۱۵۰ اصله شمشاد در منطقه جنگلی مهربانرود بهشهر بصورت غیر قانونی قطع شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه طی روزهای اخیر ۱۵۰ اصله درخت شمشاد در منطقه جنگلی مهربانرود بهشهر بصورت غیر قانونی قطع شد.

رییس اداره منابع طبیعی بهشهر در این باره به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: این درختان توسط عوامل یکی از دستگاه های اجرایی شهرستان به منظور توسعه فضای گردشگری، ایجاد پارک جنگلی و احداث آلاچیق بدون مجوز اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر و بصورت غیر قانونی قلع و قمع شده است.

مهندس علی باقری اظهار داشت: به محض اطلاع از موضوع اداره منابع طبیعی بهشهر در عرصه حاضر شده و در کمترین زمان ممکن نسبت به شناسایى متخلفین، تنظیم صورت مجلس تخلف و معرفی عوامل به مراجع قضایی اقدام شد.

در این رابطه پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل و خوشبختانه با حساسیت بالای مقامات قضایی به موضوع منابع ملی، پرونده بصورت جدی پیگیری خواهد شد.

باقری افزود: متاسفانه در سنوات گذشته جاده ای به طول حدود یک کیلومتر با عرض ٣ الى ۴ متر در این منطقه جنگلی احداث شده که علاوه بر تخریب عرصه و اینکه تعداد زیادى از گونه هاى شمشاد قلع و قمع گردید، وجود این جاده سبب شده که امروز دست افراد ومختلف را برای ورود به عرصه و زمینه تخلف باز نماید.

رییس اداره منابع طبیعی بهشهر گفت: خوشبختانه طی هماهنگی های صورت گرفته و دستور دادستان محترم شهرستان، این جاده که بدون مجوز احداث شده به فوریت نسبت به مسدود شدن آن اقدام خواهد شد و حسب دستور دادستان محترم مدیران وقت که بدون مجوز قانونى نسبت به احداث این جاده اقدام نموده اند تحت پیگرد قضایى قرار خواهند گرفت.

باقرى افزود: با هر مقام حقیقى یا حقوقى که بدون اخذ مجوز قانونى به عرصه هاى منابع ملى تعدى نمایند قطعا برخورد قانونى و لازم از سوى این اداره به عمل خواهد آمد، کَما اینکه در این خصوص هم اقدامات قاطع و شایسته اى صورت پذیرفت.

شمشاد هیرکانی با نام علمی «بُوکسوس هیرکانا» (Buxus hyrcana) گونه ای بسیار ارزشمند و درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

درخت شمشاد از گونه های ممنوع القطع و حمایت شده جنگل های شمال کشور و دخیره ارزشمند ژنتیکی کشور به شمار می رود.

قطع درختان شمشاد با قطر بیش از سه سانتیمتر مشمول مجازات های سنگینی از جمله حبس تا شش ماه و جرائم سنگین نقدی خواهد بود.

0
-430
  

16 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    مجازاتی که برای قطع درخت شمشاد در نظر گرفته شده فقط برای مردم عادی قابل اجرا هست یعنی در این مورد با رایزنی و فشار برخی مسولان در عمل نمی‌تونیم شاهد اجرای کامل و بی کم و کاست قانون نسبت به متخلفین فلان دستگاه اجرایی متخلف باشیم
    امیدوارم در کمترین حالت متخلفین وادار به استعفا بشن
    جالبه با اینکه یه دستگاه اجرایی تخلف کرده هیچ اسمی از اون دستگاه برده نمیشه که خدایی نکرده بهشون برنخوره!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 5

    • ولاش گرین می‌گوید:

      آقای شهرابی لابد فکر میکنی اینم کار شکارچی هاست؟

      داغ Thumb up 16 Thumb down 19

      • مسعود شهرابی می‌گوید:

        دوست عزیز لرستانی حمایت از شکارچیان متخلف چرا که گاهی جنگل هم آتش زدن
        در این خبر یه دستگاه اجرایی اقدام به تخلف کرده اما یادمون نرفته آتش سوزی گسترده ای که در پارک ملی گلستان اتفاق افتاد از سوی شکارچیان جهت منحرف کردن محیط بانان و اقدام به شکار غیرمجاز انجام شد در اون آتش سوزی خسارت زیادی به پارک ملی گلستان وارد شد و قطعا از این دست اتفاقات کم نبوده….
        بر من آید خواندن این جمله سخت
        کرم و آفت باشد از ذات درخت

