اجزای بدن یک پلنگ و یک گرگ از خانه شکارچی متخلف در بجنورد کشف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک شکارچی متخلف در شهرستان بجنورد نیروهای یگان محیط زیست خراسان شمالی با همکاری پلیس امنیت شهرستان بجنورد یک مظنون را در این باره شناسایی نمودند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: در جریان بازرسی از منزل این شکارچی متخلف در یکی از روستاهای اطراف بجنورد اجزای بدن یک پلنگ و یک گرگ به همراه یک اسلحه تک لول قاچاق و مقادیری مهمات دست ساز غیرمجاز کشف و ضبط شد.

سید اصغر مطهری اظهار داشت: در این رابطه یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شد.

تحقیقات مراجع قضایی و انتظامی در خصوص این پرونده آغاز شده است.

+57
-127
  

13 دیدگاه

  1. رضا1394 می‌گوید:

    یک مقاله درباره اثرات مثبت برگرداندن و احیای گرگها در پارک ملی یلواستون خواندم که خلاصه آن را با منبع در ذیل می گذارم:
    در طول قرن گذشته، شنیدن صدای کوبیده شدن دم یک سگ آبی روی آب در پارک ملی یلواستون امری نادر بوده، اما امروز شنیدن آن به پدیده ای رایج تبدیل شده است. از سال ۱۹۹۵ که گرگ های خاکستری به اکوسیستم یلواستون بازگشتند تاثیرات مبهوت کننده ای در این پارک اتفاق افتاده است تعداد کولونهای سگ آبی پارک از یک به نه عدد افزایش یافته است. اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال باید تا دهه ی ۳۰ میلادی به عقب بازگردیم، وقتی که تمامی گرگ های یلواستون کشته شدند. با وجودیکه گوزن های یلواستون همچنان توسط خرس های سیاه و گریزلی، و سگ های صحرایی شکار می شدند اما نبود گرگ ها فشار زیادی را از روی گوزن ها کم کرد. در نتیجه، جمعیت گوزن ها به طرز چشمگیری افزایش یافت. در اینجا بود که دو اتفاق شکل گرفت: اول اینکه جمعیت زیاد گوزن ها محدوده های ظرفیتی یلواستون را تحت فشار قرار دادند و دوم اینکه آنها در فصل زمستان آنقدر که باید جابجا نمی شدند و از گیاهان جوان بید، صنوبر و گیاه پنبه ای تغذیه می کردند. این مسئله برای سگ های آبی موقعیت بغرنجی ایجاد می کرد چرا که آنان برای زنده ماندن در زمستان به گیاه بید نیاز داشتند.
    در سال ۱۹۶۸، وقتی که جمعیت گوزن ها یک سوم حالت فعلی بود، بیدهای قرار گرفته در راستای رودخانه در شرایط بسیار اسفناکی بودند. امروز با اینکه جمعیت گوزن ها سه برابر است، اما بیدها پابرجاتر و استوارتر هستند. اما چرا؟ زیرا فشار گرگ ها به عنوان شکارچی، گوزن ها را در حال حرکت نگه می دارد و به همین دلیل آنها مجال نمی یابند که از قصد به تغذیه از این گیاهان بید بپردازند. تحقیقات نشان داده اند که استفاده ی انحصاری سگ های آبی از بیدها باعث رشد درختان سالم تری می شود. حجم توده ی زیستی ساقه ی این بیدها در فاصله ای سه ساله، ۱۰ برابر بیشتر از آنهایی بوده که به عنوان خوراک گوزن ها مورد استفاده قرار می گرفتند. ضمن اینکه این گیاهان می توانند تنها پس از دو فصل رویش، ۸۴ درصد از توده ی زیستی از دست رفته ی خود را دوباره احیا کنند. به این شکل سگ های آبی منابع غذایی در اختیار دارند که قبلا در اختیار نداشتند.
    همانطور که سگ های آبی دوباره به منطقه بازگشته و سدها و حوضچه های خود را بنا کردند، اثر پروانه ای ادامه پیدا کرد. سدهایی که سگ های آبی ساختند روی هیدرولوژی رودخانه ها تاثیر گذاشت و نبض فصلی روان آب ها را از میان برد؛ علاوه بر اینها به ذخیره ی آب برای سفره های آبی و تامین آب سرد برای رشد ماهی ها کمک کرده و درختان بید کنار مسیر رودخانه نیز زیستگاه مناسبی برای پرندگان فراهم آوردند. همچنین امروز نسبت به گذشته شرایط بهتری از نظر توزیع مواد غذایی در فصل زمستان و اوایل بهار برقرار است. در گذشته لاشه خور ها برای تامین غذای خود متکی به گوزن هایی بودند که در اثر سرمای زمستان کشته می شدند، اما در حال حاضر غذای آنها از گوزن هایی که گرگ ها می کشند تامین می گردد. این موضوع به نفع کلاغ ها، عقاب ها، سگ ها و خرس های گریزلی و سیاه (مخصوصا آنهایی که گرسنه از خواب زمستانی بیدار می شوند) می باشد. افزایش چشمگیر تعداد سگ های آبی تنها یکی از این نتایج خارق العاده ی این تغییر بوده است. حضور گرگ ها تاثیرات چشمگیری روی گیاهان و حیوانات داشته که درک تمام آنها به قرن ها تحقیق و پژوهش نیاز دارد. این درست مانند زمانی است که به یک تکه سنگ کوچک روی شیب کوه ضربه بزنید! سنگ کوچکی که کمی پایین تر می تواند منجر به بهمنی سهمگین گردد. اما در یلواستون چگونه این اتفاق افتاد؟
    https://lastsecond.ir/news/wolf-reintroduction-changes-ecosystem

