عاملین شکار یک قوچ وحشی در فیروزکوه دستگیر و پس از واریز یکصد میلیون ریال جریمه نقدی به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رو روز قبل (دوشنبه ۹۶/۸/۱) به دنبال تماس تلفنی یکی از همیاران مبنی بر شنیده شدن صدای شلیک چهار گوله در منطقه شکار ممنوع کاوه ده فیروزکوه، نیروهای یگان محیط زیست مستقر در سرمحیط بانی انزها (محیط بان مرتضی کیا و فرشاد محسنی) عازم محدوده مورد نظر شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در این باره گفت: محیط بانان شکارچیان را هنگام بازگشت از شکار مشاهده نموده و در مسیر آنها به کمین نشستند.

محمد فریدی اظهار داشت: پس از رسیدن شکارچیان به کمین، مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و دو نفر را بازداشت نمودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه گفت: از متخلفین لاشه یک قوچ وحشی به همراه یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ کشف و ضبط گردید.

متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

افراد دستگیر شده از متخلفین سابقه دار منطقه هستند که پیش از این به جرم شکار دو میش وحشی در همین منطقه دستگیر و در دادگاه نیز محکوم شده اند.

متخلفین روز گذشته (سه شنبه مورخ ۹۶/۸/۲) مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+4
-38
  

3 دیدگاه

  1. حمید می‌گوید:

    تکرار مکررات خبر جدیدی نیست باز هم شکار غیرمجاز و یک زخم دیگر بر پیکر محیط زیست کشور، مرضی که مزمن میشه به راحتی قابل درمان نیست!

    اینا که ماشاالله دست بنقد هستن زندان رفتنم که براشون مثه هتله البته اینطوری برای سازمان هم مثل اینکه بصرفه تره پول بیشتری در مقابل پروانه شکار دادن بهش میماسه.تاسفباره.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 5

  2. رضا1394 می‌گوید:

    منطقه کاوده یکی از مطلوب ترین زیستگاههای قوچ و میش و دیگر وحوش در کشور می باشد و در سال گذشته تعداد ۵۴۷۵ قوچ و میش و ۹۷۵ کل و بز در منطقه شکار ممنوع کاوه ده شمارش گردید.

    با وجود تعداد زیاد مناطق حفاظت شده وسیع با اینکه جز مناطق چهارگانه نیست بعد از پارک ملی گلستان دوم و یا حداکثر سوم کشور می باشد. برای مثال در پارک ملی تندوره ۴۰۰۰ راس، پناهگاه حیات وحش دربند راور ۴۵۰ راس، پناه گاه حیات وحش موته ۵۱۰۲ راس، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بهرام گور ۵۳۰ ، پارک ملی بمو جمعیت قوچ و میش ۶۱۹راس قوچ و میش شمارش شده است.

    در صورت ارتقا و حفاظت بهتر می توان به یکی از مناطق حفاظت شده کشور تبدیل شود.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  3. پیکاسو می‌گوید:

    دوست عزیز جناب رضا ۱۳۹۴
    این آماری که شما درباره تعداد قوچ و میش ذکر میکنید مربوط به حدود ۲۵ سال پیش است .
    در حال حاضر به دلیل مسائل زیادی مانند : کشته شدن به وسیله سگهای گله ، شکارغیرمجاز ، تصادف ، سوء مدیریت و تخریب محیط زیست ، خشکسالی ، بیماریهای وحوش که درنتیجه جفتگیریهای نزدیک مثل خواهر و برادر و جزیره ای شدن مناطق و یا انتقال بیماریهای دامهای اهلی به وحوش رخ داده
    و موارد بسیار دیگر آمار وحوش این مناطق بسیار کمتر است . برای مثال تا حدود ۵ سال پیش حدود ۳۰۰۰ آهو در منطقه شیراحمد سبزوار وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به حدود ۱۰۰ راس رسیده و این مسئله درست زمانی اتفاق افتاد که مدیر کل سابق محیط زیست خراسان رضوی جناب آقای مهندس آقامیری با آن سابقه خوب و مدیریت خوبشان بازنشسته شده و مدیر کل کنونی جایگزین می شود . در منطقه تندوره تعداد قوچ و میش از ۲۰۰۰ راس بیشتر نیست و در منطقه موته حدود ۳۰۰۰ راس .
    مهمترین مسئله در محیط زیست ایران مسئله مدیریت صحیح و یا سوء مدیریت است که امیدواریم این مسئله مورد توجه جناب آقای کلانتری قرار گیرد .

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>