شنگ یا سمور آبی

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): شنگ معمولی (نام علمی: Lutra lutra) جانوری گوشتخوار از خانوادهٔ راسویان (Mustelidae) و جنس شنگ‌ها (lutra) است.

زیستگاه این گونه کنار آبهای شیرین است. دارای بدنی دراز و نسبتاً باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای است. و طول بدن آن تا ۷۵ سانتی تر و طول دم آن تا ۵۰ سانتیمتر می‌رسد.

دو بچه شنگ (سگ آبی) که توسط یکی از شهروندان به اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس تحویل شد.

دو بچه شنگ (سمور آبی) که توسط یکی از شهروندان به اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس تحویل شد.

غذای اصلی شنگ ماهی است و زمانی که ماهی کم باشد جانوران دیگری چون دوزیستان، سخت‌پوستان، حشرات، پرندگان و گاهی پستانداران کوچک از جمله سگ‌های آبی کوچک را شکار می‌کند.

در ایران دو گونه شنگ معمولی و شنگ هندی زندگی می‌کنند.

شنگ معمولی Lutra lutra پراکنش و جمعیت مناسب‌تری دارد اما زیستگاه و جمعیت شنگ هندی Lutrogale perspicillata بسیار کوچک و محدود به بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در ایران و عراق است به‌نحوی که طی پنجاه سال اخیر یک الی دو مورد مشاهده شنگ هندی ثبت شده است.

سگ های آبی به دلیل کاهش منابع غذایی در رودخانه ها، به استخرهای پرورش ماهی روی آورده و در تورها و فنس های حریم استخرها گرفتار می شوند.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>