یک خرس سیاه آسیایی در شهرستان رودان کشته شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: متاسفانه بر اساس گزارشات موثق دیده بان از استان هرمزگان یک خرس سیاه آسیایی در شهرستان رودان توسط افراد ناشناس کشته شده است.

لاشه این خرس ابتدای هفته جاری در حاشیه باغ های روستای برنطین از توبع شهرستان رودان در نزدیکی محلی کشف شده است که بهمن ماه گذشته دو توله خرس سیاه در آن محل وارد یک باغ مرکبات شده بوده اند.

لاشه این خرس سیاه درحالی کشف شده که توسط حیوانات لاشه خوار خورده شده است و به احتمال فراوان متعلق به یکی از دو توله خرسی است که بهمن ماه ۱۳۹۲ درون یک باغ مشاهده و سپس ناپدید شدند.

…… ..تصویر: یکی از دو توله خرس سیاه آسیایی پس از ورود به یک باغ در شهرستان رودان / بهمن ۱۳۹۲

با وجود اهمیت حذف این گونه نادر و در معرض انقراض، پس از گذشت حدود یک هفته از کشف لاشه این خرس سیاه آسیایی، تاکنون اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

خرس سیاه آسیایی هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست.

+1212
-2719
  

105 دیدگاه

  1. بابک می‌گوید:

    خدا اون جلادای بیرحمو نابود کن

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 6

    • شیر علی می‌گوید:

      واقعا وظیفه محیط زیست چیست؟ آنها کجایند و به چه کاری مشغولند؟ حفاظت از جان حیات وحش وظیفه چه نهادی است؟ جا طلبی در سازمان بوق پایانی ندارد؟ شعار بس نیست؟

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 10

      • مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

        جناب شیرعلی عزیز؛
        یعنی واقعا توقع دارید اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان بیاید اطلاعیه صادر کند:

        “دوستان و طرفداران عزیز محیط زیست و حیات وحش ایران از اینکه ما در وظیفه مان کوتاهی نموده و با انجام ندادن مراقبتهای لازم اجازه دادیم یکی از نادرترین حیوانات حیات وحش (که دیگر کشورهای آسیائی ارزوی داشتن آن برایشان رویاست و کشورهائی نظیر کره جنوبی برای حفاظت از آن پروزه های عظیم براه انداخته و با ساختن مستند آنرا برخ جهانیان میکشند) براحتی کشته شود معذرت خواسته و از ریاست سازمان استدعا داریم ضمن توبیخ ما در اسرع وقت اشخاصی را که دارای صلاحیت لازم در این رابطه هستند را بجای ما که فقط دودستی به میزهایمان چسبیده ایم جایگزین نمایند باتشکر..
        اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان”

        نخیر برادر عزیز و دلسوزم باور کنید آنها اگر دستشان برسد از دیده بان محیط زیست و سایر نهادهای اطلاع رسانی میخواهند که این خبر را ندید گرفته و نگذارند که نظیر چنین اتفاقات دلخراشی به سمع و نظر مردم و طرفداران محیط زیست و حیات وحش برسد
        حقیقتا برای خودم متاسفم که در چنین کشوری زندگی کرده و هرروز شاهد نابودی مخلوقات شگفت انگیز خداوند و درپی آن درد و رنج دوستداران و حامیان محیط زیست و حیات وحش بی نظیر آن میباشم.

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

        • شیر علی می‌گوید:

          آقا مهدی وقتی سازمان بوق نمیتواند از حیات وحش محافظت کند این چه اصراریست که به پستها و میزهایشان چسبیده اند و با سیاستهای غلط به نابودی حیات وحش اصرار میورزند.میزها را ول کنند و بروند دنبال کاری که در آن تخصص دارند و حفاظت از حیات وحش را به شکارچیان دلسوز همان کسانی که سازمان بوق را تاسیس نمودند، واگذار کنند.سازمان فعلی محیط زیست صلاحیت این کار را ندارد و برایشان نابودی طبیعت کشور موضوعی بی اهمیت است…

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

          • شیر علی می‌گوید:

            همه ما خانم ابتکار را خیلی خیلی دوست داریم و میدانیم که ایشان یکی از مقامات تحصیل کرده و با فرهنگ بسیاربالا و بزرگ شده آمریکا هستند، ولی باور بفرمایید حفاظت از حیات وحش کار یک زن نیست، این کار مردی میخواهد که با کوه و طبیعت و حیات وحش وشکار آشنا باشد، به مانند اسکند فیروز. شما با نیم نگاهی به پرونده سابق ایشان در سازمان محیط زیست به نتایج جالبی دست خواهید یافت.خانم ابتکار میتواند در پستهای دیگر بسیار مفیدتر و کارآمدتر باشند و همه ما دوست داریم به ایشان سمت بالاتری داده شود.کشتی طوفان زده حیات وحش کشور نیازمند سکاندار مرد از نوع شکارچی واقعی و دلسوز و آشنا به حیات وحش می باشد. شاید خانم ابتکار این نوشته را خواند.به هیچ وجه قصد ناراحتی خانم ابتکار را ندارم ایشان لایق جایگاههای بالاتر هستند و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

            منظور بنده خود شخص اسکندر فیروز نمیباشد چون ایشان هم اکنون ۸۸ سال سن دارند. باید از تجارب ایشان در اطاق فکر محیط زیست استفاده کرد و شخصی مانند ایشان سکان رهبری محیط زیست ایران را بدست بگیرد.

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 7

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      دوستان گرامی
      اگر این فاجعه در کشور دیگری افتاده بود و یک گونه تا این حد نادر کشته شده بود کل مجموعه مدیریتی در محیط زیست استان مربوطه اول از مردم عذرخواهی میکردند و بعد استفا میداند، نه اینکه سعی کنند بعد از گذشت یک هفته موضوع را مخفی کنند تا گند کار در نیاید و بی مسئولیتی خود را پنهان کنند!

      مسئولان محیط زیست هرمزگان ما از شما به دلیل صداقت، شفافیت، برنامه ریزی دقیق و تلاشهای بی وقفه برای حفاظت از این دو توله خرس سیاهبی نهایت ارزشمند راضی هستیم. ان شا اله خدا هم از شما راضی باشد!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

      • امیر امینی می‌گوید:

        @شیر علی:گفتی:کشتی طوفان زده حیات وحش کشور نیازمند سکاندار مرد از نوع شکارچی واقعی و دلسوز و آشنا به حیات وحش می باشد.
        میگم چطوره یه دزد واقعی رو هم بیاریم بکنیم رییس پلیس؟ مدیرمنابع طبیعی رو هم از بین چوب برهای عاشق درخت وجنگل انتخاب کنیم.
        یا اصلا بانک مرکزی رو هم بدیم دست یه هکر دلسوز و کاربلد ومطمئن.
        من از شما خواهش می کنم در حوزه های دیگه هم نظرات کارشناسی خود را بیان بفرمایید.

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

        • کوشان مهران می‌گوید:

          جناب آقای امینی

          از قضای روزگار هکرهای نابغه را پس از دستگیری در شرکت های امنیتی استخدام می نمایند و نمونه ای از داستان واقعی یک جائل را لئوناردو دیکاپریو در فیلمی به نمایش گذاشت.

          منظور آقای شیرعلی تاجایی که من گمان دارم فردی آشنا با چم و خم و ریزه کاری های محیط زیست می باشد و نه افرادی که چندین سال نوری از دانش پایه ای بوم شناسی فاصله دارند.
          در اواخر دهه ۱۳۳۰ هم بهترین گزینه استخدام و بعدها آموزش شکارچیان محلی به عنوان شکاربان و در دهه بعد محیط بان بوده است که متاسفانه با مقایسه با بسیاری از پرسنل فعلی تنها می توان گفت:

          سال به سال، دریغ از پارسال

          داغ Thumb up 21 Thumb down 23

          • امیر امینی می‌گوید:

            @ کوشان مهران :عزیزم اون که دیدی فیلمه.جرایم سایبری در اکثر ایالات آمریکا بالای ١٠ سال حکم حبس در زندان ایالتی میگیره.ضمنا شرایط ١٣٣٠ را با الان مقایسه نکن .اون موقع پدربزرگ بنده وجنابعالی دنبال شعبون بی مخ و رمضون یخی تو بهارستان عربده می کشیدن.

            داغ Thumb up 16 Thumb down 14

          • میثم می‌گوید:

            والا این که میگم فیلم نیست..
            یک هکر بعد از گذراندن دوره محکومیت، جذب پلیسFBIشد
            دقیق خبرش که رسانه های داخلی هم پخش کردن، حتی دقیق یادم هست که
            کمتر ۱۵ ثانیه کارت اعتباری جورج بوش رو هک کرد و در یک فروشگاه با اون خرید کرد

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

          • کوشان مهران می‌گوید:

            .اون موقع پدربزرگ بنده وجنابعالی دنبال شعبون بی مخ و رمضون یخی تو بهارستان عربده می کشیدن.

            پدر بزرگ شما آری، ولی پدر بزرگ من خیر

            لطفا بیشتر در گزینش واژه ها دقت بفرمایید و بهتر است اینبار با نام کاربری جدیدی وارد شوید.