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

    • رشید می‌گوید:

      رضاجان .بنده هم چندین مرتبه مستند فوق را دیده ام .نشانده این واقعیت است که هر چیزی باید درجای خودش باشد ولی متاسفانه در دوره ما هیچ چیزو هیچ کسی در جایگاهی که باید باشد نیست .به امید فردایی بهتر برای محیط زیست و حیات وحش کشورمان

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

    • ثریا پرهام می‌گوید:

      یلو استون چه ربطی به ایران داره؟ ما سگ آبی و گوزن داریم؟ یا اونا پلنگ ایرانی و یوزپلنگ ایرانی دارن؟ پوشش گیاهی و جانوری ایران با یلو استون نسبتی نداره که بخواهیم از اقدامات اونها کپی برداری کنیم.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 38

  2. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    خوب این ادم که سابقه شکار غیر قانونی داره دیگه چکار باید کرد
    چرا قضات محترم تو احکام با این جانیان مدارا میکنند؟
    بخدا مدارا کردن با این جور قاتلین خیانت به حیات وحش ایران وایرانی محسوب میشه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

    • آریا می‌گوید:

      جدیدا هم یک مدلی رو پیدا کردند که طی اون یک سری احکام بیهوده را به اسم احکام سبز صادر میکنند. طرف سه تا کل شکار کرده باید علاوه بر اینکه حداکثر جریمه نقدی را برایش در نظر میگرفتند چندین ماه هم زندان برایش صادر میکردند، ولی برداشتن با کمال افتخار اون قاتل رو از همه مجازات ها تبرئه کردند و گفتند برو چند صفحه مقاله از اینترنت کپی کن بیار تا کارت راه بیفته. بعد سازمان هم کلی افتخار میکنه که مثلا موفق شده بین شکارچی و حیات وحش دوستی ایجاد کنه.

      داغ Thumb up 19 Thumb down 19

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    اهمیت مبارزه با سلاح بسیار است، یک سلاح میتواند جمعیت های زیادی از حیات وحش را نابود کند و حتی محیط بانان ما نیز با همین سلاح بود که شهید شدند. پس مبلغ جریمه اسلحه باید بسیار بسیار افزایش یابد و لزوم این هست که برنامه مبارزه در مورد سلاح ها بسیار قوی تر بشود.

    داغ Thumb up 23 Thumb down 25

  4. ایران یوز می‌گوید:

    اینطور افراد را باید به مدت سه ماه از پا آویزان کرد تا به عواقب کار خود آگاه شوند چون جریمه و حبس هم نتوانسته این افراد را از این کارها باز دارد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

  5. ثریا پرهام می‌گوید:

    گرگ را کاری ندارم ولی پلنگ خیلی حیفه! باید مجازاتها سنگین تر بشه تا کسی جرات شکار نداشته باشه!

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  6. میر شکار می‌گوید:

    زدن گرگ و پلنگ هر دو از نظر شکارچی قانونمدار و بامرام محکوم است. شکار فقط برای استفاده از خواص درمانی گوشت شکار حلال گوشت ،حلال است .پس دلیلی برای شکار حیوانات حرامگوشت نمیبینم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. میر شکار می‌گوید:

    شکار با فشنگ چهارپاره نیز خلاف عرف شکارچیان قانونمدار است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>