دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاههای اجرایی

مقدمه:

در راستای تحقق اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاست­های کلی نظام، به منظور ساماندهی یگان­های مسلح دستگاه­های کشوری­ در سلسله مراتب نیروهای مسلح با هدف توسعه امنیت و واگذاری حفاظت دستگاه­ها به آن­ها، دستورالعمل تشکیل یگان­های حفاظت در دستگاه­های کشوری توسط ستاد کل نیروهای مسلح تدوین و در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ به تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا رسیده­ است.

دستورالعمل مذکور مبنای اجرای ماده ۱۷۹ قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در ماده ۱۲۹ قانون برنامه چهارم و همچنین ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور قرار گرفت و به مرحله اجرا در آمد.

در راستای اجرای قوانین فوق و دستورالعمل مذکور، با مساعدت مسئولین برخی دستگاه­ها، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان­ برنامه و بودجه کشور، تعدادی یگان حفاظت در دستگاه­های اجرایی تشکیل شده­ است.

با توجه به ضرورت امر، تجارب مفید به دست آمده و رضایتمندی رؤسای دستگاه­ها از تشکیل یگان­های حفاظت در دستگاه­های اجرایی، موضوع دائمی شدن قانون برای تشکیل یگان­های حفاظت در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۴ ماده ­ای برای این امر در لایحه قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور از طریق دولت، به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید.

قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ به تأیید شورای نگهبان رسید. مجلس شورای اسلامی نیز آن را طی نامه شماره ۹۶۶۸۳/۳۲ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱ برای اجرا به رئیس‌جمهور محترم ابلاغ نموده­ است و در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱/۲۰ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به شماره ۲۰۹۹۴ درج گردید که ماده ۳۵ قانون مذکور، مربوط به تشکیل یگان­های حفاظت در دستگاه­های اجرایی می­ باشد.

بنابراین در راستای اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، ماده ۳۵ قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور و سیاست­های اجرایی ستاد کل نیروهای مسلح و با توجه به تجارب به دست آمده از اجرای قوانین مربوط در برنامه ­های سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور، دستورالعمل تشکیل یگان­های حفاظت در دستگاه­های اجرایی تدوین گردیده­ است.

فصل یکم ـ کلیات:

ماده۱ـ هدف: توسعه، ارتقاء و تحکیم امنیت جامعه با ساماندهی یگان­های مسلح دستگاه­های اجرایی­ از طریق نیروی انتظامی با واگذاری تأمین امنیت و حفاظت از دستگاه­­های مذکور و بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی نیروی انتظامی، براساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح به آن­ها می­باشد.

ماده۲ـ منظور: حفاظت از زیرساخت­ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت­های موضوعی ـ تخصصی دستگاه­های اجرایی که نیاز به حفاظت مسلحانه دارند.

ماده۳ـ تعاریف:

۱ـ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران: شامل؛ ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

۲ـ دستگاه اجرایی: کلیة وزارتخانه­ ها، نهادهای حاکمیتی، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت­های دولتی و کلیة دستگاه­هایی که شمول قانون بر آن­ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران (وزارت نفت)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک­ها و بیمه­ های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می­ شوند.

۳ـ یگان­ حفاظت: تشکیلاتی حفاظتی ـ انتظامی، با سلسله مراتب خاص و سازماندهی و فرماندهی متمرکز است، که برابر قانون، با موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح در دستگاه­های اجرایی، تحت نظر بالاترین مقام دستگاه مربوط تشکیل و از نظر به کارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می­باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی در راستای اجرای مأموریت و وظایف محوله، در حوزه استحفاظی خود، ایفای نقش می­نماید.

۴ـ مأمور به خدمت: وضعیت کارکنانی است که برابر ضوابط و مقررات از یکی از سازمان­های نیروهای مسلح برای مدت زمان مشخص به یکی از دستگاه­های اجرایی (موضوع بند ۲ ماده ۳ همین دستورالعمل) مأمور می­گردند، که مدت زمان آن قابل تمدید می­باشد.