            آن کسانی که باید بدانند خوب می دانند این جو مرگ بر جاندارکش و نابودباد شکارچی از کجا ریشه گرفته است.

            در کنار کوبیدن رقیبان و خارج نمودن دیگران از گود عده ای شناخته شده قصد دارند تا مسایل مهم تری را به زیر پای اینگونه شعارهای عوامانه قربانی نمایند.

            هنوز به پرسش من پاسخ داده نشده است:

            آیا شکارچیان دارای پروانه پارک گلستان و خوش ییلاق را پاک روبیدند؟
            آیا شکارچیان دارای پروانه بخش هایی از بمو و کلاه قاضی را واگذار نمودند؟

            آیا شکارچیان دارای پروانه ارزیاب پا میان گذر ارومیه و جاده ها و خطوط انتقال گاز و سدها بودند؟

            ننگ با رنگ پاک نمی شود.

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

        • زهره می‌گوید:

          جناب شیرعلی ضمن احترام به حس دلسوزی شما ولی در مورد زن بودن کمی بی انصافی می کنید. اینجا زن یا مرد بودن نباید مطرح باشد مگر آنجلا مرکل بالاترین مقام سیاسی آلمان نیست؟ چرا سه دوره با محبوبیت بیشتری نسبت به رقبایش انتخاب شد. در کشورهای اسکاندیناوی بیشترین پست های مدیریتی در سطوح بالا متعلق به زنان است و می بینیم که مرفه ترین مردم جهان هستند چون سوءاستفاده های مالی و … از موقعیت های سیاسی و اجتماعی در میان زنان کمتر از مردان است.

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

          • امیر امینی می‌گوید:

            سرکار خانم زهره وقتی مخاطب شما جماعت شکارچی هستش بایست از منطق خود فاصله بگیرید و با زبان خودشان سخن بگویید.این نوع گویش واستدلال مناسب این دوستان نیست.

            داغ Thumb up 20 Thumb down 24

          • شیر علی می‌گوید:

            خانم زهره
            جسارت نکرده ام و نسبت به بانوان بی انصافی نکرده ام. بعضی از شغل ها زنانه نیستند، تا بحال از خود پرسیده اید که چرا زنان را قاضی نمیکنند یا چرا یک زن را فرمانده ارتش نمیکنند؟ چون در خانمها احساسات بر همه چی غالب است. آیا خانم ابتکار میداند محیطبانی یعنی چه؟ آیا مشکلات محیطبانان را از نزدیک حس نموده است؟ آیا روحیات شکارچیان را می شناسد؟ ایشان آیا تا بحال شبی را در کوه گذرانده اند؟ منظور من این بود کسی که در این جایگاه قرار میگیرد باید این کاره و سرد وگرم چشیده باشد.

            پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

        • شیر علی می‌گوید:

          آقای امینی الحمدالله اینترنت داری (اسکندر فیروز) را سرچ کن ، ایشان خود یک شکارچی و ریاست محیط زیست بوده اند، خدماتی که ایشان در زمانشان کرده اند و نتایج کارهایشان را ببین و تحقیق کن، بعدش بیا کامنت بزار.

          داغ Thumb up 16 Thumb down 16

          • امیر امینی می‌گوید:

            @شیر علی:اولا که سازمان محیط زیست که فقط شکار و محیط بانی نیست عزیز من.برای اینکه بدانید رییس سازمان محیط زیست و خود سازمان چه مسوولیت و گستره نظارتیی داره شما را حواله میدهم به سایت سازمان.(ببین الان تخریبتم نمی کنم از این حرف ها هم نمی زنم که اینترنت داری و نداری واین ننر بازیای مهد کودک)با توجه به گستره وسیع وظایف سازمان می طلبد شخصی کارآمد با تحصیلات مرتبط و سوابق مدیریتی موید در راس آن قرار گیرد که به نظر من خانم ابتکار فردی لایق و مناسب این کار هستند.البته یادآور میشوم که ایشان قرار نیست شکاربانی کنند ویا در تعقیب دوستان شکارچی شما برآیند فلذا داشتن مشاورین آگاه و با سابقه می تواند نظر جنابعالی را تامین کند.(البته اذعان دارید کسی که بدون جواز به شکار میرود دزد است ومن به سبب مخدوش نشدن اسم مقدس شکارچی این دو را از هم تفکیک می کنم.)
            ثانیا در مورد اسکندر فیروز عارضم که نیازی به سرچ نیست چرا که بنده ارادت بسیاری البته دورادور به ایشان و ارادت بسیاری البته از نزدیک به چند تن از عموزادگان ایشان دارم.
            به لحاظ علاقه به شخصیت تاریخی عبدالحسین فرمانفرما و نیز کنجکاوی در مورد زندگی مرموز وپیچیده مظفر فیروز تحقیقات ومطالعات زیادی در باب این خانواده کرده ام.
            از جمله مفاخری که ایشان برای کشور آفریدند کنوانسیون رامسر بود که به جد می توان گفت که اگر تلاش وزحمات ایشان نبود ،اینگونه به ثمر نمی نشست.بعد از کنوانسیون رامسر ایران تا سال ها بر سر زبان دوستداران محیط زیست بود.
            اما با کمال تواضع و فروتنی به دلیل اشرافی که بر تاریخ دارم می خواهم موضوعی را برای شما روشن کنم.
            ابتدا وقتی شما به گذشته رجوع می کنید بایست شرایط و جو حاکم بر آن برهه را کاملا بشناسید و از زوایای مختلف بررسی کنید،در اینجا چون مخلص به ایجاز می خواهم مطلب را بیان کنم خیلی مجال توضیح ندارم وبه این مختصر بسنده می کنم.شکار در اداب و مناسک اشراف و خوانین و متمکنین جایگاه ویژه ای داشته ،و جزیی از زندگی آنها بوده است.این مسئله هیچ دخلی به امروز که جوامع مدنی بسیار مترقی شده اند و شکار در بین بزرگان و روشننظران جوامع امری ممدوح شمرده می شود ندارد.
            در پایان بازگویی می کنم که مسند خطیر ومهمی چوی ریاست سازمان محیط زیست بازیچه ای نیست که بتوان بدست یک شکارچی سپرد که تمام عمر را در دشت وصحرا به دنبال مخلوقات بی دفاع دویده وهیچ تجربت و دانش و درک درستی از اداره یک سازمان ندارد.

            داغ Thumb up 19 Thumb down 18

          • میثم می‌گوید:

            در مورد اینکه یک زن نمیتونه شکارچی باشه درست نسیت ف یک مرد هم میتونه شکارچی نباشه، بسیار از پست های بالای بسیاری از ممالک دیگه بر خلاف ما به خانم ها داده میشه…
            بسیاری از این خانم ها که در این وب سایت هستند که مادر های خانه دار و شاغل در سمت های مختلف کاری هستند…
            http://www.womenhunters.com/index.php
            option=com_content&view=article&id=19&Itemid=115

            ولی با این حرف شما که باید یک فردی که به شکار آگاهی کامل داشته باشه نه الزامن شکارچی باشه موافق هستم، همچین فردی بهتر از هرکس میتونه در این زمینه تاثیر گذار باشه.
            آقای امیر امینی عزیز،
            قبل از هر چیز آنچه که عیان است…

            شما که با شکار مخالف هستید، لطف کنید بگید اگه بخواهید یک متخلف شکار کل و یا قوچ کوهی رو دستگیر کنید در فصل تابستان یا در فصل پاییز چطور باید وارد عمل بشید؟؟

            دوستان شکارچی هم میتونید جواب بدین؟

            پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

          • میثم می‌گوید:

            آفرین بر آقای امیر امینی ،چه عجب …!!!!
            خوب شد باز یکی مثل شما پیدا شد که تمام مشکلات و ندانم کاری های محیط زیست رو فقط وفقط گردن شکارچی نندازه، آفرین ..
            در مورد بحث حیات وحش و شکار باید از یک فرد کاملن آگاه در مورد شکار یا بهتر از یک شکارچی واقعی و تحصیل کرده استفاده بشه و در زمینه های دیگه محیط زیست بهتر هست از متخصصین امر استفاده بشه…

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

          • شیر علی می‌گوید:

            سازمان تا دوستان و هوادارانی چون شما دارد، دشمن ندارد. شما هم در جایگاهی نیستید که بتوانید کسی را تخریب کنید، در ضمن در فضای مجازی که یک نفر با چند آیدی میاد کسی تخریب نمیشه. دوست داشتم در فضای حقیقی با شما بحث کنم تا ببینم چه کسی تخریب میشه… چهار سال دیگر که حیات وحش کشور منقرض شد، به حرف امروز ما که شکارچیان مجاز و دلسوز طبیعت هستیم خواهید رسید. زمان زیادی نمانده…

            پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

          • امیر امینی می‌گوید:

            مگه شکارچی تحصیل کرده هم داریم! کو ! آخه کسی که بره دنبال تحصیل که دیگه وقت نداره بره علاف دشت و بیابون بشه و مخلوقات بی زبان زیبا را از پا در بیاره. میره یه شغل درست و حسابی و آبرومند برای خودش دست و پا می کنه.
            شما یا نمی دونی تحصیل چیه یا از شکار سر رشته نداری. بلکه هم هر دو.
            شکارچی تحصیل کرده!!!چه ترکیب نامانوسیه برای من. از بقیه می پرسم شما شنیدین؟
            شکارچیا جواب ندنا
            البته قصدم توهین نیست ها فقط عارضم که اگه کسی شکارچی حرفه ای باشه دیگه وقت تحصیل نداره.
            بعدم مگه محیطبان و طبیعت دوست خبره کم داریم که بیاییم از شکارچی استفاده کنیم. شکارچی خودش معزله باید بهش مشاوره بدیم که متوجه کار قبیحش بشه نباید ازش مشاوره بگیریم که آخه.
            یکی کار بدی میکنه باید بهش بگیم این کار بده نکن نه اینکه ازش بپرسیم نظرت در مورد این کار بدت چیه؟
            بابا اینا که خیلی سادس ، یعنی واقعا خودتون متوجه نمی شین؟!!

