انتقاد صریح و تند رئیس انجمن جنگلبانی ایران از ساختار ضعیف سازمان جنگل‌ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): هادی کیا دلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران با بی‌منطق خواندن استدلال معاون امور جنگل  سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص بالا رفتن خطر آتش‌سوزی باوجود درختان قطع‌شده در جنگل‌های نکا گفت: عجیب است که همه این دوستان می‌خواهند طرح تنفس جنگل را طرحی غلط جلوه دهند تا با همان رویه قدیم بهره‌برداری ادامه دهند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جنگل‌ها که نشانگر دخالت‌های ۹۵ درصدی عامل  انسانی در ایجاد آتش‌سوزی جنگل  است اظهار داشت: وقتی بر اساس آمار رسمی سازمان جنگل‌ها گفته می‌شود ۹۵ درصد از عامل آتش‌سوزی‌ها انسان است، دیگر چرا نگران چند درخت بر زمین‌مانده‌اید؟! آیا به آمار اعلامی خودتان هم اعتقاد ندارید؟!

رئیس انجمن جنگلبانی ایران بابیان اینکه قرار بود برداشت چوب از جنگل‌های شمال با اجرای طرح تنفس جنگل متوقف شود، به تصمیمات اتخاذشده دراین‌باره پرداخت و گفت: این طرح قرار بود از سال ۹۹ اجرایی شود و به مدت ۳ تا ۴ سال به سازمان جنگل زمان داده شد تا به ارائه برنامه برای اجرای طرح تنفس بپردازد.

چرا سازمان جنگل‌ها هر بهانه‌ای را مطرح می‌کنند تا درنهایت به بهره‌برداری از جنگل برسد؟

وی در ادامه تصریح کرد: هرچند بر اساس مصوبه‌ای از سوی هیئت‌وزیران در خصوص عدم برداشت درختان صحبت شده بود و قرار بر این بود که برداشت درختان تنها به برداشت از درختان شکسته و آفت‌زده محدود شود اما در تصمیم‌گیری نهایی حتی برداشت این درختان هم در مدت ۳ ساله تا زمان اجرای طرح تنفس ممنوع اعلام شد.

کیا دلیری ابراز داشت: سؤال اینجاست که چرا سازمان جنگل‌ها هر بهانه‌ای را مطرح می‌کنند تا درنهایت به بهره‌برداری از جنگل برسد؟

سازمان جنگل ها حشره مفید را آفت می خواند

این کارشناس جنگل با اشاره به ادعای مطرح‌شده در خصوص تبدیل درختان قطع‌شده در اثر طوفان به محل ایجاد آفات جدید اظهار داشت: گفته می‌شود بر اثر طوفان سال ۹۴ هزاران اصله درخت در یک مساحت ۲۰ هزار هکتاری در جنگل‌های نکا واقع در شرق استان مازندران شکسته و قطع‌ شده‌اند، مآمن آفت هستند. یعنی مسئولان سازمان جنگل‌ها نمی‌دانند که آفت چیست؟ عجیب است!

کیا دلیری ادامه داد: درختان شکسته شده، آفت تولید نمی‌کنند بلکه حشرات بسیار مفیدی ایجاد می‌کنند که در خشک شدن و تجزیه درختان افتاده تأثیر به سزایی دارند. این حشرات نه‌تنها آفت محسوب نمی‌شود بلکه ضامن سلامتی جنگل هستند. آنها به‌عنوان شکارگران عمل کرده و همراه با انواع پرندگان یک اکوسیستم کوچک را به وجود می‌آورند.

قاچاقچی روستایی بیشتر برداشت چوب دارد یا بهره بردار قانونی؟

رئیس انجمن جنگلبانی ایران این استدلال را که وجود درختان قطع‌شده در جنگل منجر به بالا رفتن میزان قاچاق چوب می‌شود نیز خاطرنشان کرد: باید از مسئولان سازمان جنگل‌ها پرسید؛ آیا  آماری از میزان  قاچاق چوب وجود دارد؟ اگر قاچاقچی روستایی هرچقدر هم قاچاق چوب کند، آیا به‌اندازه برداشت ۵۰۰ هزار مترمکعبی چوب می‌شود؟

اگر توانایی حفاظت از جنگل ها را ندارید استعفا بدهید

وی افزود: سؤال دیگر این است،‌ اگر قاچاقچی، قاچاق می‌کند شما به‌عنوان متولی چه‌کاره‌اید؟

آقای نوبخت شما مسئول جلوگیری از قاچاق چوب هستید. نشسته‌اید و می‌گویید ما اعتبار نیرو نداریم، اگر نمی‌توانید کاری بکنید بگویید نمی‌توانم و استعفا دهید.