۵ ـ کنترل عملیاتی: اعمال فرماندهی، هدایت و کنترل فعالیت­های مأموریتی براساس خط مشی­های ابلاغی و اهداف تعیین شده، که از طریق اقدامات و عملیات اجرایی از قبیل سازماندهی و بکارگیری فرماندهی­ ها و کارکنان در اختیار، در راستای تحقق مأموریت­ صورت می­ پذیرد.

۶ ـ وضعیت انتظامی: وضعیتی است که نظم عمومی جامعه روند عادی دارد یا بر اثر برخی حوادث و مسائل، آرامش روانی و امنیت اجتماعی و نظم عمومی دچار اختلال گردیده و ناآرامی­ها در جامعه پایدار گشته است، لیکن اقدام قابل ملاحظه­ای برای مقابله با دولت و تضعیف حاکمیت نظام مشاهده نمی­گردد.

۷ـ وضعیت امنیتی: وضعیتی است که در آن اقدامات و تلاش­هایی در داخل یا خارج از کشور به منظور مقابله با نظام و براندازی حکومت صورت بگیرد.

ماده ۴ـ اختصارات:

۱ـ نیروهای مسلح: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
۲ـ ستاد کل: ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
۳ـ شعام: شورای عالی امنیت ملی
۴ـ شاک: شورای امنیت کشور
۵ ـ ناجا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۶ ـ یگان: یگان­های حفاظت دستگاه­های اجرایی
۷ـ حوزه استحفاظی: حوزه و محدودة مأموریت و مسئولیت یگان­های حفاظت دستگاه­های اجرایی

ماده ۵ ـ تدابیر و مستندات:

۱ـ دستورالعمل تشکیل یگان­های حفاظت در دستگاه­های کشوری طی گردشکار شماره ۶۷۷۱۵ مورخ ۱۳۷۹/۲/۱۸ به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا تقدیم گردید، معظم­ له در تاریخ ۱۳۷۹/۴/۵ ضمن تصویب دستورالعمل مذکور، در خصوص انتصاب فرماندهان یگان­های حفاظت (بند ۵/۶ دستورالعمل مذکور)، موافقت ستاد کل را به عنوان شرط انتصاب مورد تأکید قرار دادند و مقرر فرمودند: با یک اصلاح در بند ۵/۶ (بعد از فرمانده ناجا «پس از موافقت ستاد کل» نصب می­شوند، اضافه شود.) پ

۲ـ ماده ۳۵ قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور: دستگاه­های اجرایی در صورت نیاز به یگان حفاظت مکلفند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگان­های حفاظت اقدام کنند. این یگان­ها از نظر بکارگیری سلاح و مهمات تابع ضوابط نیروهای مسلح می­باشند و با رعایت ضوابط نیروی انتظامی تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی­ربط اداره می­شوند.
تبصره: دستورالعمل نحوه تشکیل یگان­های حفاظت شامل اختیارات، حدود وظایف، چگونگی ساماندهی، تسلیح، آموزش، انتصاب فرماندهان، ارتباط با نیروی انتظامی و نظارت بر عملکرد آن­ها به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می­رسد.
فصل دوم ـ ضوابط تشکیل و پشتیبانی یگان:

ماده۶ ـ مراحل تشکیل و تبیین مأموریت:

۱ـ دستگاه­های اجرایی­ که به لحاظ اهمیت، گستردگی یا ویژگی خاص، ضرورت حفاظت مسلحانه از زیرساخت­ها، اماکن، تأسیسات، تجهیزات و انجام برخی از مأموریت‌های موضوعی ـ تخصصی آن­ها، براساس قوانین درخواست یگان نموده و یا تشکیل یگان آن­ها به تأیید شاک رسیده­ باشد. مکلفند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل برابر این دستورالعمل نسبت به تشکیل یگان اقدام نمایند.

۲ـ پس از تأیید نیاز حفاظت مسلحانه، دستگاه اجرایی ­موظفند، پیشنهاد تشکیل یگان مربوط را مبتنی بر مأموریت، وظایف و ساختار کلی یگان، با همکاری وزارت کشور و ناجا تهیه و با امضاء بالاترین مقام دستگاه ذی­ربط، برای تصویب به ستاد کل ارسال نمایند.