            داغ Thumb up 20 Thumb down 20

          • شیر علی می‌گوید:

            آقای امینی بازم دم شما گرم که نام شکارچی را مقدس میدانید.از شما که خانواده محترم فیروز را میشناسید و مرام شکارچیان مجاز طبیعت دوست را میدانید انتظار دارم که تفاوت بین شکارچی مجاز و شکار دزد را به دوستانتان گوشزد کنید، شاید حرف شما را بپذیرند.ضمنا از بیان داشتن اینترنت خدای نکرده قصد توهین نداشتم.موفق باشی طبیعت دوست روشنفکر

            داغ Thumb up 6 Thumb down 6

          • میثم می‌گوید:

            اقای امیری امینی
            لطف کنید ایمیلتون رو به من بدین تا یک لیست از شکارچیان به نام این سرزمین رو که هم د ر ایران و هم در خارج از ایران رکورد دار در زمینه شکار تروفی هستند براتون بفرستم،
            پزشکان معروفی که در تهران هستند ، پزشک متخصص قلب که در خاورمیانه شناخته شده هست
            یا متخصص مغز اعصاب که شاگرد پروفسر سمیعی هستند، تفنگی ایشون رو من خودم از نزدیک دیدم و دستم گرفتم…
            و خیلی از تحصیل کردگان و هنرمندان بنام دیگه در این سرزمین…
            متاسفانه دیدبان مخالف بردن اسم هست

            داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  2. مهدی می‌گوید:

    متاسفانه فرهنگمان با حیوانات سازگار نیست.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 3

  3. امیر می‌گوید:

    بالاخره چوب این کار رو می خوره!
    سرنوشت شکارچی قوچ باید عبرت بشه

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 8

  4. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    عدم پیگیری ، عدم اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی حوادث تلخی از این دست از طرف مسئولان چیز جدیدی نیست

    کافیه یک بار وظیفشون رو درست انجام بدن چنان در بوق و کرنا میکنن که نگو
    با همه پیگیریهای که حتی از تهران برای پیدا شدن توله خرسها انجام شد باز هم جنازه تحویل گرفتیم !
    وضعیت افتضاح هست
    خرس سیاه یغه دار برای انسان خطر مستقیمی نیست گزارش حمله خرس سیاه به انسان خیلی خیلی کم هست اما چرا چند ابله توله خرس بی خطر و بی دفاع رو میکشن!؟
    اگه سازمان خسارات باغداران و کندو داران رو بده کمتر شاهد حوادث تلخی از این دست برای این گونه کم نظیر، شاخص و البته دوست داشتنی خواهیم بود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

  5. اهورا می‌گوید:

    خدا از هیچ کس نگذره که خون جانور بی گناهی رو میرزه!!!!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

  6. barbod می‌گوید:

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است!!!!
    یکی از مهمترین کارهای بنیادین در زمینه حفظ محیط زیست پایش وارزیابی ادارات محیط زیست در سراسر کشور ودرصورت لزوم برخورد قاطع درکنار تشویق است
    متاسفانه بازدهی وکارایی اداره محیط زیست بعضی استانها در حد صفر میباشد و در واقع پیک نیکی است که حقوق هم دارد!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  7. kooshan می‌گوید:

    همیشه نمی شود به دل رحمی برخی دامداران یا باغداران اکتفا کرد
    فعلا که در این موارد تنها راه حل ، شناسایى متخلف و مجازات و جریمه است

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  8. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دوستداران محیط زیست تسلیت
    واقعا باید گریست به حال خودمون و فرهنگمون
    واقعا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

  9. amir ali می‌گوید:

    خوشبحال مدیران حفاظت محیط زیست !!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  10. مهدی حدادی می‌گوید:

    محیط زیست هرمزگان باید پاسخ گو باشه.
    مگه قرار نبود زبون بسته هارو زنده گیری کنن؟
    چرا به دروغ گفتن که ما تمام منطقه رو گشتیم. . . پس این لاشه چیه؟
    بازم میگم نباید از نیروهای بومی تو مناطق حساس استفاده کرد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  11. مهدی حدادی می‌گوید:

    دیده بان با عرض پوزش , چرا گزارشات بدون عکسه. . . ؟ ؟ ؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  12. نیما می‌گوید:

    پارسال پلنگ میکشتن امسال خرس

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  13. زهره می‌گوید:

    اگر با قاتل خرسهای سمیرم آنگونه که شایسته و بایسته بود رفتار شده بود و اگر در مورد سایر خرسهای کشته شده توسط قاتلانشان برخورد قاطعی صورت گرفته بود کمتر شاهد تکرار این حوادث ناگوار می شدیم.
    با توجه به اهمیت فراوان این گونه جانوری و خطر انقراض آن آیا نهادها و سازمان های جهانی وجود دارند که حیطه فعالیتشان در چارچوب کمکهای مادی و علمی در راستای حفظ این گونه های در خطر انقراض بگنجد؟
    اگر این گونه است از ریاست محترم محیط زیست خواهش می کنیم از چنین نهادهای بین المللی برای نجات این گونه ها دعوت به همکاری نماید تا حداقل از محل بودجه ای که آنها در اختیار سازمان قرار می دهند در این راه بهره جست.
    به نظر من اکنون دیگر ثانیه ها هم دارد از دست می رود، مبادا تعداد این حیوانات ارزشمند به تعداد انگشتان دست برسد؟!

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  14. علی م می‌گوید:

    واقعا داریم کلافه میشیم !!
    دیگه درمانده شدیم آخه چه باید کرد ؟!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  15. علی می‌گوید:

    ای داد و بیداد از این آدمها

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  16. kooshan می‌گوید:

    ضمنا دوستان گرامی تا زمانی که محدودیتها و تنگناهای مالی و اقتصادی و غیره و ذالک موجود برطرف نشود انجام اقدامات اصولی در زمینه حفاظت محیط زیست قابل تصور نخواهد بود
    کمافی سابق طبیعت تخریب شده و گونه های ارزشمند جانوری هم بتدریج از بین می روند عامه مردم مشغول رفع و رجوع امور روزمره زندگی و علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور هم نظاره گر وضع فعلی هستند
    سازمان حفاظت اگر هم بخواهد توان کافی برای اجرا کار ندارد حتی توفیق در اصلاح قوانین زیست محیطی هم بنوعی بسته به بنیه مالی سازمان حفاظت است

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  17. دستان علوی می‌گوید:

    با سلام و درود
    راهکار در پیدا کردن مجرم و مجازات شدید آن نیست . نه اینکه مجازات ها کافی است و مجرم نباید به سزای عملش برسد .
    ولی تا وقتی که خرس ها به باغات و مزارع هجوم می آورند و محیط زیست خسارات باغداران را جبران نکند ، وضع همین است .
    شما هم حاضر نیستید در مکانی زندگی کنید که از نقاط محروم باشد ، با تلاش و کوشش فراوان و با چنگ و دندان محصول و دام خود را به ثمر رسانده و در حالی که تنها همین منبع غذایی و درآمدی خانواده ی خود را دارید به راحتی نظاره گر خرس های به قول ما خوشگل و زیبا باشید تا محصول شما را نابود کنند . حالا ترس از حمله ی خرس و دیگر مشکلات زندگی در متن طبیعت بماند .
    تا همین امروز هم که این خرس ها پابرجا مانده اند به خاطر اعجاز طبیعت و حیات وحش ایران است ، نه مجازات مجرم و حفاظت و فرهنگ سازی …
    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      دوست گرامی من نیز با شما موافق هستم که ساکنین روستاها اغلب از وضعیت مالی و رفاهی خوبی برخوردار نیستند و زندگی در روستا با تحمل سختی زیادی ممکن است اما اینها این واقعیت را نیز که آنها در اینگونه موارد با حیوان طرف هستند را نقض نمیکند و راه ورود به حریم انسان کشتن نیست
      آنها باید انقدر توجیه باشند که در قبال اینگونه صدمات ابتدا محیط زیست را باخبر کنند و راه حل را به آنها واگذار کنند و اینکه هر روستایی برای حفظ محصول خود اقدام به کشتن کند بنظر راه حل درستی نیست.
      نتیجه این طرز فکر نزد روستاییان همین شده که با تفنگهای قدیمی و جدید بجان حیات وحش کشور افتاده اند و واقعآ حیوانات دیگر حریمی برای رفت و آمد و تهیه خوراک خود ندارند.
      پوزش بنده را بدلیل اختلاف نظر با شما بپذیرید. من آرزو میکنم روزی را شاهد باشم که هر ایرانی خود مانند یک محیط بان برای هر جاندار و شاخه ای در کشور دل بسوزاند و به آن مانند یک سرمایه ملی بنگرد و آنرا حفظ کند.
      البته اول باید ما ایرانیها سرمایه ملی را بدانیم که چیست و ارزش آنرا درک کنیم ؟
      ایران باید بدست ایرانی شاخته و نگهداری شود و نباید فقط از مسولین توقع داشت این سرمایه ها برای فرزندان ماست و همه موظف به نگهداری از آن هستیم .

