گزارشی تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش در قوچان و مشهد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اخبار ناگوار و بحث برانگیزی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در خراسان رضوی در کنار کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نگرانی های عمیقی را از آینده حیات وحش و نابودی گونه های جانوری خراسان رضوی به همراه دارد. نگرانی هایی که ظاهرا دغدغه مسئولان محیط زیست این استان نبوده و اهمیت چندانی ندارد.

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی از فعالان محیط زیست شهرستان قوچان، به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیات وحش توسط گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی وارد دو منزل شخصی در شهرهای قوچان و مشهد شده و به بازرسی از این دو مکان پرداختند.

…..تصویر: ابراهیم.ت و اشکان پس از کشتار ۳ راس قوچ وحشی در حال آماده شدن برای سلاخی شکارها

در جریان بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

این قتل عام گسترده توسط اعضای یک باند به نامهای «ابراهیم. ت» ، «مهدی» و فردی به نام «اشکان» صورت گرفته و تصاویر این گزارش تنها گوشه ای از مستندات موجود از کشتارهای صورت گرفته توسط نامبردگان می باشد.

…………………………..   ………..تصویر: ابراهیم.ت پس از کشتار یک قوچ وحشی

هم اکنون ۳ متهم مذکور شناسایی و دستگیر شده و پرونده ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است و متهمین به شکار غیرمجاز تمامی موارد فوق الذکر اعتراف نموده اند.

اما نکته تامل برانگیز این حادثه آن است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری نموده و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است.

اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز پرونده پیچیده ای از کشتار سازمان یافته حیات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوی از طریق همین پایگاه منتشر گردید که در جریان آن از دو مخفیگاه در شهر مشهد مواردی شامل ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط گردید. (لینک مرتبط)

بروز چنین مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در استان خراسان رضوی از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نشان از روند رو به نابودی جمعیت حیات وحش در این استان به دلیل همین کشتارهای سازماندهی شده دارد.

………………..تصویر: زنده گیری بره میش وحشی پس از کشتار میش مادر توسط یکی از اعضای باند

کاهش جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد از ۲۸۶۴ راس به ۱۳۶۰ راس در سال گذشته، کاهش جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری از ۳ هزار راس در به ۱۶۷۹ راس و ادامه این روند نزولی مواردی از این دست هستند.

………………………………………تصویر: ابراهیم.ت پس از کشتار یک کل وحشی

البته سیر نزولی و بعضا نابودی کامل برخی گونه های شاخص مربوط به شیراحمد و حیدری نبوده و وضعیت اکثر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند. برای مشاهده وضعیت حیات وحش در سایر زیستگاه های خراسان رضوی به لینک مرتبط مراجعه نمایید.

…………………………..تصویر: لاشه یک قوچ و یک میش وحشی شکار شده توسط متخلفین

با نگاهی به دو پرونده کشتار فوق الذکر در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

…………………….تصویر: لاشه سه قوچ اوریال شکار شده در حیات منزل شخصی یکی از اعضای باند

مواردی از این دست فراتر از مبحث شکار غیرمجاز بوده و نشان از فعالیت تجاری باندهایی در زمینه کشتار و فروش گوشت، پوست و اجزای بدن حیوانات وحشی در سطح این استان دارد.

…………………………………….  .تصویر: ابراهیم.ت پس از کشتار چهار بز وحشی

تصاویر منتشر شده در این گزارش تنها بخشی از تصاویر موجود از کشتارهای صورت گرفته توسط اعضای این باند سه نفره می باشد.

همچنین تعداد ذکر شده از گونه های جانوری کشته شده به دست این ۳ نفر تنها مواردی است که لاشه شکار یا مستنداتی از آن کشف شده است و به احتمال فراوان موارد متعدد دیگری از کشتار گونه های جانوری توسط اعضای این باند رخ داده که مستنداتی از آن بدست نیامده است.

+37
-2729
  

131 دیدگاه

  1. آریا می‌گوید:

    چرا صورت این انسانهای جنایتکار رو می پوشانید؟
    اینها رو باید رسواشون کنید که دیگه از این کارها نکنند

    پر طرفدار Thumb up 150 Thumb down 8

    • دوست دار طبیعت می‌گوید:

      آریای عزیز اینگونه افراد بی آبروتر از این حرفها هستن که با دیده شدن چهره آنها رسوا بشن و دست از این جنایت بردارن.
      باید مسئولان فکر اساسی بکنن که اگر میکردن این جنایات رخ نمیداد!!!!

      پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 7

    • امین منصوری می‌گوید:

      اتفاقا اینا دوست دارن عکسهاشون منتشر بشه، چنین کشتارهایی براشون افتخار آمیزه که با لاشه های حیوانات ماده هم عکس میگیرند، تا عقده های حقارتی را اینچنین جبران نمایند.مشکل محیط زیست ما فقط کمبود محیط بان است.

      پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 8

    • همیار محیط زیست خراسان می‌گوید:

      از مسئولان محترم اداره کل محیط زیست خراسان رضوی چند سوال داشتم که امیدوارم برای روشن شدن افکار عمومی پاسخگو باشند:

      ۱) آیا گمان نمی کنید افرادی از درون مجموعه شما این متخلفین را هدایت می کنند؟ وگرنه این شکارچیان از چه طریقی زمان و مکانهایی که محیط بانان حضور ندارند را مطلع میشدند و به همین دلیل تاکنون گیر نیفتاده اند؟

      ۲) چه افرادی به غیر از این سه شکارچی متخلف از فروش گوشت و پوست حیوانات سود می برند؟؟

      ۳) چرا یکی از نیروهای شرکتی شما که با اسلحه کلاشینکف سازمانی اقدام به شکار یک قوچ وحشی نمود و سپس با زحمات یک محیط بان دلسوز دستگیر شد، پس از اخراج از اداره همچنان در مناطق به عنوان همیار محیط زیست می چرخد؟

      ۴) چرا آن محیط بان دلسوزی که نیروی شرکتی متخلف شما را به همراه لاشه یک قوچ وحشی دستگیر کرد به ۵۰۰ کیلومتر دورتر از زادگاهش تبعید کردید؟؟ جرم این محیط بان چه بود؟ رسوا کردن یکی از همین شبکه های کشتار حیات وحش؟؟ پس چرا تبعید شد؟؟

      پر طرفدار Thumb up 79 Thumb down 2

      • رضا دوستدار محیط زیست می‌گوید:

        واقعا اگر چنین اتفاقی افتاده است باید سازمان محیط کشور ضمن تحقیق کامل اشد مجازات را برای افراد خاطی انجام و درخواست دهد

        پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 1

        • برازجان می‌گوید:

          آخه چرا تو کشور باید همه چیز تاراج بشه … حالا که افتادن به جون حیات وحش برای همه مسئولان متاسفم هیچکس به فکر نیست هر کس به فکر شکم خودشه حیات وحش کیلو چنده!

          پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

      • یلدا می‌گوید:

        سازمان کل بازرسی کشور باید خود وارد عمل شود.