۳ـ ستاد کل پیشنهاد دستگاه اجرایی را بررسی نموده و در صورت موافقت، دستورالعمل اختصاصی تشکیل یگان مربوط را عنداللزوم با همکاری دستگاه و سایر سازمان­های مرتبط تهیه و پس از تصویب، ابلاغ می­نماید.

۴ـ محدودة مأموریت و عمل یگان، دستگاه اجرایی متبوع و سایر مبادی ذی­ربط در چارچوب دستورالعمل اختصاصی مصوب ستاد کل خواهد بود که از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء می­ باشد.

۵ ـ یگان­های مسلح (گاردها یا عناوین مشابه) موجود در دستگاه­های اجرایی که مجوز ستاد کل را ندارند، مکلفند براساس این دستورالعمل، نسبت به تبدیل یگان مسلح خود به یگان حفاظت اقدام نمایند.

۶ ـ با تشکیل یگان در دستگاه اجرایی، به منظور یکپارچگی و حفظ وحدت فرماندهی، مسئولیت حفاظت فیزیکی و امور مرتبط نیز، برعهده یگان خواهد بود.

تبصره: تأیید ورود و خروج مراجعین به دستگاه اجرایی، برابر ضوابط و مقررات و تدبیر بالاترین مقام دستگاه مربوط، برعهده یگان یا سایر مبادی ذی­ربط خواهد بود.

ماده۷ـ تابعیت و پشتیبانی یگان:

۱ـ یگان برابر قانون، با موافقت و مجوز ستاد کل، در تابعیت دستگاه اجرایی تشکیل و جزئی از ساختار و سازمان آن محسوب می­ شود و مانند سایر بخش­های مستقل و زیرمجموعه دستگاه متبوع، با رعایت ضـوابـط ناجا تحت نظر بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربـط اداره می‌گردد.
تبصره: مسئولیت اداره یگان که از وظایف نیروهای مسلح می­باشد، برابر قانون به بالاترین مقام دستگاه اجرایی تفویض شده است و قابل تفـویض به فرد دیگری نمی­ باشد.

۲ـ یگان در وضعیت­های انتظامی و امنیتی، در حوزه استحفاظی خود، تحت کنترل عملیاتی ناجا قرار می­ گیرند.
تبصره: تشخیص وضعیت­های انتظامی و امنیتی براساس دستورالعمل مصوب شعام، در استانها و شهرستانها بر عهده شورای تأمین است و وضعیت انتظامی توسط رئیس شورای تأمین ابلاغ می­ شود و درصورت تشخیص وضعیت امنیتی، موضوع به شاک ارجاع و پس از تأیید، توسط رئیس شاک ابلاغ می­ گردد.

۳ـ یگان­ می­ تواند برای انجام مأموریت­ و وظایف خود که ضرورت استفاده از سلاح و مهمات برای آن امور به تأیید شعام یا شاک رسیده ­­اند، برابر قوانین و مقررات بکارگیری سلاح، از سلاح استفاده نمایند.

۴ـ تابعیت یگان از دستگاه اجرایی ذی­ربط، مانع نظارت تخصصی ناجا (انتظامی و حفاظتی) بر یگان نخواهد بود و ناجا مکلف است بر یگان نظارت داشته باشد و گزارش­های خود را به بالاترین مقام دستگاه متبوع، ستاد کل و سایر مبادی مربوط اعلام نماید.

۵ ـ کلیه امور پشتیبانی و هزینه­های یگان اعم از اداری، مالی، استخدامی، آموزشی، عملیاتی، حفاظتی، انتظامی، تسلیحاتی، تجهیزاتی و سامانه­های سازمانی، برعهده دستگاه­ اجرایی مربوط می­باشد.