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

        • ولاش گرین می‌گوید:

          واقعا خدا رحم کرد جناب شهرابی که شما کاراگاه پرونده های جنایی نشدید وگرنه همه قتلها رو به گردن اولین مظنون مینداختید البته در خیلی جاهای دیگه هم اینجوریه واسه ی اینکه کمتر بگردن ،اولین نفر رو که بهش شک کردن همه چیز رو رو سرش خراب میکنن. که تو بحث شکار اولین مظنون شکارچیها هستن که از نظر امثال شما قانونی و غیر قانونی هم فرقی نداره

          داغ Thumb up 12 Thumb down 19

  2. پلنگ هفتاد قله (مهراب) می‌گوید:

    اینجا ایران سرزمین فرهنگ و تمدن هست. پس هیچ چیز از یک ایرانی بعید نیست

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  3. سود جویی در میهن ما دارد در حد فاجعه آمیز آن عمل می کند. کسی که درخت شمشماد را به هر دلیلی می بُرد، هیچ آشنایی عمیقی با شمشماد ندارد. این قتل عام براستی یک جنایت است؛ زیرا شمشاد که بید، توسه و تبریزی نیست که یک شبه بر خیزد، زلف به آسمان ریزد؛ شمشاد درختی است که بسیار سال وقت می بَرَد تا درخت شود. و در هرجایی نیز نمی روید، در مناطق خاصی رویش دارد.
    شمشاد یکی از محکم ترین و کم یاب ترین درختان جهان است. شمشاد یا سمشید را ایرانیان کیش نیز نامیده اند و در این باب من پیشتر فراوان نوشته ام که تکرار نمی کنم. شمشاد درختی خوشبو و نشاط آور است و بر روحیه ی آدمی تأثیری بسیار مثبت دارد. وقتی از میان کیش زاران می گذری عطر دلپذیر و بی نظیر آن براستی حالی دِگر به آدمی می بخشد. چوب شمشاد اغلب نمی پوسد، و اگر در محیط خشک نگهداری شود، دیگر مرگ ندارد. این درخت همیشه سبز را از دیرباز ایرانیان مقدس می شمردند و چوب اش مانند چوب درخت رَز و کِه (زیرفون وحشی) سوزانده نمی شد. تالش هنوز چوب این سه را نمی سوزانَد.
    کیش(شمشاد) در نزد ایرانیان احترام خاص داشت و سمبل پیام آوری بهار نیز بود. به همین خاطر نوروزخوانان در شب های نیمه ی دوم اسفند در استان گیلان وقتی می آمدند نوروز خوانی، شاخه ی کوچکی از شمشاد بر چفت در می آویختند، هدایای خود گرفته می رفتند. و ما صبحگاهان با دیدن آن سبز کم نظیرِ دلپذیر پر از شادمانی می گشتیم در زمستانِ بی برگی طبیعت.
    قطع کردن درخت شمشاد به هر دلیلی جنایت است. و کسانی که چنان کاری کرده اند هیچ شناختی از زندگی این درخت نادر ندارند؛ آیا چنین کسانی در ایران پر از بحران امروز – خشکسالی های پی در پی، غارت های بیرمانه ی مفسدان اقتصادی، اشتباهات عظیم انسان های حتی شریف که فاجعه آفریده – حق دارند دارای مسئولیت باشند؟ طبیعی است که جواب نه می باشد. کسانی که دست به این جنایت زده اند، با روح جنگل و درخت کاملن بیگانه اند. آیا این ها می خواهند برای مردم آن منطقه آسایش و محل تفریح ایجاد کنند!؟ این حرکات رنج آور این افراد ندانمکار، خود ضد نشاط است.
    طبیعت ایران دیگر طبیعت سد سال پیش نیست؛ ایران امروز کشوری به شدت خشکسالی زده شده است. امروز فقط و فقط ما به مسئولینی احتیاج داریم که کاردان و حاذِق باشند و بیگانه با هر اشتباهی. سر زمین ما آزمایشگاه نیست که هر ناکار آمدی بیاید دوری خوش زند و حسابی سود جویی کرده برود پی کار خود. این عمل فقط و فقط برای سود جویی انجام گرفته. دست این سودجویان را فورن کوتاه سازید و آن چوب های بریده شده ی بسیار نادر در جهان، خوب است در اختیار کسانی قرار گیرد که روی چوب کار می کنند؛ زیرا می توان از آن ها قطعه های ماندگار هنری و بی مرگ برای همیشه زندگی، در آورد.
    شما حتی نام ارگانی که چنان خلاف بزرگی کرده را نیاورده اید! اگر بخواهیم با سودجویان تعارف کنیم، هیچ شکی نداشته باشید که در آینده ایرانی بکلی ویران خواهیم داشت. مباد چنان؛ هرگز مباد چنان!
    متخلفین را باید شناسایی کرد و به نام و فامیلی به مردم معرفی نمود؛ چنان افرادی هر تخصصی هم داشته باشند، نمی توانند خدمتگزار شوند. کسی که شمشاد که عمری می خواهد تا بر آید آنگونه که درخت شود، را نشناسد و دست به این قتل عام بزند، حتی حق ورود به منطقه را نباید داشته باشد.