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

      • گنجشک ! می‌گوید:

        دوست عزیز ، واقعا فکر کردی جوابی هم خواهی شنید ؟!!!
        اگه بچه مشهد باشی خیلی خوب با محیط این شهر آشنایی ؛ پس نیاز به سوال پرسیدن نداری !
        این عکس هایی که اینجا منتشر شده مربوط به اراذل و اوباشه ! . خراسان و به خصوص مشهد کلی شکارچی و قاتل حیات وحش یقه سفید هم داره که اتفاقا عامل اصلی کشتار هم همان یقه سفید ها هستند .
        اون موج حفاظت از محیط زیست و برخورد فرهنگی با مقوله شکار که در اکثر نقاط ایران به راه افتاده ، هنوز به مشهد نرسیده ! . در این شهر هنوز شکارچی را شجاع متهوری می شناسند که با فرصت طلبی محض امکان بهره مندی رایگان خود و خانواده اش را از منابع طبیعی فراهم می کند! . با دانستن این نکته که مشهد دومین کلان شهر ایران محسوب می شود ( با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر ) ، فکر کنید چنین طرز فکری چه بلایی بر سر محیط زیست وارد می کند .
        هفته پیش با دیدن یک مغازه مربوط به خرید و فروش ادوات شکار در یکی از مناطق مسکونی مشهد ، به این فکر می کردم که “مگه این شهر چند تا شکارچی داره که امورات این مغازه دار در این نقطه پرت هم میگذره ؟ ! ” .
        متاسفانه مناطق آزاد اطراف مشهد هم خیلی زیاده ، به جز پارک ملی تندوره که حفاظت بالایی داره ، با یک رانندگی یک ساعته در شعاع ۷۰ کیلومتری اطراف مشهد کلی منطقه بکر در دسترس شکارچیان غیر مجاز و قاتلان حیات وحش قرار می گیره . مگه خراسان چند تا محیط بان داره که از این مناطق حفاظت کنند ؟ چند هفته پیش خبر درگیری محیط بانان با شکارچیان غیر مجاز در قوچان و کشته شدن یکی از شکارچیان منتشر شد .
        مشهد به محیط بان و سازمان محیط زیست قدرتمند نیاز داره ولی بیشتر به بازسازی فرهنگ و طرز فکر مردم از مقوله پاسداشت طبیعت نیازمنده ! .

        پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

      • گلستان می‌گوید:

        آقای من. من دیروز کوه بودم با یکی از چوپان ها آشنا شدم میگفت امسال تو این منطقه خشکسالی هست و هیچ جا آب نیست. تنها رودخانه نزدیک جاده و پشت دامداریه منه. به خاطر همین از بز و گوسفند و گوزن و خوک (توی شب) بگیر تا کبک و قرقاول (توی روز) میان اینجا آب میخورن ینی مجبورن یا از تشنگی بمیرن یا بیان اینجا. خیلی با افتخار میگفت من هفته ای دو تا سه تا مال (چارپا) اینجا میزنم الان دیگه چارپاره هام تموم شده. کبک و قرقاول هم تو یخچالم ریخته هر کی میاد خونمون بهش میدم ببره. گوشتارو هم میفروشم فلان قیمت.
        حالا همین آدم مخبر محیط زیست (همیار مثلا) هست و هرکی رو که اونورا با تفنگ میبینه اطلاع میده. واقعا جای تاسف داره. همش این محلی ها. تازه خودشون هم ناراحتن که نسل حیوونا رو انداختن.

        پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 0

        • میثم می‌گوید:

          دقیقن در بسیاری موارد دیگه هم همین هست طرف مواد فروش کلی هست موادش رو میفروشه بعد چند روز از بین خرده فروش ها یکی دوتا رو گزارش میده و میگیرنش…..
          گزارش بده و خلاف خودتو با خیال راحت انجام بده..

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

      • reza می‌گوید:

        احسنت به این نظر.
        تمام درد محیط زیست ما بی قانونیو سوء استفاده مسئولین از مقام و قدرتشونه.
        نه محیط بان کم

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • ساسان می‌گوید:

      تخلفات گسترده در سرزمین ضامن آهو رخ میدهد و مدیران بی لیاقت برای حفظ جایگاه خود سعی در کتمان آن دارند. شرمنده ایم ضامن آهو

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • پلنگ مراکان می‌گوید:

      ‏‎ ‎متاسفانه اینها همه نشان دهنده ضعف دستگاه قضا در مقابل صید وشکار غیر مجاز است واقعا جای تاسف داره..

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام
      متاسفانه خانم ابتکار در این دوره بسیار ضعیف ضاهر شده و کلا به فکر بنزین سرطان زا هستند
      از مسئولین و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خواهشمندیم شخص دیگری که دغدغه اش
      فراتر از بنزین باشد و دست از اینده سازی بردارد و الان به داد محیط زیست برسد رو به این سمت منصوب کند
      لذا ، از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم خاستاریم تا با تایید لزوم بر حمل تسلیحات جنگی
      و استفاده از انها توسط محیطبانان و تایید بر نظامی بودن یگان سپاه حفاظت از حریم سبز ، جهت سهولت
      انجام وظیفه محیطبانان گامی موثر بردارد و همچین از قوه محترم قضاییه که به حق در حق محیطبانان
      کم لطفی کرده است نیز خواستاریم تا با سخت تر گرفتن مجازات ها و دفاع از محیطبانان به عنوان
      ضابط قوه قضاییه ، باعث سهولت و بهتر شدن انجام وظایف این یگان شده تا انشالله با کمک هم بتوانیم
      هر چه بهتر از این گنجینه ارزشمند که هر روز دارد به دست دزدان بی حیا و قاتل به تاراج میرود دفاع کنیم
      ضمنا از مهندس صالحی بعید است که سعی در مخفی کردن موضوع داشته باشد .
      وی از مدیران ارشد محیط زیست و ریاست اداره کل استان خراسان رضوی و از با سوادان و با تجربه های این
      اداره است ، در حال حاضر مانند مورد قبل فقط به ان دسته از مستنداتی که لاشه کامل ارائه گردد
      ترتیب اثر داده خواهد شد و اگر لاشه تکه تکه شده باشد همه تکه مربوز به یک لاشه شناخته خواهد شد
      و این یک بحران و یک فاجعه است

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

      • reza می‌گوید:

        بنظر من سازمان محیط زیست هم باید سرباز بگیره مثل بقیه نیروهای نظامی کشور.
        بسیجی ها الان باید خودشونو نشون بدن و از محیط زیست حمایت کنند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      تنها وجود یک شخص متعهد، متخصص، کارآمد، دلسوز و غیرقابل سازش با سودجویان و غارتگران حیات وحش در راس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان چاره کار است…
      شخصی مانند جناب امامعلی یگانزاده رئیس اداره پارکهای ملی خجیر و سرخه حصار که شرح توانمندیها و خدمات ارزنده ایشان بر هیچکس پوشیده نیست….

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • bavand می‌گوید:

      احتمالا این رو دیدین،اسامی افراد رو هم نوشته در انتها

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. مهدی حدادی می‌گوید:

    خدایااااااااااااا
    اینارو باید اعدام کنن.
    ننگ به شما وحشیای غارتگر.

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 6

    • دوست طبیعت می‌گوید:

      موافقم. جدا قوه قضائیه باید به فکر اعدام این جنایتکاران و غارتگران باشند.
      اینها نه تنها به حیات وحش و حیوانات آسیب زده اند بلکه بشر آینده را از دیدن این حیوانات محروم می کنند.
      ایشالا سر خودشون رو جداشده ببینیم.

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

    • دوست می‌گوید:

      یه حبس طولانی مدت بهشون بدن کلی به نفع کل حیات وحش منطقه است

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

      • مسیب می‌گوید:

        شما دوست غریز
        که میگین شکارچی لودر ندارد که چشمه ای بخشکاند.
        شکارچی سد نمیسازد و دشتی را نمیخشکاند….
        همی این قابل احیا سازی است ولی ازبین بردن حیوانات (کل وبز قوچ ومیش وپلنگ ) غیر قابل احیا است درست است یا نه زیبایی حیات وحش ایران به به کجا میرود ؟

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

        • دوست می‌گوید:

          درست میفرمایید.
          این ملعون که خبرش در بالا امده کجایش شکارچیست؟
          چون تفنگ به دست گرفته شده شکارچی؟
          نه.
          ما اسم این گروه رو میگذاریم کشتار چی.
          ضمنا
          نمیدانم شما در کدام شهر زندگی میکنید. اما در نزدیکی تهران در منطقه رودبارقصران , ورجین راحت آباد و لار مناطق تحت مدیریت سازمان وجود دارد که بالطبع شکار ممنوع است.
          تشریف ببرید, پشت منطقه زرد بند منطقه ای ست که مملو از وحوش, اتفاقا شکارچی هم سالیان سال با اخذ مجوز شکار میزدند.
          تشریف ببرید ببینید که الان با ویلا سازی و قطعه بندی زمین ها و دیوار کشی و جاده سازی و تخریب های گسترده نسل همه موجودات از بین رفته..
          بجز پرندگان کوچک بقیه نابود شدند, دیگر نه خرگوشیست نه کبکی و نه عقاب و سارگپه و … و نه روباه و نه هیچ و هیچ..
          تشریف ببرید ببینید که مسیر مهاجرت قوچ و میش های ورجین به لار چگونه بسته شده در جاده راحت اباد و زمین های حاشیه جاده که دیوار کشی شده جمعیت وحوش رو ایزوله کرده.
          لابد میپرسید ایزوله شدن جمعیت که اسیبی به اندازه شکارچی نمیزند.
          در نظر داشته باشید که بعد از چند نسل به دلیل همخون شدن وضعف ژنتیکی در میان چهارپایان اسیب پذیری بسیار بالا میرود و بیماری و نقص های مادرزادی اپیدمی شده و مرگ دسته جمعی فرا میرسد.
          دلیل انقراض اهوان دشت زنجان نیز در سالهای نه چندان دور نیز همین بود. اهو و جبیر بسیار نامقاوم است در برابر معایب ژنتیکی. اهوانی که از زنجان تا ساوه مهاجرت میکردن و بعد از گسترش راههای مواصلاتی بیش از حد با ایزوله شدن رو به نابودی رفت.

          از معایب دیگر جاده سازی این است که نمونه اش را در خبر دیدیم. دست اندازی هر کس و ناکس اسلحه به دست که به دنبال عقده گشایی دست به چنین جنایاتی میزند که به حق امین منصوری عزیز نیک گفت که عقده حقارت خود را جبران میکنند.
          جاده که باشد هر نابخرد به خود میگوید که اگه من نخورم یکی دیگه میخوره و دست به اسلحه برده و جنایتی را رقم میزند. بدون اینکه حتی از قوانین و مجازات های سازمان محیط زیست بداند. چه برسد به مرام های شکارچیان که حتی سختگیرانه تر از قوانین محیط زیستیست.

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

          • امین منصوری می‌گوید:

            درود بر دوست عزیز.الحق که حرف دل تمام شکارچیهای واقعی و دوستدار طبیعت را زدید.

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

        • امین منصوری می‌گوید:

          ببخشید آقا مسیب، شما آقای صدری از محیط زیست آران بیدگل نیستید؟

          داغ Thumb up 4 Thumb down 3

          • میثم می‌گوید:

            چندین سال پیش برای تفریح و گردش به کوه رفته بودم در یکی ازاستان های مرکزی و سردسیر کشور . بند هم یک گلوله زن دوربین دار رو با خودم برده بودم شب رو کنار رودخونه گذروندیم صبح خیلی زود که خواستیم حرکت کنیم چهارتا بز رو رو دیدیم کلچه همراهشون نبود فصل وردا هم نبود که کل بزرگ همراهیشون کنه. نمیخوام سجاده آب بکشم .
            یکی از دوستان ازم خواست که شلیک کنم. گفتم مرد حسابی آخه میدونی داری چی میگی . حیون ماده سرمایه و مولد این طبیعت و حیات وحش هست .نه من و نه تفنگم این کار نمیکنیم. تفنگ بهشون ندادم. با ناراحتی گفتند که تو نزنی یکی دیگه میزنه.. گفتم بزار یکی دیگه برنه . حقارت و ننگش بمونه برا اون …

            کل و بزی در کوه در حال چرا و گشت بودند در حین گشت مدام بز سعی میکرد خودش رو پشت کل پنهان کنه . کل با خنده گفت چیه !!!! نترس اگه شکارچی بیاد من رو میزنه با تو کاری نداره . بز با ترس گفت شکارچی بله ولی تازه به دوران رسید که تفنگ مفت به دست اورده فرقی براش نداره

            پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

        • رضا مجذوبی می‌گوید:

          اینا شکارچی نیستند ، تاجران دزد حقیری هستند با عقده های درونی فراوان…
          اینکه هرکسی سلاح بدست گرفت و به غارت حیات وحش بپردازه رو “شکارچی” بنامیم مثل اینه که هر آدمی رو به صرف داشتن اندام بشری “انسان” بنامیم

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • همشهری می‌گوید:

      به این نکته خبر توجه کنید
      (نکته تامل برانگیز این حادثه آن است که اداره کل (مدیرکل)حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری نموده و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است)
      خدایا ما را از شر این مدیران ضعیف خلاص کن
      آمین

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. رضا می‌گوید:

    واقعا هیچ حرفی برای زدن باقی نگداشتن!
    اینا دیگه کارشون از شکار غیر مجاز و شکار کش گذشته ، اینا نسل کشن و فقط اشد مجازات امیدوارم براشون درنظر بگیرن تا دیگر کسی جهت تجارت دست به کشتار غیر مجا هیچ زبان بسته ای نزند

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  4. سولماز می‌گوید:

    برای چی صورت این وحشیها رو پوشوندید؟
    آبروی نداشتشون میره یا معلوم میشه با کدوم یکی از مدیران فک و فامیل هستند که تا حالا گندکارشون در نیومده

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  5. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    شرافت و شجاعت رو کاش میشد برای این دشمنان طبیعت خرید و بهشون هدیه داد
    حقیقتاً من شرمنده این حیوانات زبان بسته ام

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدا نگهدارت باشه دیدبان. امیدوارم همچنان به این رویه ادامه بدی و خائنین به این خاک رو رسوا کنی
    مطمئنم کس یا کسانی از محیط زیست اونجا تو این قضیه دست دارن

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  7. barbod می‌گوید:

    گزارش عالی بود. بسیار سپاسگذارم….
    ایکاش برخورد قاطع با متخلفان و ماموران سهل انگار صورت پذیرد اما قاطعانه میتوان این فجایع را با دلسردی و بودجه بسیار پایین این نهاد و جای خالی بازرسی منسجم عملکرد سالیانه ادارات محیط زیست استانها وابسته دانست

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  8. محیط بان ایران می‌گوید:

    این یک مورد از هزار مورد تخلفات شکارصورت گرفته ،حال توسط شکارچی یا شکارکش در ایران است .
    متاسفم
    مطمئن باشید تا وقتی مدیران محیط زیست به فکر میز و پشت میز نشستن باشند و در این کشور محیط زیست جزو اولویت ها نباشد داستان همین است.
    حال این ها تصویر منتشر شده هستند ولی بدانید تصاویر منتشر نشده ای هم وجود دارد
    آقایون شکارچی روزی بایستی پاسخ آه این وحوش را بدهید که خونشان به ناحق ریخته اید برای چند کیلو گوشت

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

    • فایزه می‌گوید:

      قتل عام در قوچان
      قتل عام در موته
      قتل عام در لارستان
      قتل عام در کرمان
      واقعا ماداریم کجا میریم؟ چرا قوانین تغیر نمی کنه؟ تاکی باید ما این عکسارو ببینیم؟
      چه تعداد دیگه آهو و کل بز باید کشته بشه؟
      میشه مسولان جواب بدهند!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  9. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    دیده بان عزیز بابت گزارشهایی که هر از چند گاهی از کشتاهای گسترده در نقاط مختلف کشور تهیه و به بیان واقعیات وخیم میپردازی ممنون اما چطور میشه مسئولین رو تحت فشار قرار داد؟
    اینکه اینجا بیایم راهکار ارائه بدیم و مشگلات مختلف رو بیان کنیم درست و کار خوبی هست اما چطور میشه مسئولان رو تحت فشار گذاشت تاکید میکنم مسئولان رو تحت فشار گذاشت؟ مسئولینی که حتی جرات بیان واقعیات رو ندارن با ارائه راهکار و بیان مشگلات، کاری نخواهند کرد تا وقتی مسئولین به صورت گسترده از سوی رسانه ها و فعالین محیط زیست تحت فشار قرار نگیرند و مورد باز خواست قرار نگیرن وضعیت هر روز بدتر خواهد شد
    این که زیست توپ به عنوان کاری نمادین میتونه خوب باشه درست؛ اما زیست توپ و طراحی یوز شده ابزاری نمایشی در برابر دیگر همتایانشون!
    اما در مقابل همین مسئولین توان، نیرو، تجهیزات و حتی عرضه حفاظت از مناطق چهارگانه رو ندارن!! و حتی بدتر از انتشار اخبار اتفاقات تلخی که میافته جلوگیری میکنن!!
    این کشتار در این سطح حتی بعد از دستگیری نشان از بی کفایتی و بی لیاقتی برخی از مسئولین داره مسئولینی که زورشون میاد با سایر ارگانها و فعالین محیط زیست درخواست همکاری و کمک کنند
    دیده بان عزیر چهارمین سیاه گوش در ساوه و زرندیه به وسیله سگان گله کشته شد اینکه بشینیم تا مسئولین استان مرکزی این خبر رو تایید کنن یعنی لطف کن و این مورد رو پیگیری و گزارش کن

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      این تعداد کشتار که مطمعنن بیشتر از این آمار هست که اعلام شده غیر ممکن هست بدون اطلاع بعضی از افراد محیط زیست منطقه صورت گرفته باشد.
      حتمن دیت های دیگری هم وجود داره. …. خود اینکه تا الان مایل به انتشار این خبر نبودن بیشتر آدم مشکوک میکنه

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  10. ماردین می‌گوید:

    متاسفانه تا زمانیکه قانون در مورد متجاوزین به محیط زیست تغییر نکنه و متخلفین شمشیر بران قانون را بالای سر خود احساس نکنند این جماعت انسان نما به کار خود ادامه می دهند!؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  11. فرشید می‌گوید:

    سلام به همگی…
    درسته کار اینا واقعا وحشتناک و زشت و دور از انسانیته ولی نفس اعدام اشتباهه.
    باید حبس ابد بشن که آزادیشون ازشون گرفته بشه تا شاید درس عبرتی بشه برای دیگران.
    با اعدام کردن صورت مسئله پاک میشه و خیلی زود از ذهنها پاک میشه.
    ضمنا ما اجازه نداریم آگاهانه جان کسی رو بگیریم.
    حکم این آقایون واقع سنگینه و باید به طرز فجیعی محکوم بشن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  12. MEHRDAD می‌گوید:

    ای خدا
    چرا انقد بی دروپیکره!!!!
    فساد تو خونمون ریشه کرده

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  13. زهره می‌گوید:

    امروز آغاز ماه مبارک رمضان است و پیام این ماه ریاضت و خویشتن داری از گناهان است و چه گناهی بدتر از آنچه در این خبر خواندیم و در تصاویر دیدیم؟
    آیا اگر این سه نفر وجود نداشتند این تعداد حیوان که زیبایی اجسادشان انسان را مسحور می کند زنده نبودند؟
    آیا در کجای دنیا هیولاهایی این چنین وحشتناک، آزادانه در عرصه طبیعت و در سکونتگاه ساکنان بی دفاعش به قتل و جنایت فاجعه بار و نسل برانداز می پردازند و قانون هم در برابرشان عجز نشان می دهد!!!
    چه جنایت دیگری باقی مانده که به لیست سیاه این سیاه دلان و سیاه کرداران افزوده شود تا آنها را مستحق شدیدترین مجازاتها نماید؟!!!
    مسوولین اداره محیط زیست استان خراسان رضوی و قضات این پرونده از شما می خواهیم در این ماه مبارک به نام خالق این حیوانات مظلوم، این هموطنان بی زبانمان، در مورد این جانیان منحصربفرد و افراد مشابه سختگیرانه ترین مجازاتها را اعمال نمایید!
    از ریاست محیط زیست آن استان استدعا داریم برنامه های متنوعی در مبارزه با کشتار و جنایت علیه حیات وحش مناطق وابسته پی ریزی نمایند. چرا از استان خوزستان گزارشات جنایت علیه حیات وحش بسیار کم است؟
    چرا استانهای مختلف از تجربیات یکدیگر بهره نمی گیرند. لزوم برقراری نشست های مشترک دو هفته یا ماهی یکبار بین ادارات محیط زیست شهرهای استان ها و همچنین نشست های بین استانی مثلا شش ماه یکبار احساس می شود. واقعا از قوانین سازمان بیخبرم ولی می دانم که میان دانشگاههای علوم پزشکی مختلف کشور ارتباطات تنگاتنگی بود و روال کار بدین صورت بود که هر سال وزارت بهداشت یک دانشگاه را مسوول بررسی و نظارت بر امکانات و تجهیزات و کیفیت عملکرد دانشگاه در حوزه های مختلف دانشگاهی دیگر می نمود.
    باید بررسی دقیقی انجام شود. شاید تعداد محیط بانان نسبت به مساحت منطقه خیلی کم و امکانات و تجهیزات آنها ناکافی است. یا تعداد شکارچیانش خیلی بیشتر است یا جرائم و مجازات ناکافی و ناچیز است. انشاء ا… ریاست سازمان تیم تحقیقاتی را مسوول بررسی علل این اوضاع نابسامان نماید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

    • زهره می‌گوید:

      مثلا در استانهایی مثل خوزستان که کشتار حیات وحش کمتر صورت می گیرد مطالعه ای صورت بگیرد.
      آیا عملکرد اداره کل محیط زیست خوب است؟
      مثلا تعداد محیط بانان نسبت به مساحت مناطق تحت نظارتشان بیشتر است و یا این که محیط زیست توانسته با کارهای فرهنگی خاص از آمار شکار بکاهد و یا نظارت های بیشتر بر واحدهای زیرمجموعه اش داشته و … یا اصلا مردم این استان اصولا بر اساس باورهای اعتقادی شان مرتکب چنین تخلفاتی نمی شوند؟
      باید رمز موفقیت ها برای دیگران بازگشایی شود.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

      • میثم می‌گوید:

        در محل زندگی من در طول سال شاید کمتر از یکی دو مورد تخلف در سال بیشتر گزارش نمیشه. به نظر شما دلیلش چیه؟ تخلفی صورت نمیگیره؟ سازمان بسیار خوب عملکرده؟ خیر!!!!
        فقط به دلیل بی کفایتی اداره محیط زیست هست.. نزدیک به ۱۰-۱۲ سال تو این کوه ها و طبیعت گشتم هنوز یک بار فقط یک بار با نیروی گارد محیط زیست برخورد نکردم و یا نشنیدم متاسفانه. فقط بعضی وقت ها سمت رودخونه که ماشین رو هست تشریف میبرن.
        یاد نیروهای قدیمی که دهه ۷۰ بازنشست شدن به خیر که همه از عرضه دلسوزی و برخورد قاطعشونبا متخلفین تعریف میکنن…

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. ali reza می‌گوید:

    این ها باید اعدام شوند تمام….