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • داریوش می‌گوید:

      چرا مسئله رو میپیچونی؟ مگه خرسها تو ایران تا حالا کسی رو کشتن؟ خرسهای سمیرم هم باغها رو خراب کرده بودن؟ نه تو ارتفاعات سختگذر زندگی خودشون رو میکردن بیخود تقصیر رو گردن جانوران ننداز حتی اگه به باغها هم صدمه بزنن کسی حق کشتنشون رو نداره چون سودشون از اون باغها هم برای مردم بیشتره

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب آقای داریوش

        هرسال چندین مورد برخورد مستقیم میان خرس و انسان مشاهده شده که گاهی به مرگ انسان در زیر سرپنجه نیرومند خرس می انجامد.

        خرس در طبیعت خرس پشمالوی عروسکی و یا کاراکتر وینی دپوی مهربان نیست و هرچند در بیشتر موارد با مشاهده انسان عقب می نشیند ولی به هنگام حمله(توله دار بودن و یا زخمی شدن) همچون تندری سهمناک انسان را در هم کوبیده و در بیشتر موارد فرصت تفکر برای به موش مردگی زدگی به شخص نمی دهد.

        در موارد زیادی در سرگین خرس دانه های گیاهی زیادی دیدم که به دلیل وجود در سرگین بستر مغذی مناسبی برای رشد در جنگل پیدا کرده و درختی همچون ازگیل وحشی(کونوس) پس از عبور دانه از سیستم گوارش خرس بهتر جوانه می زند.

        در مورد باغ و کندو عقل سلیم حکم به استفاده از سگ و یا حتی جریان برق ضعیف و صدای بلند و دیور و حصار مناسب می نماید ولی آیا اگر شخص شما باغدار بودید چندین مرتبه در سال ورود خرس به باغ و شکستن شاخه و تنها و دورریز محصول خود را تحمل نمو.ده و هیچ غرامتی نیز دریافت نمی داشتید؟

        آیا اگر این خرس مالک باغ بود و شما را در حال تغذیه از محصول خود می دید همین احساس را نسبت به شما داشت؟
        گمان نکنم
        خرس ها چندان اجتمایی نیستند.

        داغ Thumb up 7 Thumb down 12

        • داریوش می‌گوید:

          یه طوری میگه خرسها به باغت خسارت میزدن انگار اینجا آمریکای شمالیه
          اصلا مگه تو ایران چقدر خرس مونده که خسارت بزنن؟
          برای جلوگیری از خسارت هم بهترین کار اینه که دور باغ سیم خاردار کشید خیلی راحت هزینه زیادی هم نداره یه بار سیم خاردار درست و حسابی میکشی یه عمر راحتی تازه خرسهای ایران نسبت به خرسهای آمریکا و قطبی خیلی کوچکترن و معمولا فقط زخمی میکنن

          داغ Thumb up 9 Thumb down 7

          • دستان علوی می‌گوید:

            با سلام و درود
            ابتدا خدمت دوستدار محیط زیست عرض کنم آیا تا به حال فکر کرده اید چرا مردم کشتن حیوانات را به خبر کردن اداره محیط زیست ترجیح می دهند؟
            ۱ . اصلا نمیدانند چنین اداره ای وجود دارد و اگر بدانند توجیه نشده اند که کار این اداره چیست.
            ۲ . یا میدانند و بهتر از آن میدانند که خبر کردن محیط زیست هیچ دردی برای آنها دوا نمی کند .
            من یکبار دیگر هم به دوستان در این سایت توصیه کرده بودم که با مردم روستایی و عشایری بدون هیچ قضاوت و پیش فرضی دوستی کنند . آنگاه درخواهند یافت مردمی که بسیار مهربان،خونگرم،وطن دوست و هموطن دوست هستند چگونه تفنگ را به روی هر جانوری نشانه می گیرند .
            حق بدهید زندگی در مکان هایی که امنیت ندارند واقعا مشکل است . آیا شده شما هر صبح که از منزل بیرون می آیید یا شب که به خانه برمی گردید ترس از حمله ی جانوری را داشته باشید ؟ اما این مردم به هنگام رفتن به سر مزارع و باغات خود یا دنبال کردن دان هایشان همیشه ترس حمله ی خرس،گرگ،پلنگ و … را دارند . حالا بگذریم از زنان و کودکان این جوامع که آسیب پذیرترند .
            اتفاقا من هم ایراد را از این میدانم که این مردمان سرمایه های خود را نمی شناسند . چون کسی(سازمان محیط زیست،صداوسیما و دیگر ارگانها) به آنها نگفته است و شرایط استفاده از این سرمایه ها هم محیا نیست . پس حق بدهید که از سرمایه ی واقعی و قابل برداشت خود در برابر سرمایه ی واهی دفاع کنند . بازهم می گویم تا وقتی که محیط زیست خسارت را ندهد وضع همین است و تا وقتی مردم درک نکنند که حضور حیات وحش منفعتی بیشتر از نابودی آنها برایشان دارد حفاظت ها اثری نخواهد کرد .
            و حالا جناب داریوش خان ،
            دوست گرامی هر ساله گزارشاتی(هر چند اندک) از حمله ی خرس به انسان در کشور ما به گوش می رسد که متاسفانه گاهی اوقات به مرگ انسان منجر می شود . مانند کشتن دو دختر توسط خرس در ارتفاعات چهارمحال که در سال های اخیر رخ داد . و همچنین بسیاری از این حملات باعث زخمی شدن شدید انسانها شده است . مانند محیط بانی که در منطقه ی شمس آباد چهارمحال با حمله ی خرس مواجه شد و سند آن هم موجود است .
            tabiatbakhtiari.com/archives/1687
            بگذریم از حمله ی خرس به مزارع و باغات و کندوهای عسل و اخیرا پرورشگاه های ماهی . در منطقه ی حفاظت شده ی تنگ بستانک(بهشت گمشده) مردم محلی عقیده دارند خرس با میوه دهی درخت های سیب سروکله اش پیدا می شود .
            اتفاقا همان قاتل خرس های سمیرم در دادگاه گفته بود خرس در دو سال اخیر تمام محصولات سیب مرا نابود کرده بود .
            ما برای دفع سوسک و موش و پشه از خانه هایمان تمام روش های انسانی و غیر انسانی را بکار می بندیم تا آنها را دفع کنیم . بعد آن مردمان حق ندارند در برابر حیات وحشی که برای خود و خانواده هایشان خطرناک هستند مقابله کنند . در ضمن می توانید به آدرس زیر سری بزنید :
            persianwolf.blogfa.com/post-100.aspx
            با سپاس
            حامی گرگ های ایران

            داغ Thumb up 4 Thumb down 4

          • میثم می‌گوید:

            چقدر در مورد این سیم خاردار مطمعن هستید؟؟ تا حالا استفاده کردید؟؟؟؟
            سیم خاردار حتی جلوی گراز رو هم نمیتونه بگیره دوست عزیز

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

      • میثم می‌گوید:

        جناب داریوش
        فقط در جواب سوالتون که گفتین آیا در ایران خرسی به انسان حمله کرده…
        در سال های ۷۴-۷۵ بود که یک خرس در منطقه کبیر کوه در استان ایلام به ۳ برادر (با نام خانوادگی درویشی) حمله کرد و دو برادر بزرگتر رو کشت و برادر کوچیک که به شدت زخمی شده بود خودش رو به جاده رسوند و نجات پیدا کرد..
        سال گذشته پاییز خرس یه یک شکارچی کبک حمله کرد و به شدت زخمیش کرد ،که توسط نیروهای حلال احمر نجات پیدا کرد
        و البته…
        http://www.iew.ir/1393/01/30/23884

        داغ Thumb up 4 Thumb down 4

        • داریوش می‌گوید:

          خوب به خرسها میگفن لطفا حمله نکنید کی بهش اجازه داده کبکها رو بکشه؟
          نوش جونش خرس هم اگه میفهمید حمله نمیکرد بیچاره انسان که نیست نمیفهمه

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

          • میثم می‌گوید:

            در مورد اجاز کشتن کبک ، با اجازه شما دوست عزیز
            مجوز شکار توسط سازمان محیط زیست صادر میشود
            در مورد حمله خرس ف فقط خواستم خدمت شما عرض کنم که اینقدر هم یک حیوان نازک و بی خطری نیست، بسیار قوی ،سریع و با شکوه..