به عقیده کیا دلیری با توجیه نبود اعتبار، مناطق را رها کرده‌اند و با دوپهلو عنوان کردن مسائل به دنبال ادامه برداشت چوب هستند.

سازمان جنگل‌ها غصه اشتغال و رفت و آمد روستاییان را می خورند اما به فکر حفاظت از جنگل نیست

وی با اشاره به بهانه‌های مطرح‌شده از سوی مسئولان سازمان جنگل‌ها گفت: تا می‌گوییم برداشت چوب را متوقف کنید، حرف از نبودن اشتغال می‌زنند، شما مسئول فنی حفظ جنگل‌ها هستید یا مسئول ایجاد اشتغال؟ شما باید به دنبال این باشید که شیوه‌هایی که باعث از بین رفتن جنگل می‌شود؟

رئیس انجمن جنگلبانی افزود: هر وقت می‌گوییم در جنگل زباله نریزید مسئولان سازمان جنگل‌ها سنگ دولت را به سینه می‌زنند و می‌گویند اگر دولت در جنگل زباله نریزد، پس کجا بریزد؟ شما مسئول زباله هستید یا مسئول حفظ جنگل؟

می‌گوییم جاده‌های جنگلی را تعریض نکنید غصه رفت‌وآمد روستاییان را می‌خورید و به‌عکس همه جای دنیا که به حفظ جنگل‌های خود هستند می‌خواهیم با قطع درختان از محیط جنگل استفاده کنیم.

ساختار سازمان جنگل ها باید اصلاح شود

وی با تأکید بر اینکه ساختار سازمان جنگل‌ها باید اصلاح شود اظهار داشت: در شرایط حاضر حتی اگر هزاران میلیارد هم بودجه خرج این سازمان شود و هزاران کارشناس هم مشغول شوند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

کیا دلیری تصریح کرد: می‌گویند کارشناس نداریم، اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم تنها ۳۰ – ۴۰ درصد نیروهای کارشناسی این سازمان مشغول کار هستند. چراکه مشخص نیست این سازمان نیرو می‌گیرد که در جنگل‌ها حضورداشته باشد یا در دفاتر مشغول کاغذبازی باشند.

وی با بیان اینکه در زمان بهره‌برداری از جنگل‌ها مجری، طرحی تهیه می‌کرد و مشغول بهره‌برداری می‌شد گفت:حالا که مسئولان سازمان جنگل ها مجبور شدند خودشان طرح تنفس را تهیه کنند، باید پرسید چه کسی چنین توانایی را دارد؟

به ازای قطع هر درخت ۳۰۰ هزار تومان نصیب سازمان جنگل‌ها و یک میلیون تومان نصیب بهره بردار می‌شود

به گفته کیا دلیری بهره‌برداری که در سازمان جنگل‌ها کار می‌کرد به ازای قطع هر درخت ۳۰۰ هزار تومان به سازمان جنگل‌ها می‌داد و در بازار یک‌میلیون ۲۰۰ هزار تومان می‌فروخت و سود قابل‌توجهی به جیب می‌زد. اما حالا سازمان جنگل‌ها به‌جای اینکه غصه پاک‌تراشی‌های زمان بهره‌برداری از جنگل را بخورد باید به فکر نوشتن برنامه باشد کاری نمی‌تواند پیش ببرد.

وی افزود:‌اکنون سازمانی که با قطع درختان کسب درآمد می‌کرد باید با برنامه مدیریت درآمدزایی کند.

رئیس انجمن جنگبانی ایران گفت: تنها یک خط باریک از جنگل‌های شمال باقی‌مانده است، جنگل‌هایی که یک درصد از خاک کشورمان را تشکیل می‌دهد، آیا توانایی حفاظت از این‌یک درصد از خاک مملکت را هم نداریم؟

+500
0
  

6 دیدگاه

  1. اریا می‌گوید:

    کاش یک نفر مثل ایشون رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست می شد تا به جای فروختن گونه های با ارزش جانوری با قیمت اندک به شکارچیان، از اون ها به خوبی مراقبت کرده و با برگذاری تور های طبیعت گردی و ایجاد سایت های پرنده نگری چندین برابر آن درآمد زایی داشته باشند.

    سازمانی که متولی صیانت از درختان هستش به دنبال بهره برداری و قطع درختان جنگلی است. سازمانی که باید از حیات وحش حفاظت کنه با اعطای پروانه شکار سرمایه های یک ملت رو به دست عده اندکی می سپارد تا آن ها به غارت ببرند !