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 16

    • افشین می‌گوید:

      خواهشاً احساسی تصمیم نگیرید خواهشاً‍‍!!!!
      فرض اینا اعدام بشن بعد تصور کنید امثال اینا با محیط بانان رو‌به‌رو شوند چکار میکنند!!!
      اگر آدمی غیر از مرگ راه دومی نداشته باشه راحت تسلیم میشه یا تا پای جون میجنگه؟
      جوابش دادنش خیلی راحته. پس خواهشاً به فکر محیط‌بانان باشیم چون تازه خبر گذشتن از خون یکی از این دوستان به گوش رسید!!
      با مجازات سخت میشه کسی رو کنترل کرد مخصوصاً با این مجازات پیشنهادی شما علیرضای عزیز

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • رضا دوستدار محیط زیست می‌گوید:

        باید محیط بانان مجهز به وسایلی از جمله جلیقه ضد گلوله بشوند و قانون حمایت بیشتری از محیط بانان مثل نیروهای مسلح داشته باشد نه اینکه به خاطر اینکه شکارچیان و نابودگران محیط زیست جهت تسلیم شدن راحت و جلوگیری از بکار بردن سلاح، مجازات کم برای آنها در نظر گرفته شود

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • میثم می‌گوید:

          دوست عریز میدونید وزن یک جلیقه ضد گلوله چقدر هست؟!
          از اون گذشته مثل اینکه فراموش کردید در تحریم قرار داریم از کجا میخواهید تهیه کنید؟!!!
          باید تکرار میکنم باید زمینه تخلف و درگیری رو تا حد امکان کم کرد و اونم باید به شیوه های مدیریت در سالیان درخشان حیات وحش کشور برگردیم.
          به بخش خصوصی واقعی اجازه مدیریت بدیم.

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • امین منصوری می‌گوید:

            میثم جان در ایران جلیقه های ضد گلوله با کیفیت بالا و در حد مشابه خارجی ساخته میشه…

            داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  15. hamed می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  16. علی می‌گوید:

    شهر بی کلانتر همینه
    بازم خدارو شکر که در دنیای امروز همین رسانه ها مثل دیده بان هستند که دست این گونه افراد رو رو کنند
    چه مجازاتی رو میخوان برای این افراد در نظر بگیرن نمیدونم اما به گمانم این جنایتکاران به سازمانی یا نهادی وابسته اند که تونستند دست به شکاری در این حد بزنند
    کاش یک آگاهی و خرد جمعی در کشور ما بود که مردم رو به مبارزه بااین گونه افراد سوق میداد تا که شاید مسئولین هم از خواب غفلت بیدار می شدند
    یاد این شعر افتادم که میگه:
    نه هر که زاد ز آدمی به معنی انسان است / که گفته اند ز حیوان بزای و انسان باش
    ممنون به خاطر خبر رسانی

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. وحید.ب می‌گوید:

    دوستان محیط بان و یا کسانی که از لحاظ حقوقی اطلاعات دارند:
    آیا تاکنون سابقه داشته است که مدعی العموم هم به چنین پرونده هایی ورود پیدا کنند؟
    مثلا” دادستانی علیه این گونه افراد اقامه جرم کند؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      بله وحید جان، بعد از پرداخت جریمه به محیط زیست با کیفر خواست دادستان از نظر جنبه عمومی جرم محاکمه خواهند شد.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

      • وحید.ب می‌گوید:

        درود برشما جناب منصوری عزیز
        وقتی جنبه عمومی جرم مطرح میشود و خسارت ناشی از ندانم کاری عده ای نادان به طبیعت
        به گمانم باید نقش دستگاههای قضایی پررنگ تر و برجسته تر باشد که این گونه بنظر نمیرسد.
        وقتی صحبت از مجرم سابقه دار میشود که سابقه کشتار داشته و جوازهای رنگارنگ دارد مشخص میشود سازمان های صادر کننده مجوز حمل سلاح و مهمات سازی و … و محیط زیست و سیستم قضایی در کمترین میزان هماهنگی با هم هستند.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

        • امین منصوری می‌گوید:

          وحید جان درود.دقیقا همینطوره که فرمودید، بین سازمانها هیچگونه هماهنگی وجود ندارد و در کل مدیریت ضعیفی حکمفرماست.کشتارگران زیادی وجود دارند که چندین برابر اینان کشتار کرده اند و میکنند و هیچگاه نیز گیر نمی افتند.در سایه بی تدبیری های سازمان محیط زیست و دستگاههای مربوطه ، حیات وحش کشور نفسهایش به شماره افتاده است.امان از بی فرهنگی و خودخواهی نامردمان…

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  18. علیرضا ازسمنان می‌گوید:

    خیلی خنده داره یکی میگه اعدامشون کنن یکی میگه حبس ابد دوستان من اینجا ایرانه مثلا مهد تمدن خودمون خندمون میگیره
    نمیدونم این عکسهارو خانم دکتر ابتکار هم میبینن یا نه تو این مملکت تا زمانی که مسئولین در هر رده پاسخگو اعمالشون نباشن وضع بهتر از این نمیشه
    مسئولین محیط زبست خراسان تا کی میتونن این جنایتها رو مخفی نگه دارن?
    با این همه جنایت خانم دکتر باز هم لبخند بر لب دارن
    مبارکه رو که نیست سنگ پای قزوینه
    نمیدونم اخبار دیده بان تا حالا چقدر از عمر ما کم کرده دق کردیم بخدا
    مسئولین اگه خواسته باشن میتونن اقدام کنن مثل پایین کشیدن اون جنایتکار از ارتفاع ۲۰۰۰۰ هزار پایی آسمان

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  19. مهدی می‌گوید:

    دوستان متاسفانه موضوع شکار قوچ ومیش صرفا برای مصرف گوشتش توسط خود شکارچی قدیمی شده
    اینا بعلت پول خوبی که از راه فروش گوشت بدست میارن دارن نسل این حیوانات رو از بین میبرند و وقتی پای پول بوسط بیاد دیگه بره و میش و قوچ براشون فرقی نمیکنه
    این مورد یکی از صدها موردیه که توی این استان اتفاق میفته و این امر میسر نیست مگه با همکاریه عده ای

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  20. مهدی چلانی می‌گوید:

    دیده بان از بیان موضوع سپاسگزارم. اما به چند موضوع دیگر نیز باید توجه کرد
    اول اینکه این افشاگری ها چرا طی چند ماه اخیر بعد از انتصاب مدیرکل جدید این استان یعنی آقای صالحی که تقریبا یکسال است مدیریت این اداره کل را به دست گرفته است، بیان شده است، و چرا بعد از فجایع بعد از بازنشستگی معاونت سابق محیط طبیعی استان در تقریبا ۸ سال پیش، یعنی آقای گلستانی که در نهایت منجر به کشته شدن تعداد بسیار زیادی گوشتخوار و علفخوار طی تنها ۲-۳ سال شد مورد بازتاب قرار نگرفت. منظورم بازتاب در جراید آن زمان است.
    دوم، دلیل وقوع این فجایع را نیز باید جستجو کرد؟ اجازه بدید من عرض کنم؛ مهمترین دلیل وقوع این فجایع مکانیزمی ایست که برخی مسئولین در عرصه محیط زیست پیش گرفته اند، یعنی درمان و نه پیشگیری. از زمانی که مدیریت و حفاظت از زیستگاه و حیات وحش تنها بر عهده دولت بود مدتهای زیادیست که می گذرد و این امر در حال حاضر پاسخگوی نیازهای فعلی نیست و نخواهد بود. این مقوله بصورت تمام و کمال باید به دست مردمی سپرده شود که داخل و یا حاشیه این زیستگاه ها در حال زندگی هستند. لذا قبل از هر چیز آموزش صحیح ( نه آن چیزی که در ایران رواج دارد و غالبا موضعی و در برخی موارد به شدت اشتباه هستند) بویژه از طریق جراید و صد البته رسانه های تصویری بسیار مهم است، در کنار ان رسیدگی به وضعیت زندگی محیطبانان ، تجهیز امکانات حفاظتی برای پیشگیری از این قبیل فجایع، تا راه افتادن حفاظت مردمی، بسیار ضروری است.
    اما اتفاقات روی داده در ۸ سال گذشته ر ا نیز نباید نادیده گرفت. اینکه طی این دوران افرادی ( از برخی محیطبانان گرفته تا برخی کارشناسان،برخی معاونین و برخی مدیر کل ها) پا به عرصه محیط زیست گذاشتند که عملا نه اعتقادی به محیط زیست داشتند و نه تعصبی نسبت به آن.
    اینها آفت های بدنه سازمان حفاظت محیط زیست هستند و بدون شک خواسته و ناخواسته می توانند زمینه ساز بسیاری از فجایع زیست محیطی طی چند سال آینده باشند.
    شناسایی این افراد و حذف آنها در کنار اقداماتی که در بالا گفتم می توانند در پیشگیری از این جنایات بسیار ثمربخش باشند.
    امیدواریم سرکار خانم ابتکار و تیم ایشان در نیل به این مهم بتوانند قدم های بلند و کارآمدی بردارند. این تصاویر و این جنایات زشت و کریه نه تنها منجر به نابودی بزرگترین نعمت خدادادی این سرزمین میشه بلکه از مردم این سرزمین نیز چهره ای بسیار زننده و زشت ایجاد می کند.
    اینجاست که بسیاری از غیر ایرانی ها که از این فجایع مطلع می شوند به ایرانی ها به چشم انسانهایی وحشی، بی فرهنگ و غیر قابل اعتماد نگاه می کنند. متاسفم.
    سازمان محیط زیست باید برای جمع کردن این وضعیت زننده فکری جدی و کارآمد کند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • دوستدار حیات وحش می‌گوید:

      جناب چلانی پیشنهاد این که مناطق را واگذار کنیم به بومی منطقه حرف نسنجیده است تصاویر که می بینید گوشه ای از جنایت پدر و پسر ی هستند که اقدام به فروش گوشت می کنند که ننگ است لقب شکارچی به این ها داد اینان شکارکش هستند و بومی منطقه و در حاشیه منطقه هستند که برای امرار و معاش خودشان دست به هر جنایتی می زنند و حتی غیر بومی را به منطقه دعوت می کنند .و متاسفانه با ارائه این عکس ها به مقام قضایی هیچگونه اقدامی برای دستگیری نامبردگان انجام نگرفته و راست راست تو منطقه میگردد وباتوجه به این که نامبرده چندی پرونده تخلف در شهرستان قوچان و درگز به حکم شکار خوک و تیراندازی به سمت محیطبانان در پارک تندوره دارد

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • رضا مجذوبی می‌گوید:

        خدمت”دوستدار حیات وحش” گرامی:
        تیغ در دست اوباش عامل جنایت و نا امنی و….هست و همین تیغ در دست جراح باعث آرامش و ادامه حیاتی دوباره
        هر کاری اصولی و مبنایی دارد که انجام یک پروسه چنانچه ناقص و گزینشی صورت گیرد قطعا اگر اثر مثبتی نداشته باشد حتما اثرات مخرب آن بیشتر از انجام ندادنشه
        واگذاری نیاز به حوضه گسترده ای از علم ،عشق،تحقیقات مردم شناسی بومیان هر منطقه،مدیریت اصولی،اصول و قوانین عام المنفعه،پشتوانه قانونی بدون استثناء برای سفارش شوندگان،ورود انواع توریست شکار و طبیعتگرد داخلی و خارجی…..و پارامترهای بسیار متعدد و ظریف دیگری دارد
        در اینصورت است که طرح آینده موفقی خواهد داشت و خودبخود دست و پای دزدان و قاتلان حیات وحش نیز قطعا بسیار کوتاه خواهد شد هرچند مطلقا شکارکشی متوقف نخواهد شد

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  21. جدیدا توی این سایت هر جا کامنت میزاریم بر علیه شکارچی ها کلی منفی میگیره و پنهان میشه نظر!
    این شکارچی ها تروریست هستند تروریست!
    وقتی که توی سوپرمارکت ها پره غذا هست دستبرد زدن اینها به طبیعت برای تفریح یا سیر کردن شکم حکم دزدی هست و کارشون نوعی ترور به حساب می آید.
    شکارچیان تروریستهای حیات جانداران و طبیعت هستند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

    • افشین می‌گوید:

      دید شما از شکارچی اشتباهه!!
      دوست عزیز اگه من بد باشم تمام انسان‌ها که بد نمیشن
      اگه چندتا شکارچی غیر مجاز میبینی همه اینجور نیستن!
      شکارچی هست که در جایی به‌یاری محیط‌بانان برای حیوانات علوفه میبره با پول خودش!!!! این تروریست نیست انسانه که میدونه مثلا کبک توی فصل زمستون میشه شکار کرد اما تعداد محدود و این هم میدونه که جایی باید به حیات وحش کمک کنه
      داخل منطقه آبشخور درست کنه، کومه شکارچیان غیر مجاز خراب کنه و… این کارام شکارچی انجام میده ولی اسمشو شما گذاشتی تروریست.
      دید شما کاملاً اشتباهه چون از شکارچی فقط نوع غیر مجازشو شناختی

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  22. جمشید ازخوی می‌گوید:

    کاربرد واژه هائی نظیر اعدام، وحشی، بی…، هیچگاه گره کور ساکنان این فلات بخت برگشته را دوا نخواهد کرد
    هموطن، اهتمام به حرکتی اصیل، بالنده، زایا برای زدودن آنچه زشتی و پلشتی رو به تزاید این ملک است ، نیاز به همیاری و همکاری همه آحاد، ساکنان و در گرو تربیت شهروندان مسولیت پذیراست.
    وقتی در دهه ۱۹۶۰ میلادی رئیس جمهور وقت کره جنوبی فارغ از تبلیغات کور و کر کننده ماشین جنگی تکه جدا شده شمالی، بر روی خاکسترهای حاصل از جنگ دو کره، گفت: وقتی آب بالا دست رودخانه کثیف باشد، تکلیف پائین دست رودخانه معلوم است!!! وا ین گونه است که با یک رسوائی رشوه خواری ۶/۵ میلیون دلاری فرزند پسر وزیر امور خارجه، یک روز پس از استعفا خود را از بالای صخره مجاور ویلای شخصی اش پرت کرده و خود کشی میکند و بدین گونه است که صنعت خودروسازی ایران که در سال ۱۳۳۹ خورشیدی آغاز به کار کرده است، حال و روزش داستانی میشود پر آب چشم ولی جاده ها وخیابانهای پایتخت و سایر کلان شهرهای این ملک در تصرف صنایع هیوندائی است.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  23. مهناز می‌گوید:

    باسلام وخسته نباشید به مامورین کاشف و واقعا از دستگاه قضائی عاجزانه تقاضا دارم برای چنین متخلفینی که به هیچ چیز رحم نمیکنند ، اشد مجازات را درنظر بگیرند و صد حیف که اسم اینا رو آدم گذاشتن ولی شرف حیوانا خیلی بیشتر از این آدما هست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  24. به نظرم باید کل ها و بزها و میش ها و آهو ها را در طبیعت مسلح کرد!
    باید بهشون کلاشینکوف داد از خودشون دفاع بکنند!
    گرچه این شکارچی ها تانک هم تکونشون نمیده ولی خب نمیشه دست رو دست گذاشت تماشا کرد.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  25. آقا در این اداره محیط زیست خراسان رضویو ببندین خیال آدم راحت بشه!
    حیف بودجه نیست خرج این اداره میشه؟
    آیا ما مردم نباید سوال کنیم برای چی به پرسنل این اداره از بودجه کشور حقوق میدن برای هیچ؟!
    کارشون چیه دقیقا توی این اداره؟!
    لطفا منتشر بکنید.
    خواهشا

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

    • افشین می‌گوید:

      از محیط زیست منطقه خراسان چی میدونین؟
      بودجش چقدره؟
      پرسنلش چند نفره؟
      وسعتش چه اندازس؟
      کلاً خیلی تند میری دوست عزیز. یکم با آرامش بنویس. بوسه بر دستان محیط‌بانان که با وجود این همه محدودیت باز تلاش میکنن ولی شما حق نداری اینجور صمیمانه تشکر کنی!!!

