مشاهده زخم بر روی بدن یازده گوزن زرد زنده گیری نشده در پارک ملی کرخه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: لاهیجان زاده با تاکید بر این که در حال حاضر حدود ۲۰ راس گوزن زنده در سایت پارک ملی کرخه وجود دارد، می افزاید: بر اساس تصاویر دوربین های دید در روز و دید در شبی که در منطقه وجود دارند، لکه های زخم روی بدن حدود ۱۱ راس از گوزن ها قابل مشاهده هستند و بیماری روی بدن این گوزن ها وجود دارد که باید این تعداد زنده گیری شوند و زخم هایشان ضد عفونی شود. همچنین حدود ۱۰ راس از گوزن ها کاملا سالم هستند و مشکلی ندارند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: به محض رسیدن اولین گزارش از مشاهده لاشه دو گوزن، گروه های کارشناس و دامپزشکان به منطقه اعزام شدند. تشخیص دامپزشکان این بود که گوزن ها باید به سرعت زنده گیری شوند. بر همین اساس چند روز نخست عملیات زنده گیری ۵ گوزن زنده گیری شدند و به این دلیل که منطقه قرنطینه مخصوص نداشتیم، سه راس از گوزن های زرد زنده گیری شده در یک کانکس که کف آن با علوفه پوشانده شده بود، نگه داری شدند و عملیات درمان آنها آغاز شد.

………..خورده شدن کامل یک گوش دو راس از گوزن ها توسط لارو مگس میاز در تصویر کاملا مشخص است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان درباره وضعیت گوزن های زرد پارک ملی کرخه گفت: تیم های زنده یاب در چند هفته گذشته ۸ راس گوزن را زنده گیری کرده اند که از این تعداد پنج گوزن درمان شدند و زنده ماندند و سه راس از گوزن ها به دلیل شدت بیماری تلف شدند.

لاهیجان زاده در پاسخ به این سوال که برای بهبود وضعیت سایت کرخه به منظور ادامه حیات گوزن های زرد ایرانی چه کارهایی شده است، پاسخ داد: تا جایی که می شد سایت نگه داری گوزن ها ضد عفونی شده است. بحث انتقال آب به منطقه و ایجاد استخرهای آب برای شناور شدن گوزن ها نیز انجام شد. همچنین داروهایی در آبشخورها گوزن ها ریخته می شود که  این دارو ها بصورت خوراکی توسط گوزن ها استفاده شود.

به گفته مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست خوزستان گروه های زنده گیر با تور هوایی از یزد و تهران به منطقه آمده اند. همچنین یک اکیپ متخصص استفاده از اسلحه بیهوشی به منطقه رفته اند. از دیگر سو تعداد دوربین های دید در شب نیز در سایت کرخه افزایش یافته است.

جدا کردن سایت قدیم و از سایت جدید و انتقال گوزن های سایت جدید به سایت قدیم برای بهبود وضعیت سایت جدید از دیگر کارهایی است که به آن اشاره شد. به گفته لاهیجان زاده در هفته های گذشته یک متخصص حشره شناس حدود ۹ روز در سایت کرخه حضور داشته است. این حشره شناس از مگس های سایت نمونه برداری کرده و در حال انجام کار مطالعاتی است تا بتوانیم به لحاظ بیولوژیک این مگس ها را مهار کنیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان همچنین به چند طرح دیگر برای بهبود وضعیت سایت نگهداری گوزن های زرد در پارک ملی کرخه اشاره می کند اما تاکید دارد که برای اجرای این طرح ها حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. به گفته او در تهران جلسه ای برای اختصاص این بودجه برگزار شده است و ادامه پروژه های بهبود وضعیت سایت کرخه در انتظار اختصاص این اعتبار است.

+1
0
  

9 دیدگاه

  1. سامان می‌گوید:

    حالا چند وقت دیگه توی مراسم تودیع لوح و سکه هم بهش واسه … این چند سال میدنو خیال همتونو راحت می کنن طرف هم با حقوق بالا البته اگه دل بکنه میره دنبال حالو به ریش جماعت می خنده و این سرنوشت ماست که از ماست که بر ماست

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  2. احمد می‌گوید:

    واقعا حیفه باید چندتاشون تو پارک ملی گلستان رهاسازی کنن و بهشون فرستنده وصل کنن احتمال تکثیر این گونه تو طبیعت آزاد بنظر میرسه بهتره

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. احمد می‌گوید:

    لطفا نظرات بامعنی بزارید نه چرت و پرت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  4. سعید هاشمی می‌گوید:

    منتقلشون کنن بهتره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. رضا می‌گوید:

    اگه سه میلیارد بدن چکار می کنن باهاش می تونن تعداد این سه تارو بکنن ۳۰تا نه بابا فقط جیب پر بشه ماشین آنچنانی و ویلا و خونه آخرش نشد دیگه مگس از ما قویتر بود به خدا باید تمام حیات وحش ایرانو ببرن خارج ما خودمون لیاقت نداریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. مسعود رئیسی نژاد می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام زحمتکشان عزیز اداره محترم محیط زیست با تشکر فراوان و خسته نباشید برای تمام زحمات شما : در عکس میبینیم که سه راس گوزن زرد در محیطی محصور که در کنارشان پریز و سیم کشی برق موجود میباشد : اگرچه سیمکشی دارای قوطی حفاظ میباشد ولی تمام عزیزان به خوبی میدانند که گونه های سمداران عادت به خردن هر چیزی حتی پلاستیک دارند : لطفا برای جلوگیری از احتمال خطر برق گرفتگی این حیوانات زیبا از نگهداری حیوان در مجاورت سیم کشی برق یا چنین موارد خطرناکی جلوگیری شود .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. امیر" می‌گوید:

    اگر دانش و علم حفاظت از حیات وحش را نداریم و یک حشره بی قابلیت نسل گوزن زرد را میتونه به نابودی بکشه حداقل به جای لاف زدن و اسمون ریسمون بافتن قبول کنیم که یا نمیخواهیم یا نمیتوانیم و از کمک کارشناسای کشورهای دیگه استفاده کنیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>