شکایت شرکت بهره بردار جنگل از یک خبرنگار حوزه محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پس از انتشار گزارشی در روزنامه قانون در تاریخ ۹۶/۱۰/۲۶ با عنوان «قتل‌عام درختان هیرکانی» شرکت سهامی نکاچوب از خانم الهه موسوی خبرنگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرد.

به دنبال این شکایت خبرنگار نامبرده به دادسرای شعبه ششم ساری در استان مازندران فراخوانده شد.

گزارش “قتل عام درختان هیرکانی” در روزنامه سراسری قانون بدون ذکر نام شرکت متخلف و با محو کردن لگوی آن شرکت در نامه های منتشر شده، به گزارش تخلف و برداشت غیرقانونی در “طرح دارابکلا”ی مازندران پرداخت.

تنها پس از ۵ روز از انتشار این گزارش، مدیر حقوقی “شرکت سهامی نکاچوب” شکایت خود را به اتهام “نشر اکاذیب” در دادسرا مطرح و این شکایت تلفنی به متهم ابلاغ شد.

حال این پرسش مطرح می شود چرا در حالی که هیچ نامی از شرکت متخلف در گزارش این خبرنگار در روزنامه قانون برده نشده، از بین همه ی شرکت های بهره بردار چوب در مازندران، تنها “شرکت سهامی نکاچوب” دچار این ابهام و سوءتفاهم شده است؟!

گفته می شود پس از انتشار گزارش تخلف شرکت مذکور در روزنامه قانون، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرده است.

به نظر می رسد ورود قوه محترم قضایی و نهادهای محترم نظارتی به پرونده فوق و درخواست استعلام از “معاونت محترم امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور” ، بهترین راه برای روشن شدن ابعاد موضوع است تا هم شرکت متخلف شناسایی شود و هم مشخص شود این خبرنگار اطلاعات درست یا کذب منتشر کرده است.

“شرکت سهامی نکاچوب” مازندران یکی از شرکت های بهره بردار از جنگل است که نزدیک به ۵ دهه تاسیس شده و از سال ۱۳۴۸ در جنگل های هیرکانی شمال در قالب طرح های بهره برداری فعالیت می کند.

0
-70
  

17 دیدگاه

  1. لاچین می‌گوید:

    پنجاه ساله که دارن جنگلهارو نابود میکنن کی. دیگه حریف اینها میشه …

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 9

    • شکارچی می‌گوید:

      طراحی اولین بهره برداری صنعتی و مکانیزه با نقشه هوایی انجام شد. توسط مهندسان خارجی در دوره پهلوی اول. چوبهای زیبای راش ، آزاد، نمدار ، سرخدار و…باید تبدیل به تراورس میشدند و زیر ریل قطار قرار میگرفتند….خارجی ها طرحی هم داشتند که بعد از بهره برداری، بجای درختان قطع شده درختان همیشه سبز مثل کاج پیسیا بکارند، اگر چه با قطع درختان خاک منطقه فرسایش یافته بود و همچنین تنوع گیاهی از بین میرفت و پوشش گیاهی هیرکانی شبیه به پوشش گیاهی سیبری میشد اما بین بد و بدتر طبیعیست که بد انتخاب بهتریست…. اکنون سالهاست که بجای چوب از تراورسهای اصطلاحا سیمانی استفاده میشود… اما بهره برداری از جنگل همچنان ادامه دارد….
      دیگر هیچ جای بکری در جنگلها وجود ندارد…
      انسان پای خود رابه همه جا رسانده…
      سالهاست که دیگر سرخداری نمیبینم….
      نسل درختان ملچ با یک آفت تقریبا از بین رفته…
      اخیرا آفتی هم به جان درختان همیشه سبز شمشاد افتاده و دیگر انها هم سبز نیستند….
      همه چیز را از تن زخمی جنگل میبرند حتی خزه های روی درختان را در گونی میکنند و میبرند برای گلفروشیها
      حتی بوته های (( جِِز )) را از جا میکنند و میبرند …
      این اخرین نفسهای جنگل هیرکانی هم مالِ شما… ما کوچ میکنیم از دل جنگل در حالی که قلبمان را بر فراز بزرگتیرین درختان مازو و دره های سرسبز جا گذاشته ایم….

