زنده گیری گوزن های زرد کرخه با اسلحه بیهوشی از سر گرفته شد / از ۲۵ گوزن باقیمانده ۸ راس هنوز به بیماری مبتلا هستند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اکیپ ۳ نفره جدید با هماهنگی تیم دامپزشکی کار زنده گیری گوزن های زرد را از امروز مجددا در پارک ملی کرخه شروع کردند.

لاهیجان زاده ادامه داد: با توجه به اینکه استفاده از سلاح بیهوشی درمورد گوزن ها باید در یک شرایط آرام صورت گیرد، حالا که نزدیک به یک ماه از شیوع بیماری می گذرد و تقریبا در کنترل است کار زنده گیری را با اسلحه بیهوشی جدید دوباره آغاز کردیم.

در این دوره ۳ اکیپ ۳ نفره به همراه ۳ اسلحه بیهوشی که نسبت به اسلحه های گذشته از کاربرد بیشتری برخوردار است کار زنده گیری را شروع کردند که امیدواریم بتوانیم گوزن های باقی مانده که تعدادشان نزدیک به ۲۵ راس رسیده را بگیریم تا آن هایی را که دچار بیماری شدند و تعدادشان نزدیک به ۸ راس است را درمان و از ابتلای بقیه گوزن ها که تاکنون سالم مانده اند جلوگیری کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تعداد گوزن های زرد تلف شده را تا امروز ۴۵ راس اعلام کرد و ادامه داد: از همان روزهای ابتدایی که گوزن ها با این مشکل مواجه شدند تمام راهکارها را امتحان کردیم، از جمله نصب تور هوایی و تور زمینی و همچنین استفاده از اسلحه بیهوشی اما به دلیل تراکم پوشش گیاهی پارک ملی کرخه بعد از اصابت تیر بیهوشی به گوزن ها بین ۱۰ تا ۱۵ طول می کشد تا حیوان بیهوش شود که در این فاصله با توجه به این که گوزن زرد حیوان  تیزپایی است در لابه لای جنگل پنهان می شود و کار زنده گیری را سخت می کند.

لاهیجان زاده خاطر نشان کرد: با تغییراتی که ایجاد کرده ایم و مکان یابی که صورت گرفته امیدواریم در این مرحله بتوانیم تعداد زیادی از گوزن ها را بگیریم و از تلفات آن ها جلوگیری کنیم.

0
-11
  

7 دیدگاه

  1. فرشید می‌گوید:

    این شد کمی مدرنیته باشیم و از امکانات روز استفاده کنیم . متشکرم خداقوت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. سعید هاشمی می‌گوید:

    این اسلحه های بیهوشی رو از کجا اوردین؟
    چرا گذاشتین اون همه گوزن تلف بشه اخه اگه اسلحه با برد بیشتر داشتین ؟
    خوب از داروی سریع تری استفاده کنید
    از اتر استفاده کنید تا درجا بیهوش بشن

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  3. شاهین می‌گوید:

    میذاشتیم همه شون تلف شن بعد دست بکار بشین. خجالت داره بخدا!!!!!!!!
    من فقط زور این کلمه مدیر بهم میاد!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. مجتبی می‌گوید:

    طوری که اینها دارن پیش میرن فکر نکنم تا چند سال دیگه گوزن زرد توی ایران باقی بمونه این از گوزن زرد کرخه اونم از گوزن جزیره اشک دریاچه ارومیه.
    شما که نمیتونید از گوزن زرد حمایت کنید بگین تا مردم بفهمند تا کسی که لیاقت حمایت کردن از این حیوان ناز رو داره پاه جلو بزاره بیاد کمک

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>