            خودم خوشبختانه تا الان ۴ بار این حیوان باشکوه رو دیدم ، هم در جنگل های شما هم در کو های زاگرس

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

        • داریوش می‌گوید:

          میخواستن به منطقه خرسها وترد نشن نوش جونشون

          داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  18. فرزین - اندیمشک می‌گوید:

    چرا در ازای گزارش یا خبری ازین حیوان بیگناه جایزه یا تشویقی تایین نمیکنن؟؟؟؟
    که دیگه به جای کشتن و ضربه زدن به این حیوونا بهشون کمک کنن!!
    بیشتر مواقع مردم عادی این حیوونا رو میبینن و نمیدونن باید به چه ارگانی اطلاع بدن!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  19. سهراب می‌گوید:

    دیگه نمیدونم چی بگم
    کار از ناراحتی و اعتراض و همدردی … گذشته باید یه کاری کرد .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  20. Ahmadi می‌گوید:

    با سلام
    میتوانید از کارشناسان پروژه خرس سیاه که مسئول این کار بوده اند و مانورهایی نیز به نفع خود و پروژه خود داده اند جویای پاسخ باشید…

    دیده بان از شما انتظار نمیرفت نظرات را سانسور کنید…خواهشمندم سانسور نفرمائید چهره این آدمها باید شناخته شود…

    داغ Thumb up 7 Thumb down 8

  21. Ahmadi می‌گوید:

    بسیاری افراد به اسم همین دو توله خرس پولهای زیادی به جیب زدند و حتی یک روز هم در منطقه حضور پیدا نکردند.. از پول ساخت قفس گرفته تا محل مناسب برای نگهداری خرس ها

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

    • کوشان مهران می‌گوید:

      لطفا در صورت امکان بیشتر توضیح دهید.

      گمان دارم عدم حضور حتی یک روزه تا حدی اغراق آمیز باشد چون اگر منظور شما پروژه ای است که با کمک مالی GEF در حال انجام است حداقل با دوربین تله ای (Camera trap) عکس هایی گرفته شده که نشان دهنده غنای جانوری در زیستگاهی به ظاهر خشک و سنگلاخ و فاقد حیات و ارزش حفاظتی می باشد.

      البته ناگفته نماند به هیچ روی نباید از ارزش تصاویر بدست آمده از دوربین های تله ای برای اثبات وجود جانوران و تعیین نوع، تعداد و تراکم آنها غافل گردید ولی نباید تنها به این امر بسنده نمود و حفاظت فیزیکی از زیستگاه در شرایط کنونی حیاتی تر از نگاشتن گزارش و گرفتن عکس کارت پستالی می باشد.

      در ژاپن نیز خرس سیاه آسیایی باعث بروز زیان و خسارت به کشتزارهای نواحی کوهستانی شده و در کنار شکار مجاز و دارای پروانه، در کشور آفتاب تابان نیز شکاردزدانی وجود دارند که تنها به کیسه صفرا و پنجه های خرس توجه دارند.

      زیستگاه خرس سیاه در ایران بسیار دور و پرت می باشد و شاید این تنها رمز بقای او بوده چون بنابر کتاب راهنمای پستانداران ایران نگاشته آقایان دره شوری و هرینگتون از اوایل قرن بیستم تا سال ۱۳۵۳ گزارش مستندی از وجود این گونه در کرمان، بلوچستان و هرمزگان وجود نداشته و نسل آن را نابود شده تلقی می نمودند و این در حالی بود که مردم بارها با این گونه برخورد داشته ولی به دلایل گوناگون گزارشی در باره حضور خرس سیاه منتشر نمی گردید.(یکی از جالب ترین مدارک وجود خرس سفرنامه بلوک گردشی شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، حاکم کرمان و بلوچستان در اواخر قرن نوزدهم و پدر بزرگ نواب کامکار، اسکندر میرزا فیروز می باشد که در گزارش های خود بارها به وجود خرس و پلنگ در کوهستان های جنوب کرمان و بلوچستان اشاره نموده و گویا در آن روزگارا حتی در نواحی دشتی در حاشیه هلیل رود جنگل هایی وجود داشته که کنام خرس سیاه بوده و در دهه های بعدی برای کشاورزی پاکتراشی شده اند)

      در تمام دنیا انسان و گوشتخواران در حال رقابت بر سر زیستگاه و منابع می باشند. در تماسی که نگارنده با انجمنی در ارتباط با احیای خرس گریزلی در غرب ایالات متحده داشتم، این حقیقت بیان گردید که با وجود حدود یک میلیون آکر(واحد مساحت زمین در ایالات متحده) مناسب برای معرفی مجدد خرس گریزلی که اکنون در زیستگاه جزیره ای یلوستون و چند لکه دیگر محصور گردیده اند، لابی قدرتمند و صاحب نفوذ دامداران با سنگ اندازی و تحریک سناتورها و نمایندگان اجازه معرفی خرس گریزلی به زیستگاه های دیرین خود را نداده اند.

      به گمان من در شرایط کنونی باید بیشترین توجه و حفاظت معطوف زیستگاه های خرس سیاه در استان کرمان گردیده و عملا باید دشواری عوامل جغرافیایی زیستگاه بلوچستان و هرمزگان و حتی ناامنی را مهم ترین شرط بقای این گونه و دیگر زیستمندان همچون پلنگ دانست.

      در فرانسه که میزان آگاهی عمومی درباره محیط زیست و قدرت و توان سازمان های حامی و حافظ محیط زیست به هیچ روی با کشور گل و بلبل قابل مقایسه نیست آخرین خرس قهوه ای ساکن رشته کوه های پیرینه در سال ۲۰۰۵ توسط شکاردزدی به قتل رسید و خرس های برجای مانده همگی از اسلوونی به این زیستگاه برده شده اند.
      در کوهستان آپنی واقع در مرکز ایتالیا و کوهستان کانتابریا در شمال پرتقال نیز خرس ها به هیچ روی در زیستگاه های حفاظت شده جزیره ای از امنیت کامل برخوردار نبوده و به محض خروج از مرزهای مناطق حفاظت شده هوف گلوله شکاردزدان و تله و طعمه مسموم مردم محلی قرار می گیرند زیرا در اثر ابر رسانه ها هنوز برای ساکنان محلی اطراف زیستگاه خرس در ایتالیا و اسپانیا حفاظت از خرس تنها دور ریز پول توسط عده ای شکم سیر ساکن رم و مادرید می باشد و از این میان تنها افراد معدودی از روی علاقه شخصی حاضر با همزیستی با خرس و گرگ می باشند

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

      • Ahmadi می‌گوید:

        asiaticblackbear.ir

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

        • Ahmadi می‌گوید:

          دوستان میتوانید بازمراجعه به سایت بالا مانورهایی که با اسم توله خرسها و با منفعت شخصی داده شد را ببینید.
          برخی دوستان فرمودند نتوانستند خرسها را بیابند،، نه دوستان بلکه نخواستند این کار را بکنند تا با نام توله ها بتوانند هزینه هایی از این سو و آن سو دریافت کنند.
          دیده بان سپاس از اینکه بدنبال صیانت از طبیعت هستی،،،،

          داغ Thumb up 2 Thumb down 4

      • Ahmadi می‌گوید:

        هیچ اغراقی در کار نیست من میدونم که میگم، حضور بعضی افراد سودجو که خارج از سازمان هستن در اداره هرمزگان حتی باعث گم شدن یعضی نیروهای بومی شده و با کارشکنی هایشان موجبات حذف نیروهای بومی را هم فرام می آورند…

        با رابطه هایی که دارند بدنبال حذف پرسنل زحمت کش و بومی استان هستند اما ماه پشت ابر نمی ماند…
        متاسفانه در میان این افراد بومی هایی نیز هستند که بومی ها را به غریبه ها ترجیح داده و فروختند اما همه اینها بالاخره روشن خواهد شد و روزی طبیعت بیگناه از دست این افراد نجات پیدا خواهد کرد…

        داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  22. شهلا می‌گوید:

    اداره هرمزگان و نیروهایی که مسئول مدیریت این کار بودند باید پاسخگو باشند…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  23. RAPSON می‌گوید:

    میگند خرس سیاه در معرض انقراضه اما از کشته شدنش محیط زیست منطقه هیچ واکنشی نشان نداده این یعنی چی؟ پس کار محیط زیست چیه ؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  24. حقیقت می‌گوید:

    سلام خسته نباشید دوستان طبیعت
    تا حالا به یک چیز که حق است توجه ویا دقت کرده اید . چرا وقتی حیونی میمیره و یا شکاری میزنند و یا طبیعتی که تخریب میشه هیچ کس نمیاد علت واقعی را بیان کنه همه میان اولین کسی که محاکمه میکنند اداره محیط زیست است . به نظر من خود مردم مقصر واقعی هستند نه یک مدیر و همکارانش . دوستان وقتی که شخص پول داری که برای تفریح خود میرود شکار و شکار میزند این مقصر محیط زیست است ؟ مگر نیروی محیط زیست چقدر است که کل مناطق را پوشش بدهد مگر چقدر حقوق میگیرنند که شب و روز کار کنند و……. عزیزان ما ایرانیان باید قانون و یا کسی باید بالای سرمان باشد تا آن کار را انجام ندهیم ما عادت کردیم مقصر واقعی خودمان هستیم و باید خودمان را اصلاح کنیم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

    • مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

      حرفت درسته جناب حقیقت. فقط کاش قسمت مربوط به قوه قضاییه و بازدارنده نبودن مجازاتها رو هم اضافه میکردی

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      جناب حقیقت
      مثل اینکه شما دنبال مخدوش کردن حقیقت هستید!
      چرا بی جهت از مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان و همکارانش دفاع بی منطق می کنید؟!
      اگر این اتفاق در کشور دیگری افتاده بود و یک گونه تا این حد نادر کشته شده بود کل مجموعه مدیریتی در محیط زیست استان مربوطه اول از مردم عذرخواهی میکردند و بعد استفا میداند
      نه اینکه سعی کنند بعد از گذشت یک هفته موضوع را مخفی کنند تا گند کار در نیاید!
      آن هم توله خرس سیاهی که میدانستند در آن حوالی است و از حضورشان قابل پیش بینی بوده است. تقریبا تمام طرفداران محیط زیست دو ماه قبل هشدار داده بودند که این توله خرس ها به محدوده روستا باز خواهند گشت و خطر کشته شدن آنها را تهدید می کند
      مگر می شود مجموعه عریض و طویل محیط زیست هرمزگان نتواند دو توله خرس را در یک منطقه نه چندان بزرگ پیدا کند؟ یا اصلا برایشان مهم نبوده و مسائل مهمتری برای رسیدگی وجود داشته؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

      • علی می‌گوید:

        همیار محیط زیست عزیز
        مثل اینکه شما تمام خبرها را پیگیری نکردید راجع به این توله خرس ها زمانی که درون روستا بودند و حتی نشنیدید که همان زمانی که یکی از خرس ها درون باغ بود مردم میخواستند نابودش کنند با سیل عظیمی که حجوم آورده بودند به درون باغ که با کمک نیروهای اطلاعات مردم را پراکنده کردند.. شما پشت کامپیوتر داخل خانه خود نشسته ای و هشدار می دهی؟ چرا خارج از گود قضاوت می کنید؟ اگر یک روز در منطقه بودید و از نزدیک می دیدید حرفتان این نبود….
        وقتی مردم فرهنگشو ندارند،مدیر محیط زیست باید بیاد معذرت خواهی کنه و استعفا بده؟؟

        داغ Thumb up 5 Thumb down 4

        • پروین می‌گوید:

          معذرت خواهی و استعفا که چاره کار نشد باید به دنبال راه کار بود .
          مگر مرگ است که چاره نداشته باشد همه چیز چاره دارد ولی دلسوز میخواهد تا راه کار را بیابد و اجرا کند
          از راهش وارد شوند آن روستایی هم حرف را میفهمد
          تبلیغات زیست محیطی و اشاعه فرهنگ درست زیست محیطی در هر منطقه بسیار کار ساز است . ( آدمی حرف را میفهمد راهش را پیدا کن).

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

        • کوشان مهران می‌گوید:

          آقای علی

          حق با شماست در مناطقی از کلرادو (کوه های سان خوان) و نیومکزیکو تا اواخر دهه ۱۹۶۰ لکه های مجزایی از خرس گریزلی برجای مانده بودند که همگی توسط شکارچیان اجیر شده توسط دامداران کشته شدند و این درحالی بود که در آن هنگام خرس گریزلی گونه ای حفاظت شده اعلام شده بود.

          ولی کسی از مدیران فدرال نه استعفا داد و نه خود را حلق آویز نمود.

          اکنون نیز گرگ های مکزیکی در آریزونا و گرگ سرخ در کارولینا که با هزینه گزاف در اسارت پرورش یافته و در زیستگاه خود رهاسازی شدند در چند مورد هدف گلوله قرار گرفته، در تله افتاده و یا براثر برخورد با خودرو از میان رفته اند.

          در این موارد مدیران بجای استعفا دادن درپی راهکارهایی همچون ایجاد مسیر امن برای گذر از جاده ها، آگاهی دادن به مردم محلی اعم از کشاورز و شکارچی و شهروندان عادی و دستگیری متخلفان می گردندند.

          در شرایطی مدیران وادار به استعفا شده و یا تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند که تخلف های آنها در کشوری که بجای درآمد نفتی با پول مالیات شهروندان می گردد، همچون سوء استفاده در بودجه ها و اهمال و بی لیاقتی و زدوبند با افراد و لابی هایی برای خرید و فروش پروژه های تحقیقاتی هویدا گردد.

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

          • امیر امینی می‌گوید:

            @حقیقت :نظر شما را در مورد اهمال مردم قبول دارم.ما بایستی مطالبات به حق خود را که شامل درخواست مجدانه از مسوولین در جهت حفاظت از محیط زیست را پیگیری کنیم.اما با نظر همیار هم موافقم که مسوولینی که از انجام وظیفه خود سر باز زده اند را نیز باید ملامت کرد.کلا فکر می کنم نظرات شما دو عزیز با هم زاویه ندارد که هیچ می تواند مکمل یکدیگر باشد.
            @در مورد دوست عزیزی که سال ۱۹۶۰ را با مسئله امروز محیط زیست قیاس می کنند باید بگم که قیاس نا بجایست چرا که وزارت خانه ها وسازمان های محیط زیست دوست گرامی نهاد هایی نو پا هستند و در تمام کشورها عمرشان چند دهه بیشتر نیست.ومی توان گفت بعد از کنوانسیون رامسر و در حین انجام مقدمات معاهده نایروبی که البته ۲ سال به تعویق افتاد ایالات متحده تصمیم به ایجاد EPAگرفت.
            اقدامات حفاظتی امروز ۲۰۱۴ را به هیچ عنوان نمی توان با ۱۹۶۰ ویا حتی دهه ۹۰ مقایسه کرد چراکه شکاف بوجود آمده و سرعت رشد تشکل های ضد بهره کشی از حیوانت و نفوذ آنها و تاپیرگذاریشان به قدری زیاد شده است که عملا قیاس میان این دو برهه قیاس فارقین است.مثل اینکه بخواهیم علم الکترونیک امروز ایران را با ۵۴ سال پیش آمریکا مقایسه کنیم.

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

      • شیر علی می‌گوید:

        اشتباه و سهل انگاری در انجام وظیفه و بی خیالی محیط زیست محرز است.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  25. امید می‌گوید:

    خانم ابتکار در مورد حفاظت از حیوانات هیچ کاری انجام نداده فقط در مورد ریزگرد و آلودگی هوا حرف میزنه انگار یادش رفته که مسئولیت دیگه ایی هم داره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  26. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    کلا مهمترین کار مسئولان محیط زیست شده نشون ندادن واکنش !!!
    بعد برن توی خونه مردم پوکه جمع کنن …

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

    • محمد می‌گوید:

      خرس سیاه آسیائی از گونه های در معرض انقراض هستش و مسئولین باید جوابگو باشند…

      درضمن دوستان عزیز دقت کردین آقای امیرعلی ( اون یکی ) مدتها خبری ازشون نبود و دقیقا از زمانیکه آقای امین منصوری اعلام کردن دیگه به این سایت نمیان باز ایشان پیداشون شد….!!!!!!
      تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل….
      حالا جناب اون یکی عزیز شروع کنید به پرتاب تیرهای قرمز…

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        من عادت به پرتاب تیر قرمز ندارم بزرگوار …
        شما هر جور دوست داری فکر کن ولی من هر آیدی انتخاب می کنم یکی هست که توهماتشو روش پیاده کنه …
        من هم بیکار نیستم که تا خبر بد میذارن فحش بدمو تا خبر خوب بذارن قربون صدقه برم …
        خبری که نظرمو جلب کنه زیرش کامنت میذارم …
        شما هم زیاد خودتو درگیر نکن …

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

    • شیر علی می‌گوید:

      واقعیت تلخ همینه که آقای امیر علی فرمودند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  27. پروین می‌گوید:

    انقدر وضع محیط زیست خراب و فاجعه باره که حد و حساب نداره
    آب آشامیدنی سالم خدا بیامرزه
    محصولات کشاورزی سالم خدا بیامرزه
    هوای سالم خدا بیامرزه
    محیط زندگی سالم خدا بیامرزه
    فقط ما هستیم که خدا نیامرزه هستیم که با این انواع و اقسام بیماریهای لاعلاج و با مرگهای زودرس باید دست به گریبان باشیم و تقاص پس بدیم.
    مسئولین خواب …..خواب ……خواب تشریف دارند و فقط بفکر این هستند که پروژه هایی را اجرا کنند که برایشان سودهای کلان داشته باشند و این کابوسهای محیط زیست را نمیبینند و فقط بارویاهای تجملاتی خودشون خوش هستند . گور پدر بقیه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  28. ایران سبز می‌گوید:

    فقدان قوانین بازدارنده در باب اینگونه تخلفات و نداشتن ضمانت اجرایی اندک قوانین وضع شده، همچنان راه را برای این قبیل کشتارها باز می‌گذارد.
    ضمن اینکه جای خالی آموزش شدیدا احساس می‌شود، نا آگاهی از نحوه برخورد با حیات وحش در بسیاری موارد منجر به چنین رفتاری از سوی مردم می‌گردد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  29. منبع موثق می‌گوید:

    اداره محیط زیست هرمزگان همیشه در خواب بوده
    وقتی نیروهای اداره کل با نیروهای غیر اداری رفاقت های جانانه می کنند و دفاتر و اتاقهای اداره کل خصوصا بخش محیط طبیعی هروز هروز میزبان حضور دوستان غیر اداری هستش و جمع های صمیمانه و دوستانه برپاست باید هم کاری نکنند همه بدنبال جیبب های خود هستند نه انجام وظیفه ای که به دوش آنهاست…
    مدیران، معاونین هم همه و همه بدنبال جای گذاشتن یادگاری هایی از خود هستند و پول های کلان را صرف ساخت مستندها و قیلم هایی می کنند که ابتدا و انتهای فیلم نام مبارکشان بیاید و دریغ از اندکی درک از شرایط محیط بانان و پرسنل و مناطق…

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  30. زهره می‌گوید:

    ریاست محترم محیط زیست از شما خواهشمندیم در مناطقی که زیستگاههای گونه های نادر حیوانی مانند این گونه کم نظیر است از هر روشی که امکان دارد استفاده کنید مثلا بروشورهایی حاوی عکسهای رنگی با کاغذهای گلاسه از این حیوانات، همراه با اطلاعات علمی و اهمیت فراوان آنها در چرخه زیست محیطی منطقه و چگونگی برخورد و نوع رفتار اهالی روستا هنگامی که با آنها مواجه می شوند چاپ نموده و یک نسخه برای هر خانواده ارسال دارید. و حتی برای تشویق همکاری و همیاری مردم با سازمان در این مورد پاداشهایی هم در نظر گرفته شود. نه لزوما پاداش مادی.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • مهسا می‌گوید:

      خانم زهره از چه کسی تقاضای رسیدگی دارید؟
      اگر مسئولین اهل رسیدگی کردن به وظایفشون بودن که وضع ما این نبود
      دو تا توله خرس را نتونستند پیدا کنند البته بهتر بگویم واقعا نخواستند
      ای کاش در این دنیای وحشی متولد نمیشدند..

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • زهره می‌گوید:

        مهسا جان همه آنها مثل هم نیستند. بگذار یک خبر خوب به شما بدهم! امروز در جستجوی وضعیت کنونی گربه جنگلی مجروحی بودم که چند وقت پیش توسط یک معلم شریف نجات داده شده بود. اگر خاطرتان باشد آن معلم شریف با هزینه شخصی اقدام به درمان آن حیوان کرده بود. در خبری خواندم که ۱ میلیون تومان هزینه این معلم توسط سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان به او بازگردانده شد. این عمل سبب می شود که مردم استان خوزستان به سازمان حفاظت محیط زیست استانشان اعتماد کنند. البته خبرهای دیگری هم در همین سایت داشته ایم که حاکی از مسوولیت پذیری بالای مدیران محیط زیست این استان بود.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  31. مهدی شهباز می‌گوید:

    عملکرد سازمان محیط زیست = نوش دارو پس از مرگ سهراب. اصلا صبر کنید همه گونه های نادر کشور منقرض بشن بعش همه شکارکش ها رو اعدام کنید چه فایده.
    اگرم نمیتونید از مردم کمک بگیرید. تازه برا کمک من بارها به اداره محیط زیست شهرمون مراجعه کردم انقدر کاغذ بازی داره اصلا پشیمون شدم.
    در یک جمله دوستان خوووودشون نمیخوان.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای شهبازی

      ورود به بخش دولتی و همکاری همواره در این کشور با اما و اگرهایی رو برو بوده و داستان ان جی او چی ها و پروژه های نقدی شیرین و بدون حساب و کتاب دلاری مشتی است از خروار ناگفتنی ها.

      اگر واقعا می خواهید کاری برای محیط زیست طبیعی سکونتگاه خویش انجام دهید چه بهتر که خود و به همراهی عده ای معدود از دوستان دست بکار شوید و چه بهتر که این افراد زمیندار و باغدار و یا حتی شکارچی باشند تا در عمل قادر به بنا نهادن سنگ بنا باشید.

      ای که دستت می‌رسد کاری بکن

      پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

      اینکه در شهنامه‌هاآورده‌اند

      رستم و رویینه‌تن اسفندیار

      تا بدانند این خداوندان ملک

      کز بسی خلقست دنیا یادگار

      متاسفانه در فرهنگ ایرانی کار گروهی تعریف نشده و در بیشتر موارد با افزایش تعداد افراد گروه، داستان انشعاب و جدایی پیش خواهد آمد.

      شما ساکن کدام ناحیه ایران می باشید؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  32. Mahdi می‌گوید:

    خدا شفا بده اونایی رو که میان به متن خبر مثبت و به نظرات بقیه که دلسوزی میکنن منفی میدن…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  33. مهسا می‌گوید:

    جالب این جاست که هیچ کس نتونست این توله هارو پیدا کنه به جز شکار کش
    چقدر ما بدبختیم که ی مشت بی لیاقت مسئولیت به عهده گرفتند
    خیلی دلم گرفت چون خیلی منتظر خبر خوشی از اون توله ها بودم
    مرگ بر تمام حیوان کش ها

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  34. reza می‌گوید:

    مسئولین مملکت ما بخاطر کسب درآمد و پر کردن خلا مالی سازمان ها دارن در ارتفاعات شمال تمام زمین های جنگلی را به حراج می ذارن و بدتر از همه فروش و قطع درختانی که حق همه ملت ایران ، ولی افسوس می خورم برای نسل آینده که اگر گفت درخت چیه باید بهش گفت درخت موجودیست سیمانی ساخت دست بشر.
    من خودم دیروز از جنگل های سه هزار دیدن کردم مسئولین محترم برای ایجاد مجتمع تفریحی در این جاده بخشی از جنگل را فنس کشی و جهت احداث آلاچیق درختان را قطع کردن و به بخش خصوصی اجاره دادن بخاطر اینکه توش پوله ، پس میشه جاده هارو فنس کشی کرد و تونل زد برای حفظ حیات وحش اگر توش پول باشه و چون نیست محکوم به نابودی هستند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  35. سولماز می‌گوید:

    کوچولوی مظلوم . محیط بانان تو نمایشگاه محیط زیست تو تهران گفتند مادرشون اومد وبردشون . حالا چرا اینطوری شد ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  36. مهدی شهباز می‌گوید:

    اتفاقا دوست عزیز آقا مهران همین کار رو هم با یکی از دوستان شکارچی و طبیعت دوستم تو دو سال گذشته انجام دادم.
    جمع آوری زباله از کوهی که دقیقا با پاسگاه محیط بانی منطقه کمتر از ۲۰۰ متر فاصله داره. حالا عکساشو میذارم شاید یگان حفاظت منطقه خجالت بکشن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  37. محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

    با سلام خدمت جناب کوشان مهران
    دوست عزیز یک شکارچی هیچ وقت نمیتونه حافظ طبیعتی باشه که به اون دست درازی کرده خواه این شکارچی محلی و بومی باشه خواه غیر بومی البته استثنا همیشه وجود داره ولی به ندرت.
    بهتر بود می گفتید افراد محلی. محیط بانی عشق و علاقه میخواد و از همه مهمتر تعهد. بسیاری از محلی ها هستند که به دلیل علاقه زیاد به حیات وحش با محیط بانان مناطق همکاری می کنند و جلوی سوء استفاده و نابودی طبیعت توسط هم محلی هایشان را میگیرن. همه محلی ها شکارچی نیستن.
    یک محیط بان اگه تعهد به کارش نداشته باشه آسیبی که به طبیعت میتونه بزنه از ۱۰۰ شکارچی هم بدتره. متأسفانه همین الان هم هستند و میشنویم از اندک محیط بانانی که به کارشون خیانت میکنن و مشکلات و سختی کار رو توجیه خیانتشون میکنن در حالی که در زمانی که حقوق محیط بانان دو برابر نیز شده بود باز هم خبرهایی از تخلف عده قلیلی از محیط بانان به گوش می رسید.
    اینو میخواستم بگم که تعهد تو کار ما خیلی مهمه و به نظر من یک شکارچی نمیتونه محیط بان متعهدی باشه.
    خیانت به حیات وحشی که امید حفاظت و حمایت داره به هیچ نحوی قابل هضم نیست.
    حال شما در نظر بگیر وقتی یک شکارچی با وجود استرس و ترس از روبرو شدن با محیط بان به خودش اجازه و جرأت تخلف میده وقتی خودش به عنوان محیط بان آزادانه و بدون استرس تو منطقه بره میشه بهش اعتماد کرد؟
    عملکرد یک اداره کل رو به حساب همه ادارارات کل استانها و سازمان محیط زیست نذارین، همانطور که حساب عده ناچیزی از محیط بانان خیانتکار از حساب اکثریت زحمت کش و متعهد محیط بانان کشور جداست.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      میشه لطف کنید بگید همین عنوانی رو که الان بهش افتخار میکنید توسط چه کسانی بوجود اومد؟؟؟؟
      همونطور که محیط بان بد و شکار فروش داریم شکارچی متخلف و شکار دزد هم داریم…

