لاشه یک سیاهگوش (Lynx – لینکس) بالغ در بوئین میاندشت کشف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اواخر تیرماه سالجاری به دنبال دریافت گزارش مردمی از یکی از کشاورزان و همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه نوعی گربه سان در مناطق آزاد بوئین میاندشت، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به محل مورد نظر مراجعه نموده و یا لاشه یک  مواجه شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدن در این باره گفت: بازدید و بررسیهای اولیه نشان می دهد لاشه متعلق به یک سیاهگوش (Lynx – لینکس) نر بالغ و مسن می باشد.

حسین خلیلی اظهار داشت: با توجه به پوسیدگی لاشه، تشخیص علت دقیق مرگ امکان پدیر نبود اما در بررسی های بعمل آمده آثار گلوله و جراحت بر روی بدن جانور مشاهده نگردید.

کشف لاشه ۲ سیاهگوش در طی دو سال گذشته در فاصله ۱۵ کیلومتری و همچنین مشاهده ۳ سیاه گوش توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست در چهار ماهه اول سال جاری نشان از پراکنش، پویایی جمعیت و کامل بودن چرخه زیستی این گونه نادر و کمیاب در زیستگاههای شهرستان بوئین میاندشت می باشد.

لازم بذکر است آموزش حضوری مردم و آشنایی جوامع محلی و روستایی و تلاش شبانه روزی محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست بوئین میاندشت در حفاظت از حیات وحش و زیستگاههای آزاد و منطقه شکار ممنوع ستبله کمک شایانی در ثبت مشاهدات، پیگیری و همراهی مردم در حفظ گونه های مختلف حیات وحش بخصوص گونه های نادر و کمیاب نظیر سیاهگوش شده است.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+67
-7
  

8 دیدگاه

  1. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    خوب این منطقه رو زیر نظر بگیرید ببینید تو چه وضعیتی از لحاظ جمعیت و زاداوری و ——-
    این دیگه گفتن داره

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    سازمان محیط زیست به ما علاقه مندان به اندازه کافی بها نمیدهد اگر میداد همیاران و علاقه مندان بسیاری وجود دارند که با حمایت و پشتیبانی کافی کمک بزرگی در این معقوله میشدند و نهایتا منجر به نجات حیات وحشمان میشدند.
    متاسفانه سازمان از این ظرفیت به شایستگی استفاده نمیکند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 14

    • اریا می‌گوید:

      سازمانی که از اول ایجادش تا الان شکارچیان به بطن آن نفوذ کرده و اعمال نظر میکنند نباید انتظار بیشتری داشت.

      سخن شما در مورد سازمانی درست است که تماما از دوست داران محیط زیست تشکیل شده باشد نه از دشمنان آن.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

      • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

        من نمیدانم چه کسی شکارچیان را به رسمیت شناخت؟!

        آن کس که این کار را کرد پایمال کردن خون جانداران بسیاری را لباس قانونی پوشاند، که در خیلی از روایاتمان نیز شکار بدون قید ضرورت و بجت تفریح عملی پلید و قبیح شمرده شده حتی بحدی که در سفری که بقصد شکار انجام میشود نماز کامل است و بهیچ وجه شکسته نباید خواند.
        ما در عصر هجر نیستیم که اگر شکار نرویم از گرسنگی بمیریم و شکار بدون قید ضرورت حرام است.
        کاش بالاخره با درک این مسئله افتخار این را داشته باشیم که اولین کشوری باشیم که ممنوعیت کامل شکار قانونا اعلام کرده. چه اشکالی دارد که اولین باشیم؟! متاسفانه بعضی از دوستان منتظرند که همه چیزشان از کشورهای اروپایی و پیشرفته وارد شود و اما حقیقت این است که خودمان هم میتوانیم تفکر کنیم.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • Ali می‌گوید:

        شکارچیان از ابتدا علم محیط زیست را پایه گذاشتند نه در ایران که در جهان.شما اول اطلاعات اولیه خودتون رو زیاد کنید ،بعد نظر دهید!

        داغ Thumb up 1 Thumb down 5

    • Ali می‌گوید:

      اتفاقا امثال شما بهتر است انجمن هاى مردمى تشکیل دهید،چون حفاظت محیط زیست امرى احساسى نیست،اما نقطه نظرات شما کلا مخالف همه نوع برداشت است،وباعث ایجاد درگیرى بین دوسوى این میدان میشود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  3. شاهین می‌گوید:

    جالبه سیاهگوش در استان اصفهان
    قلا تصو این بود که زیستگاه سیاهگوش در ایران صرفاْ شمال غربی کشور است

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • نیروانا می‌گوید:

      با توجه به اینکه قبلا تصور میشد زیستگاه lynxs جنگلهای سردسیر شمالی زمین در اسیا واروپا وامریکای شمالی باشد زیستگاه این گونه به تدریج به سمت مناطق جنوبی تر در حال گسترش است با توجه به مشاهده دات قبلی این گربه سان در منطقه بویین وفریدن بهتره در این منطقه زیستگاه حفاظت شده ایجاد شود

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>