آخرین وضعیت یوزپلنگ کشف شده در تهران / نام این یوز زیبا را «ایران» گذاشتند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): توله پوزپلنگ آسایی که روز گذشته از قاچاقچیان حیات وحش در تهران کشف و به کلینبک حیات وحش پارک پردیسان تحویل شد، پس از اطمینان از سلامت کامل به سایت ویژه نگهداری کوشکی و دلبر منتقل گردید.

این یوزپلنگ که به لحاظ جنسیت ماده و حدودا هشت ماهه است از رشد و وزن کافی برخوردار نیست که نشان می دهد در زمانیکه در اختیار قاچاقچیان بوده شرایط نگهداری و تغذیه مناسبی نداشته است.

فیلم لحظه ورود توله یوزپلنگ به کلینیک حیات وحش پردیسان:

.
خوشبختانه توله یوزپلنگ که از بدو ورود به پردیسان غذا نمیخورد امروز با خرگوش و مرغ تغذیه شده و غذای خود را بطور کامل خورده است.

نام این یوزپلنگ زیبا را «ایران» گذاشتند.

.
پس از چند هفته کار اطلاعاتی توسط نیروهای یگان محیط زیست، پلیس امنیت تهران، اعضای یک باند قاچاق حیات وحش در شهر تهران شناسایی و یک توله یوزپلنگ آسیایی که در مناطق شرقی کشور از طبیعت زنده گیری و به تهران منتقل شده بود کشف و ضبط گردید.

پرونده متخلفین در دادسرای ناحیه ۱۹ تهران در حال پیگیری و در مرحله تکمیل بازپرسی است.

+128
0
  

28 دیدگاه

  1. د. حامدی می‌گوید:

    دوستان لطفا بفرمایید که اگر این یوز در همین جا بماند آیا امکان بارداریش وجود دارد؟

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 8

    • افشین می‌گوید:

      نه متاسفانه.خیلی پروسه پیچیده اییه بارداری و جفت گیری یوز پلنگ و به سرنوشت دلبر دچار خواهد شد.کاش فرهنگ کشورم انقدر رشد میکرد تا عده ای سود جو بدانند و متوجه بشوند سر طبیعت و حیات وحش چه بلایی می اورند.

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

  2. زیباست و خطر دارد، هنگامه به سر دارد، گیرید همه دورش، بس دور و نظر دارد. زیباست دوچشمانش، اشکینه خطِ جانش، زیباست، عجب زیبا، نقش و سر و دندانش. گر یافته شود مادر، سد رقص ورا در سر، بر کُول و کمر آید، وز شادی زند پَرپَر. دیدار شود آنسان، وان دیده، دل پنهان – اندوهِ هَزارانه – بر باد شود از جان. آه …! مادرِ ناپیدا، من در قفسم شیدا، با یاد توام هر دم، در شیرین ترین رویا. بس بغض مرا در جان، هم روز و شبم یکسان، ای مادرِ شیرینم، یاد تو همه ست افشان. در لاله چمنزاران، در خطه ی دلداران، رقصم ترا در یاد، بر تپه ی گلزاران. دانی که قفس چون است؟ این دیده ز دل خون است، مرگ است و کمی بدتر، سد قصه ی مجنون است. پیدا شو تو ای مادر، ای باغِ گلم در سر، افسانه ی امیدم، با اشک زند پَرپَر. پَرپَر زده و دورم، من در قفس و تورم، امید هنوز دارم، از دیدن جانخورم. خُورَم تو به جان، در نقش نهان بودی، روشکنده ی جانم، تو روز جهان بودی. زندانکده است جایم، من این درو می پایم، خیلی دل من خواهد، باز پیش تو من آیم.
    ایران:
    هرگز ندیدم زیبا نامی این سان را – مواظب باشید، مبادا بکشید ایران را!

