بر اثر حمله پلنگ در مناطق جنگلی ماسال یک چوپان مجروح شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در پی ارسال گزارشی به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مبنی بر حمله پلنگ به یکی از اهالی منطقه چسلی شهرستان ماسال گروهی از کارشناسان حیات وحش این اداره به شهرستان ماسال اعزام شدند تا از نزدیک وضعیت سلامت فرد مصدوم را بررسی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تحقیقات کارشناسان مشخص نمود که فرد مذکور که مشغول به چوپانی می باشد به دلیل ورود به قلمرو پلنگ و عدم آگاهی از خصوصیات رفتاری این جانور مورد حمله پلنگ قرار گرفته است.

قربانعلی محمدپور اظهار داشت: آثار درگیری با پلنگ بر روی دست ها و بدن این چوپان کاملا مشهود بوده است.

وی افزود پس از بررسی های به عمل آمده و بازدید از محل حمله و مشاهده ردپا و آثار بجا مانده از پلنگ، پرونده چوپان آسیب دیده برای رسیدگی بیشتر و تکمیل مستندات و همچنین جبران خسارات وارده از محل بیمه پلنگ به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می شود.

محمدپور افزود اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن تشکر از اقدام مسوولانه آقای نجفی (چوپان آسیب دیده) در اطلاع رسانی به موقع به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال و عدم اقدام خودسرانه و تلافی جویانه نسبت به پلنگ، خواستار آن است که دامداران و جنگل نشینان از هرگونه ایجاد تداخل زیستی با گونه های وحشی همچون پلنگ و خرس جدا خودداری کنند و با توجه به اینکه زیستگاه این حیوانات اغلب مناطق جنگلی و کوهستانی می باشد به قلمرو زندگی آنها تجاوز نکنند.

وی خاطرنشان کرد در حال حاضر پلنگ ایرانی به دلیل اهمیت اکولوژیکی بالای آن و همچنین قرار گرفتن در لیست قرمز کنوانسیون جهانی حفاظت از حیات وحش، تحت پوشش بیمه است و چنانچه افرادی مورد صدمه این حیوان قرار گیرند خسارت آنها توسط بیمه جبران خواهد شد.

+271
-1
  

31 دیدگاه

  1. کیوان می‌گوید:

    این حوادث به ندرت اتفاق میوفته و چه بهتر که بیمه پلنگ اقدام شد ولی کاش در صورت وقوع حادثه سریعتر خسارت وارده تامین شود

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 1

  2. امیر می‌گوید:

    حمله خونین پلنگ به دامدار ماسالی / “عظیم” جان سالم به در برد
    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، یکی از دامداران روستای چسلی در روز دوشنبه (۲۷ دی) مورد حمله یک قلاده پلنگ واقع شد.
    نجفی درباره لحظات حمله این حیوان به خبرنگار ماسال نیوز گفت: ناگهان نعره ای بلند شنیدم. قدرت صدا به حدی بود که تمام تنم به لرزه افتاد. احساس کردم زمین می لرزد. پلنگ پس از نعره به سرعت خودش را به پشت سر من رساند و به محض اینکه من برگشتم، با پنجه هایش به سمتم حمله ور شد.

    این دامدار اهل روستای چسلی ادامه داد: پنجه اش به دست راستم برخورد سطحی ای کرد و به سینه ام شدیدا کوبیده شد. ضربه آن چنان شدید بود که من نقش بر زمین شدم. در این لحظه پلنگ مجددا به سمت من پرید و میخواست گردنم را به دندان بکشد.