فصل سوم ـ ضوابط تشکیلاتی، اداری و استخدامی یگان:

ماده۸ ـ ساختار و تشکیلات یگان:

۱ـ ساختار سازمانی و جدول سازمان نیروی انسانی یگان، با لحاظ شاخص­های مربوط به نوع مأموریت، وظایف، فعالیت و گسترة حوزه استحفاظی، توسط دستگاه اجرایی تهیه و پس از تأیید ناجا و وزارت کشور، برای تصویب به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال می­ نماید.

۲ـ سازمان اداری و استخدامی کشور، ساختار سازمانی و جدول سازمان نیروی انسانی یگان را عندالزوم با مشارکت وزارت کشور و ناجا بررسی نموده و نسبت به پیش‌بینی تشکیلات، پست­های سازمانی و ردیف استخدامی کارکنان یگان در ساختار دستگاه ذی‌ربط، اقدام می­ نماید.

۳ـ سازمان برنامه و بودجه کشور، نسبت به پیش‌بینی بودجه و اعتبارات برنامه­ ای، سالانه و جاری یگان به صورت یک زیرردیف جداگانه در ذیل ردیف اصلی دستگاه ذی‌ربط، در لوایح بودجه سنواتی لحاظ و اقدام می­ نماید.

۴ـ جداول سلاح و مهمات سازمانی یگان­ برابر ضوابط نیروهای مسلح، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه و به تصویب فرمانده ناجا می­ رسد. سلاح و مهمات یگان پس از تأمین اعتبار از طرف دستگاه متبوع، توسط ناجا تأمین و تحویل یگان می­ گردد.

تبصره: جداول تجهیزات انتظامی و انفرادی موردنیاز یگان، توسط فرمانده یگان با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی تهیه می­ شود و تجهیزات مذکور پس از اخذ مجوز از ناجا، توسط دستگاه متبوع تأمین می­ گردد.

۵ ـ لباس­ کارکنان و علائم و نشان­های یگان بایستی با لباس، علائم و نشان­های مربوط به سازمان­های نیروهای مسلح تفاوت داشته، به طوری که وجه تمایز آن­ها برای همگان قابل تشخیص باشد. پ

۶ ـ کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) حق استفاده از عنوان درجات یا همترازی نشان­های مربوط با درجات نیروهای مسلح را نداشته و پایه و گروه آن­ها براساس ضوابط سازمان اداری و استخدامی کشور یا دستگاه متبوع تعیین خواهند شد.

۷ـ لباس­ کارکنان و علائم و نشان­های یگان پس از اخذ نظر دستگاه اجرایی، با پیشنهاد ناجا به تصویب وزیر کشور می­رسد.

ماده۹ـ انتصاب فرماندهان یگان:

۱ـ فرماندهان یگان­ها از بین کارکنان ارشد انتظامی یا نظامی شاغل، با پیشنهاد و هماهنگی ناجا و بالاترین مقام دستگاه اجرایی تعیین و پس از موافقت ستاد کل، توسط فرمانده ناجا منصوب می­شوند.

تبصره: در صورتی که هماهنگی برای تعیین و انتصاب فرمانده یگان بیش از ۶ ماه به طول انجامید، ناجا موظف است یکی از کارکنان ارشد را به عنوان سرپرست یگان منصوب تا هماهنگی لازم بین دستگاه مربوط و ناجا برای تعیین فرمانده یگان انجام شود و دستگاه مکلف به پذیرش و شروع به کار سرپرست و راه­ اندازی یگان می­ باشد.

۲ـ یگان به منظور اجرای وظایف خود در سطح استان­ها، برابر سلسله مراتب سازمانی دستگاه مربوط و در چارچوب سازمان مصوب، یگان استانی ایجاد می ­نماید و فرماندهان یگان­های استانی از بین کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای مسلح یا یگان، با هماهنگی دستگاه اجرایی و سازمان متبوع در نیروهای مسلح (برابر ضوابط مربوط) توسط فرماند­ه یگان تعیین و منصوب می­ شوند.

۳ـ جانشین و معاون انتظامی یگان، فرماندهان یگان­های استانی و شهرستان­های مهم با تعامل فی مابین ناجا و دستگاه اجرایی، بصورت مأمور به خدمت، از نیروهای مسلح تأمین می­ شوند.

