پارک ملی دز

مشخصات و شرایط جغرافیایی پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پارک ملی دز در ۲۰ کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز – شوش قرار گرفته است. این منطقه توسط منطقه حفاظت شده دز از شمال و جنوب احاطه گردیده است.

وسعت منطقه حفاظت شده دز ۱۷,۸۹۵ هکتار می باشد. قسمتی از این منطقه این منطقه طی مصوبه شماره ۳۲۹ شورای عالی محیط زیست با وسعت ۵۳۰۱ هکتار در تاریخ ۱۳۸۹/۹/۲۲ به عنوان پارک ملی دز اعلام گردید.

وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبا نظیر رودخانه، تالاب، این منطقه را به یکی از مناطق مهم استان خوزستان بویژه از لحاظ پرنده نگری تبدیل نموده. این جنگل ها یکی از زیستگاههای مهم گونه نادر گوزن زرد ایرانی می باشد.

معبد چغازنبیل در نزدیکی منطقه، قدیمترین و بزرگترین بنای خشتی و آجری جهان است که از زمان ایلام میانه به یادگار مانده است. همچنین پل ساسانی به عنوان قدیمی ترین پل جهان، آسیاب های دزفول، مقبره سبزقبا، بقعه محمد بن جعفر طیار در شهر دزفول در نزدیکی منطقه از دیگر آثار مذهبی- تاریخی به شمار می روند. شیلاب یعقوب، شیلاب باقر و نهر عجیرب از دیگر منظرگاه های زیبای منطقه دز می باشند.

گونه های شاخص جانوری:

شاخص ترین گونه جانوری این منطقه گوزن زرد می باشد که البته سال هاست مورد مستندی از وجود گوزن زرد در این منطقه گزارش نشده است ولی مواردی غیر مستند از مشاهداه این گونه توسط افراد محلی گزارش شده است.

پروژه احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش میانرود دزفول از سال ۱۳۸۷ با انتقال ۲۱ راس گوزن زرد از جزیره اشک دریاچه ارومیه آغاز و بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۴ تعداد ۴۰ راس گوزن زرد در این سایت شمارش گردید.

سایر گونه های جانوری منطقه عبارتند از: گراز، گرگ، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، خارپشت، روباه و انواع پرندگان مهاجر و بومی

گونه های شاخص گیاهی:

درختان و درختچه و گونه های بوته ای شامل جاز، لگجی، تمشک، استبرق و بیشتر از همه پده

تعارضات و تهدیدات منطقه:

با توجه به رشد جمعیت و توسعه سکونت گاه ها، فعالیت تولیدی و خدماتی و نیز به علت فرصت طلبی برخی از افراد منطقه پارک ملی دز را همه ساله، در معرض تخریب و تصرفات غیر قانونی افراد سودجو و فرصت طلب قرار میدهد. ورود دام های بیش از ظرفیت چرا و وقوع آتش سوزی ها به علت خشکسالی در جنگل از عوامل تهدید این منطقه می باشد.

جاده شرکت کشت و صنعت کارون با عبور از وسط منطقه آنرا به دو نیم تقسیم می کند.

رخدادهای منطقه:

- نخستین زادآوری گوزن زرد ایرانی در سال ۱۳۹۲ در سایت تکثیر و پرورش میانرود در اردیبهشت ماه صورت گرفت. (لینک مرتبط)

- گربه جنگلی گرفتار در تله باغداران، در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شد. (لینک مرتبط)

- دستگیری شکارچی چهار قطعه پرنده حمایت شده دراج در تیرماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- خلع ید زمین خواران از ۲۳ هکتار از اراضی تصرف شده در منطقه حفاظت شده دز در مرداد ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

تصاویر پارک ملی دز:

+25
0
  

1 دیدگاه

  1. میلاد می‌گوید:

    با سلام متاسفانه پشه میاز در حال نابودی نسل گوزن زردایرانی در حوزه روددزمی باشدالبته چندراس زنده گیری شده اند.اگرخبرجدیدتری دارید لطفا بنویسید.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>