از یک پلنگ نر و یک پلنگ ماده به همراه دو توله اش در دامغان تصویر برداری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دوربین های تله ای تعبیه شده در دو نقطه از منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک در شهرستان دامغان تصاویر متعددی را از پلنگ ایرانی به ثبت رسانده اند.

این تصاویر حداقل مربوط به چهار الی پنج فرد مختلف شامل یک پلنگ ماده و دو توله اش و یک یا دو پلنگ نر بالغ می باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان در این باره گفت: پویایی جمعیت پلنگ در منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک نشانه غنی منطقه به لحاظ  جمعیت علفخواران بعنوان طعمه و همچنین سلامت زیستگاه و وجود امنیت مناسب در این منطقه می باشد. این موفقیت مرهون کنترل و پایش مستمر و شبانه روزی محیط بانان سختکوش است که با علاقه و احساس مسئولیت می کوشند تا انفال الهی حفاظت شوند.

فرامرز اسفندیاری اظهار داشت: تعامل، آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف جامعه منجمله: دامداران، کوهنوردان، معدن کاران و دوستی مردم با طبیعت و محیط زیست و احیاء چاهها و چشمه ها تأثیر به سزایی در امر حفاظت و ازدیاد جمعیت حیات وحش دارد.

.

.

+156
-1
  

15 دیدگاه

  1. جنگل بلوط می‌گوید:

    مشاهده پلنگ به ویژه زادآوری پلنگ (راس هرم) در یک زیستگاه نشانه ارزشمندی و تندرستی نسبی طبیعت این ناحیه است. همچنین از دیگر ویژه گی های این ناحیه نسبتا کوچک، تعداد و تنوع زیاد زیستگاه و وحوش کوه زی و دشت زی می باشد همچنین به علت مجاورت این ناحیه با پرور بخشی از خوراک و قلمرو و گوشتخوران این ناحیه را تامین کرده و حتی چراگاه زمستانی وحوش پرور نیز محسوب می شود. به علت وجود آب کافی و وحوش دشتی مانند آهو (بیشترین جمعیت منطقه) و خرگوش در گذشته از مکانهای پیشنهادی برای تکثیر نیمه طبیعی یوز مطرح بوده است. از وحوش این ناحیه آهو، یوزپلنگ ، کل و بز ، پلنگ ، قوچ و میش ، گربه وحشی ، خرس ، خوک ، گرگ ، شغال ، روباه ، خرگوش ، تشی ، موش ، انواع مارها ، لاک پشت ، جوجه تیغی ، مارمولک ، سوسمار ، بزمجه ، کبک ، کبک دری ، تیهو ، کبوتر ، قمری ، باقرقره ، کرکس ، کلاغ ، کلاغ زاغی ، زاغچه ، سار ، هوبره ، انواع بازهای شکاری ، انواع گنجشک می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  2. کفتار راه راه می‌گوید:

    در عصر حاضر که همه کره زمین تغییر کرده دیدن چنین تصاویری واقع شگت انگیز است. برای مثال دیدن یوز در خارج آفریقا تقریبا ممکن نیست آن وقت ما به قدر و ارزش آن توجه نمی کنیم و برای احداث یک جاده فرعی آن را به خطر می اندازیم.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

  3. جنگل بلوط می‌گوید:

    یکی از پتانسیلهای استان سمنان وجود زیستگاههای بکر وحوش می باشد و می تواند به عنوان یک قطب طبیعت گردی در آینده باشد. برای مثال هر چهار منطقه شکار ممنوع خنار، کوه سفید آرسک، طالو وشیربند و تپال دارای خرس قهوه ای، پلنگ، آهو و وحوش دیگر مانند کل و قوچ و غیره می باشند.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  4. میر شکار می‌گوید:

    واقعاً حیوان با ابهتی هست .ایکاش مستند خوبی از زندگی این گربه سان در ایران داشتیم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • رشید می‌گوید:

      برادر عزیز داریم . تنها وش .بدنبال یوز تنها وپیری که دیگر ندیده اند.درکشوری که نام حفاظت فقط تابلویی باشد برای کارهای نامربوط .حفاظت انجام نمیشود چه برسد به ساخت مستند….

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  5. رشید می‌گوید:

    بسیار زیبا و خاطر انگیز .دیدن خانواده پلنگ در یک تصویر .

