از این پس هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی به منزله قاچاق است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قطعا از این پس هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی به منزله قاچاق است و اگر تاکنون متخلفان در قالب مجوزهای بهره برداری و صنعتی بهره برداری غیرمجاز انجام می دادند از این پس دیگر امکان انجام این تخلفات وجود ندارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی با اشاره به اینکه دستور توقف بهره برداری از عرصه های جنگلی و اجرای طرح استراحت جنگل از جانب وزیر جهاد کشاورزی و تایید مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است، گفت: نیاز بازار به چوب در کشور سالانه  حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب است که ۵۵۰ هزار مترمکعب آن از منابع جنگلی و مابقی از طریث واردات و زراعت چوب تامین می شود.

خداکرم جلالی اظهار داشت: با بیان این که قراردادهای بهره برداری از جنگل ها تمدید نمی شود گفت: بسیاری از مجوزهای بهره برداری تا پایان امسال تمام می شود و دیگر به هیچ عنوان تمدید تمدید نخواهد شد.

تعرفه واردات چوب صفر درصد است

رئیس سازمان جنگل ها افزود: برای واردات چوب تعرفه صفر درصد است و شرایط سهل تری برای واردات پیش بینی شده است.

جلالی تاکید کرد: واردات چوب با حفظ قوانین و مقررات سازمان حفظ نباتات انجام خواهد شد و توسعه زراعت چوب نیز در برنامه حفاظت از جنگل ها قرار دارد.

وی گفت: مساله قرنطینه محموله های چوب وارداتی بسیار حساس و مهم است، بنابراین باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از ورود احتمالی آفات انجام شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: کارخانجات صنعت چوب بری و واحدهایی که تاکنون مجوز بهره برداری از عرصه های جنگلی را داشتند برای ادامه فعالیت می توانند طرح های زراعت چوب و بهره برداری های چند منظوره غیرچوبی را اجرا کنند.

جلالی گفت: برنامه های توقف یکباره و تدریجی بهره برداری از عرصه های جنگلی تدوین شده است که با تامین منابع و اعتبارات لازم با همراهی مجریان طرح های جنگل داری اجرا می شود.

وی افزود: طرح های حفاظت و نهال کاری در سطح یک میلیون هکتار از عرصه های جنگلی شمال و مرمت جاده ها در قالب قراردادهای جدید انجام می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری دوران تنفس و استراحت عرصه های جنگلی را ۳ تا ۵ سال در سطح یک میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

استراحت جنگل ها به منزله رها کردن عرصه های جنگلی نیست

جلالی افزود: در صورت اجرای یکباره طرح تنفس و استراحت جنگل به سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان و اگر تدریجی اجرا شود به سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بر اختصاص این بودجه در دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: در دیگر عرصه های جنگلی به هیچ وجه بهره برداری نداریم و رویکرد حفاظتی است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: استراحت جنگل ها به منزله رها کردن عرصه ها نیست بلکه باید در قالب اجرای طرح های مدیریتی عوامل اسیب رسان کنترل و مهار شود.

از این پس هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی به منزله قاچاق است

جلالی تصریح کرد: قطعا از این پس هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی به منزله قاچاق است و اگر تاکنون متخلفان در قالب مجوزهای بهره برداری و صنعتی بهره برداری غیرمجاز انجام می دادند از این پس دیگر امکان انجام این تخلفات وجود ندارد.

جنگل های هیرکانی ارزشمندترین میراث طبیعی کشور و جهان است

وی گفت: تمام توان و امکانات حفاظتی را برای جلوگیری از قاچاق چوب و بهره برداری از عرصه های جنگلی به کار می گیریم تا این پدیده بطور کامل متوقف شود.

از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی دو میلیون هکتار آن جنگل های خزری یا هیرکانی است که از ارزشمندترین میراث طبیعی کشور و جهان است.

با اجرای طرح استراحت و تنفس جنگل ها،  بهره برداری از یک میلیون هکتار از عرصه های جنگلی خزری متوقف خواهد شد.