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 7

  2. سلام دوستان
    من مقاله ی بانوی محترم الهه موسوی را نخوانده ام، ولی از ایشان بدین صورت دفاع می کنم که هیچ شرکت جنگلبُری را نمی شناسم که در این سال ها امتیاز بریدن جنگل ها را داشته و کار غیر قانونی در کنار کار قانونی نکرده باشد. تقریبن همه ی شرکت های مشغول بریدن جنگل گه گاه و یا بسیارگاه کار غیر قانونی کرده اند؛ قانون شکنی هایی بسیار خشن صورت گرفته و در دوست بازی با مسئولین مسکوت مانده! اینک آن شرکت با مطرح کردن اعتراض خود باعث شده که یک بررسی همه جانبه و دقیق از تمامی سال های فعالیت آن صورت گیرد. اگر براستی آن شرکت هیچ کار خلاف قانونی نکرده، باید آن را به کتاب «گینس» برد و ازش عذر خواهی و فراوان تشکر کرد. من چنین شرکتی را نمی شناسم؛ در این سال های گریه فریاد های خود برای جنگلِ مظلوم، حتی با یک شرکت اینچنینی روبرو نبوده ام. اگر لازم شد از خلافکاری های ضد قانونی بطور مشخص نمونه می آورم که متأسفانه مسئولین یا چشم بر آن جنایات ضد طبیعت ایرانِ در حال خشکیدن بسته اند و یا بطور مستقیم با خلافکاران همکاری قانون شکنانه کرده اند.

    خانم محترم الهه موسوی بسیار گرامی، به نظر من این فرصتی مناسب است که کار های این چند دهه ی آن شرکت و همه ی شرکت های جنگلبُر از سوی مقامات متخصص، منصف، مستقل و دلسوز میهن مورد بررسی دقیق میدانی قرار گیرد. در سرزمین ما فراوان با کاغذ سازی می گریزند؛ پس از جغرافیای آن منطقه باید بازدید کارشناسانه شود، و هم از مردم آن مناطق نیز باید پرس و جوی بسیار دقیق میدانی انجام گیرد؛ اگر براستی چنان شرکتی پیدا شد که هیچ قانون شکنی نکرده باشد، جز عجایب روزگار ما خواهد بود.
    به همین خاطر من چندین بار پیش از این نوشتم و باز تکرار می کنم که حق قرارداد به این شرکت ها برای لغو قرارداد ها نباید پرداخت شود.
    چرا نباید پرداخت شود؟
    زیرا اگر قرار است از جیب ملت مظلوم ایران به صاحبان قرارداد پول پرداخت شود، آن ها نیز باید در مورد کار های غیر قانونی جریمه شوند؛ این جریمه ها اگر با یک بررسی بسیار دقیق صورت گیرد، مردم ایران(صاحبان جنگل ملی) سد ها برابر بیشتر طلبکار خواهند بود. این گوی این میدان، بیایید در یک واکاوی دقیق و منصفانه همه ی فعالیت های این شرکت ها را مورد بررسی کارشناسانه و بی طرفانه قرار دهید تا «سیه روی شود هر کِه در او غش باشد!»
    اگر به نمونه برای ارائه به دادگاه احتیاج داشتید، لطفن تماس بگیرید تا نمونه های خلافکاری های بسیار خشن را در اختیار شما بانوی میهن دوست قرار دهم.
    با احترام و ادب ویژه
    لیثی حبیبی – م. تلنگر

    و نکته ای بسیار مهم: تجربه ی شخصی من در مبارزه با خلافکاران و قانون شکنان در این سال ها این است که اینگونه شرکت ها اغلب در دوست بازی ها با مسئولین به شانتاژ برای فرار به جلو یا به قول فروید «فرافکنی» پناه می برند، در این مورد خاص نیز اگر احتیاج به مدرک داشتید در خدمت شما بانوی گرامی ایراندوست می باشم و هم آماده ام تلفنی در دادگاه شرکت کنم.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  3. جمشید می‌گوید:

    مگرجنگلی در شمال باقی گذاشته اند،
    هیر کانی یا ورکانی.!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  4. مسعود می‌گوید:

    ایشان به رسالت خود به عنوان یک روزنامه نگار به نحو احسن عمل کرده است.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  5. ابراهیم می‌گوید:

    با سلام حالا که یکی از خواهران خبرنگار ماحامی درخت ها ومحیط زیست شده اینطوری باید تاوان پس بده ! آخه این درسته ؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  6. حق گو می‌گوید:

    عدالت هم شده نفع افراد سود جو .اگر حرف حق هم بزنید محاکمه خواهید شد .
    مگر میشود ۵دهه برداشت از حق مردم داشته باشی و تخلف بحساب نیاید .
    چند سال پیش که بر روی قبضهای برق مبلغی آورده شد جهت نفع صدا و سیما گفتم چند سال دیگر برای نفس کشیدن هم باید پول داد و حالا به این نتیجه رسیده ام که برای نفس کشیدن باید جان داد