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 2

  3. ایران: زیباست و خطر دارد، هنگامه به سر دارد، گیرید همه دورش، بس دور و نظر دارد. زیباست دوچشمانش، اشکینه خطِ جانش، زیباست، عجب زیبا، نقش و سر و دندانش. گر یافته شود مادر، سد رقص ورا در سر، بر کُول و کمر آید، وز شادی زند پَرپَر. دیدار شود آنسان، آن دیده، دل پنهان – اندوهِ هَزارانه – بر باد شود از جان. آه …! مادرِ ناپیدا، من در قفسم شیدا، با یاد توام هر دم، در شیرین ترین رویا. بس بغض مرا در جان، هم روز و شبم یکسان، ای مادرِ شیرینم، یاد تو همه ست افشان. در لاله چمنزاران، در خطه ی دلداران، رقصم ترا در یاد، بر تپه ی گلزاران. دانی که قفس چون است؟ این دیده ز دل خون است، مرگ است و کمی بدتر، سد قصه ی مجنون است. پیدا شو تو ای مادر، ای باغِ گلم در سر، افسانه ی امیدم، با اشک زند پَرپَر. پَرپَر زده و دورم، من در قفس و تورم، امید هنوز دارم، از دیدن جانخورم. خُورَم تو به جان، در نقش نهان بودی، روشکنده ی جانم، تو روز جهان بودی. زندانکده است جایم، من این درو می پایم، خیلی دل من خواهد، باز پیش تو من آیم.
    ایران:
    هرگز ندیدم زیبا نامی این سان را – مواظب باشید، مبادا بکشید ایران را!

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  4. DORNA می‌گوید:

    یعنی در حوزه محیط زیست وضع اسفبارتر از اخبار جاری ست…
    مادر این توله چه بلایی به سرش اومده این توله کجا زنده گیری شده…
    در حقیقت یک توله یوز ماده برای همیشه از طبیعت ایران و زندگی طبیعی حذف شده…
    این روال وحشتناکه…
    سازمان محیط زیست با این اندازه از انعطاف، کاری از پیش نمی بره…
    فاجعه ای که در فریدونکنار در جریان ده سال پیش جمع کردنش خیلی راحت تر از حالا بود…

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  5. عبدالله می‌گوید:

    ای کاش برای این یوزها برنامه ای بود الان ما دو ماده یوز در اسارت داریم که سالیانه میتونن اگه با روش علمی و درست جلو بریم سالیانه ۶ توله یوز بدنیا بیارن بچه های کوشکی دلبر و ایران فرصت تنگه و مسئولین بی خیال

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

    • رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

      تکثبر یوز آفریقایی در امارات و عربستان انجام شده ما هم باید این کار را انجام دهیم و برای جلوگیری از افزایش همخونی (بیشتر شدن لنگه یا جفت الل های ژنها که باعث بروز و آشکار شدن نقایص ژنتیکی پنهان و مغلوب و همچنین کاهش پارامترهایی چون وزن، وزن توله، زاد آوری، کم شدن شیر و چربی آن وامثالهم می شود) از دلبر هم حتی اگر توانایی بچه دار شدن نداشت با کمک رحم یوز آفریقایی و همچنین استفاده از ژنها و الل های منفرد و و وحشی یوزهای طبیعت چند خط یا لاین درست کنیم و چند زیستگاه نیمه طبیعی برای یوزها ایجاد کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

    • داریوش2016 می‌گوید:

      دلبر و کوشکی دیگه پیرن فکر نمیکنم توانایی باروری داشته باشن باید برنامه ای برای انجماد پس از مرگشون باشه تا زمانی که پیشرفت دانش بتونه از اونها برای بازآفرینی نسل یوز در صورت انقراض استفاده کنه
      باید یوزهای دیگری هن زنده گیری بشه

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  6. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از همه عزیزانی که سبب متلاشی شدن این باند لعنتی و اهریمنی شدند.
    خواهشمندم پیگیری نمایید که این باند چگونه و با چه روشی توانسته با این شمار بسیار اندک یوزپلنگ؛ این جانور زیبا را به دام بکشاند زیرا که به باور من؛ دانستن آن کمک بزرگی می کند به حفظ حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  7. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    با این وضعیت محیط زیست اینم ۱ سال دوام نداره

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  8. داریوش2016 می‌گوید:

    آوردینش تو سایت پردیسان برای چی? باید متخصصان خارجی بیان برای تکثیر در اسارت یا لقاح آزمایشگاهی به نظر من این یوز از چرخه طبیعت حذف نشده ِکدوم طبیعت? همونی که هر روز جاده میزنن درونش دو رو ورش طبیعتی که دربست در اختیار عشایر و دامهاشونه? مطمعنم این یوز اگه زنده گیری هم نمیشد یا زیر ماشین له میشد یا بدست سگهای گله ضمنا یوز جمعیت کمی داره و توان رقابت با گرگ و پلنگ در این شرایط رو نداره وضع کنونی شبیه طوفان نوحه باید جانوران رو زنده گیری و تکثیر کرد فعلا راه دیگه ای وجود نداره زمانی میتونیم از حفاظت از یوز در زیستگاههای خودش سخن بگیم که کم کمش یه ۳۰۰ قلاده یوزی در طبیعت باشه وضعیت کنونی یوز مانند نوزاد هست که باید زیر نظر کامل باشه و از خودش توانی نداره

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  9. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    یوزها به علت تنوع ژنتیکی پایین دارای مشکلاتی هستند که در طبیعت بروز نمی کند ولی در اسارت چون آنها جانوران بسیار باهوش و حساس هستند، اگر محیط زندگى شان کوچک باشد به زودى از آن خسته مى شوند و توجه شان را به اطراف از دست مى دهند. و همچنین آنها در طبیعت کیلومترها می دوند و راه می روند و در اسارت این شرایط را نداشته و این مشکلات ژنتیکی پنهان امکان بروز می یابند. برای مثال یوزها در اسارت دارای طول عمر کم بوده و از بیماریهاییی مانند عوارض کلیه های غیر طبیعی(دلبر این مشکل را دارد)، التهاب معده و بیماریهای کبدی رنج می برند. و همچنین در سال ،۱۹۸۱ بررسی چهل نمونه از ۱۸ یوز نر نشان داد که تراکم اسپرمىیوزها یک دهم گربه اهلى است و ۷۱ درصد اسپرم ها دچار ناهنجارى ریختى اند، در حالى که این رقم در مورد گربه اهلى ۲۹ درصد است. این یافته ها در مورد بارورى یوزهاى نر پرسش هایى برانگیخت. چنین کیفیت اسپرمى در دام یا انسان به معناى عقیم بودن است. با این حال یوزهاى نر در طبیعت و اسارت به راحتى پدر مى شوند. همچنین یوز ماده سخت پستند بوده و معمولا از چند نر استفاده می کنند تا یکی را قبول کند برای همین در طول تاریخ تقریبا نتوانسته بودند توله یوزی را در اسارت به دنیا آورند. ولی در سالهای اخیر با همه این مشکلات بسیاری از جاها توانسته اند یوزهای زیادی را تکثیر کنند. مثل در آفریقاى جنوبى از ۱۹۷۱ تا این تاریخ یک مرکز توانسته بیش از ۶۰۰ توله یوز به دنیا آورد که برخى از آنها به طبیعت بازگردانده و سایرین نیز به مراکز اسارت و مناطق حفاظت شده سرتاسر جهان فرستاده شده اند. از این ۶۰۰ یوز، ۴۴ تا «شاه یوز» هستند. همچنین از یوزهای دیگر هم اسپرم گرفته و وبه همراه اطلاعات نژادنامه در باغ وحش منجمد نگه داری می کند. با این تفاسیر از نگهداری این یوز در پردیسان با شرایط فعلی چیزی در نخواهد آمد و نیاز به یک منطقه محصور و طبیعی بزرگ با دانش و امکانات و تجربیات لازم می باشد.
    منبع : http://nature.harferooz.com/thread1273.html

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  10. reza می‌گوید:

    باید از متخلفین بازجویی بشه از کجا گرفتنش ، کدوم منطقه، مادرش کجاست //
    که برشگردونن پیش مادرش///
    شاید دلبر و کوشکی بهش حمله ککنن و کشته بشه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  11. سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

    خداوند اون انسان نماهایی که این موجود نازنین رو از مادر و طبیعت ایران جدا کردن ……………………..