تبصره۱: کارکنانی که از نیروهای مسلح به صورت مأمور به خدمت در یگان خدمت می­نمایند تابع قوانین و مقررات اداری و استخدامی سازمان متبوع خود در نیروهای مسلح می­ باشند.

تبصره۲: کلیه امکانات و تسهیلات سازمانی که در نیروهای مسلح به کارکنان تعلق می­ گیرد، می­ بایست به مأمورین به خدمت در یگان نیز از طریق سازمان متبوع در نیروهای مسلح، به آن­ها تخصیص داده شود.

ماده۱۰ـ ضوابط اداری، استخدامی و انضباطی کارکنان یگان:

۱ـ تأمین نیروی انسانی یگان برعهده دستگاه اجرایی است و کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) از نظر قوانین، مقررات اداری، استخدامی، حقوق و مزایا مانند سایر کارکنان دستگاه متبوع می­ باشند.

۲ـ مشاغل سخت و زیان‌آور یگان براساس قوانین و مقررات مربوط، توسط دستگاه اجرایی ذی­ربط تعیین و امتیازدهی می­شوند و پس از سیر مراحل تصویب، اجرایی می‌گردند.

۳ـ کارکنان یگان در صورتی که به سبب اجرای مأموریت و انجام وظایف محوله در اثر بروز حوادث و سوانح کشته، مجروح یا مصدوم گردند در چارچوب آیین ­نامه مصادیق شهادت و ایثارگری (موضوع تبصره بند الف ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) و قوانین و مقررات حاکم بر ناجا وضعیت آن­ها از لحاظ ایثارگری (ازجمله شهادت، مفقودیت، جانبازی، اسارت و آزادگی) فوت یا معلولیت (حین انجام وظیفه یا عادی) تعیین تکلیف شده و حسب مورد تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا دستگاه اجرایی ذی­ربط قرار می­گیرند.

۴ـ رسیدگی به جرائم کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) برابر قوانین جاری کشور بوده و در صورتی­که در راستای وظایف انتظامی، حفاظتی و بکارگیری سلاح و مهمات باشد، تابع ضوابط نیروهای مسلح و در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح می­ باشد.

۵ ـ رسیدگی به تخلفات انتظامی و حفاظتی کارکنان یگان (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) تابع دستورالعمل انضباطی کارکنان یگان­های حفاظت ابلاغی ستاد کل، خواهد بود.

فصل چهارم ـ ضوابط حفاظتی، انتظامی و آموزشی یگان:

ماده۱۱ـ ضوابط حفاظتی و انتظامی یگان:

۱ـ خط­ مشی کلی انتظامی و حفاظتی یگان­ها در چارچوب سیاست­های ابلاغی ستاد کل با پیشنهاد ناجا و تصویب وزیر کشور و جانشین فرماندهی معظم کل قوا در امور ناجا، به دستگاه­های اجرایی ابلاغ می­ گردد.

۲ـ فرمانده یگان، خط ­مشی اجرایی برنامه­ های انتظامی و حفاظتی دستگاه اجرایی مربوط را براساس خط مشی کلی ابلاغی و ویژگی­های مأموریتی دستگاه متبوع و تدابیر تخصصی بالاترین مقام دستگاه تهیه و پس از تأیید ناجا، اجرا خواهد نمود.

تبصره: ناجا بر اجرای خط مشی­های انتظامی و حفاظتی دستگاه­های اجرایی نظارت می­ نماید.

۳ـ امور مربوط به حفاظت کارکنان، اسناد و فناوری اطلاعات یگان، مطابق ضوابط و مقررات جاری دستگاه اجرایی می­ باشد.

۴ـ تأیید صلاحیت فردی کارکنان یگان برای استخدام و امور اداری با عضویت­های مختلف (بجز کارکنان مأمور از نیروهای مسلح) ، برابر قوانین و مقررات جاری، برعهده مبادی ذی­ربط دستگاه اجرایی می­ باشد.

