پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فرمانده مرزبانی خراسان شمالی با تاکید بر نیاز و ضرورت ایجاد راه مرزی گلول و سرانی گفت: اجرای این پروژه راه سازی ادامه دارد و متوقف نمی شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرهنگ قربانعلی داوطلب فرمانده مرزبانی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه راه سازی گلول و سرانی در مرز خراسان شمالی و ترکمنستان، در این مرحله در ۱۸ کیلومتر پیش بینی و برنامه ریزی شده و تاکنون ۱۲ کیلومتر از آن اجرایی شده است.
وی با اشاره به برخی مخالفت ها برای اجرای این پروژه گفت: برخی سنگ اندازی ها موجب تاخیر در اجرای این پروژه شد اما اجرای آن در افزایش گشت ها، کنترل ها و نیز تامین امنیت ها مرزها ضروری بوده و در نهایت به نفع محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه است.
سرهنگ داوطلب، مرزهای خراسان شمالی را از امن ترین مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: امنیت مرزنشینان این استان با اقدامات انجام شده بیشتر شده است.
پیش از این در شهریورماه سال جاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، با توجه به اینکه این منطقه یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور و رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس می باشد، خواستار توقف عملیات ساخت جاده مرزی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی شد.
منطقه حفاظت شده گلول و سرانی علاوه بر رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس، یکی از زیستگاههای مهم پلنگ در شمال ایران محسوب میشود. این منطقه یکی از اولین مناطق شمالی است که پذیرای پلنگهای مهاجر از آن سوی مرز ایران و از کشور ترکمنستان است. مطالعات در شمال غربی و شمال شرقی ایران نشان میدهد که در زیستگاههای این مناطق، پلنگها با عبور از مرز، بین ایران و کشورهای همسایه در تردد هستند. این تردد که به تبادل ژن جمعیتهای مختلف پلنگ در ایران و کشورهای همسایه منجر میشود، باعث پویایی و پایداری بیشتر جمعیت پلنگ میشود.
احداث جاده در بخش شمالی منطقه گلول و سرانی، نه تنها باعث قطع این کریدور عبوری میشود، بلکه با برهم زدن امنیت این زیستگاه، ارزشهای حفاظتی آن را نیز به شدت کاهش میدهد.
هر دم از این باغ برى رسد.
وقتى افراد بدون تحصیلات بر مسند امور قرار میگیرند ، انتظار بیشترى نباید داشت.
پر طرفدار 10 3
طبق قانون قطع درختان ارس ممنوع هست وقتی مجریان قانون بر خلاف قانون عمل میکنن دیگه توقعی از جامعه نباید داشته باشیم
ایشون خودشون گفتن مرزهای خراسان شمالی جزء امنترین مرزها هستند خوب دیگه چه نیازی به انسداد مرزها در اونجا داریم!؟
در ضمن بهتره جناب فرمانده در مورد اینکه چه چیزی به نفع محیط زیست هست یا نه نظر ندن
هنوز یادمون نرفته بخشی از خشکی هامون و به فلاکت افتادن هموطنانمون در اون منطقه به خاطر همین انسداد مرزهاست!
به هر حال زمان همه چیز رو مشخص میکنه فقط میدونم روزی خواهد امد که مرزها دیگه نه معنایی دارن نه وجود دارن….
پر طرفدار 14 0
دوست من انسان باید فهم، درک، شعور، شکرگزار و… در خصوص محیط زیست این میراث طبیعی و خدادادی داشته باشد نه صرفا تحصیلات
پر طرفدار 7 0
عرض جاده ۴ متر باید باشه نه ۱۲ متر حاجی سرهنگ. زدین فاتحه محیط زیست رو خوندین…
پر طرفدار 8 0
وقتی محیط زیست خراسان شمالی توانایی اجرایی کردن دستور صریح خانم دکتر ابتکار مبنی بر توقف این پروژه را ندارد، از بقیه نباید انتظار اقدامی را داشت…
داغ 4 2
وقتی با مسولان حرف میزنی انگار …. خوندی
موافقم / مخالفم 0 0