به مناسبت روز جهانی آب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (iew): دوم فروردین برابر با ۲۲ مارس از سوی متحد به عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است.

در سال ۱۹۹۲ و در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل که در شهر ریودوژانیرو برگزار شد، موضوع روز جهانی آب رسما مطرح شد.

در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

از سال ۱۹۹۳ هر سال یک شعار (موضوع) جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد.

موضوع روز جهانی جهانی آب در سال ۲۰۱۹ اینگونه انتخاب شده است: Leaving no one behind یعنی: «هیچ کس را پشت سرنگذار»


0
0
  

3 دیدگاه

  1. منصور دهقانی می‌گوید:

    با سلام وعرض ادب به نظر من دولت ما در امور اجرایی ضعیف عمل میکند به متخصصین توانا وماهر وکار بلد میدان نمیدهد وکارها را به افراد نابلد میسپارد که این وضعیت پیش میاید که در وجب به وجب این اب وخاک با سفره های زیر زمینی خالی ودریاچه های خشک ورودهای لب چاک روبرو هستیم اگر متخصصی را در جایی به کار گماردیم نباید نقشه ای به او بدهیم تا از همین راه پیشنهادی به منزل برسد به او میدان عمل بدهیم تا بتواند کاری را به پیش ببرد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. جنگل حافظ آب است. ولی در میهن ما جنگل تراش ها، بی نهایت بیرحم به زلال آب ها می تازند؛ وقتی که به سود های میلیاردی باد آورده دل می بازند!
    و یا بعضی مردم سودجو با زدن هزاران چاهِ “مجاز” و غیر مجاز در اطراف دریاچه ی ارومیه، و هم به غارت بردن سهم دریاچه در روی زمین، آن را خشکاندند. و کار بعضی مسئولان این شده است که بعد از هر برف و بارانی، خبر نجات می آورند، و بعد سکوت برقرار است تا بارش دیگری! این حرکات شده نجات دریاچه!
    و هم افراد سودجو با زدن ده ها هزار چاه “مجاز” و غیر مجاز زیر ایران زمین را از آب خالی می کنند چنان، که امید دوباره پر شدن را به حد اقل رسانده اند. از سوی سودجویان با این سر زمین طوری برخورد می شود که گویی فقط همین سودجویان اینجا زندگی راحتی خواهند داشت و بعد همه چیز پایان می یابد!
    جنگل تراش ها چنان می تازند که حتی اگر مسئولی چند جمله به سود جنگل بیان دارد، فورن برکنار می شود. آری، باور کردنی نیست؛ ولی آن تلخ حقیقت دارد. برای دیدن این گواه گریه آور به وبگاهِ «جنگل مظلوم» رجوع نمایید تا ببینید چگونه بعد از بیان چند جمله ی مسئولانه و دلسوزانه به سود جنگل مظلوم غارت شده، سرهنگ وحید اصلانی رییس نیروی انتظامی شهرستان ماسال فورن بازنشسته می شود! و همزمان همین آدم ها(یاور جنگل تراشان و غارتگران) پیوسته از بهشت و جهنم سخن می گویند! ای کاش بهشت و جهنمی باشد. من آنگاه جنگل مظلوم قتل عام شده ی میهن که بار ها برایش با اشک و واژه ها گریسته ام را به آن دادرسی بزرگ فرا می خوانم. و جمله مشهور سقراط کبیر را آنجا بیان می دارم: «همه ی راز ها روزی برملا می گردد» و در ادامه خواهم گفت: به عبث خود را بسیار زرنگ می پنداشتید؛ انسانیت را در خود کشتن، زرنگی و بُرد نیست، به حضیض ذلت در افتادن و مُرد است.*

    * مُرداد = ماهِ مرگ. اَمرداد = ماهِ زندگی؛ ماهی که بعد از تابستان سوزان، زمین با باران های امردادی، حالی دِگر می یابد؛ حالِ زندگی. متأسفانه در میهن ما بسیارانی به غلط فکر می کنند مرداد خلاصه ی اَمرداد است؛ در حالی که مرداد ضد امرداد است.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. راستی سرهنگ اصلانی مگر چه گفته بود که برای بیان یک فراز کوتاه فورن بازنشسته شد؟!

    «قطع درختان جنگلی به منزله غارت و تاراج منابع ملی است»(سخنی زرین از سرهنگ اصلانی، که چند روز بعد از بیان آن، بازنشسته شد)

    برای اطلاع بیشتر لطفن به این پست در وبگاه «جنگل مظلوم» رجوع کنید: خوشحالم که کاشت چمنِ بسیار آب بَر و بی فایده برای ایران، در تهران ممنوع شده

    اینک سوال این است: پس آن همه تعریف و تمجید از جناب سرهنگ برای چه بود؟

    این یک امر معمول در جهان است؛ یعنی وقتی کسی را فرمانی بازنشسته می کنند از آن حرف ها هم می زنند. به قولی دیگر، آن حرف ها «مصرف داخلی دارد»؛ یعنی برای توهین به شعور مردم؛ مردم فریبی و رد گم کردن است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>