    مسئولانی که بر مسند قدرت تکیه زدند فقط به دنبال حفظ مقام خود و دستیابی به پول در کوتاه مدت هستند: مجوز شکار، صید ماهی، برداشت از درختان جنگلی، بهره برداری از معادن (بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی چون هدف از اعطای مجوز بهره برداری فقط رسیدن به پول هستش )، حق چرای دام، مجوز حفر چاه های عمیق، مجوز ویلا سازی و… نمونه هایی از بی تدبیری مدیران مسئول ما هستش که نهایت بی مسئولیتی را از خود نشان می دهند و هیچ برنامه مدون و بلند مدت برای سرمایه های این کشور ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 20

  2. رشید می‌گوید:

    با عرض ادب و احترام خدمت دیده بان و دوستان .
    بنده مستندها و صحبتهای جناب هادی کیا دلیری را دیده و شنیده ام و کاملا به کارشناس بودن ایشان در زمینه جنگلها و محیط زیستایمان دارم .
    همچنین ایشان مردی دلسوز .صادق و متهدو کاربلد هستند .
    بنده چندین مرتبه برنامه هایی که ایشان در مورد جنگلها شرکت داشته اند را مکرر دیده ام .
    انشالله بتوانند در راه پیشرفت جنگلها و جلوگیری از تخریب بیشتر آن به کشورمان کمک کنند .
    چرا نمیخواهند از افرادی چون آقای کیا دلیر با تجربیات ارزنده ای که دارند به حفط محیط زیست نابود شده مان کمک بگیرند؟ یک جواب دارد آن هم منافع شخصی ..
    تا کی به فکر جیب و منفعت شخصی باید بود در صورتیکه جنگلها برای همه مردم است.
    به امید روزی که با استفاده گرفتن از آقای دلیر و افرادی که میتوانند به نفع کشور قدم بردارندبرای رهایی از فاجعه های محیط زیستی استفاده شود .
    پیروز و پایدار باد افراد خالص و دلسوز محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 2

  3. رضا1394 می‌گوید:

    با درود به دکتر کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران که همواره با آگاه سازی نقش موثری در حفاظت از جنگلها دارند.
    جنگل یک اکوسیستم متشکل از گیاه و جانور است. برای مثال موقعی که گراز در جنگی نباشد که مثل گاوآهن زمین را شخم بزند و دانه ها را زیر خاک ببرد و آفات را از دل خاک درآورد و بخورد و از بین ببرد و یا پلنگ نباشد که تعداد گرازها و دیگر گیاه خوران را تنظیم کند و یا دارکوب و دیگر وپرندگان آفت خوار نباشد و سنجاب دانه کار از بین رفته باشد احیا و حفظ جنگلها سخت و هزینه بر خواهد بود. به ویژه اینکه بیشتر جنگلها خاصه در غرب کشور حکم مرتع را پیدا کرده و عملا هیچ نهال دانه زاد و حتی پا جوش و ریشه جوش فرصت رشد پیدا نمی کند و جانوری هم باقی نمانده است و عملا جنگلی هم نمانده و یا نخواهد ماند و در حال حاضر که به حکم وزیر و مجلس بهره برداری از جنگلها ممنوع شده باز دنبال بند و تبصره یمی گردیم که باز چوب برداشت کنیم و هنوز استراحت جنگلها شروع نشده دنبال زمان آغاز بهره برداری مجدد هستیم. فقر و بیکاری مردم و بی اطلاعی یا سو مدیریت و یا نبود منابع کافی باعث شده جنگلها که وظیفه شان هدایت سیلابها به زمین و پر کردن دل کوه ها با آب و تغذیه چشمه ها و قنوات و چاهها بود، به ثمن بخس چرای دامها و یا مقداری چوب و ذغال از بین برود. همچنین بر طبق آموزه های دینی و اخلاقی ما نباید امکانات رشد و زندگی و هرچه هست را فقط برای خودمان بخواهیم و کل محتویات سفره را بخوریم و دیگران یعنی نسل آینده را از همه چیز محروم بکنیم (الان منابع آب را که تمام کرده ایم و جنگلها را هم چه از نظر کمی و چه کیفی حداقل نصف کرده ایم)

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  4. وحید.مرتضوی می‌گوید:

    دمت گرم آقای هادی کیا دلیری ایران به وجود افرادی مثل شما افتخار میکنه.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  5. جمشید می‌گوید:

    هیچ اراده ای برای پیشگیری از سو مالیزه شدن این سرزمین وجود ندارد.
    شرم آور است.!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. nima می‌گوید:

    همین که افراد دلسوز و باسوادی چون دکتر هادی کیادلیری در این سازمان هیچ سمتی ندارند بهترین دلیل برای ناکارآمدی سازمان جنگل ها است چون آنها نمی خواهند و نمی گذارند که کار به دست کاردان بیفتد که اگر چنین شود بساط بریز و بپاش ها و سودجویی های عده ای جمع میشود!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>