خرس خشمگین پس از شکار یک بز و حمله به خودروهای عبوری زنده گیری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (دوشنبه) یک خرس قهوه ای تنومند در جاده روستای صالح آباد از توابع شهرستان کلاله مشاهده گردید.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، پس از حضور نیروهای محیط زیست استان گلستان در محل، محیط بانان سعی نمودند خرس مذکور را با ایجاد سر و صدا و شلیک تیر هوایی به سمت ارتفاعات هدایت کنند. خرس نیز پس از مدتی به سمت دامنه های مرتغع حرکت نموده و داخل جنگل ناپدید شد.

صبح امروز (سه شنبه) خرس مذکور در حالیکه بسیار خشمگین بوده و به سمت خودروهای عبوری حمله میکرد در اطراف جاده مشاهده گردید.

با توجه به بازگشت خرس به حاشیه روستا نیروهای محیط زیست و دکتر اکرامی با احتمال اینکه خرس دچار جراحت یا آسیب دیدگی باشد این بار با اسلحه بیهوشی عازم محل مربوطه شدند.

محیط بانان با کمک عوامل نیروی انتظامی جاده منتهی به روستا را مسدود نمودند تا شرایط برای زنده گیری خرس فراهم شود.

اما خرس خشمگین به خودروی محیط زیست و خودروی نیروی پلیس نیز حمله ور شده و آسیب های زیادی به وانت کاپرای حامل دامپزشک و مامورین وارد نمود.

خرس خشمگین یک بز اهلی را نیز از حیاط یک دامداری در همان منطقه شکار کرده و لحظاتی پیش از حضور نیروهای محیط زیست تمام لاشه بز به غیر از بخشی از پاچه و پوست حیوان را بطور کامل بلیعده بود. (تصویر آخر)

نهایتا خرس خشمگین با پرتاب دارت بیهوشی از درون خودرو بیهوش و توسط محیط بانان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و از آنجا به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری منتقل شد.

شرایط ظاهری خرس هیچگونه آثاری از جراحت، اصابت گلوله یا خونریزی را نشان نمیدهد اما قرار است طی روزهای آینده رادیوگرافی و سایر اقدامات تشخیصی جهت روشن شدن وضعیت سلامتی این خرس انجام شود.

این خرس در صورت وجود جراحات و یا نیاز به اقدامات درمانی خاص به تهران منتقل و در غیر این صورت پس از چند روز تیمار و رسیدگی در زیستگاه طبیعی رهاسازی خواهد شد.

غلامرضا کریمی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: بنا به نظر دامپزشک مبنی بر اینکه رفتارهای تهاجمی و عدم ترس از انسان امکان اینکه رهاسازی این حیوان را با ریسک بالا و خطرناک باشد، طی هماهنگی با سازمان مرکزی و اینکه مکان مناسبی برای نگهداری این گونه در محل اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نبود، این حیوان با نظارت دامپزشک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری منتقل شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ضمن اشاره به سفر قریب الوقوع کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به پناهگاه سمسکنده برای بررسی های بیشتر وضعیت این خرس، گفت پس از عکسبرداری رادیولوژی و انجام تست های سلامت این حیوان توسط کارشناسان و تعیین رهاسازی این حیوان در زیستگاه خود با نظر دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+77
0
  

13 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    خدا خودش به حیوان رحم کند با احترام تمام به نیروهای شریف سازمان محیط زیست، عملکرد این سازمان متاسفانه مصداق مثل معروف شریک دزد و رفیق قافله شده…
    و متاسفانه با بی برنامگی و نبود مدیریت درست بسیاری از اقدامات سازمان منجر به آسیبهای جبران ناپذیر به طبیعت و حیات وحش شده غیر از پلنگ رودسر تقریبا تمام حیواناتی که زنده گیری و تحویل پردیسان شده اند سرنوشتی جز مرگ نداشتند..

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 13

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      خود محیط زیست به خاطر عدم تخصص کافی در حال از بین بردن گونه های جانوری می باشد و هیچ کس هم جوابگو نیست

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  2. همیار می‌گوید:

    خرس هم مانند دیگر جانداران وحشی در کشور ما بدبخت است.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  3. فرشاد می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    انصافا شغل پردردسر و خطرناکی دارید .. با تشکر از زحماتتون. به امید اینکه بیش از پیش از حیوانات و حیات وحش کشور حفاظت شود.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  4. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    این خرس با این هیبت و جثه واقعا میتونه آسیب بزنه و باعث مرگ بشه اگر ترسش از آدم ریخته شده باشد , بهتره به یک منطقه دورافتاده و امن منتقل بشه البته اگر چنین منطقه ای که توسط آدمیزاد اشغال نشده باشه , پیدا بشه. حیفه که این ژن از بین بره

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

    • DORNA می‌گوید:

      آقای احمدی یه مقدار در مورد وضعیت خرس ها در کشور کانادا و به ویژه حومه ونکور سرچ بفرمایید می بینید که مثل گربه های شهری ما تا پشت در خانه ها می آیند و در سطل آشغال ها دنبال غذا می گردند حتی در سایت شهرداری ونکور عکس تردد خرس ها در شهر هست هیچکس حق آسیب زدن به آنها را ندارد و هیچکس به فکر آسیب زدن به آنها نمی افتد فقط در صورت احساس خطر جدی برای حل مشکل با پلیس تماس می گیرند و تا جایی که من تحقبق کردم هیچ موردی از کشتن خرس توسط پلیس یا نیروهای امدادی اتفاق نیفتاده.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • DORNA می‌گوید:

      شما این شهر را در حومه ونکور بریتیش کلمبیا سرچ کنید ببینید حضور خرس ها را در خیابان های شهر:

      کوکیتلام
      Coquitlam

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  5. احمد ایمانی می‌گوید:

    بسیار زیبا

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  6. ایزدی می‌گوید:

    واژه خشمگین برای این خرس زیبا و با هیبت مصداق نداره زیرا با توجه به فصل پاییز و کم شدن غذا برای این حیوان و زمستان پیش رو قبل از خواب چاره ای برای این جانور باقی نمی مونه جز شکار و پیدا کردن غذا و بزغاله مورد نظر را به خاطر گرسنگی شکار کرده نه عصبانیت

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  7. زیتون می‌گوید:

    نظر من اینه که میخوان برن به خواب زمستانی ولی به سر وزن نرسیده (وزنشون برای خواب زمستانی با اون شدت سرما ناکافی است)……گریزلی ها هم وقتی وزنشون کمه همینجوری تهاجمی میشن….اون خرس سیاههای امریکایی را می کشن و میخورن….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  8. زیتون می‌گوید:

    انشالله چوب دزدها را از تو جنگل جمع میکنن میزان غذا در جنگل بیشتر میشه (چوب پوسیده و افزایش حشرات و میوههای جنگلی)…….

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  9. کفتار زخمی می‌گوید:

    خرس سیاه جنوب تقریبا منقرض شده است و احتمالا فرزندان ما در کتابها عکس ان را میبینند حالا بلا بر سر خرس قهوه ایی هم دارد میاد .انهم از جانب موجود دوپایی به اسم انسان

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  10. طبیعت و شکار قانونی می‌گوید:

    جناب آقای کفتار,متاسفانه در مورد پلنگ و کفتار و یوزپلنگ و … هم همین قضیه مصداق دارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>