نتایج سرشماری پستانداران پارک ملی خبر / مشاهده پلنگ در جریان سرشماری

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان سرشماری پستانداران پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون با همکاری کارشناسان حفاظت محیط زیست استان یزد به عنوان استان ناظر انجام شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این خصوص بیان داشت: پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون با وسعتی حدود ۱۷۸ هزار هکتار به لحاظ تنوع اقلیمی و گونه ای (جانوری و گیاهی) نه تنها نگین محیط طبیعی استان کرمان بلکه بعنوان نگین حوزه مرکز و جنوب شرق کشور محسوب می گردد.

وی افزود: این منطقه مامن جانورانی نظیر کل و بز، قوچ و میش، جبیر، پلنگ، گرگ، کفتار و بسیاری جانوران دیگر و همچنین گیاهانی نظیر ارس، بنه، کهکم، کنار، شغین، خی و … و انواع گیاهان علفی یکساله و دارویی بوده و به لحاظ اقلیمی بدلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منطقه، شمال و جنوب آن کاملا متفاوت بوده بطوریکه در این فصل از سال در شمال منطقه شاهد ریزش برف بوده و در جنوب منطقه رویش گیاهان، فصل بهار را نوید می دهد.

دکتر دامنگیر اعلام داشت: هرساله برنامه سرشماری متمرکز از سوی سازمان مرکزی جهت انجام بهتر و دقیق تر و تبادل تجربیات کارشناسان با حضور استان ناظر به کلیه ادارات ابلاغ می گردد. که در سال های گذشته استان های هرمزگان و خراسان جنوبی با این اداره کل همکاری داشته و امسال نیز استان یزد در سرشماری پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون بعنوان استان ناظر حضور داشته.

طی این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم صورت پذیرفت تعداد ۱۹۳۴ راس کل و بز، ۱۶۸۶ راس قوچ و میش و ۴۸۴ راس جبیر و حیواناتی نظیر گربه جنگلی، گرگ، کفتار، خوک وحشی و پلنگ نیز مشاهده گردید.

برای مشاهده اطلاعات و تصاویر پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون کلیک کنید

+4
-4
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>