    وی افزود: اما من به سرعت خود را کنار کشیدم و پلنگ بازوی دست چپم را با دندانهایش زخمی کرد. در این لحظات تنم توان حرکت نداشت. درگیری من و پلنگ چند لحظه ای ادامه داشت تا آنکه پس از وارد کردن جراحاتی به بدنم من را رها کرد و به سمت فرزندش رفت و محل را ترک کرد.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

  3. ایمان می‌گوید:

    یکی از اقدامات بسیار ارزشمتد و کاربردی سازمان محیط زیست؛ بیمه نمودن پلنگ و یوزپلنگ بوده که تاثیر شایانی بر حفظ و پاسداری از این دو گونه ارزشمند داشته است.
    ایمن سازی را ه ها و نیز جلوگیری از ورود دام های واکسینه نشده به درون حیات وحش از دیگر کارهای بسیار تاثیر گذار است که بایسته است سازمان محیط زیست؛ نهادهایی همانند اداره مراتع و سازمان راه سازی را به این مهم رهنمون سازد. با سپاس

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  4. ابراهیم می‌گوید:

    باسلام درحمایت از گونه های ارزشمند حیات وحش کوشا باشیم وبه وضیفه ی دینی خود درقبال محیط زیست عمل نماییم با سپاس.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  5. احمد می‌گوید:

    دیگه طوری شده که انگار جون حیوانات از انسانها اهمیتش بیشتره….
    از اینکه انسان زخمی شده کسی ناراحت نیست …اگه یه پلنگ زخمی شده بود الان ۲۰۰ نفر نظر داده بودن..
    من نمیگم پلنگ مهم نیست …ولی انسانها هم کمتر از حیوانات نیستن بلکه اهمیت بیشتری دارن…
    اقای نجفی سرتون سلامت … انشالا هرچه زودتر خوب بشید…
    وتمام پلنگای ایرانم سالم باشن…

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 20

  6. رشید می‌گوید:

    نتیجه دست درازی به حریم حیات وحش
    مطمءن باشید این پلنگ و توله اش و هم نوعانشان در آن منطقه مورد اذیت و آزار یا شاید کشتار توسط محلیها خواهند شد

    داغ Thumb up 35 Thumb down 36

    • رشید عزیز، مطلبی در نظرگاه «جنگلِ مظلوم» نوشته ام که می توانید آنجا مطالعه نمایید. همینقدر اینجا بگویم که تالش زمین جز نادر مناطق جهان است که پلنگ آنجا احترام خاص دارد و کشتن اش گناهی بزرگ به حساب می آید. تالش از همان کودکی در قصه ها و افسانه ها به فرزندان خود احترام به پلنگ را می آموزد.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

  7. نادر شکوهی می‌گوید:

    با سلام با آرزوی سربلندی برای تمامی زحمت کشان این مرزو بوم علت حمله پلنگ به این هموطن ورود این شخص به محوطه زندگی این جانور بوده و جالب اینجاست فرهنگ سازی که از سالهای قبل شروع شده الان دارد جواب می دهد . اگر می خواهیم این گونه رفتارها ادامه داشته باشد چون اکثر چوپانان در ایران بیشتر افغانی هستند باید مردم را آگاه کرد که از این ها استفاده نکنند چون بیشتر خسارت ما به پلنگ و یوز پلنگ بیشتر توسط چوپانهای افغانی انجام شده است .
    بهترین کار این است که دامدارانی که چوپان افانی به کار می گیرند شناسایی شده و در مورد حیات وحش با آنها و چوپانانشان صحبت کنند .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 14

    • محمد کریمی می‌گوید:

      شما نه تنها از طبیعت بی اطلاعی، بلکه بسیار آدم نژاد پرستی هم هستی،یک کمی قبل از حرفهاتون فکر کنید، بد نیست, اینجا به افغانی ها توهین میکنی پای خبر اون نادانی که روباه رو سلاخی کرده هم این رو نوشتی:
      ( این حیوانات زبان بسته را سلاخی کردند خودشان و خانوادشان را در جلو چشم مردم سلاخی کنند که ببینند چقدر این بدبختها عذاب کشیدند )
      خجالت آور است!!

