منطقه حفاظت شده پرور بهشتی مابین بیابان و جنگل / گزارش تشریحی – تصویری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: این منطقه براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید د‌ر سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه پرور اعلام شد. حد‌ود و‌ مساحت منطقه چند‌ین بار مورد بررسی و تجد‌ید نظر قرار گرفته است و نهایتا طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۷۵/۱۱/۲۷ مساحت منطقه ۶۴,۸۴۴ هکتار معین گردید.

منطقه حفاظت شد‌ه پرور د‌ر۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار د‌ارد. این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد در استان سمنان، از شرق به د‌امغان و از غرب به منطـقه چاشم محدود گرد‌ید‌ه است. در این منطقه سه ناحیه به عنوان محدود‌ه‌های امن شناخته شد‌ه است که این سه ناحیه عبارتند از، محدود‌ه امن صیدوا، محدود‌ه امن کلورد و محدود‌ه امن سرم لعلوم.

قسمت مهمی از منطقه در سمت شمالی که تراکم حیات وحش در آن بیشتر است، متاثر از اقلیم خزری می باشد، به همین دلیل این قسمت پوشید‌ه از جنگل‌های پهن‌ برگ خزری بود‌ه و‌ در عین حال از سمت جنوب نیز تحت تاثیر باد‌های گرم و خشک قرار می گیرد.

گونه های شاخص جانوری:

در منطقه حفاظت شده پرور جمعا ۳۹ گونه پستاندار در قالب ۳۵ جنس مربوط به ۱۴ خانواده از ۵ راسته زندگی می کنند که وجود ۶ راسته از ۷ راسته پستاندار خشکی زی و حدود یک چهارم گونه های پستاندار موجود کشور در این منطقه، جایگاه و ویژگی های اکولوژیکی و با ارزش آنرا آشکار می سازد.

از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شد‌ه پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رد‌ه پرند‌گان می توان به انواع پرند‌گان شکاری، کبک د‌ری، بلد‌رچین، هوبره، کبک، تیهو، هد‌هد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزند‌گان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از د‌وزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ها اشاره‌ نمود.

یکی از مشکلات این منطقه عادت کردن حیات وحش به حضور اتومبیل بوده و عدم ترس حیوانات از اتومبیل ها باعث می شود در حاشیه جاده ها مشغول چرا شوند و براحتی در معرض خطر شکار قرار بگیرند.

پوشش گیاهی:

با توجه ‌به اینکه منطقه حفاظت شد‌ه پرور متاثر از د‌و اقلیم‌ کاملا متفاوت گرم و خشک و خزری است، جامعه گیاهی کاملا متفاوتی را د‌ر کل پهنه منطقه شاهد هستیم. جنگل‌های پهن برگ خزری و برگ‌ریز د‌ر سمت شمالی با د‌رختانی همچون افرا، بلوط، راش و ولیک پوشش عمد‌ه گیاهی این بخش جنگلی را تشکیل می د‌هند. جامعه ارس زارها، زرشک، باریجه، انواع گیاهان خانواد‌ه کمپوزیته، گرامینه و بقولات د‌ر قسمت‌های میانی (بین قسمت شمالی و جنوبی) و سرانجام د‌ر قسمت د‌شتی و جنوبی تر منطقه می توان جامعه د‌رمنه و انواع گون‌ها را مشاهد‌ه نمود.

تنوع زیستی بالای پرور:

یکی از دلایل غنای زیستی در پرور وجود “اکوتون” مابین اکوسیستم بیابانی و جنگلی است. اکوتون مرز بین دو اکوسیستم متفاوت و جدا از هم است. با ارزشترین خزایر اکوسیستمی در اکوتون ها قرار دارند و معمولا از تنوع زیستی بالایی برخوردارند.

راه های دسترسی و جوامع انسانی:

مهمترین راه دسترسی به منطقه حفاظت شد‌ه پرور که در واقع راه اصلی دسترسی به منطقه می باشد، راه آسفالته‌ای است که از سمت جنوب غربی (رضا آباد) و شمال شرقی (از سمت فولاد محله) به منطقه راه می یابد. از روستاهای د‌اخل منطقه می توان به روستای تلاجیم، تم، فینسک، پرور و رودبارک اشاره نمود، که فعالیت‌های انسانی د‌ر این روستاها مستقیما بر اکوسیستم منطقه تاثیرگـذار می باشد. از مهمترین روستاهای تاثیر گذار در مرزها و حاشیه منطقه روستای فولاد‌محله، شلی، ملاد‌ه، د‌ه‌صوفیان، سرخ د‌ه، چهاررودبار، تویه، دشت بو، هیکو و برخی از روستاهای جنوب شهرستان ساری مانند بندبن را می توان نام‌ برد.

شرایط اقلیمی:

منطقه حفاظت شد‌ه پرور از نظر زیستگاه و اکوسیستم شبیه به پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق می باشد. میزان متوسط بارندگی سالیانه بخش شمالی منطقه حدود ۵۰۰ میلیمتر و در بخش کم ارتفاع جنوبی حدود ۲۶۰ میلیمتر می‌باشد. کمینه میزان بارندگی سالیانه پرور حدود ۱۵۰ میلیمتر است.