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  7. سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

    وقتی اسمی از شرکت گفته نشده اگر اون شرکت ریگی تو کفشش نداشت بهش برنمی خورد و شکایت نمیکرد.
    کی میخوان دست از سر جنگلها و محیط زیست ما بر دارن؟؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  8. لاچین می‌گوید:

    چیه چرا وقتی پای شکار چی در کار نیست اقایون طرفدار محیط زیست کامنت نمبزارن جنگل جزو محیط زیست نیست پس معلوم میشه اقایون دغدغه محیط زیست ندارن

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 18

  9. جناب لاچین نظرات را منتشر نمی کنند. من نظری با همه جانبه نگری و دارای اطلاعات گوناگون در بابِ جنگل و در دفاع از بانوی محترم الهه موسوی نوشتم که منتشر نشد! من اگر لازم باشد از جمله جمله ی آن نظر خود با دلایل حقوقی و منطقی دفاع می کنم.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  10. محسن رزاقی می‌گوید:

    همه این موارد برای دلسوزان محیط زیست مهم هستند.
    هر چند عمل شکار عملی است ننگین و این اخبار چیزی از پلیدی آن کم نمیکند اما الان شما در این جا مسئله ای که خارج از موضوع است را با تکه پرانی مطرح و صرف سوءاستفاده از فضای بوجود آمده مکنید بنده هم ناچارم انرژی بگذارم که.بدآموزی نکنید.. لطفاً از آب گل آلود ماهی نگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  11. عقاب می‌گوید:

    چقد ما بدبختیم..
    همه طبیعتمون از بین رفت هیچ کس هم نگران نشد
    شاید چادرشونو توی یه کشور دیگه برپا کردن و دارن مارو مسخره میکنن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  12. داوود NL می‌گوید:

    نظر بنده هم در مورد سکوت غیرتمندان مدافع و عاشق سینه چاک حیوانات درباره فاجعه انسانی محیط زیستی گرد و غبار خوزستان هم منتشر نشد. چه انتظار تغییر هست تا وفتی که سانسور تا اعماق وجود ما نفوذ کرده..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  13. علی الیاسی می‌گوید:

    خجالت هم چیز خوبیه با چه روحیه ای شکایت میکنند ؟
    آیا بر کسی پوشیده است چه بر سر جنگل آورده اند ؟
    احسنت و درود بر خبرنگار شجاع نترس چون قلم شما بحق زده شد متشکرم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  14. جناب «عقاب» سخن شما دقیقن درست است؛ این ها آن پشت به ریش مردم غارت شده ی ایران می خندند؛ و برای ایجاد شرایط بهتر غارت به سه کار اصلی دست می زنند برای مردم فریبی و حکومت فریبی.
    ۱ – دوستی با مسئولین، نمایندگان هر منطقه و سربازگیری از بعضی قلمزنان خود فروخته(ریزه خوار و خائن به میهن) و بکار گیری کارچاق کن های محلی که از روی احتیاج به جنگل که شاید دوست اش هم داشته باشند، پشت می کنند. لازم شد دالایل خود را مطرح می نمایم.
    ۲ – این ها در این سال های غارت خیلی خوب یاد گرفته اند که اگر به ظاهر لباس حکومتی بپوشند، خیلی موفقترند(نمونه اش همه ی اعضای شورای شهر سابق رشت که بخش عمده ی بیت المال را غورت دادند و حالا در زندان نشسته اند – البته اگر به وسیله ی “دوستان” آزاد نشده باشند.). وگرنه شما نگاه کنید نزدیک پنجاه سال است که می بُرند و می بَرند و با جرأت طلبکار نیز می شوند! این امکان ندارد، مگر آن پشت سنگر بسته باشند؛ زیرا همانطور که پیشتر توضیح دادم، اگر چنان شرکتی باشد که من نمی شناسم، باید آن را به کتاب «گینس» بُرد. در این مورد خاص نیز اگر لازم شد دلایل خود را ذکر می کنم.
    ۳ – برای غارت بیشتر یکی از شیوه های مردم فریبی شان این است که پیوسته بر زبان می آورند که داریم بدین ویسیله اِشتغال زایی می کنیم! این یک دروغ بزرگ برای سودجویی بیشتر است و سخنی ست کاملن غیر علمی. یعنی اگر از روی سودجویی نباشد، که هست(دلیل دارم)، بر می گردد به شناخت بسیار ضعیف و پیش پا افتاده ی این ها از سیستم بسیار پیچیده ی جنگل و سودِ بیکرانِ جنگل زنده.
    من نظرات پای وبلاگ های جنبش پاکیزه خوی تالش را بخاطر خرابکاری های همین افراد غارتگر منتشر نمی کنم. ولی در این مورد خاص آماده ام در پای وبگاهِ «جنگلِ مظلوم» نظرات را منتشر سازم و به مدعییان از نقطه نظر علمی ثابت کنم که اگر از سود جنگلبُری بیرحمانه و ایران برباد ده یک باشد، ضررش نود نُه است. «این گوی و این میدان!»، تا «سیه روی شود مر که در او غش باشد!»