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  6. محسن رزاقی می‌گوید:

    و باز هم شکوه طبیعت، سلام بر محیط بان.
    و ممنون از خبر نگاران.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

  7. سلام دوستان
    نکته ای بسیار بسیار مهم: پلنگ یکی از قاتلان اصلی یوز پلنگ است. یعنی در منطقه ای که این دو با هم هستند، طبیعی است که نسل یوز رو به انقراض رود.
    پس چه باید کرد؟
    مسئولین باید با ژرف اندیشی تخصصی و طبیعت شناسانه فکری اساسی برای این معضل مهم بنمایند. وگرنه امکان ندارد در منطقه ای که زیستگاه پلنگ است، یوز زندگی خوبی داشته باشد. من در فیلم مستند صحنه هایی دیده ام که دلم سوخته، زیرا اول تلاش می کند در رود، ولی وقتی نزدیک هم بودند و پلنگ بهش رسیده، تقریبن می توان گفت، مقاومت چندانی نمی کند؛ زیرا می داند حریف پلنگ زورمند نیست.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

    • زاگرس می‌گوید:

      دوست عزیز این مشکلی که شما بیان کردید وجود دارد ولی نکته اینجاست که در حالت عادی و در شرایط مناسب یک زیستگاه (از نظر وفور طعمه و دسترسی راحت تر به طعمه ) منطقه مانور و شکار یوز و پلنگ یکی نیست در واقع یوزها در دشت ها و تپه ماهورهای کم ارتفاع، نزدیک به دشت ها و پلنگ ها در مناطق مرتفع تر و کوهستانی به شکار می پردازند از این روی امکان برخورد این دو در شرایط مناسب یک منطقه بسیار کم خواهد شد اما شوربختانه انسان ها با تخریب زیست گاه ها و شکار غیر مجاز منطقه شکار یوزها را بطرز دردآوری خالی از طعمه کرده اند و همین امر باعث می شود که یوزها برای رهایی از گرسنگی خطر کرده و به مناطق مرتفع تر (که احتمال حضور پلنگها در آنجا بیشتر است) پای بگذارند این مساله دو مشکل عمده برای این گربه ی دوست داشتنی و در خطر انقراض به وجود می آورد نخست اینکه کارایی یوز در چنین مناطقی به طرز محسوسی افت می کند چرا که بزرگترین ویژگی یوز که همان سرعت اوست در چنین مناطقی که عامل کمین زنی بسیار مهم تر از سرعت می شود سرعت یوزبه ابزاری دست دوم تبدیل می شود و همین امر شکار کردن یوز را بسیار سخت و طاقت فرسا می کند و دوم هم اینکه پلنگ که قهارترین کمین زن در بین تمام گربه سانان بزرگ جثه است می تواند خود را به نزدیک ترین فاصله به یوزها برساند و در چنین شرایطی امکان گریز یوز تیز پا به کمترین میزان می رسد و پرواضح است که نتیجه درگیری این صحنه پیروزی پلنگ نیرومند و مرگ یوز تیز پاست خلاصه اینکه راه جلوگیری از تقابل این دو گربه ی باارزش این است که فکری به حال زیستگاه های یوز بشود و بجای جاده سازی و اجازه ی ورود دام و سگ به این مناطق بفکر ازدیاد طعمه و تولید و تکثیر آهو و جبیر در این مناطق باشند

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  8. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    خدا کنه یکی از مستند سازها فیلمی از پلنگ در حال شکار بگیره

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  9. DORNA می‌گوید:

    سپاس از محیطبانان به خاطر امنیت منطقه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  10. شکارچی می‌گوید:

    ((این تصاویر حداقل مربوط به چهار الی پنج فرد مختلف شامل یک پلنگ ماده و دو توله اش و یک یا دو پلنگ نر بالغ می باشد.))
    واحد شمارش پلنگ قلاده میباشد.

    ممنون از زحمات همه خیلی زیبا بود

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

  11. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    با سپاس بی پایان از محافظین این منطقه ارزشمند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. جهان می‌گوید:

    سلام.شکارچی جان بخاطر اهمیت دادن به این موجود زیبا که خیلی وقتها بی دلیل توسط شکارچی پوست به پول عربها فروخته میشه از کلمه ‘نفر’ استفاده شده چون اونم مثل منو شما صاحب این خاک هست.شاید از منو شما هم قدیمی تر و ایرانی تر باشه.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. زهرا می‌گوید:

    واقعا ممنون از محافظین این منطقه خدا قوت

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>