ارائه آماری عجیب از رشد ۱۳۰ درصدی جمعیت آهوان پارک ملی سالوک!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هفته گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با افتخار اعلام نمود: “جمعیت آهوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.”

این مطلب روی خروجی خبرگزاری های رسمی کشور قرار گرفت و چندین روزنامه معتبر از جمله روزنامه جام جم به انتشار این مطلب پرداختند. در این گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرده است که ” در سرشماری سال جاری در منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک، ۱۴۷۵ راس آهو سرشماری شد در حالی که این تعداد در پاییز سال گذشته ۶۲۵ راس برآورد شده بود.” (مشاهده متن خبر در روزنامه جام جم)

سوال مهم از مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست خراسان شمالی این است که چگونه جمعیت گونه آسیب پذیری همچون آهو در مدت یکسال ۱۳۰ درصد افزایش یافته است؟!

البته در این خبر نکات جالب دیگری از جمله سرشماری پلنگ و خرس به روش مشاهده مستقیم! نیز وجود دارد که در حال حاضر به آن نمی پردازیم.

با فرض اینکه از ۶۲۵ راس آهوی سرشماری شده در سال قبل ۵۰۰ راس آن ماده بوده اند و با فرض محال اینکه تمامی این جمعیت ۵۰۰ راسی ماده و بالغ بوده، همگی باردار شده اند و همگی در سال جاری زایمان کرده اند، هیچ یک آهوان از سال گذشته تا امسال توسط انسان و گوشتخواران شکار نشده اند و هیچ یک از بره های متولد شده در سال جاری تلف نشده اند و با علم به این نکته که آهو گونه ای تک زا بوده و ندرتا دوقلوزایی در آهو مشاهده می شود، باز هم جمعیت آهوان این منطقه از هزار راس تجاوز نخواهد کرد!

البته نیازی به این همه دلیل و برهان نیست، هر شخصی که اندکی در مورد حیات وحش آگاهی داشته باشد، شرایط کمبود امکانات و مشکلات حفاظتی در محیط زیست ایران را بشناسد می داند که رشد ۱۳۰ درصدی حیات وحش آنهم گونه آسیب پذیری همانند آهو دور از واقعیت به نظر می رسد.

در همین استان خراسان شمالی و در پناهگاه حیات وحش میاندشت تعداد آهوان در ابتدای حفاظت منطقه (سال۱۳۵۲) بالغ بر ۳۵۰۰ راس بوده که هم اکنون به حدود ۵۰۰ راس کاهش یافته است.

آذرماه سال جاری نیز گزارشی عجیب مبنی بر رشد ۳۳ درصدی جمعیت حیات وحش خراسان شمالی در فاصله سرشماری بهاره پس از تولد بره ها تا سرشماری پاییزه یعنی فاصله زمانی که در طول آن فصل زایشی وجود ندارد و هیچگونه زایمان جدیدی صورت نمیگیرد، ارائه گردید! (مشاهده متن گزارش قبلی در آذرماه ۱۳۹۱)

مجددا قضاوت در مورد ارائه این گونه آمار و ارقام از رشد جمعیت حیات وحش استان خراسان شمالی را به افکار عمومی و علاقه مندان به طبیعت واگذار مینماییم.

 

 

+3
0
  

6 دیدگاه

  1. شفایی می‌گوید:

    بابا اینا هیچ بویی از مدیریت حیات وحش نبرده اند و با آشنابازی و سیاسی بازی اومدن شدن مدیر! فقط تخصص در اعلام آمار غیرواقعی دارند. جدا افسوس و صد افسوس که چه بر سر حیات وحش این کشور می آورن!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. Miad می‌گوید:

    Ma dige be in amaro argham adat kardim
    Mage nashenidin ke shaer mige: hamechi aroome man cheghadr khosh halam…..inam Ye amar mesle amar haye dige Dar dolate mehro safa va eshgho Hal

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  3. امیر می‌گوید:

    بنده حقیر در مورد آمار قبلی اعلامی این مدیر غیور احتمالاتی را مطرح کردم که امکان درست بودن آمار ایشان را تایید میکرد.به هر طریق ما از زحمات بی شائبه ایشان ممنونیم واز نویسنده این مقاله هم خواهشمندیم که به جای چوب لای چرخ گذاشتن انرژی خود را صرف همیاری با این مدیر تلاشگر کرده تا با یاری شما وتلاش مدیر محترم و دعای خیر بنده سال بعد به رشد ۳۰۰ درصدی و سال آینده به رشد ۸۰۰ درصدی وسال بعد امیدوارم مدیر محترم رو از سازمان بیرون کنند چون رشد بی رویه حیوانات منطقه سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و کل اکو سیستم منطقه میگردد.با تشکر توفیق روز افزون شما را خواستاریم.مرسی واقعا

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. امیر می‌گوید:

    بازم ممنون

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. محیط بان می‌گوید:

    از کجا میدونید که درست نباشه ……..
    با دید مثبت نگاه کنید
    شاید یه جایی قایم بودن حالا بیرون اومدن که اونارو بشمرن
    یا که همکارای زحمتکش من ( که البته بعید ه چون آدمای صادقین ) به خاطر ضعف ناشی از یه چیزی هر کدوم از آهوها رو دو تا دیدن !!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. bavand می‌گوید:

    ghorban in adadi ke elam kardin mishe roshde 236% na 130%

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>