۱۰۵۰ درخت بلوط کهنسال در دنا برای تعریض یک جاده کوهستانی قطع شد، ۳۳۶۷ بلوط دیگر به‌زودی قطع می‌شود!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): محور یاسوج-سی‌سخت یک جاده کوهستانی و گردشگری است که بخش عمده آن از داخل جنگل‌های بلوط منطقه حفاظت شده دنا عبور می‌کند.

آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ مجوزی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای تعریض و ایمن‌سازی بخشی از این محور (از روستای ده‌برآفتاب تا گردنه پلنگی) صادر و در گزارش ارزیابی این پروژه پیش‌بینی و مقرر شده بود که حداکثر پانصد اصله درخت بلوط قطع شود.

در جریان عملیات پاکتراشی در حدود ۱۷ کیلومتر از این محور که در حوزه شهرستان بویراحمد واقع شده است بر اساس آمارهای رسمی ۱۰۵۰ درخت تنومند و کهنسال بلوط قطع شده است. (تصاویر زیر)

البته این آمار رسمی است و آمارهای غیر رسمی بیانگر قطع ۳ الی ۴ هزار درخت بلوط در این عملیات عمرانی می‌باشد.

با اتمام فاز اول و با اعتراض فعالان، تشکل‌ها و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، ادامه عملیات تعریض جاده متوقف شد.

طی روزهای اخیر مجددا پیمانکار مربوطه اقدام به تجهیز کارگاه نموده و لودرها و ادوات سنگین به‌منظور ادامه کار در ۱۸ کیلومتر باقیمانده، به محل کارگاه منتقل شده‌ و قصد دارند ادامه عملیات پاکتراشی جنگل و تعریض جاده را آغاز کنند. (تصاویر زیر)

بررسی‌های کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی بیانگر آن است که در ادامه عملیات عمرانی در ۱۸ کیلومتر باقیمانده که بخشی از آن به‌شکل تونل احداث خواهد شد، حداقل ۳۳۶۷ درخت بلوط دیگر قطع خواهد شد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار دیده‌بان محیط زیست ایران، اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه‌وبویراحمد طی نامه‌ای در تاریخ ۹۹/۵/۲۳ به اداره کل راه‌وشهرسازی این استان با ادامه عملیات تعریض محور سی‌سخت-یاسوج مخالفت کرده است اما کارفرما و پیمانکار مربوطه بدون توجه به نامه‌ی مذکور در حال تجهیز کارگاه برای ادامه عملیات و نابودی هزاران بلوط دیگر هستند.

سی‌سخت یک شهر کم‌جمعیت توریستی با بافت باغی است و محور یاسوج-سی‌سخت نیز یک جاده کوهستانی و گردشگری زیبا است که تردد و ترافیک چنداتی نداشته و به‌غیر از چند پیچ تند و حادثه‌خیز که نیازمند اصلاح هستند، مابقی مسیر نیازی به تعریض و چهاربانده شدن ندارد.

تعریض و چهاربانده شدن محور سی‌سخت-یاسوج علاوه‌بر تخریب و قطع هزاران بلوط کهنسال، باعث بالا رفتن حجم زباله در سی‌سخت و افزایش شکار غیرمجاز، خواهد شد و هجوم مسافران و به‌دنبال آن افزایش زمین‌خواری و تغییر کاربری را به‌دنبال خواهد داشت.

از معاونت محترم طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم به موضوع تعریض جاده در منطقه حفاظت شده دنا ورود کرده و جلوی تعرض به این منطقه و قطع هزاران بلوط دیگر را بگیرند.

+163
-11
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>