      داغ Thumb up 4 Thumb down 7

      • محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

        لطف کنید به این کلمه دقت کنین (استثنا).اره من به عنوانم افتخار میکنم چون از موجوداتی محافظت میکنم که توان محافظت از خودشونو در برابر انسانهای طماع ندارن. جون موجودات زنده رو با تفنگ های دوربین دار و …گرفتن افتخاره ؟؟؟؟

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  38. صمدخان نیشابوری می‌گوید:

    متاسفم…….فقط همین……….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  39. مهدی شهباز می‌گوید:

    اقای محیط بان خستگی ناپذیر اگه منظورت به من هست باید بگم پس شما هنوز منظور شکارچی و شکار کش رو نفهمیدید.در ضمن وارد یه منطقه برا جمع اوری زباله شدن هیچ ترسی نداره.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 8

    • محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

      آقای مهدی شهباز روی صحبت من اصلاً با شما نبود.اگه توجه میکردی من گفتم استثنا وجود داره هرچند به ندرت.
      در ضمن معلومه که وارد یک منطقه شدن برای آشغال جمع کردن ترسی نداره همانطور که حضور در مناطق و لذت بردن از طبیعت و عکاسی از طبیعت و… ترسی نداره.
      مناطق ارث پدری من و سایر محیط بانان نیست و من دستان کسانی رو که آنقدر برای طبیعت ارزش قائلند که حاضرن وقت خودشون رو صرف پاکیزگی اون بکنن می بوسم.
      من فرق شکارچی و شکارکش رو نمی فهمم اینو بزار به حساب تعصب کاری که نمیتونم شکار کردن رو هضم کنم ولی شما که میفهمی فرقشونو بهم بگو.
      حتماً میخوای بگی یک شکارچی میش و بره و بزغاله و بز نمیزنه، چهار پاره تو گله نمیندازه و …همه اینها که گفتی درست و بماند که خیلی از این شکارچی ها قبل از دستگیری که تو مناطق بهشون برمیخوردیم صحبت که میشد یکسری شون میگفتن ما دیگه شکار نمیریم و شکار و گذاشتیم کنار و یکسری دیگه میگفتن آقا ما شکار میریم ولی مراعات میکنیم و ماده نمیزنیم و… ولی وقتی با میش و بز آبستن و بزغاله گرفتیمشون دیگه حرفی برا گفتن نداشتن.
      تمام شکارچی ها تأکید میکنم شکارچی ها نه شکارکش ها که حسابشون از همه جداست میگن ما قوچ و کل میزنیم اگه به حرفشون اعتماد بکنیم شما که میفهمی بگو آیا دیگه نری برای زاد و ولد باقی میمونه؟

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

      • میثم می‌گوید:

        مشکل همین جاست که یک فرد که آگاهی به شکار نداره در این مورد باید تصمیم بگیره..

        یک محیط بان خوب اید یک شکارچی خوب هم باشه که بتون یک قدم جلوتر از یک متخلف باشه و متخلف رو قبل از تخلف دستگیر کنه ، نه با لاشه و بعد از تخلف…

        در مورد شکار حیوانات نر..
        من در تعجبم اونم برای شما که گویا محیط بان هستید، تمام مجوزهای شکار با مشاوره محیط بانان سازمان و بعد از برآورد جمعیت صادر میشه، یعنی اگه تعداد حیوانات نر هم کم بود مجوزی صادر نمیشه دوست عزیز، قرار نیست که اینقدر نرها رو شکار کنن تا تموم بشن

        داغ Thumb up 4 Thumb down 5

        • محیط بان خستگی ناپذیر می‌گوید:

          جالبه واقعاً فکر میکنی مجوزهای شکار با مشاوره محیط بانان صادر میشه واقعاً که دلت خوشه آقا.وقتی در سال ۸۷ برای یه منطقه بالای ۴۰ پروانه شکار قوچ صادر میشه واقعاً فکر میکنی مشاوره ای در کار بوده؟ضمناً شکارچیانی که با این تصور که فقط نر میزنن و خودشونو شکارچی میدونن نه شکار کش چی جمعیت حیات وحش رو برآورد میکنن و دست به شکار میزنن؟
          یه محیط بان خوب باید یه محیط بان خوب باشه اونوقت همیشه با حضور شبانه روزی در مناطق همیشه یه قدم از شکارچی جلوتره.فقط با این قسمت حرفت موافقم که متخلف رو باید قبل از تخلف دستگیر کرد خیلی از پرونده ها هست که متخلف با عنوان شروع به شکار تحویل مراجع قضایی میشه ولی با تعداد بسیار کم محیط بان این کار واقعاً مشکله.وقتی میری تو شرق منطقه تحت حفاظتت و گزارش میرسه که تو غرب منطقه صدای تیر اومده چطور میشه متخلف رو قبل از تخلف دستگیر کرد اونهم با راههای صعب العبور.حفاظت درست اینه که متخلف قبل از تخلف دستگیر بشه ولی با این وضعیت و تعداد اندک محیط بان واقعاً خیلی سخته.

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  40. Amirali می‌گوید:

    و یاد باد اسکندر فیروز که فرمود:
    اگر این شکار و شکارچی نبود امروز منطقه تحت مدیریتی وجود نداشت و در پی آن سازمان محیط زیست و پردیسانی در کار نبود… عمرت با عزت فیروز بزرگ

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  41. رودانی می‌گوید:

    مهسا جان این خرس بیچاره که از بین رفته اون توله خرس ها نیستن اینو بهت اطمینان می دم ، من خودم ساکن حوزه رودان هستم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  42. محیط بان جعفری می‌گوید:

    قبل از هرچیز بسیار تشکر میکنم از دیدبان که بحق رسالت خود را در مورد حیات وحش بصورت مستقل انجام می دهد و بعد هم تبریک به همه افرادی که دلسوزی کردن برای مواهب خدادادی این مرز و بوم در حالی که زیادی مشغول روزمرگی و … هستند
    من هم ماننده شما بسیار متاسف و نگران شدم ، در جواب دوست بزرگوارمون آقای همیار عرض کنم که :
    ۱- تلاش برای شناسایی متخلف در جریان است
    ۲- فکر کنم حضرتعالی اطلاع دقیقی از وسعت ، تعداد محیط بان ، امنیت حوزه مورد نظر ، محدوده ای که حیوان تلف شده و .. نداشته باشید
    باور بفرمایید ما هم به اندازه شما از این موضوع ناراحتیم در حد توان داریم تلاش می کنیم.
    امیدوارم بخاطر دلسوزی این خیل طرفداران طبیعت هم شده موضوع به نتیجه مطلوبی برسد
    ۳- گرچه حیوان تلف شده هم یک حیوان از همان گونه ها بوده و فرقی ندارد چه این و چه توله خرس های برنطین بلاخره یک حیوان نادر تلف شده اما این حیوان جثه بزرگتری داشته و از آن توله خرس ها نبودند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  43. مهدی شهباز می‌گوید:

    پس بذارید در جوابتون بگم(محیط بان خستگی ناپذیر)من تو یه خانوده شکارچی متولد شدم تعریف از خود نیست ولی هیچ شکاربانی تو کوه حریفم نبود هیچ زمانی ماده زنی نکردم و تو فصل زایش دست به اسلحه نکردم چون این جوری یادم دادن.ولی الان چند سالیه که کوه میرم حتی تو مناطق ممنوع و با اسلحه فقط نظاره گر میشم عکس و فیلم میگیرم بر میگردم .ولی برخورد مامورین محیط بانی افتضاحه.نمیگم علاقه به شکار ندارم ولی روی به باشگاه تراپ اوردم اونجا تخلیه میشم.الانم تو منطقمون یک سالی هست که رد پا و سرگین پلنگ دیدم دارم تنها روش کار میکنم.مگه شغل شما این نیست که محیط بانی کنید؟؟؟؟؟؟ ولی من هفته ای سه بار تو منطقمون میرم هنوز به یه نفر شکاربان برخورد نکردم.پس ضعف داره کارشون.من زباله هایی که توسط شکارچان ریخته میشه رو جمع میکنم.این یعنی کمبود کار محیط بانان و الا نباید انقدر شکارچی تو یه منطقه ممنوع بیاد.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  44. محمود سروش می‌گوید:

    همه مقصریم شما ببینید در ماه ما چند ساعت برنامه برای فرهنگ ساری و آموزش حمایت از حیوانات داریم اصلا داریم !
    چند سریال با این مضمون شاخته و تولید میشود ؟
    در مدارس چه آموزشی صورت میگیرد ؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  45. hesam می‌گوید:

    چقد بی رحمن بعضی ها………..آخه یکی نیست به این نامردا بفهمونه که همونقدر که تو جونتو دوست داری این حیوونای زبون بسته هم جونشونو دوست دارن.
    خدایا خودت به حال مردمای اون منطقه رحم کن………..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>