۵ ـ تأیید صلاحیت کارکنان یگان برای انجام مأموریت انتظامی، حفاظتی و بکارگیری سلاح و مهمات و امور مرتبط با آنها، به عهده سازمان حفاظت اطلاعات پ ناجا می ­باشد.

۶ ـ تأیید صلاحیت امنیتی و مکتبی کارکنان نیروهای مسلح مأمور به یگان، برابر قوانین و مقررات جاری، به عهده مبادی ذی­ربط سازمان متبوع در نیروهای مسلح می‌باشد.

۷ـ حکم مأموریت کارکنان یگان و کارکنان مأمور از نیروهای مسلح به یگان، برای انجام مأموریت­های انتظامی، حفاظتی و اداری، توسط فرمانده یگان صادر خواهد شد.

ماده۱۲ـ ضوابط آموزشی یگان:

۱ـ کلیه کارکنان یگان موظفند متناسب با شغل خود، آموزش­های انتظامی، حفاظتی، تخصصی و توجیهی مرتبط با مأموریت و وظایف یگان را طی نمایند.

۲ـ آموزش­های انتظامی و حفاظتی کارکنان یگان اعم از عمومی و تخصصی و اعلام کفایت آموزش آن­ها، پس از تأمین اعتبار توسط دستگاه اجرایی، برعهده ناجا می­ باشد.

۳ـ آموزش­های تخصصی و توجیهی مورد نیاز کارکنان یگان در ارتباط با وظایف و مأموریت­های موضوعی ـ تخصصی و ملاحظات خاص دستگاه اجرایی، برعهده دستگاه متبوع می­باشد.

۴ـ آن دسته از کارکنان یگان که با هماهنگی دستگاه اجرایی، تحت نظر مراجع قضایی تعلیمات و آموزش­های لازم را طی می­کنند، پس از تحصیل کارت ویژه ضابطان قضایی، در حوزه استحفاظی و حدود وظایف خود، جزء ضابطان خاص قضایی محسوب می­ شوند.

فصل پنجم ـ دستورات هماهنگی:

ماده۱۳ـ راهبری، هدایت و نظارت کلان امور یگان­ها، توسط ستاد کل انجام می‌پذیرد.

ماده۱۴ـ ضوابط و مقرراتی که برابر مفاد این دستورالعمل به تصویب ستاد کل می‌رسند، برای کلیه دستگاه­های اجرایی، سازمان­ها و بخش­های مرتبط با یگان لازم‌الاجراء می‌باشند.

ماده۱۵ـ یگان­هایی که تاکنون با مجوز ستاد کل تشکیل شده ­­اند، مکلفند دستورالعمل مربوط را براساس این ضوابط بازبینی و سیر تصویب را طی نمایند.

ماده۱۶ـ فرمانده هان یگان­ها، به منظور بهبود انجام مأموریت و وظایف محوله، در چارچوب این دستورالعمل، برابر تدابیر بالاترین مقام دستگاه اجرایی، با سایر بخش­های دستگاه متبوع، تعامل برقرار ­می­ نمایند.

ماده۱۷ـ ناجا و سایر سازمان­های نیروهای مسلح در محدودة مقدورات و مقررات خود از یگان­ها، پشتیبانی عملیاتی می­ نمایند.

ماده۱۸ـ مرجع حل و فصل هرگونه موارد اختلافی بین دستگاه­های اجرایی و سازمان­های لشکری در خصوص یگان­ها، در راستای اجرای دستورالعمل­های ابلاغی، ستاد کل می­ باشد.

ماده۱۹ـ مرجع تعیین خطوط فاصل حوزه مأموریت یگان­ها با دستگاه­های اجرایی و سازمان­های لشکری، ستاد کل می­باشد.

ماده۲۰ـ مرجع تفسیر و اصلاح این دستورالعمل و دستورالعمل­های اختصاصی تشکیل یگان دستگاه­های اجرایی، ستاد کل می ­باشد.

ماده۲۱ـ این دستورالعمل در پنج/۵ فصل و بیست و یک/۲۱ ماده و هشت/۸ تبصره در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ به تصویب مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء می­ باشد.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>