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  12. محسن رزاقی می‌گوید:

    باز هم زندگی در اسارت؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  13. محمد می‌گوید:

    سلام جناب دیده بان کاش یه گزارش کاملی از وضعیت این توله تهیه کنید؟اینکه چطور تغذیه میشه توی پردیسان محل زندگیش چطوره چقدر مساحت داره آیا با محوطه کوشکی و دلبر یکیه یا مجزاست و….. با تشکر
    من هم فکر میکنم هر چقدر به شرایط طبیعی زندگیشون نزدیکتر باشن سالم تر میمونن و احتمالا بچه های سالمتری بدنیا میارن.گفتن که به پردیسان انتقالشون دادن تا دسترسی کارشناسان راحت تر باشه خدا کنه که واقعا از کارشناسان داخلی و خارجی استفاده بکنن و پشت گوش ننداخته باشن

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  14. حماسه ایرانی می‌گوید:

    چقدر زیباست این شعر و این یوز زیبا که ایران نامش نهاده اند. امیدوارم که سرنوشتش مانند ایران باشد که رنج می برد ولی همیشه سربلند کرده و باز با همه زخمهایش برپا ایستاده است. زنده باد ایران و یوزپلنگ همنامش.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  15. زیتون می‌گوید:

    اینا اگه اعدام نشن دوباره برای ناموس فروشی(یوز ایرانی…..اونم ماده) به خارجیها اقدام میکنن……نحوه گرفتن این یوز باید بررسی بشه…..مشکل و خلا محافظتی باید سریعا رفع بشه……..این همه پول خرج پروژه یوز شد ولی این گسل های خطرناک شناسایی نشد….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  16. گرگعلی می‌گوید:

    سلام به خدمت همه دوستان
    از زمان پیدا شدن ایران فکرم خیلی درگیر شده
    ۱٫ با وجود درجه حفاظت بالا در دو زیستگاه شمالی چگونه افرادی تونستند این کار رو انجام بدن
    ۲٫ چند ماهیه افرادی از بدنه سازمان از لزوم پروژه تکثیر در اسارت صحبت مس کنند.
    ۳٫ اطلاعات مخدوش از مسولین در مورد عاملان این پرونده به گونه ای که در این دو روز اول گفتند در عملیات پلیسی باند قاچاقچیان رو دستگیر کردند ولی کمی بعد گفتند صاحب یوز خودش یوز را تحویل داده
    موارد بالا در کنار سایر موارد این فرضیه رو تقویت می کند زنده گیری این یوز شاید در طول پروژه تکثیر در اسارت باشد با توجه به نابارور بودن دلبر
    شاید دوستان من رو به مشکوک بودن زیاد متهم کنند اما قبول کنید عملکرد مسولات پروژه یوز تا کنون بسیار غیر شفاف بوده است.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  17. فرید می‌گوید:

    تابناک تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ – ۰۹:۱۱:
    در حالی که با گذشت سه روز از ماجرای شبهه‌برانگیز ورود توله یوز آسیایی به پارک پردیسان، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، توضیحی درباره ربایندگان این گربه‌سان نایاب از زیستگاهش در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند، یکی از رسانه‌های خارج از کشور، رباینده این توله یوز را یک محیط‌بان اعلام کرد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  18. امیر می‌گوید:

    این احتمالا یکی از ۳ توله یوزی است که در میاندشت در ماه گذشته به همراه مادرش مشاهده شده بود ولی چند روز بعد در عکس دیگر فقط ۲ توله یوز وجود داشت .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  19. جمشید می‌گوید:

    واقعا شرم آورست،
    این رخداد تاریخیست.!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  20. زهرا می‌گوید:

    چقدر زیباست عالییییی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. امیر می‌گوید:

    سلام لینک زیر ور ببینید یوزپلنگه تو باغ وحش ۸ تا توله زاییده اونوقت مقایسه کنین با ایرن چند سال کوشکی و دلبر رو جدا نگه داشتین تا سنشون بره بالا بعدش اوردین تو تهران در معرض پارازیت ها که الان کلی آدم رو تو تهران نا بارور کرده چه برسه به یوز پلنگ ها

    http://tabnak.ir/fa/news/762995/%DB%8C%D9%88%D8%B2%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AB%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  22. ایران یوز می‌گوید:

    فقط میتوان متأسف بود بر بیسوادی این افراد که این توله یوز زیبا را از مادر جدا کردند و معلوم
    نیست با چه انگیزه ای این توله بسیار زیبا و مظلوم را از طبیعت ایران جدا کردند ،
    سنگین ترین مجازاتها به راستی حق شماست ، لعنت خدا بر شما که دست هر چی حیوان هست از
    پشت بستید .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  23. میلاد می‌گوید:

    باز هم دمتون گرم واقعا شما هستید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>