پلنگ‌ ایرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): پلنگ‌ ایرانی Panthera pardus tulliana از راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است.

شمار پلنگ‌های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آن کمتر از ۸۷۱ تا ۱۲۹۰ قلاده برآورد می‌شود. برآوردهای حدودی شمار پلنگ‌های ایرانی به این شرح است:

۵۵۰ تا ۸۵۰ در ایران ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ در افغانستان ، ۷۸ تا ۹۰ در ترکمنستان ، حداکثر ۱۰ تا ۱۳ در ارمنستان، حداکثر ۱۰ تا ۱۳ در آذربایجان ، ۳ تا ۴ در قراباغ ، حداکثر ۵ در گرجستان ، حداکثر ۱۰ در قفقاز شمالی فدراسیون روسیه و حداکثر ۵ قلاده در ترکیه.

پلنگ بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های در خطر انقراض می باشد. پلنگ در اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه LC و پیوست II کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

زیرگونه پلنگ ایرانی در در اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه EN (گونه در معرض خطر) قرار دارد. حفاظت از پلنگ‌ ایرانی بخصوص در خارج مناطق حفاظت شده که جمعیت طعمه های طبیعی آن به شدت کاهش یافته نیازمند برنامه ریزی جدی است.

پلنگ ایرانی - سوادکوه - آبان ۱۳۹۷

پلنگ‌ ایرانی - کیاسر مازندران - اسفند ۱۳۹۶

+3
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>