منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه آرک و گرنگ طی مصوبه شماره ۲۷۰ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۵/۱/۱۹ با وسعت ۲۳,۵۷۱ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ در شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی واقع گردیده است.

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ از نظر توپوگرافی منطقه عمدتاً کوهستانی و صخره ای است. نواحی دشتی در جنوب منطقه واقع شده و در سمت شمال دارای کوهستانهای مرتفع و تپه ماهوری می­باشد و از نظر اقلیمی منطقه در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تقریباً تمامی پدیده ­های طبیعی مثل کوه، تپه، چشمه، رودخانه و قنات­ های مختلف در آن به چشم می­خورد.

جاذبه های گردشگری:

صخره های صعب العبور جز زیستگاه های منحصرد به فرد کل و بز در این منطقه حفاظت شده می باشد. همچنین روستای آرک به عنوان یک روستای تفرجی از نظر آب و هوا و محصولات درختی در منطقه معروف است.

پوشش گیاهی:

از نظر پوشش گیاهی، گیاه غالب در منطقه آرک وگرنگ در حال حاضر در مناطق دشتی درمنه و در ارتفاعات درختچه ­های بنه و بادامشک می­باشد و سایر گیاهان موجود در منطقهشامل زیره، مستار، کلپوره، گل زوفا، کاکوتی، گل بومادران، آویشن، لاله قرمز، آنغوزه، پرند، انجیر کوهی، گون، گز، بید، کلاه میرحسن، خارشتر، افدرا و برخی از گیاهان خانواده کاسنی می­باشد.

گونه های شاخص جانوری:

پستانداران: کل و بز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، تشی

پرندگان: کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر چاهی، زاغ، انواع عقاب و پرندگان گوشتخوار و انواع گنجشک سانان در این منطقه زیست می کنند.

رخدادهای منطقه:

عاملین شکار یک کل وحشی به همراه دو اسلحه قاچاق در دیماه ۱۳۹۴ دستگیر شدند. (لینک مرتبط)

 

+5
-4
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>