می‌گوید:

    احکام صادر شده توسط قضات محترم در ماه های اخیر با شیب خوبی به سمت انطباق، تاثیرگذاری و بازدرندگی حرکت کرده.

    از حساسیت و شعور این عزیزان ممنونیم و حرکت به سوی یک جامعه ی به کلی عاری از فرهنگ مذموم شکار رو آرزومندیم، انشالا

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 53

  6. علیرضا می‌گوید:

    چرا در باره عکس منتشر شده در فضای مجازی که در آن فردی ددمنشانه الاغی را با بیل مکانیکی آویزان نموده و اعدام نموده اطلاع رسانی نمی کنید و ماهیت این خبیث انسان نما را برای مردم فاش نمایید

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 14

  7. ایرانی می‌گوید:

    متاسفانه اکثر قریب به اتفاق جماعت شکارچی هیچ ارزشی برای قانون و حقوق دیگران قائل نیستند و بجز سود و خوش گذرانی خودشون به هیچ چیز دیگه ای نه فکر میکنند نه اهمیت میدهند.
    وقتی کسی “تفریحش” گرفتن جان موجودات زنده باشه و از اون لذت ببره نمیشه ازش توقع خاصی داشت چون در دوران پارینه سنگی و غارنشینی فیکس شده و با همون سطح از شعور و خلق و خو به تمام مسائل و دنیای امروز نگاه میکنه.

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 64

  8. شاهین می‌گوید:

    کلا صدور پروانه شکار از بن و ریشه اشتباه هست و قطعاً تخلفات زیست محیطی بسیار زیادی با این یک تیکه کاغذ انجام خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 66

  9. کیوان می‌گوید:

    خوب جریمه میکردین به خاطر نه تا فشنگ سه ماه زندانی چه خبره از طرف کلاش میگیرن زندان نمیدن به این بیچاره ،چی بگم کار محیط زیست شده فقط گرفتن چند نفر شکارچی دیگه کی درخت میبره و رودخانه هارو خشک میکنه و جاده میسازه همش شده ازاد به جای این کارها برین یکم هم زیستگاه هارو درست کنین

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 46

  10. احسان می‌گوید:

    اگه ممنوعه پس چرا داخل فروشگاه مجاز فروش میره چرا مهمات سازی تولید میکنه

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 4

  11. فسایی می‌گوید:

    بهتر است با فرهنگ سازی و همکاری بیش از پیش با مردم در حفظ اهداف محیط زیست تلاش کنیم و پروانه شکار به شکارچیان دارای صلاحیت، راهی است برای معقول شدن و شکار در چهار چوب قانون خواهد بود. علی رغم اینکه بعضی مواقع به علت نبود اطلاعات و آگاهی لازم از سوی شکارچیان مجاز وارد منطقه غیر مجاز شده و یا فشنگ چهارپاره به همراه داشته اند و یا موارد تخلف دیگر اتفاق می افتد. وجود یک تفکر و درک بالایی از طرف سازمان محترم محیط زیست لازم است که همراه با صدور پروانه شکار، آگاهی و اطلاعات لازم را در قالب کلاس های آموزشی به شکارچیان مجاز قبل از صدور پروانه شکار انتقال داده شود و از بروز موارد تخلف جلوگیری نمایند. دوستدار محیط زیست.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 9

    • ali می‌گوید:

      شکار با فشنگ چهارپاره ممنوع است اما دفع خطر با قصد شکار دو امر مجزا است که باید در احکام صادره به ان توجه شود.

      داغ Thumb up 23 Thumb down 38

    • Ali می‌گوید:

      در ضمن مثل اینکه درست بیان نشد،بنده از متن بالا منظورم حمل ازاد چهارپاره نبود.منظور درک شرایط است.درضمن دوستانى که نظر گذاشتن ،وقتى گراز یا هرحیوان دیگر مثلا سگ هار،به اونها حمله کنه اونرو نوازش مى کنند ؟افراط وتفریط کلا شیوه ماست!!

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  12. مهران می‌گوید:

    مامورای محیط زیست با این کاراهاشون فقط دارن تفرقه افکنی میکنن

    داغ Thumb up 29 Thumb down 41

  13. Mani می‌گوید:

    به این میگن افراط و تفریط

    داغ Thumb up 22 Thumb down 39

  14. مهرداد می‌گوید:

    قابل توجه افراد طرفدار شکار که به هربهانه دنبال توجیه کشتار حیوانات بی گناه هستند

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 33

  15. محسن رزاقی می‌گوید:

    اون حضرات که سنگ شکارچى مجاز و قانونمند را به سینه میزدند عاقبت مجوزها را ببینند.

    داغ Thumb up 23 Thumb down 25

  16. Ahoo می‌گوید:

    دوستان در جریان باشن اون شکارچی قوچی هم ک هفته پیش در این منطقه دستگیر شد شکارچی مجاز پرنده بود

    داغ Thumb up 11 Thumb down 17

  17. فرهاد می‌گوید:

    توجه دوستان عزیز مغرض وغیرمغرض رو به اخبار منتشر شده در همین سایت جلب می کنم .حداقل هفته ای یک خبر از شکار انواع چهارپاتوسط افرادی که دارای انواع واقسام تفنگهای گلوله زنی غیر مجاز هستند جلب می کنم .با یک جمع بندی ساده وفقط درخصوص شکارهایی که کشف شده اند ، وبا احتساب اینکه فقط ۱۰درصد کشفیات داریم تعدادشکارهای بزرگی که ازبین میروند ،سالانه حدود ۴۸۰راس است . با این پتانسیلی که در خصوص حفاظت از محیط زیست توکشور هست حساب کنید تا چند سال آتی تمامی قوچ ومیشها وکل وبزهای این کشورازبین خواهند رفت ؟ حالا تصور کنید محیط بانان خدوم این محیط زیست آشفته، انرژی خودشون رو روی جلب یک شکارچی مجاز دارای پروانه کردند که فشنگ چارپاره داشته وچقدر این قاضی محترم هم توبلبشوی انواع پرونده های معطل در قوه قضائیه فرصت داشته اند که موضوع را بررسی وحکم صادر کنند .ویک تعداد دوستان مطلع وغیرمطلع وصاحب نظر وغیر صاحب نظر پشت سر شکاروشکارچی اظهار فضل نموده اند .خدا آخروعاقبت شکار،شکارچی،محیط زیست،محیط بان،تفنگ ،فشنگ،روستایی که روش زیادشده،یعنی روشو زیادکردیم وهزارنقطه دیگرروتواین آشفته بازار (البته درموردمحیط زیست) به خیر کنه .آمین

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  18. محلی طبیعت ستیز می‌گوید:

    دوستان همونطوری که اکثر ماها دفاع میکنیم از احکام سختگیرانه ولی بهتر اینه که کمی خودمون جای طرف مقابل هم بزاریم…. طرف رفته پروانه شکار گرفته هنوز شکار نکرده تو مناطق آزاد هم بوده ….. اونوقت بگیرنش که ۴ تا چهارپاره همراهشه یکمی ناراحت کنندس…. این رفتارها باعث میشه شکارچیان بیشتر دست به اعمال غیر قانونی بزنند.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

  19. Sniper می‌گوید:

    متاسفانه همین احکام سنگین باعث میشه بعضی افراد کم خرد تامرز درگیری مسلحانه که شاید منجر به کشته شدن یک انسان بشود پیش بروند

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 9

  20. Amir می‌گوید:

    خلایق هرچه لایق…اینو کلی گفتم اهل دلاش میفهمن ینی چی..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>