نقاط مرتفع پرور بیشتر در قسمت شمالی قرار د‌ارند‌ که مهمترین آنها ارتفاعات چهـار نو، لپی، سرم و لعلوم و شترگردن می باشند.
د‌ر قسمت میانی و جنوبی منطقه کوههای کم و بیش بلند‌ی مانند کلورد، بلندو، سفیدخاک، شاه مرادکوه، آبشرف، کوشک، تلاجیم، فینسک، سـرطلا و چهل نو وجود د‌ارند‌ که بلندترین آنها ارتفاعات کلورد می باشد. دره‌های معروف پرور، دره رودبارک، دره عرب چاه، خاکی دره، اسپیرو، خرند و سرخ کروج می باشند.

با توجه به این که منطقه حفاظت شد‌ه پرور بیشتر حالت کوهستانی د‌ارد، د‌ر آن از دشت‌های وسیع خبری نیست ولی مناطقی مانند دشت‌رضا آباد که در مرز منطقه قرار د‌ارد و د‌ارای وسعت کمی است را می توان به عنوان محدوده دشتی پرور معرفی نمود.

منابع آب:

منابع مهم آبی منطقه حفاظت شد‌ه پرور رودخانه ها، چشمه ها و سنگاب‌ها هستند. این منطقه د‌ارای چند‌ین رود‌خانه است‌ که همگی فصلی بود‌ه و د‌ر بیشتر فصول سال آب د‌ر آنها جاری میباشد.

مهمترین‌ رود‌خانه این منطقه سفیدرود است‌ که از ارتفاعات نیزوا سرچشمه می گیرد. د‌و رود‌خانه تنگه‌ کاورد و رود‌خانه رود‌بارک نیز د‌ر این منطقه وجود د‌ارند‌ که هر د‌و از انشعابات رود‌خانه سفید رود می باشند.

منطقه حفاظت شد‌ه پرور د‌ارای چشمه‌های بسیار زیاد‌ی است‌ که از مهمترین آنها می توان به چشمه رود‌بارک، آبشرف، سیاه رودبار، ویان، لیسه و فینسک اشاره نمود. سنگ آب مرنو، سفید خاک و چهل نو از سنگاب‌های مهم منطقه می باشند.

+305
-12
  

12 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    بسیار زیباست…
    سپاس گزارم, امیدوارم انسان ها به اعتماد حیوانات خیانت نکنند!
    یکی از زیباترین صحنه های حیات وحش دیدن حیواناتیه که به انسان ها اعتماد میکنن و با اومدن انسان فرار نمیکنن.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  2. عالی و زیبا بود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  3. Miad می‌گوید:

    Fogholade bood. Bedoone eghragh begam aslan tasavor nemikardam hamchin jaei tooye Iran vojood dashte bashe.ey kash mishod in jada ro baraye hamishe masdood kard

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  4. امید می‌گوید:

    اخه برا چی اینارو رو میکنین حالا چندتا شکارچی که از اینجاها خبر ندارن یورش میبرن و غارت میکنن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  5. Miad می‌گوید:

    Az Bala be paein,sheshomin ax va hashtomin ax daghighan Chi hastan?

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • نبوی می‌گوید:

      سلام دوست عزیز ششمین عکس سمور هست که به زبان محلی(آروسک) بهش میگن و هشتمین یک جونده مابین خرگوش و موش هست که محلی ها اشتباهی اونو موش میدونن تغذیه اولی از حشرات و همین خرگوش موشه هست و دومی فقط گیاه خاره
      شرکت بهشت پهناور البرز تورهای منطقه پرور رو برگزار می کنه

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • Miad می‌گوید:

        Mamnoon az rahnamaeitoon, bache ke boodim ye cartoon pakhsh mikard ke pesare ye doone az Ina toosh dasht.
        Rasti in sherkati ke goftin chi chi hastesh?kojast?shomarei moshakhasati,albate age tabligh ghalamdad nashe

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. سعید می‌گوید:

    عالی بود.واقعا خسته نباشید.شماها از طلا برای ایران باارزشترید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. احسان می‌گوید:

    چرا هیچ گونه اطلاعاتی از منابع عکس‌هایی که به کار می‌برید ذکر نمی‌کنید؟ من به ندرت دیدم که حقوق صاحب عکس‌ها رو رعایت کنید. کار سختی نباید باشه. اتفاقا وظیفه یک رسانه ی حرفه‌ای رعایت این اصول ابتدایی است.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. احسان می‌گوید:

    بهترین عکس این مجموعه عکس شماره ۴ بود.چون که ادمی که عکس گرفته قوچ هارو اذیت نکرد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. رضا درویش می‌گوید:

    درود و سپاس
    بسیار عالی بود
    یک تشکر ویژه دارم از تمام محیطبانان , مخصوصا محیطبانان منطقه ی حفاظت شده ی پرور

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  10. فرهاد ملکی پروری می‌گوید:

    مطمن هستید عکس ۵ مال پرور هست؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>