۶۴۵۰ قوچ ومیش و کل وبز در منطقه شکار ممنوع کاوه ده فیروزکوه سرشماری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سرشماری پاییزه حیات وحش در منطقه شکار ممنوع کاوه ده شهرستان فیروزکوه طی هفته گذشته با حضور محیط بانان این شهرستان، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی صورت گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در این باره گفت: این سرشماری طی دو روز در روزهای سوم و چهارم ماه جاری با حضور ۱۴ اکیپ در مسیرهای مختلف انجام شد.

محمد فریدی اظهار داشت: در جریان این سرشماری در حوزه محیطبانی پشتکوه ۲۳۸۵ قوچ و میش و  ۴۱۵ کل و بز وحشی و در حوزه محیطبانی انزها ۳۰۹۰ قوچ و میش و ۵۶۰ کل و بز توسط اکیپ های سرشماری مشاهده و شمارش گردید.

بنابراین در مجموع تعداد ۵۴۷۵ قوچ و میش و ۹۷۵ کل و بز در منطقه شکار ممنوع کاوه ده شمارش گردید که نسبت به سال گذشته ۱۴۵۰ عدد افزایش نشان می دهد.

به گزارش دیده بان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع کاوه ده فیروزکوه به لحاظ تعداد گونه های قابل سرشماری (پستانداران علفخوار وحشی) قطعا در بین یکی از سه منطقه نخست کشور بوده و در میان مناطق آزاد و شکار ممنوع قطعا رتبه نخست را دارا می باشد.

منطقه شکار ممنوع کاوه ده فیروزکوه علاوه بر تعداد جمعیت، از تنوع زیستی بالایی نیز برخوردار می باشد. در جریان دروبین گذاری که ماه گذشته در مقابل آبشخورهای این منطقه انجام شد تصاویر متعددی از گونه های جانوری مختلف از جمله پلنگ، گربه پالاس، کفتار راه راه، سمور، روباه، گرگ، شغال، کل و بز و قوچ میش وحشی به ثبت رسید (لینک مرتبط) و حضور آهو ، گراز و گونه های دیگری نیز قبلا در این منطقه اثبات شده است.

با توجه به جمعیت و تنوع زیستی بسیار خوب، همچنین وسعت زیاد و دست نخورده بودن بسیاری از قسمت های منطقه شکار ممنوع کاوه ده، ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست با قید فوریت و اولویت موضوع ارتقاء سطح این منطقه را در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار داده و در اولین جلسه پیش روی این شورا مطرح نماید تا در صورت موافقت سایر اعضای شورا از جمله وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی این زیست بوم ارزشمند تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و از دست اندازی و تخریب های احتمالی در آینده مصون بماند.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

 

+107
-8
  

15 دیدگاه

  1. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    چندی پیش هم عکسهایی از گربه پالاس و پلنگ و دیگر وحوش از منطقه کاوده در همین پایگاه منتشر کردید و یک بار هم در ۷ اسفند ۹۴ عکسهایی بی نظیری از وحوش یک منطقه آزاد در جنگلهای بکر آمل (شامل خرس و چند پلنگ و شوکا ودیگر وحوش) منتشر کردید که واقعا دو تا پارک ملی گمشده می باشند.

    اول از همه محیطبانان و جنگلبانان خواهشمند است با عکسبرداری، مناطق اینچنینی را به همه بشناسانید. در مرحله بعدی از سازمان حفاطت از محیط زیست خواهشمند است نسبت به ارتقا و در صورت امکان تبدیل این دو منطقه به پارک ملی اقدام نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  2. اشنا می‌گوید:

    چه قد خوبه به سرمایه های کشور بهادادن …

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  3. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    در حال حاضر متاسفانه به علت کمبود بودجه ارتقا مناطق کاهش یافته و بسیاری از مناطق حفاظت شده هنوز پهنه بندی نشده اند و محدوده امن تعلیف ممنوع آنها مشخص نشده و بسیاری از مناطق حفاظت شده فاقد هرگونه پاسگاه یا محیطبان مستقل می باشند و حتی در تامین پول سوخت چند خودرو و جیره محیطبانان هم ناتوانند و به علت کمبود بودجه روشهایی چون قرق محلی تعریف شده اند. در صورتی که می توان با روشهای دیگر هم منابع مالی ایجاد کرد. برای مثال با ترویج و فرهنگ سازی وقف و نذر از خیرین برای تامیین هزینه حفظ طبیعت کشور کمک گرفت. و همچنین در حال حاضر صدا و سیما و شهرداریها از تبلیغات سالانه میلیاردها تومان درآمد کسب کرده و صرف امور خود می کنند و شرکتها میلیاردها توان صرف تبلیغات می کنند. حالا چه اشکالی دارد که نام یک شرکت یا موسسه یا واقف که هزینه ایجاد و نگهداری یک پارک ملی جدید را می پردازد بر روی آن پارک ملی گذاشته شود (نگهداری به طور کامل توسط س ح م ز باشد و صرفا هزینه را شرکت بپردازد و در تبلیغات از آن استفاده کند). همچنین با ترویج گردشگری حیات وحش هم می توان درآمد کسب کرد. اینها گذشته از تاثیر و درآمد به حساب نیامده و غیر مستقیم حفظ این مناطق که اغلب کوهستان و جنگل و حوزه های آبخیز بوده و باعث افزایش کیفیت و کمیت آبها و همچنین خسارات سیل و غیره می شوند می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. کیوان می‌گوید:

    اگر سرشماری نسبتا دقیق و درست باشه نشان میده این سخت گیریهای اخیر محیط زیست جواب داده

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  5. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تشکر و خسته نباشید به همه زحمتکشانی که در این سرشماری حضور داشتند
    این جمعیت مناسب از قوچ و میش وکل و بز و حضور گونه های مختلف جانوری در این منطقه رو مدیون تلاش محیط بانان و مسئولین محیط زیست منطقه و البته همیاران عزیز هستیم امیدوارم همیشه موفق باشین
    قطعا ارتقای این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده از دست اندازیها به این منطقه تا حد زیادی جلوگیری کرده و طبیعت منطقه رو بیش از بیش دست نخورده خواهد گذاشت امیدوارم خانم ابتکار و دیگر مسئولان سازمان اقدامی عاجل انجام دهند
    قبل از هر چیزی افزایش تعداد محیط بانان در این منطقه میتونه خیلی موثر باشه
    ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  6. میش مرغ می‌گوید:

    بسیار زیبا

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  7. arash.g می‌گوید:

    خسته نباشید محیط بانای دوست داشتنی
    خدا پشت و پناهتون

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  8. عثمان می‌گوید:

    خدا رو شکر

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  9. مهرداد می‌گوید:

    خدارا شکر انشاء الله روزی خبر افزایش مطلوب جمعیت حیات وحش در ساسر ایران را بشنویم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  10. جلیل می‌گوید:

    خداروشکر خیلی خبر خوبی بود انشاالله روز به روز بیشتر بشن و باید جریمه کل و بز را بیشتر کنن به خاطر کم بودن جمعیت نسبت به قوچ و میش…….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  11. شفایی می‌گوید:

    چقد آمار درسته؟ اگه واقعی باشه عالیه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  12. نیما می‌گوید:

    خدا را شکر

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  13. مونا می‌گوید:

    با این سر شماری می توان برای علوفه و آب و… در زمستان و تابستان از قبل پیش بینی کرد و همچنین در چه مناطقی می شود حیوانات بمانند ببر و یوز را آزاد کرد. خسته نباشید.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  14. خورشید می‌گوید:

    بسیار عالی. امتنان و خداقوت محیط بانان عزیز و زحمتکش.
    چشم بد از طبیعت و حیات وحش ایران و محافظان شریفش دور و کور باد! انشالا

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  15. سیدمحمدیعقوبی می‌گوید:

    امسال توفیق شد که همراه با محیطبانان زحمت کش استان تهران و به خصوص شهرستان فیروزکوه در این سرشماری حاضر باشم. انصافا حفاظت از این منطقه با مدیریت بی نقص جناب اقای مهندس فریدی و از خود گذشتگی های محیطبانان بسیار دقیق و فداکار فیروزکوه در سرمحیطبانی های انزها،پشتکوه و ارجمند و نیز همکاری بینظیر و گسترده همیاران محلی که بسیاری از آن ها به مانند یک محیط بان در حفاظت از منطقه سهیم هستند به بار نشسته است.
    و به یکی از نقاط امید حیات وحش کشور تبدیل شده است. قطعا تبدیل منطقه به پارک ملی به هیچ وجه دور از ذهن نباید باشد. ارتباط اکولوژیک کاوه ده با مناطقی چون خنار و پرور بر غنای آن افزوده است.امیدواریم این گنجینه ی کم نظیر بیش از این مورد توجه مسئولین سازمان قرار بگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>