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  8. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    با آرزوی سلامتی این هموطن، بایستی نواحی که پلنگ یا خرس زندگی می کنند را شناسایی و به نوعی تحت حفاظت قرار داد تا ضمن حفظ زیستگاه و شرایط طبیعی آن با کاربری های مناسب، از ورود ناآگاهانه افراد و خطرات احتمالی پیشگیری شود. لازم به یادآوری است پلنگ آخرین حلقه زنجیره طبیعت کشور بوده و وجود آن نشاندهنده وجود حلقه های قبلی (مانند گراز و دیگر گیاهخوران و پوشش گیاهی مناسب) و همچنین جنگلی بودن و بکر و امن و ارزشمند بودن بودن ناحیه می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  9. خورشید می‌گوید:

    زنده باد! معمولا از این منطقه و دیگر زیستگاه های پلنگ در گیلان هر خبری که می رسه نشون دهنده ی شعور و فرهنگ بالای زیست محیطی و عشق و تعصب نسبت به محیط زیست و زیستمندان مجاور این عزیزان هستش. برای این هموطن بزرگوار آرزوی سلامتی کامل می کنم. انشالا خسارتشون هم هر چه زودتر پرداخت بشه!

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 5

  10. سلام دوستان
    تالش ها اعتقاد دارند که امکان ندارد در حالت عادی پلنگ انسانی را بکشد. بر عکس از بزرگواری برخورد پلنگ فراوان داستان دارند(واقعی و افسانه ای) که در اندک این نظرگاه نگنجد. همانطور که دوستان نوشته اند، حمله ی پلنگ به چوپان دلیر چسلی فقط جنبه ی دفاعی داشته. البته در همین جنبه ی دفاعی هم می تواند به انسان و پلنگ ضربات مرگبار فرود آید. به عنوان نمونه به یاد دارم که تا همین چهل سال پیش مردی در چسلی و یا آن اطراف می زیست – متأسفانه نامش را به یاد ندارم – که یکی از دستانش تا بالای آرنج پر بود از اثر زخم و جویدگی دندان. او با دست خالی پلنگ را کشته بود؛ زیرا چاره ی دیگری نداشت؛ وگرنه تالش کشتن پلنگ را گناهی بزرگ می داند. ولی وقتی وسیله ی دفاعی کافی مثل تفنگ برای ترساندن جانور را به همراه ندارد، بناچار درنده – سگ، پلنگ و … – را با دست خالی می کُشد. البته این وقتی است که جانش را بطور جدی در خطر ببیند. شیوه ی کار نیز اینگونه است که وقتی جانور دهان باز می کند، دست را به تمامی در حلقوم اش فرو می برد و بعد از چند دقیقه جانور دچار خفگی شده جان می دهد و دست با زخم های عمیق برجای می مانَد و هم صاحب دست نجات می یابد.
    اگر بچه های شالما و چسلی* اینجا سر می زنند، و نام آن مرد دلیر را می دانند لطفن اینجا بنویسند؛ یک دنیا ممنون می شوم. دوست دارم نامش ثبت شود.
    * چسلی، نامواژه ای است مثل انَزَلی، ایسپیلی، ماسال لی و …

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 12

    • سهراب. . می‌گوید:

      چلسی نامو اژه ایست مثل ماسال لی؟؟
      در زبان ترکی ماسال لی میشود اهل ماسال و مابقی نامگذاری های به این شکل همین معنی را میدهند استاد
      حال این سوال مطرح هست برای بنده که آیا منطقه ای به نام چس در ماسال هست؟
      چسلی بمعنی اهل چس هست؟

      داغ Thumb up 4 Thumb down 24

  11. ایرانی‌مسلمان می‌گوید:

    از جراحت متاسفم ولی سپاس‌گزاری میکنم به‌خاطر آسیب نزدن به پلنگ.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  12. مصطفی می‌گوید:

    تنها راه تجهیز چوپانان به افشانه های فلفل هست که توان بسیاری در فراری دادن حیوانات درنده داشته اما به انها اسیب نمیزند.
    در غیر اینصورت به زودی شاهد مرگ یک چوپان خواهیم بود . و بعد هم شاهد کشتار پلنگها.
    جدیدا نوعی بوق با صدای بسیار بلند هم تولید شده که در سه فرکانس فرا صوت – صوت و فروصوت
    صدای بسیار بلند و وحشتناکی تولید میکند و حتی موجب فرار خرس و شیر شده است.
    به هر حال طبیعت خطرات خاص خودش رو داشته و انسان هم نوعی جانور است که نمیشه اون رو از طبیعت دور کرد.
    تنها راه داشتن تجهیزات مفید غیر کشنده برای فراری دادن حیوانات هست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  13. داریوش2016 می‌گوید:

    ببخشید ها پلنگ حیوان وحشیه و درندگی در غریزش هست و نمیشه ایراد گرفت ازش که چرا حمله کرده در هر حال این انسانهای احمق هستن که از مغزشون استفاده نمیکنن

    داغ Thumb up 4 Thumb down 31

  14. Babak می‌گوید:

    این اخبار چیه دیگه به داد محیط زیست برسید مگه شما دیده بان محیط زیست ایران نیستین ??? این همه مشکل رو توی مناطق مختلف نمی بینید ???سایت شما شده پورتال رسمی سازمان محیط زیست همین.
    فقط اخبار دستگیری شکارچی و اخبار کم احمیت .از مشکلات گزارش تهیه کنید

    داغ Thumb up 18 Thumb down 17

  15. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    چسلی بهشت گم شده ایرانه
    با مردمی غیور و مهربان
    تالشهای بی ریا و بی ادعا و خونگرم وعاشق طبیعت
    هرگز به حیوانی اسیب نمیزنند و با توجه به بکر و زیبا بودن منطقه همیشه حیوانات وحشی در کنار این مردم مهربان زندگی میکنند

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

  16. فرزین می‌گوید:

    بازم دمش گرم دنبال انتقام نبوده
    باید هشدار بدن تو اون محدوده چوپان و گله نره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  17. سلام دوستان
    فردی به نام «سهراب» از من پرسشی را پرسیده بود. دوبار جواب نوشتم؛ منتشر نشد. این بار بسیار کوتاه می نویسم: جناب سهراب، به پرسش شما بطور مفصل و مستند در وبگاهِ «جهان زبان و واژه شکافی» جواب داده ام. لطفن رجوع نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  18. داریوش2016 می‌گوید:

    قیاس جان انسان با جانوران و اینکه کدوم جانشون مهمتره قیاس مع الفارق نامیده میشه و هر کدوم ارزش ویژه خودش رو داره پلنگ اگر جانش بیشتر از انسان ارزش نداشته باشه ارزشش کمتر از جان انسان نیست یه نگاه به هیکل خودتون بندازید فکر کردید از چی تشکیل شدید؟ بدن انسان مملو از میلیاردها باکتری هست که دد سطح بدن و درون بدن حضور دارن که بدون اونها انسان نمیتونه زنده بمونه پس هی انسان انسان نکنید انیان چاره ای نداره جر اینکه حیات وحش و همه نوجودات رو حفظ کنه والا پی از انقراض اونها نوبت خودش میرسه طبیعت بدون اجزاش متلاشی میشه همه اجزا بدون کم و کاست باید باشن ممکنه این ور اونور انسانی بدست شیر و خرس و پلنگ کشته بشه که طبیعیه و نمیشه خرده گرفت

    داغ Thumb up 2 Thumb down 18

  19. م ح می‌گوید:

    سپاس فراوان

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  20. م.ح می‌گوید:

    محیط زیست بدقلی نکنه در زمان کوتاهی دیه این مرد فدکار پرداخت کنه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  21. ببرکاسپین می‌گوید:

    سپاس فراوان
    بایدازتمامی اهل محل ماسال قدرانی کرد دیه این هموطن فدکار درکمترین زمان پرداخت
    کنید باکمک مالی برای تشکربیشتر

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  22. نیما می‌گوید:

    چشمشون کور نرن تو زیستگاهش. البته ۴ روز دیگه برید اونجا همین پلنگ هم اونجا نیست ترتیبش داده میشه. سازمان محیط زیست به عنوان بانی در خصوص ورود غیر مجاز به مناطق حفاظت شده و مراتع ملی توسط دامداران و تجاوز به حریم مربوطه کاملا منفعل و خواب میباشد. اصلا به روی خودشون نمیارن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>