افزایش قاچاق چوب با اجرای قانون تنفس جنگل ها صحت ندارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منکر افزایش قاچاق چوب در پی اجرای قانون تنفس پنج ساله جنگل ها شد و گفت: در مجموع قاچاق چوب با گذشته تفاوتی نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به نقل از قدس آنلاین، محمدعلی معصومی درباره اظهارات اخیر عباس پاپی زاده و شمس ا… شریعت نژاد از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که اجرای قانون تنفس پنج ساله جنگل ها به دلیل غیر کارشناسی بودن این طرح و همچنین به خاطر کمبود نیروی نظارتی و منابع مالی به سبب افزایش قاچاق چوب و بالا رفتن آمار تخریب جنگل ها شده است، افزود: بنده نمی دانم دوستان در مجلس بر اساس چه مستنداتی از افزایش قاچاق چوب پس از یک سال از اجرای طرح توقف بهره برداری از جنگل ها خبر می دهند ولی ما چنین چیزی را احساس نمی کنیم بنابراین بهتر است مستنداتشان را به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ارائه کنند تا آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

میزان قاچاق چوب با گذشته تغییر نکرده است

وی در همین زمینه بدون ارائه آماری از میزان سالانه قاچاق چوب در کشور افزود: شاید به دنبال اجرای طرح یاد شده و به خاطر مشکلاتی که از لحاظ نظارتی و منابع مالی داریم شاهد قاچاق چوب در بعضی از نقاط بحرانی مثل استان مازندران باشیم اما در مجموع میزان قاچاق چوب با گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

وی طرح تنفس پنج ساله جنگل ها را کاملاً کارشناسی شده خواند و درباره محل تأمین نیاز صنایع چوبی کشور هم گفت: فقط ۱۳ درصد نیاز صنایع چوبی کشور از جنگل های کشور تأمین می شود که در طرح تنفس قرار شد این نیاز از طریق توسعه زراعت درختان صنعتی و همچنین کاهش تعرفه واردات چوب برطرف شود که در این راستا هم اکنون تعرفه واردات چوب به صفر رسیده است.

معصومی با تأکید بر این که اجرای طرح توقف بهره برداری جنگل ها طبق برنامه انجام می شود، تصریح کرد: این طرح تاکنون فواید فراوانی به دنبال داشته که افزایش امیدواری به احیای عرصه های نابود شده یکی از آنهاست.

مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور کمبود نیروهای حفاظتی، کمبود تجهیزات پیشرفته حفاظتی و کم توجهی به وضعیت اقتصادی کسانی را که در حاشیه مناطق جنگلی زندگی می کنند مهمترین عوامل قاچاق چوب خواند و افزود: از دولت و مجلس می خواهیم برای مدیریت پایدار جنگل ها امکانات و منابع مالی لازم را در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دهند.

 

0
0
  

3 دیدگاه

  1. میر شکار می‌گوید:

    یکبار دیگه اینجا هشدار میدم .فکری بحال آفتی که بجان جنگل های شمال افتاده بکنید .پیشروی این آفت و خشک شدن درختان جنگل واقعاً سریع و فاجعه بار هست .درخت خشکیده از درخت بریده بدتره و خطر آتشسوزیش به مراتب بیشتر .این سایت تا حالا هیچ خبری در این مورد انتشار نداده.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  2. جنگل بلوط می‌گوید:

    مشکلات محیط زیستی بسیار بزرگ و فراگیر و از کنترل خارج شده مانند آلودگی دائمی هوای تهران و بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ، درگیری هر روزه چند استان با ریزگردها، تمام شدن آب چاهها و فرونشست زمین، زوال جنگلهای بلوط، سدهای زیاد، خشکی دریاچه ها. متاسفانه نه کارشناس بسیار دقیق داشته ایم و الان هم فرقی نکرده فلذا این جنگلهای دیدنی وارزشمند کشور را نباید قربانی منافع عده قلیل و یا طرحهای کارشناسی ضعیف کرد و بهتر است تا چند ده سال به این جنگلهای ضعیف استراحت داد.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  3. منصور دهقانی می‌گوید:

    درود بر محیط بانان و مدافعان محیط زیست
    واقعا دل هر انسانی بدرد میاید وحوش حیات وحش را که انطور شکار میکنند پرندگان را در فریدون کنار به آن طریق کشتار میکنند، جنگلها را که آتش میزنند برای تصرف ادارات و مسولان درختان کمیاب را در شمال و جنوب قاچاقچیان به غارت میبرند
    این چه وضعی است که ما مردم دچار آنیم تا همه سرمایه ها غارت نشده کاری کنید اینکارها را عده زیادی افراد منفعت طلب انجام میدهند و متاسفانه دولت هم مثل ما میبیند وکاری نمیکند

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>