یوزهای در اسارت بازیچه دست مدیران محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (iew): در شرایطی که متاسفانه به‌دلیل ضعف مدیریت در سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی طی یک دهه اخیر شرایط این‌گونه در زیستگاه‌های طبیعی به‌شدت بحرانی شده و امید چندانی به پایداری یوز در طبیعت کشور نیست، متاسفانه سه یوزپلنگ موجود در اسارت (دلبر، کوشکی و ایران) که یکی از آخرین امیدها برای حفظ ذخیره ژنتیکی این گونه هستند بازیچه مدیران در دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست شده‌اند.

در روزهای پایانی اسفندماه ۹۸ در هیاهوی کرونا و تعطیلی کشور، دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی غیر حرفه‌ای اکیپی را عازم پردیسان کرده بود تا برخلاف پروتکل‌های مربوطه یوزپلنگ‌های موجود در اسارت را زنده‌گیری نموده و به بهانه معاینات دوره‌ای بوسیله قفس‌های غیر استاندارد و آهنی به مکان دیگری (احتمالاً سمنان) منتقل نمایند.

اکیپی متشکل از دامپزشک و سایر نیروهایی که به این منظور عازم پردیسان شده بودند به‌قدری مبتدی و کارنابلد بوده‌اند که پس از ساعت‌ها (حدود چهار ساعت) تعقیب‌وگریز موفق نشدند هیچ‌کدام از یوزها را بیهوش کنند.

اکیپ مذکور حتی به کارگر همراهشان نیز یک بلوپایپ داده و گفته بودند هر کدام از یوزها به هر یک از نفرات که نزدیک شد دارت بیهوشی را پرتاب کنید.

تعقیب‌وگریز طولانی‌مدت با تعداد زیادی از افراد در محوطه نگهداری یوزها استرس و متعاقب آن مشکلات فراوانی ازجمله ضعف سیستم ایمنی، مشکلات غضلانی و ضعف در تولیدمثل را برای آن‌ها به‌وجود خواهد آورد.

همچنین در هنگام پرتاب دارت بیهوشی توسط افرادی‌ که آموزش لازم را ندیده‌ و تجربه و تخصص ندارند ممکن است دارت به چشم یا اندام حیاتی جانور برخورد نموده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را وارد نماید.

اکیپ اعزامی پس از ساعت‌ها تلاش و عدم موفقیت در بیهوش نمودن یوزها به مسئولان پردیسان اعلام کرده‌اند چند روز به هیچ‌کدام از یوزها غذا ندهید تا گرسنه بمانند و سپس با قرار دادن غذا در قفس بتوانیم آن‌ها را زنده‌گیری کنیم!

این درحالی‌ است که هیچ‌یک از افراد حاضر در اکیپی که به منظور بیهوشی یوزها و اقدامات بعدی به پردیسان رفته بودند از جمله دامپزشک مربوطه تا آن روز یک گربه‌سان وحشی را حتی از نزدیک مشاهده نکرده‌ بودند.

متاسفانه گونه ارزشمندی که می‌بایست تحت نظر بهترین دامپزشکان و متخصصین بین‌المللی حیات وحش نگهداری و برای تولیدمثل آن‌ها برنامه‌ریزی علمی صورت گیرد شود بازیچه دست مدیران بی‌درایت معاونت محیط طبیعی سازمان و موش آزمایشگاهی عده‌ای دامپزشک و کارشناس بی‌تجربه شده‌اند.

در ادامه این مطلب و طی روزهای آینده به تصمیم کاملا منفعت‌طلبانه و خطرناک سازمان در مورد انتقال یوزهای در اسارت به بیابانی بدون امکانات و نیروی متخصص در سمنان یا یزد خواهیم پرداخت.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>