    داغ Thumb up 21 Thumb down 23

  4. باور کردنی نیست؛ بسیار غم انگیز است.
    کسانی که درخت شمشاد را می بُرد، یعنی هیچ تصوری از ارزشِ این زیبای نادرِ طبی و کم نظیر در جهان ندارد؛ آیا چنین کسانی می توانند مسئول گردند و خدمت کنند؟
    سوال مهمی ست، نه؟

    در وبگاهِ «جنگل مظلوم» منتشر شد.

    داغ Thumb up 18 Thumb down 22

  5. عقاب می‌گوید:

    کاش یکی به یادمون بیاره که ما چقد فرهنگ و تمدن داشتیم و الان چی..

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  6. رشید می‌گوید:

    خشک شدن ۴۰میلیون اصله درخت توسظ جنگلبانی به کجا رسید؟؟؟؟؟

    داغ Thumb up 13 Thumb down 19

  7. جمشید می‌گوید:

    این عمل و اکثر قریب به اتفاق عملیات پاک تراشی جنگل های هیرکانی در شمال کشور با آگاهی کامل و با برنامه صورت میگیرد، چطور ممکن است مردمی که نسل اندر نسل در مجاورت جنگل زیسته اند به مزایا یا محاسن یا ضررهای احتمالی یکان یکان عناصراین تشکیلات زنده پی نبرده باشند.

    قتل عام این درختان برای کارگزاری درب و پنجره یا ترئینات چوبی چند باب از صدها باب باغ ویلای مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی، ساخته شده در آن حوالی است و لاغیر.!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  8. طراح سایت می‌گوید:

    واقعا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  9. سلام دوستان
    گاه خبرهای مهم دیگری می تواند ما را مشغول سازد چنان، که یک خبر بسیار مهم به حاشیه رود. بیایید از این جنایت به آسانی مگذریم.

    «رییس اداره منابع طبیعی بهشهر در این باره به خبرنگار دیده بان محیط زیست گفت: این درختان توسط عوامل یکی از دستگاه های اجرایی شهرستان به منظور توسعه فضای گردشگری، ایجاد پارک جنگلی و احداث آلاچیق بدون مجوز اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر و بصورت غیر قانونی قلع و قمع شده است.»

    پرسش: در آن “پارک جنگلی” این ها چه درخت هایی را می خواستند بکارند که می ارزید آن شمشاد های بی نظیر قطع شوند!؟

    شمشاد درختی اگر نه بی نظیر، کم نظیر است، و جزء مقاوم ترین ها – درختی با پوستی نازک و چوبی که همه مغز است؛ یعنی دارای نرمه ی بیرونی نیست.

    کوتاه: اگر حتی آنجا پارک می شد، حضور شمشاد ها باعث می گردید که درختانی نادر و تقریبن جاودان در آن پارک داشته باشیم.

    و پرسشی دیگر: آیا حال با این اوصاف می توان باور کرد که موضوع بریدن شمشاد ها فقط ساختن پارک بوده!؟

    داغ Thumb up 3 Thumb down 8

  10. و جناب رشید پرسش بسیار مهمی را مطرح نموده که نمی توان با نظر منفی کیلویی دادن به آن، از پاسخ دادن خود را رهانید.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 19

  11. محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    یک جنایت نابخشودنی، درختی که طبیعت سال‌های متمادی هزینه صرفش کرده تا به این حد از شکوفایی برسه که حتی به تنهایی بتونه در ارزش یک زیستگاه عمل کنه در عرض چند لحظه….
    ننگ به این جهل و طمع ای انسان نماهای بی مروت.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 16

  12. جمشید می‌گوید:

    لطفا در مورد درخت زیرفون یا زیزفون و معادل احتمالی آن بزبان فارسی شرح مختصر باشتراک بگذارید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>