کاهش آتش سوزی ها در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آتش سوزی در جنگل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز یکی از مهمترین بحران ها و عوامل تخریب و آسیب به زیستگاه منطقه مذکور و زیستمندان آن در سال های اخیر بوده است. در جهت مقابله با این خطر و پیشگیری از آتش سوزی ها از سال ۱۳۸۷ تاکنون برنامه ریزی جامعی در این خصوص از سوی اداره حفاظت محیط زیست دزفول صورت گرفته و تعداد حریق در جنگل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

تعداد آتش سوزی ها در سال ۱۳۸۷، از ۱۴ فقره آتش سوزی با مساحت ۱۵/۳۰ هکتار به ۱۰ فقره آتش سوزی با مساحت ۹۶۲۰ متر مربع (۰/۹۶۲ هکتار)  در سال ۹۱ و سه فقره آتش سوزی با مساحت ۲۹۰ متر مربع (۰/۰۲۹ هکتار) در سال ۹۲ کاهش یافته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این خصوص گفت: کاهش تعداد و مساحت آتش سوزی در جنگل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز حاصل تلاش و کوشش شبانه روزی محیط بانان سخت کوش منطقه در فصول گرم سال و همچنین شناسایی علل آتش سوزی ها و برنامه ریزی اصولی برای مقابله با آتش سوزی می باشد.

فرهاد قلی نژاد افزود: مهمترین دلایل آتش سوزی در سطح جنگل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز سرایت آتش از مزارع گندم به جنگل، بی احتیاطی گردشگران و استفاده کنندگان از جنگل بوده که عوامل مذکور همراه با عوامل محیطی نظیر گرما، کاهش رطوبت، گرده افشانی درختان پده و خشکسالی، موجب وقوع آتش سوزی در سطح جنگل می گردد.

در مهار و پیشگیری آتش سوزی ها در سال های اخیر اطلاع رسانی به مردم و مشارکت و همکاری جوامع محلی بسیار موثر بوده است. شایان ذکر است جنگل پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز از آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران محسوب و زیستگاه اصلی گونه نادر گوزن زرد ایرانی می باشد.

0
0
  

2 دیدگاه

  1. مسعود ش می‌گوید:

    دستشون درد نکنه. البته امسال اتشسوزی تو مناطق دیگه خیلی خسارت زد.
    راستی نفهمیدیم این بلایی که به سر این گوزنهای زرد نگونبخت افتاده بود به کجا رسید؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. مهری می‌گوید:

    سلام
    از یکی از کارشناسان شنیدم آقای … بازیکن سابق تیم ملی و مربی فعلی تیم فوتبال … در حین شکار پرنده ی نادر دراج توسط محیطبانان اداره ی محیط زیست دزفول دستگیر می شه و متاسفانه با برخوردی غیرمنطقی با محیطبانان گلاویز هم شده. کسی از دوستان هست که اطلاع دقیقی از این موضوع داشته باشه؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>