    و یک شرط نیز دارم: من در خارج از میهن بسر می برم، پس برای تأیید نظرات من احتیاج به بازرسانی میهن دوست و بی طرف و شریف دارم(کسانی که به هیچ رو خود فروشی نمی کنند) تا وقتی من موضوعات را مطرح می کنم، آن ها در مناطق حضور یابند و از نزدیک ببینند چه بر ایران مظلوم گذشته.
    و یک هشدار بسیار مهم: این ها در مناطق مختلف مخالفین دروغین برای خود ساخته اند(ریزه خواران) تا اگر موضوع بازرسی از مرکز استانی و یا پایتخت کشور پیش آمد، آن موجودات نانخور خود را به عنوان مخالف خود جلو بیندازند و بازرسان محترم شریف و قانونگرا با آن ها روبرو شده گمراه گردند و گول بخورند و در نتیجه قضیه ماست مالی و لوث گردد. این شیوه ی همه ی مفسدان ضد ایرانی رشوه دهنده و سَهم دهنده است(این دو شغل ننگین رشوه بگیری و سَهم بَری در ایران غارت شده جدا از همند).
    آن ضرب المثل مشهور ایرانی، «با گرگ بره می برند و با چوپان هی هی می کنند»، اینجا بسیار دقیق مصداق دارد؛ و البته که هی هی با چوپان گولخورده دروغکی است.
    بانوی شریف و میهن دوست الهه موسوی، ای کاش از این دادگاه استقبال می کردید. البته یک شرط اساسی دارد و آن این است که حتمن باید بعضی مسئولین دولتی مربوطه، هواداران محیط زیست و هم بازرسان پاکیزه خو، استوار اندیشه و با ریشه ی بی طرف وارد این میدان مقدس مبارزه برای میهن شوند؛ وگرنه کار شما یک نفر نیست، حتی اگر وکیلی شریف و پایدار داشته باشید.
    در این مورد نیز آماده ام دلایل خود در بابِ باند بازی و بیرحمی بی سابقه ی غارتگران میهن را بیان دارم به روشنی روز.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  15. داریوش2016 می‌گوید:

    اصلا توی ایران مطلقا نباید از جنگلها بهره برداری بشه حتی درخت هم نباید برای برداشت چوب کشت بشه چون باعث فقیر شدن خاک میشه به مرور اگر درختی کاشته میشه دیگه نباید بریده بشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  16. میر شکار می‌گوید:

    منم ۵ تا نظر مینویسم ۴ تا حذف میشه.شنیدن حرف حق تلخه ،نگاه این سایت هم متأسفانه یکطرفه هست.کاری به متخلفین ندارم هم شکارچی متخلف داریم هم محیط بان متخلف.چیزی هست که وجود داره.یبار مفصل نوشتم شکارچی و هامیان محیط زیست هردو دوستدار طبیعت هستند هردو از تخریب محیط زیست ناراحت میشوند اینرو از نظرات شکارچیان تو این صفحه میشه فهمید .شما باید طبیعت دوستی شکارچی رو از رفتار مرحوم اینانلو ببینید .ایشون یک شکارچی قانونمدار و تمام عیار بودن و از طرفی عاشق محیط زیست.متأسفانه سازمان محیط زیست با سرکوب شکارچیان و ایجاد درگیری بین محیط بانان و شکارچیان جو بدی تو کشور ایجاد کرده که افکار عمومی هم به تبعیت از اون دچار اشتباه شده.از این سایت هم خیلی معترضم ،چراکه نمیزاره ما شفافسازی کنیم و این جو مسموم رو خنثی کنیم .اگه تخلفی تو زمینه محیط زیست صورت میگیره باید کامل اینجا مطرح بشه نه صرفاً تخلفات یک گروه مطرح بشه و اگرم ما به تخلفات گروه دیگه اشاره کنیم پیام هامون حذف بشه.دوستان عزیز با فحاشی و اهانت بهم کاری درست نمیشه.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>