تولد نخستین گوزن زرد ایرانی سایت تکثیر و پرورش میانرود در سال ۱۳۹۲

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نخستین زادآوری گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش میانرود واقع در پارک ملی دز در سال جاری صورت گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: تولد این گوزن اتفاق بسیار مهمی در سال ۹۲ بود، چرا که مجموعه را به ادامه روند تولید مثل این گونه مهم امیدوار کرد.

فرهاد قلی‌نژاد اظهار داشت: اگر امنیت سایت و زیستگاه پایین باشد یا شوک‌هایی از قبیل آلودگی‌های زیست محیطی یا صوتی به این سایت وارد شود، ممکن است تولیدمثل گوزن زرد ایرانی انجام نگیرد؛ عدم تولیدمثل این گونه مهم نشانه بدی برای زیستگاه و سایت نگهداری آن خواهد بود و این امر، وضعیت نگران‌کننده‌ای برای بقای گوزن زرد ایرانی ایجاد می‌کند.

پروژه احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش میانرود دزفول از سال ۱۳۸۷ با انتقال ۲۱ راس گوزن زرد از جزیره اشک دریاچه ارومیه آغاز و بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۱ تعداد ۳۷ راس گوزن زرد در این سایت شمارش گردید که با توجه به زاد و ولد جدید در سال ۱۳۹۲ جمعیت گوزن ها افزایش خواهد یافت.

گوزن های موجود در سایت میانرود در مساحتی معادل ۷۵ هکتار در شرایط نیمه اسارت بصورت وحشی زندگی می کنند و تغذیه آنها نیز بصورت دستی انجام نمی شود.

در راستای توسعه سایت تکثیر و پرورش میانرود ۷۵ هکتار دیگر نیز به وسعت این سایت اضافه و مساحت آن به ۱۵۰ هکتار افزایش می یابد.

رهاسازی گوزن های سایت میانرود در زیستگاه های طبیعی در دست بررسی می باشد و در آینده گوزن های موجود در این سایت در زیستگاه اصلی خود در پارک ملی دز رهاسازی می شوند.

 

+14
-2
  

5 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    به به بسیار زیبا چه خبر خوشی ممنون;تبریک میگم.
    امیدوارم امسال سال خوبی برای گوزن زرد ایرانی باشه.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  2. امیر می‌گوید:

    آفرین

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. نیما می‌گوید:

    خبر بد
    خبر بد
    خبر بد
    خبر خوب
    آخی خستگی از تنم رفت … آقا دستتون درد نکنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  4. salam می‌گوید:

    salam man daneshju daneshgah the hastam mikham dar morede gavazne zard dar park meli dez maghale benevisam benazaretun mostanad gir miad

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  5. مهدیار عرب نِِِژاد می‌گوید:

    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ممنون از شما که این کار را کردید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>