ثبت تصاویر زیبا از تنوع زیستی شگفت انگیز در ارتفاعات سوادکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از فعالان بومی محیط زیست سوادکوه طی ماه های اخیر با تعبیه دوربین های تله ای در زیستگاه های واقع در ارتفاعات این شهرستان تصاویر زیبا و شکفت انگیزی را از حیات وحش این شهرستان به ثبت رسانده است.

آقای داریوش احمدی پور در این مدت موفق شده است تصاویر کم نظیری از گونه های ارزشمندی چون پلنگ، خرس قهوه ای، مرال، کل و بز وحشی، کبک دری، گراز، گرگ، تشی و … را ثبت نماید.

این تنوع زیستی شگفت انگیز در مناطق آزاد سوادکوه و در عرصه هایی تهیه شده است که جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست و حتی جزو مناطق شکار ممنوع نیز محسوب نمی شود.

بطور حتم این تنوع زیستی و این زیستگاه غنی آنهم در منطقه ای آزاد، بیانگر تلاش بی وقفه و دلسوزانه نیروهای محیط زیست و مردم شهرستان سوادکوه است.

 

+52
0
  

12 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    اگر در دامنه رشته کوه های البرز این چندتا گونه هم نباشند که کلا باید فاتحه محیط زیست و حیات وحش رو خواند..
    تا همین بیست و پنج سال پیش لویزان تمام دشت بود و می شد در این دشت هرازگاهی خرگوش های وحشی و روباه دید فقط در عرض بیست و پنج سال تمام اون دشت ها ناپدید شدند و تا چشم کار می کند برج های یکسان و مکعبی بالا رفته… تا دامنه کوهها خانه های سازمانی ساخته شده و تا قله جاده آسفالته… در عمل تمام حیات وحش و طبیعت اون منطقه نابود شده، خبرها از شمال از وضعیت زباله ها، جنگل تراشی، تغییرکاربری زمین ها انقدر هولناک هست که کل این حیات وحش ممکنه در عرض چند سال از بین بروند البته قابل درک است که سازمان محیط زیست برای توجیه فروش مجوز شکار دارد دست و پا می زند که اوضاع حیات وحش را به شدت پر رونق و رو به رشد نشان دهد.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 6

    • شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

      جنگلهای شمال در بیشتر جاهاه یک و حداکثر سه چهار تا دامنه شرقی غربی رشته تپه و کوههای شمال را پوشانده است که در پایین دامنه ها هم بخشی تبدیل به باغ و مزرعه و خانه شده و در دره ها هم کلا مزرعه و شالیزار می باشد. از سوی دیگر همین جنگلهای شیبدار هم برای برداشت چوب استفاده میشود که برای بهره برداری نیاز به احداث جاده است و این جاده ها علاوه بر امکان دسترسی به اعماق جنگل و نابودی وحوش، به علت کوهستانی بودن جنگلها خودشان عامل فرسایش شدید و تشدید سیل نیز می باشند. بنده دانش جنگلداری ندارم ولی می دانم در حال حاضر وضع جنگلهای کشور مطلوب نیست و تک تک این درختها ارزش حفظ شدن برای آینده را دارند و مثل یک ثروت و دارایی ارزشمند می باشد. حتی اگر هزینه هایی که بابت ساخت و نگهداری این جاده ها، خسارات سیل، از بین رفتن چشم اندازها، موقعیتهای گردشگری و کم شدن آب را حساب کنیم برداشت صنعتی از این جنگلهای باستانی مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر این جنگلهای از همه جای دیگر کشور انواع وحوش و پلنگ و خرس بیشتری دارد و ضروری است برای بقای زیستگاه و غذای آنها کل این جنگلها یک درصد مساحت کشور می شود را حفاظت کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  2. جمشید می‌گوید:

    با توجه به شناخت رقیق نگارنده از احوالات و روحیات مردمان این خطه،این پاسداشت دور از انتظارنبوده ونیست و نخواهد بود.!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. مهراب مهرآبادی (پلنگ هفتاد قله) می‌گوید:

    دستتون درد نکنه.
    خدا خیرتون بده

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. میر شکار می‌گوید:

    جنابDORNA تغییر کاربری و دفن زباله و ریختن کلیه فاضلاب ها بدون تصفیه شدن تو رودهای منتهی به دریاچه خذر و ازبین رفتن جنگل و مرتع و هرآنچه که ضعف و عدم مدیریت و عدم توانایی در مهار کردن این دست ازبین بردن محیط زیست توسط سازمان محیط زیست اصلاً مهم نیست و نباید اینجا ازش حرف زد چون سازمان زیر سوال خواهد رفت .اینجا فقط باید شکار و شکارچی رو فهش داد و زیر سوال برد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  5. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    من نمیدونم چرا خرسهای ایران انقدر لاغر هستند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  6. منصور می‌گوید:

    درود
    با احترام به محیط بانان عاشق محیط زیست
    اینطور مناطقی مثل سوادکوه در کشور کم هستند که هنوز دارای تنوع حیوانات و زیبا هستند
    سازمان محیط زیست باید از اینگونه مناطق حفاظت و نگهداری بیشتری بنماید
    البته حتما همانطوری که گفته شده در آن مناطق افراد عاشقی که دلباخته محیط زیست کشورند وجود دارد و داشته که این زیباییها مانده و جلوه گراست
    من بعنوان یکی از دوستداران حیات وحش از آن محیط بانان و طرفداران حیات وحش کشور که دلسوزانه تلاش میکنند تشکر میکنم

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 0

  7. میر شکار می‌گوید:

    جناب پلنگ ایرانی خرس ها تو فصل بهار و تابستان بخاطر خواب زمستانی تمام ذخایر چربیشونو از دست دادن و تقریبأ از شهریور و پاییز کم کم شروع به وزن گیری و چاق شدن و آماده شدن برای خواب زمستانی میشن.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  8. شاهین می‌گوید:

    واقعا جای تاسف و سوال است چرا این منطقه با چنین غنای زیستی جزء مناطق حفاظت شده کشور نیست

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  9. منصور می‌گوید:

    سلام با احترام به هموطنان شمالی خودم از انهایی که اهل شهرهای حاشیه دریای خزر مثل محمود اباد مثل نور مثل بابلسر شهرهای حاشیه دریا این موضوعی که میگن بعضی از جاها عمدا کنار دریا را کثیف نگه میدارن یا بعضی جاها عمدا ماشین میاید اشغال خالی میکند درسته یا نه ولی خودم دیدم که خیلی کثیفه میدونم که اگر شورای شهر یامردم بخواهند میتونند شهر راتمیز نگهداری کنند دستتون درد نکند این سوالم را جواب بدهید

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 0

  10. میر شکار می‌گوید:

    جناب منصور تمام زباله های روستا های اطراف رودخانه ها داخل رودخانه ریخته میشه و وقتی باران میاد و آب رودخانه ها زیاد میشه این زباله ها با آب رودخانه به دریا ریخته میشه و با موج دریا به ساحل میاد.تو شهرهای حاشیه خذر هم تمام زباله ها در زمین دفن میشه و تمان فاضلاب ها هم در رودخانه و دریاها ریخته میشه.وجالبه که همه اینو میدونند و هیچ کس کاری نمیکنه.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  11. منصور می‌گوید:

    سلام با تشکر ازشما میرشکار عزیز من شنیده بودم که بعضی از ارگانها ریختن زباله درحاشیه دریا ورودها که مردها وزنها یعنی مردم دران محیطها به شادی وشنا میپردازند رایک وظیفه میدونند واینکار را انجام میدهند اگر اینطور باشد ویا نباشد مردم ان شهرهای حاشیه دریا یا رودخانه ها باید از شوراها بخواهند که ان محیطها که باعث رونق شهرهاشون است را پاکیزه نگهداری بکنند اگر انها هم انجام ندهند مردم اینکار را انجام بدهند lمن چند سالی یکبار به انجا میام وتاحد امکان دران وقت کم این وظیفه را انجام میدهم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>