پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دشت سوتاو حمامیان طی مصوبه شماره ۳۴۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۹۰/۴/۵ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان با مساحت ۴۸۸۰ هکتار در محدوده شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

دشت سوتاو حمامیان در شهرستان بوکان مهمترین زیستگاه میش مرغ در کشور به شمار می رود و دلیل اصلی انتخاب این منطقه بعنوان پناهگاه حیات وحش نیز حفاظت از آخرین بازمانده های میش مرغ در ایران بوده است.

میش مرغ های بوکان که در زبان محلی به آنها «چیرگ» گفته می شود کاملا بومی هستند و جمعیتی مهاجری از آنها کم و یا به آنها اضافه نمی شود اما این پرنده در فصول مختلف سال در نقاط مختلف شهرستان بوکان در حال جابجایی است.

این پرنده در گذشته نه چندان دور در بسیاری دشت های کردستان، کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی زندگی می کرده است.

متاسفانه نسل میش مرغ در تمامی زیستگاه های این گونه ارزشمند در ایران به غیر از شهرستان بوکان منقرض شده است و بیش از یک دهه است که این پرنده در هیچیک از زیستگاه های قبلی خود مشاهده نشده است.

رخدادها:

در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۷ تعداد پانزده عدد پرنده نادر و در معرض انقراض میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان مشاهده گردید. (لینک مرتبط)

تصاویر:

+116
-24
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>