به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی / راه‌حل‌های ما در طبیعت است

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): بیست و دوم ماه MAY مصادف با اول یا دوم خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی (IDB- International Day for Biological Diversity) ، برای افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی نام گرفته است.

موضوع روز جهانی تنوع زیستی در سال ۲۰۲۰ «راه‌حل‌های ما در طبیعت است» Our solutions are in nature انتخاب شده است.

موضوع سال ۲۰۲۰ روز جهانی تنوع زیستی با توجه به همه‌گیری کروناویروس جدید و ارتباط شیوع بیماری‌های مشابه با تنوع زیستی انتخاب شده است.

با وجود همه پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی ما کاملا به اکوسیستم‌های طبیعیِ سالم و پر جنب‌وجوش برای تامین نیازهای حیاتی ازجمله دستیابی به آب، غذا، دارو، سوخت و … نیازمندیم.

تنوع زیستی طیف گسترده‌ای از گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌ها را شامل می‌شود. همچنین تنوع زیستی شامل تفاوت‌های ژنتیکی در هر گونه می‌باشد.

منابع تنوع زیستی ستون‌هایی هستند که ما تمدن بشر را بر روی آن‌ها ایجاد می‌کنیم.

بیش از ۸۰٪ رژیم غذایی انسان توسط گیاهان تامین می‌شود.٪۲۰ پروتئین حیوانی در حدود ۳ میلیارد نفر را تامین می‌کند.

نابودی تنوع زیستی، همه‌چیز از جمله سلامتی ما را تهدید می‌کند. نابودی تنوع زیستی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (مانند کووید-۱۹) را گسترش می‌دهد. از طرفی تنوع زیستی سالم و پویا ابزاری مناسب برای مبارزه با همه‌گیری بیماری‌های ویروسی است.

روز جهانی تنوع زیستی در سال جاری بر امید، همبستگی و همکاری جهانی برای ایجاد سبک زندگیِ هماهنگ با طبیعت تاکید می‌کند.

+3
0
  

2 دیدگاه

  1. «پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): بیست و دوم ماه MAY مصادف با اول یا دوم خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی (IDB- International Day for Biological Diversity) ، برای افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی نام گرفته است.(برگرفته از متن شما)

    پرسش اینک این است که آیا این نام گرفتن ها درد های عظیم کره ی زمین را دوا می کند؟ طبیعی ست که جواب منفی می باشد. و باز طبیعی است که با تلاش و فداکاری طبیعت دوستان جهان کار هایی انجام می گیرد. ولی آن کار ها را نمی توان نجات بخش نامید. زیرا امکانات جهان در دست طرفداران طبیعت نیست. آن ها فقط تلاشِ فداکارانه می کنند با امکاناتی اندک. یکی از آن عزیزان همین مرد شریف است که چند روز پیش یک پایش را از دست داد. شرارت و ویرانی و بیرحمی امری اتفاقی نیست؛ موضوعی جهانی است که در مجموعه ی غارت و تباهی و بی فرهنگی جای دارد.
    چرا آن تلاش ها نمی تواند نجات بخش باشد؟
    جواب: بیایید به همین بن بست عظیم کرونا بیندیشیم تا مشت گردد نمونه ی خروار. مردم جهان دارند چپ و راست می میرند؛ ولی غارت و تباهی زمین همچنان ادامه دارد چنان، که گویی غارت یک شغل و حق است. در نتیجه ویرانی ها و تضاد های عظیم جامعه بشری حاصل آن غارت و تباهی است.
    همینک مردم ایران و بخش بزرگی از جهان از امکانات کافی برخوردار نیستند، و همین باعث مرگ و میر بسیاری از مردم است. و این در حالی ست که اگر سرمایه های ملی میهن ما و کل جهان به وسیله ی سردزدان، غارت نمی شد؛ بیشک انسان در این فاجعه ها خیلی بهتر راه می یافت. در باب همین جنایات که اَشکال گوناگونی دارد، پیوسته در وبگاه خود می نویسم. دیروز دوازدهمین بخش را نوشتم. غارت، و تباهی جهان باید فورن متوقف شود. وگرنه در یکی از همین پیچ های بسیار خطرناک و لغزنده ی تاریخ، می تواند کل جهان به بُن بستی غیر قابل تصور برسد چنان، که کسی، هیچ کسی فعلن نمی تواند بگوید بعد از آن چه خواهد شد. آیا آدمی دوباره سر بلند می کند؟ آیا سر دزدان جهان وحشت زده یورش به زمین زیبا را متوقف خواهند کرد؟ آنچه مسلم است با برده داری نوینی که در جهان ایجاد کرده اند، امکان ندارد روزنه امیدی به وجود بیاید. و اگر نیاید، بشر با حال و روز کنونی توان یک مقابله ی بزرگ تاریخی نجات بخش را ندارد. پس، یا تغییر نجات بخش صورت می گیرد و یا بشر در تاراج و خشونت و بیرحمی خود می میرد. کوتاه: برده داری نوین فورن باید متوقف شود و جایگزینی عمیقن و از همه جهات مردمی بیابد. این تنها راهِ نجات بشر است. وگرنه با نامگذاری ها و شعار ها که اغلب عملی نمی شود، دور خود می چرخد تا از پای در آید. همین.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. امروز در خبر ها آمده بود جنگل گچساران همچنان می سوزد.
    دلم زان شعله ها آتش فشان است، که این دل را ز جنگل ها نشان است …

    و این هم اصل خبر: « آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران ادامه دارد

    فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران خبر داده و گفته که هنوز “امکان اطفای هوایی حریق” فراهم نشده است.
    از آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۴ ساعت سپری می‌شود. علی عباس‌نژاد گفته “همکاران ما در منابع طبیعی استان یک بار موفق به اطفای حریق گسترده شدند اما آتش‌همچنان به صورت نقطه‌ای وجود داشت. با توجه به اینکه وزش باد در منطقه شدید و منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است متاسفانه دوباره آتش گسترش یافته است.”
    فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به ایسنا گفته که همچنان امکان برخورداری از هلیکوپتر برای اطفای حریق وجود ندارد. وی تخمین زده که بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی خسارت دیده باشد.»

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>