توله خرس آسیب دیده در جاده چالوس به زیستگاه طبیعی باز میگردد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بامداد روز شنبه ۹۶/۸/۶ یک توله خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در محور کرج – چالوس به شدت آسیب دید.

پس از روشن شدن هوا مردم متوجه موضوع شده و توله خرس مجروح که هنوز زنده بود توسط عوامل راهداری گچسر به نیروهای محیط زیست استان البرز تحویل گردید.

شرایط جانور به حدی وخیم بود که توله خرس توان هیچ حرکتی نداشته و بدون هرگونه بیهوشی به راحتی قابل جابجایی بود.

فیلم زیر بوسیله تلفن همراه توسط شهروندان از محل برخورد خودرو با توله خرس تهیه شده است:

.
سی تی اسکن از اندام های داخلی خرس انجام شده و نشان می داد که حیوان از  ناحیه سر دچاز خونریزی شده و در شش ها نیز مقداری خون وجود دارد که باعث اختلال در تنفس خرس شده بود.

پس از گذشت سه ماه از این حادثه هم اکنون توله خرس که نام آن را «امید البرز» گذاشته اند کاملا بهبود یافته و آماده بازگشت به زیستگاه طبیعی است.

دکتر مجید درگی دامپزشک اداره کل محیط زیست البرز در تشریح وضعیت توله خرس توضیح داد: به دلیل ضربه مغزی ناشی از تصادف حدود ۴۸ ساعت اولیه را با سطح هوشیاری بسیار پایین پشت سر گذاشت و فاقد هرگونه حس در اندامهای حرکتی سمت چپ بدن خود بود و پس از آن نیز قادر به وزن گیری روی آنها نبود.

یک هفته پس از سانحه یک زخم نکروزه که بدلیل آسیب به عروق پوست در اثر ضربه شدید خودرو ایجاد شده بود نمایان شد که با توجه به وسعت آن به تنهایی می توانست منجر به مرگ حیوان گردد.

حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در این باره گفت: پس از گذشت حدود سه ماه طول درمان “امید البرز” خرس آسیب دیده، بر اساس اعلام تیم دامپزشکی، مراحل درمان آن به پایان رسیده و در حال حاضر مشکل جسمی و حرکتی حیوان مرتفع گردیده است.

حکیمی در خصوص زمان رهاسازی “امید البرز” گفت: با توجه به اینکه در فصل زمستان بدلیل سختی دسترسی به غذا، شرایط برای رهاسازی مناسب نیست و امکان آسیب پذیری یا تلف شدن جانور زیاد است.

ضمن اینکه به دلیل ضرورت خارج نمودن یک آبسه عفونی طی عمل جراحی، موهای بخشی از بدن توله خرس تراشیده شده و این قسمت فاقد مو هست و نیاز به ترمیم دارد.

لذا تصمیم بر این است تا زمان رسیدن به شرایط جوی و زیستگاهی مناسب، به یکی از مراکز نگهداری مناسب منتقل و پس از آن در زیستگاه اصلی آن واقع در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی رها سازی گردد.

+49
0
  

9 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    خدایاشکرت

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    ممنون از عزیزانی که احساس مسئولیت کردند و به سازمان اطلاع دادند و نیز مسئولینی که برای بهبودی حیوان تلاش نمودند، بله شاید بهتر باشد عجله نکنیم، بهار هم نزدیک است، فقط انشاءالله تا اون هنگام خیلی دستی نشده باشه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  3. نیروانا می‌گوید:

    کاش حداقل به جای این پیراهن مردانه تنگ زرد رنگ که ظاهر مضحک وسیرکی به حیوان زبان بسته داده است برای پوشش حیوان از جاکت های مخصوص پوشش حیوانات استفاده میکردند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

    • استعفا(اینم از این) می‌گوید:

      پـول بـده بخـرن. یا خـودت پانزده بیسـت تا بخـر بفـرست. قربـون دستـت. اگـر هم بودجـه رو فـراهم کنـی کـه دیگـه محـشره.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  4. شکارچی می‌گوید:

    وای فیلمو که دیدم خیلی دلم به حالش سوخت ……. کار بزرگی کردید که درمانش کردید ……..پیراهن زرد هم بهش میاد…. برزیلته

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  5. میر شکار می‌گوید:

    پیراهناش منو کشتن.انشاالله هرچه زودتر خوب بشه و به دامان طبیعت برگرده .انشاالله فکری برای خطراتی که جاده های ناایمن برای این حیوانات ایجاد میکنن بشه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  6. DORNA می‌گوید:

    خیلی دوست داشتنی هست. چه جوری ازش دل می

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  7. خبری خوش بود.
    و دو نکته: ۱ – بهترین زمان رها سازی برای توله خرس اواسط اردیبهشت است.

    ۲ – دومین نکته ای که می خواستم بیان کنم در بابِ موضوعی کلی است که به وضعیت جانوران در طبیعت میهن نیز ارتباط مستقیم دارد، و آن این است که: چرا طرفداران محیط زیست از مظلومترین قلمزنان می باشند؟
    متأسفانه جای خالی محیط زیست و طبیعت در نوشته های بسیاری از قلمزنان دیده می شود؛ افرادی شریف که خیلی در جریان فاجعه ی رخ داده در طبیعت میهن نیستند، پس به آن توجهی ندارند. و این در حالی است که فاجعه و بیداد رخ داده در بخش غارت جنگل ها و آب های زیر زمینی را با هیچ بخش دیگری نمی توان مقایسه نمود.
    باری، چیزی که نوشته های بسیاری از دلسوزان میهن کم دارد، فراموش کردن محیط زیست و وضعیت بسیار خراب طبیعت کشور است؛ و همین باعث شده مدافع بی یاور محیط زیست و طبیعت میهن براحتی زیر ضرب رود.
    همینک ایران در شرایطی بسیار وحشتناک بسر می بَرَد چنان، که بسیاری از متخصصین سر نوشتی آفریقایی برایش پیش بینی می کنند. و این در حالی است که بسیاری از هم میهنان ما در بابِ طبیعت کشور ایران، در بیخبری ترسناکی بسر می برند . اغلب سایت های فارسی زبان(داخل و خارج) بخش محیط زیست ندارند و هم قلمزنان ایرانی هنگام نوشتن فراموش می کنند که بزرگترین و ضربه زننده ترین بخش غارت در ارتباط با طبیعت ایران است؛ زیرا اگر در بخش های دیگر هزاران میلیاردی ربوده می شود، در غارت آب های زیر زمینی و نابودی جنگل ها، گذشته از ربودن هزاران هزارا میلیارد سرمایه های ملی، فاجعه چنان بزرگ است که می تواند سد ها سال و یا شاید برای همیشه ی تاریخ اثرش برجای مانَد گریه آور. اگر ما طبیعتی دست نخورده و سرشار داشتیم، خرس ها قبل از خواب زمستانی با نگرانی به سوی جلگه روان می گشتند تا در جاده ها تلف و یا مجروح شوند.
    فرزندان دلسوز ایران زمین، به هر بهانه ای در گفتار های روزانه در جامعه و نوشته های خود به محیط زیست و طبیعت نیمه ویرانِ ایرانِ در حال خشکیدن نقب بزنید تا بکار آید. باید پیوسته، یعنی ناگسسته پیگیر این موضوع بسیار حیاتی بود تا کارساز شود.
    پس آ که گِرد آییم به گِردِ گِرد ها!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  8. خورشید می‌گوید:

    خدا پشت و پناهت باشه پهلوون کوچولوی معصوم…
    انشالا در باقی عمر مسیرت به نزدیکی آدم ها نیفته …
    تعظیم و سپاس بی اندازه تقدیم به همه ی هموطنان شریفی که در التیام زخم های این حیوان مظلوم و دوست داشتنی نقشی ایفا کردن.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>