+202
0
  

8 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    طرح عدم بهره برداری از جنگل‌های کشور میتونه تا حد زیادی به احیای جنگلها کمک کنه اما ما همیشه در حفاظت و جلوگیری از قاچاق گسترده چوب با مشکل روبرو هستیم جرایم قطع درختان جنگلی بسیار کم و نیروهای یگان منابع طبیعی واقعا کم هستن در کنار اینها چرای بیش از ظرفیت در جنگلها از مشکلات بزرگ حفاظتی هست

    همه میدونیم که رویکرد سازمان جنگلها و البته رویکرد وزارت جهاد کشاورزی تنها بهره برداری بوده و احیای جنگلها کمتر مورد توجه بوده حالا خوشبختانه وقتی با دستور وزیر و حمایت بدنه اصلی سازمان جنگلها روبرو میشیم بسیار بیش از قبل به آینده امیدوار شدیم

    عدم بهره برداری در کنار احیای جنگلها و حفاظتی مستمر و سختگیرانه میتونه بسیار موثر باشه

    گفته میشه ایران در کشور برزیل شصت هزار هکتار زمین زراعی خریداری یا در اجاره داره اگه در چنین مناطقی در حال کشت محصولات تراریخته نباشیم و پرورش درختان برای بهره برداری از چوب رو در اولویت داشته باشیم در کنار کشت فراسرزمینی در کشورهایی چون ارمنستان و روسیه میشه مشکلات صنعت چوب در کشور رو حل کرد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  2. رضا ۱۳۹۵ می‌گوید:

    البته قرار بود دوره تنفس ده ساله باشد که سه تا پنج سال ذکر شده و برخی قرادادهای بهره برداری حتی تا پنج سال دیگر ادامه دارد که دوره استراحت آنها تازه از پنج سال دیگر شروع می شود.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  3. مهرداد می‌گوید:

    خدا کنه قدرت مقابله وجود داشته باشد …

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. رضا ۱۳۹۴ می‌گوید:

    با سلام
    برای احیای جنگلها در صورتی که شرایط محیطی طبیعی و مهیا باشد یعنی پایه مادری و دانه، بذر خاک مناسب، سایه و آب و …. باشد و ناحیه قرق باشد و نهالها چریده یا لگد کوب نشود حداقل پانزده بیست سال زمان لازم است یک جنگل جوان ایجاد شود که اولا در بسیاری از نقاط این شرایط مهیا نیست و بعید است جنگلها خودشان بتوانند احیا شوند که نیاز به قرق و نهال کاری دارد و همچنین زمان ده ساله استراحت هم کم بوده که گویا آن هم به سه تا پنج سال تقلیل یافته است.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. پیمان می‌گوید:

    کدوم جنگل؟مگه جنگلی هم مونده؟همین دیروز جمعه ۱۹اذرماه ۵ساعت بایکی از دوستام داشتیم تو جنگل کردکوی که یکی از بکرترین جنگل های شمال کشور بحساب میاومد دور زدیم”بخدا دیگه چیزی بنام جنگل نمونده.دیگه درختی وجود نداره که بخان برداشت کنن.فقط ۴تادرخت ضخیم تو مسیرجاده واسه نمایش گذاشتن و وقتی۵۰متر میری تو عمق جنگل دیگه درخت بلندتر از۲۰متر نمیبینی.همه درخت هارو بریدن .به غیراز این هم شب تا صبح قاچاق چیان محترم هم در حال دزدیدن درخت هان .البته خیلی از این قاچاق چیا با هماهنگی مشغول کار میشن.فقط ۴تا بدبخت و که یه فرغون هیزم جمع میکنن را بازداشت میکنن و اذیتشون میکنن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  6. reza می‌گوید:

    تو این فصل سال هر روز و شب صدای اره برقی ها از جنگل های چالوس بگوش میرسه که درختها برای هیزم شومینه قطع میشن ولی کجاست جنگل بانی که جلوشونو بگیره ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  7. شاهین می‌گوید:

    درود به جناب مهندی جلالی
    من ایشون رو در همایش سمنهای زیست محیطی در نیشابور دیدم به نظرم انسان علاقه مند و دلسوزی هستند. خدا رو شکر که در مسند سازمان جنگلها چنین فردی وجود داره

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  8. شاهین می‌گوید:

    به نظرم می رسه یک کاری که باید انجام بشه این هست که یک تجمیع در نیروهای حفاظتی سازمانها و ارگانهای مختلف باید صورت بگیره در حال حاضر بین این نیروها همکاری و مشارکتی دیده نمیشه مثلا محیط بانان با جنگلبانان و نیروهای گشت و کنترل امور اراضی ، یگان حفاظت آب و یگان حفاظت میراث فرهنگی و حتی عزیزان نیروهای انتظامی به نظرم باید یک دستور العملی تهیه بشه که بعد از این این نیروها بتونن کلیه تخلفات زیست محیطی و طبیعی و فرهنگی رو کنترل کرده و به کمک هم بیان به این ترتیب واقعا یک بخشی از کمبود نیروهای حفاظتی برطرف میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>