طرح تنفس جنگل‌ها تاکنون در ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال اجرا شده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، طرح تنفس و توقف بهره‌برداری تجاری از جنگل‌های کشور تاکنون در ۱۵۰ هزار هکتار از مناطق جنگلی شمال اجرا شده و برای تداوم فعالیت بخشی از نیروهای حفاظتی طرح‎‌های جنگلداری برای ادامه یافتن برنامه‌های حفاظتی، قراردادهایی با حافظان جنگل از ابتدای سال آینده منعقد خواهد شد.

خدا کرم جلالی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: اجرای طرح تنفس در ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال مربوط به طرح‌هایی است که مدت آنها به اتمام رسیده است و طرح‌های جنگلداری که در سه سال اول برنامه ششم مدت آنها به پایان نمی‌رسد باید طی این سه سال تعیین تکلیف شده و تسویه حساب شوند. طرح‌هایی نیز که به اتمام رسیده‌اند، تمدید قرار داد نمی‌شوند.

وی درباره اظهارات جنگلبانان طرح واتاشان که قرارداد آنها در راستای حفاظت از جنگل تمدید نشده، گفت: برخی شرکت‌های بزرگ که دارای چندین طرح هستند و یک یا دو طرح آنها خاتمه یافته، از طریق تعهداتی که نسبت به کارکنان دارند، نیروها را حفظ کردند. از سال ۹۶ برای کار حفاظت بر اساس اعتباری که مجلس به ما اختصاص می‌دهد، قرارداد می‌بندیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای طرح تنفس، بیان کرد: رقمی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که هنوز نهایی نشده است. امیدواریم طی چند روز آینده این اعتبار نهایی شود. از آنجا که مجلس تمایل به اجرای طرح دارد، امیدواریم اعتبارات کافی برای اجرای این طرح در نظر بگیرد. ما حداقل سالانه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای تنفس نیاز داریم.

+46
-1
  

4 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    شنیدن این خبر ها بسیار امیدوار کننده است اما دیدن نتیجه ان معلوم نیست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

    • کبک دری سبزکوه می‌گوید:

      شنیدن کی بود مانند دیدن!!!

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • کفتار راه راه می‌گوید:

      این جنگلها از دوره ژوراسیک برجامانده و اگر بخواهیم ببینیم میلیونها سال قبل زمین چه شکلی بوده بایستی به جنگلهای هیرکانی برویم. امیدوارم این گنجینه طبیعی که از میلیونها سال پیش و چهار دوره عصر یخبندان جان سال به در برده اند و ارزشی به مراتب بیش از چوب دارند را نگه بداریم و به ویژه که تغیرات اقلیمی و کاهش باران و همچنین بارشهای بسیار سنگین و طغیان آفات و گرم شدن زمین و ریزگردها و دیگر استرسها هم وجود دارند و تنش دیگری به آنها وارد نکنیم.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  2. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    لطفا لحاظ شود حتی درختان خشک به همان حالت در جنگل باقی بمانند چون جزو اکوسیستمند و حتی حق جابجایی یک شاخه کوچک را ندهید طبیعت باید بکر و دست نخورده بماند.
    حضرات دنبال بهانه نگردند یک درخت را به بهانه خشکی یکی را به بهانه کرم خوردگى دیگری را هم به بهانه دیگر از جنگل بیرون ببرند، چون جزو اکوسیستم میباشند. آنهایی که متخصص نیستند فکر میکنند مشکلی ندارد درخت خشک را از جنگل خارج کنند در حالیکه متوجه نیستند همان چه نقشى در چرخه دارند.
    لذا این اصل را تاکید میکنم: طبیب باید بکر و دست نخورده بماند.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>