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  26. رضا می‌گوید:

    خدا به حق همین روزهای ماه مبارک رمضان همتون گرفتار کنه
    این مسوولین بی ملاحضه محیط زیست مشهد چرا چیزی نمیگن شاید خودشونم دستشون تو کاره؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  27. امیر یوشیج می‌گوید:

    واقعا چرا صورت این بی وجدانا رو پشوندید…؟
    یه مشت عقده ای که هیچ موفقیتی تو زندگیشون ندارند و مجبورن به وحشی و درنده خو بودنشون افتخار کنن.
    به خدا این وحشیا رو باید از کشور خارج کنن..
    داعش مشهدن این بی عاطفه ها..
    خداوند صد در صد جواب کشتارهاتونو می ده..

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  28. حامد2 می‌گوید:

    با توجه موارد فوق معلوم میشود که سازمان محیط زیست خراسان فاقد توانایی لازم جهت حفاظت از حیات وحش میباشد لذا بنظر بنده این سازمان به طور کامل منحل گردیده و وظیفه حفاظت بر عهده نیروهای نظامی همچون سپاه یا ارتش گذاشته شود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  29. افشین می‌گوید:

    باید در منطقه فرهنگ‌سازی بشه که وقتی شکارچی‌های غیرمجاز به قصد شکار میرن مردم محلی به محیط‌بانان اطلاع بدن. هرچند با فرهنگ‌سازی حتی می‌توان این به اصطلاح شکارچی‌های غیر مجاز را اصلاح کرد همانطور که گزارشاتی مبنی بر شکستن اسلحه توسط شکارچیان به گوش می‌خورد.
    فقط فرهنگسازی می‌تونه جلوی این‌کارارو بگیره. وقتی که مردم از اهمیت حیات وحش مطلع باشن (مخصوصا محلی‌های روستانشین) و با محیط‌بانان همکاری کنند قطعأ کمتر شاهد چنین وقایعی هستیم.
    مجازات نمی‌تواند کارساز باشد چون با اینکه جریمه هوبره به نسبت ارزش غذایی زیاد است (به نسبت قوچ و میش) باز این پرنده زیبا شکار و قاچاق می‌شود.
    فقط فرهنگسازی فقط!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  30. مصطفی می‌گوید:

    برا من سوال هستش آیا روسات این کشتارو میبینن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آیا خانم ابتکار این چیزا رو میبینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا پیشگیری نمیکنن؟
    دوستان به نظرتون علت چیه از محیط باناست؟ که بی تفاوتن انگیزه ندارن با این حقوق کمشون یا علت چیز دیگست؟
    خواهشن نظر بدین بیشتر از این شاهد فاجعه های کشتار حیات وحش نباشیم
    قلبمون به درد اومد از این بی تفاوتی …………

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  31. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    این خانه از پای بست ویران است ….
    تو رو خدا خانم ابتکار یه کاری کنید
    چرا مجموعه تحت امر شما پنهان کاری کردند؟
    مشخصا اهمال یا شاید همکاری هایی با کشتارگران وجود داشته
    مطمئنا این کشتار خیلی وسیعتر بوده..
    بعضی از تصاویر نشان از داشتن فراغ بال و آرامش قاتلان بوده انگار که چیزی نگرانشون نمیکنه !
    بصورت کاملا مشخص احساس راحتی دارند
    باید تحقیق و تفحص صورت بگیره حتما به عمق این فجایع پی می بریم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  32. صدای آشنا می‌گوید:

    خانوم دکتر بیا از سفر که زدند بردند خوردند
    حالا هی برو جلسه برو سفر خارجی با پول محیط بانان بدبخت
    محیط بانایی که تو آفتاب و سرما و گرما پوست دستشون و گردنشون و صورتشون سیاهه و جلو زن و بچه شرمنده هستند
    پاهاشون زخمی و تاول زده است . چرا محیط بان استخدام نمی کنید . پاسگاهها خالی همین چند تا محیط بان که دارید دارن وظیفه نگهبان آشپز و مستخدم را انجام میدهند.
    چه مدیران استانی گذاشتید همشون به فکر جیب خودشون هستند و بس محیط زیست کیلو چند
    باور ندارید از پرسنل نظرسنجی کنید. بازرسی و حراست خود را بخواهید و توضیح ازشون بخواهید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  33. فایزه می‌گوید:

    یک سوال داشتم اینا واقعا آدم اند ؟ نه جدی آدم اند؟
    مثل اینکه خود محیط زیست هم تو این کاره که اینارو دستگیر نکردند یا بدون اینکه به دادگاه تحویلشون بدن آزادشون کردند .اینا یک یاند بزرگ اند که خیلی درامد دارند…
    باید هرچه سریع تر آن رییس رئسای خائن را هم دستگیر کنند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  34. میثم می‌گوید:

    کسی از دوستان میتونه تا حدودی بگه ریشه این مشکلات از کجا هست و چرا در این شرایط اسف بار قرارگرفتیم؟؟
    بد جور دلم گرفت… بد جور ….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  35. سیاوش می‌گوید:

    دوستان همه سازمان محیط زیست رو مقصر میدونن و حسابی از خجالتش دراومدن!
    آخه شما میدونین بودجه محیط زیست چقدره؟
    با این امکانات کم چقدر میشه حفاظت کرد؟
    چقدر میشه گشت زنی کرد؟
    کسی میدونه تعداد محیط بانای خراسان چند نفره؟
    وسعت مناطقش چقدره؟
    با وجود نیروی انتظامی با اون امکانات و نیروی انسانی آیا جرم و جنایت کم اتفاق میفته؟
    حالا سازمان محیط زیست دیگه با این امکانات و بودجه و نیرو و … و وسعت زیاد مناطق و اینهمه تفنگ و شکارچی و … چکار باید بکنه؟؟
    شایدم افرادی باشند که در انجام وظیفه کوتاهی میکنن اما در همین سازمان افرادی هم هستن که با دل وجان از حیات وحش محافظت میکنن …
    به امید روزی که ماهم یک سازمان حفاظت محیط زیست قوی یا وزارت محیط زیست داشته باشیم و البته تا مردم و فرهنگ مردم اصلاح نشه بازم کاری نمیشه کرد….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  36. محمد می‌گوید:

    اداره ی محیط زیست لذت ببر از این عکسا در ادارتو گل بگیر سبزی فروشی باز کن …

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  37. نگین می‌گوید:

    ننگ بر شما پست فطرتان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  38. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    مسئولین فکر خاصی نمی کنند، شنیدن چنین اخباری از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان داره به یه موضوع معمولی تبدیل میشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  39. علی م می‌گوید:

    اصلا بوی انسانیت نمیاد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  40. شاهین می‌گوید:

    با نظر دیده بان محیط زیست و حیات وحش کاملا موافقم ، حیات وحش و طبیعت خراسان رضوی در وضعیت قرمز و رو به نابودی کامل هست.
    قبلاً در پستی که نوشتم به وضعیت اسفبار و دردناک پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده رئیسی در نیشابور اشاره داشتم. جمعیت چهارپا در این دو زیستگاه توسط شکارکشها ، قاچاقچیان و سودجویان حیات وحش تار و مار و غارت شده و متاسفانه مدیریت محیط زیست استان خراسان رضوی و شهرستان تنها نظاره گر این موضوع هستند و با بی توجهی از کنار آن عبور می کنند.
    با ادامه این روند قطع و یقین تا حداکثر ۵ سال آینده نسل گونه های شاخص جانوری این مناطق کاملاً نابود خواهد شد.
    در حال حاضر جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیدری به حداقل خود طی ۳۰ سال گذشته رسیده حتی شکارکشهایی که برای شکار قاچاق به این منطقه مراجعه می کنند اغلب دست خالی بر می گردند.
    کار به جایی رسیده که تیر نشانه این غارتگران به سوی گونه های مانند گراز رفته و مرتباً خبر کشته شدن و قتل و عام گرازها در پناهگاه حیدری و مناطق و روستاهای اطراف شنیده میشه
    متاسفانه همانگونه که گفته شد محیط زیست خراسان رضوی از افراد دلسوز و باسواد در این حوزه خالی شده است.
    در سالهای اخیر بسیاری از مدیران محیط زیست در خراسان رضوی به ویژه شهرستانهای استان با رشته هایی غیر مرتبط بر مسند ریاست قرار دارند و آگاهی چندانی از محیط زیست و حیات وحش ندارند.
    تا جایی که بز و میش رو از هم تشخیص نمی دهند. خوب معلوم هست که با یک چنین مدیریتی نمی توان انتظار دلسوزی و حفاظت موثر داشت.
    با توجه به وضعیت بحرانی حیات وحش در خراسان رضوی به دیده بان محترم حیات وحش پیشنهاد می کنم که نامه ای با همکاری گروههای متفاوت زیست محیطی تهیه کنیم و گزارش کاملی به خانم دکتر ابتکار و مشاوران ایشان به ویژه آقای دکتر کهرم یا آقای درویش ارائه کنیم شاید موثر باشه؟! هر چند من کم کم دارم از خانم دکتر ابتکار و تیم ایشون هم مایوس میشم!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  41. دوستان بیایید شروع کنیم زنگ بزنیم استانداری، فرمانداری و دفاتر حساس در خراسان رضوی و شروع کنیم به شکایت از اداره محیط زیست و کم کاریشون در مقابل غارتگران طبیعت شاید جواب داد!
    سر و صدای محترمانه معمولا جواب میده اینجور جاها.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  42. قلی می‌گوید:

    البته مشکل همه جا هست حتی یکی از این عکس هارو هم تلوزیون نشون نمیده معلومه همه با هم میخورن مسئولین و شکارکش ها و……
    نسل آینده با عکس ها و فیلماش حال کنن مثل دایناسورها عروسکشو ببینن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  43. محمّدحسن می‌گوید:

    خدایا به حقّ این ماه مبارک یک بلایی سرشون بیار که تا عمر دارن عذاب بکشن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • دوستدار حیات وحش می‌گوید:

      دوست عزیز این نامرد گرفتار قانون طبیعت شده اگر به زندگی این فرد و عمویش و پدرش نگاه کنی تاسف میخوری ولی متاسفانه هنوز خوابند

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  44. kooshan می‌گوید:

    طبق مندرجات خبر یگانهای محیط زیست که همان نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست هستند نهایتا کار خود را انجام داده اند پس به آنها ایرادی وارد نیست احتمال دارد اداره محیط زیست خراسان رضوی از سوی نیروهای ذی نفوذ خارج از مجموعه دولت تحت فشار قرار می گیرد تا این دست اخبار منتشر نشود زیرا ممکن است با واکنش منفی مردم استان روبرو شده و نیز در سطح کشور بازتاب ناخوشایندی داشته باشد
    راه حل مسئله در همکاری همه نهادهای ذیصلاح و رسمی استان با اداره کل محیط زیست برای مقابله مؤثر و جدی با این باندهای غارتگر و تبهکار و قاچاقجیان بی وجدان باشد تا در استان خراسان رضوی که باید مأمن جانداران باشد شاهد این حجم وسیع و تأسف بار کشتار حیوانات نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  45. مهدی حسن زاده می‌گوید:

    خده لعنتشون کنه باید دستگاههای ذیربط با این سنگدلان و وحشیها نهایت برخورد و اشد مجازات اعمال کنن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  46. مهسا می‌گوید:

    خداوند از سر تفصیراتتان نگذرد، چقدر بی رحم و نادان هستید شکار کش های وحشی…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  47. مهسا می‌گوید:

    دیده بان محترم اگر صلاح میدانید منتشر کنید. هر روز ساعت ۱۵_۲۰ شبکه ۲ برنامه اموزنده و جالبی به اسم خاله دنا و شپلک پخش میشود که برای همه مخصوصا کودکان و نوجوانان مفید و اموزنده است. موضوع ان مربوط به حیوانات است و فرهنگ سازی برای احترام به حقوق انها

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      مهسا جان خبر خیلی خوبی دادید.
      تمام دوستانی که به این سایت می آیند به هر کودک و نوجوان خانواده خود و بستگان اطلاع دهند و از همه آنها بخواهند که این برنامه را به همکلاسی هایشان معرفی کنند.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • مهسا می‌گوید:

        خانم زهره این برنامه حتی برای من هم جنبه آموزشی دارد. به نظر من برنامه مفیدی است که به درستی رعایت حقوق حیوانات را فرهنگ سازی میکند.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  48. amir ali می‌گوید:

    وقتی میگم با هماهنگی میرن شکار اینه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  49. یلدا می‌گوید:

    در تصویر اول حیوانات معصوم با این که روح ندارند دارند با ما حرف می زنند. انگار می دانستند زمانی دوست دارانشان چهره زیبایشان را می بینند و آن جنایتکار در سمت راست تصویر که آستین های کثیفش را برای تکمیل جنایت بالا می زند چقدر چندش آور است.
    دیدن عکسش هم کفاره می خواهد.
    بیاییم وارد سایت سازمان کل بازرسی کشور شویم و شکوائیه بنویسیم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  50. دوستدار حیات وحش می‌گوید:

    سلام
    مجازاتها و جرائم زیست محیطی بسیار سبک بوده و پیشگیرانه نیست.
    افزایش سقف جرائم و بخصوص سلب مجوز حمل سلاح برای ۵ یا ۱۰ سال و مصادره سلاح تنها می تواند کارساز باشد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  51. مهسا می‌گوید:

    ساعت برنامه سه و بیست دقیقه بهداز ظهر است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  52. دهشیرک می‌گوید:

    این همه شکار غیر مجاز!!!
    اگه تعدادی پروانه شکار صادر میشد، شاید این فجایع کمتر رخ میداد!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  53. بیتا می‌گوید:

    تو هر شکار حداقل سه تا رو زدن و محیطبانان این عرصه ها اصلن صدای تیر رو هم نشنیدن.
    برام سوال بود چرا هیچ خبری از خراسان نیست .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  54. اهورا می‌گوید:

    در کشوری مانند ایران نباید بیش از این انتظار داشت اگه فرهنگ سازی میشد اکنون آه و ناله نمی کردیم
    ادعامونم میشه کشور با فرهنگ و تمدن داری هستیم…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  55. مهدی چلانی می‌گوید:

    جناب دوستدار حیات وحش عزیز، بنظر شما سازمان محیط زیست با این همه درگیری و دغدغه حاصل از هشت سال گذشته، چقدر می توان در حفاظت و مدیریت زیستگاه و حیات وحش موجود در آن تاثیر گذار باشد.
    ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید حفاظت و مدیریت زیستگاه ها و حیات وحش موجود در آن ها را به مردم بومی واگذار کنیم. اما همانطور که قبلا هم گفتم، قبل از هر اقدامی باید زمینه لازم را فراهم کرد. فکر نمی کنم با استفاده از تمامی امکانات این کار در کمتر از ده سال امکان پذیر باشد. اما ای کاش سازمان برای نیل به این مهم از همین امسال برنامه ریزی می کرد. این درست همان الگویی لیست که در پاکستان هم اجرا می شود و جواب خوبی هم گرفته شده است. مردم حفاظت می کنند و برداشت می کنند. مهم این است که اینها بفهمند زیستگاه ها و حیات وحش موجود در آن همه دارایی خود اآنها هستند. در این صورت مطمئن باشید همانطور که از گوسفند و بز و سگ و اسب و شتر خود در برابر غریبه ها و فرصت طلبان که من به این دسته دوم دزد می گویم دفاع می کنند در برابر سایرین نیز دفاع می کنند. اما فهماندن این مسائل خود کار پیچیده، زمان بر و پرهزینه ای است که اگر در مسیر اشتباه قرار گیرد منجر به فاجعه می شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  56. خرس می‌گوید:

    کشتاری به این وسعت بدون هماهنگی یک یا چند نفر از نیروهای محیط بانی متاسفانه امکان پذیر نمی باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  57. بردیا می‌گوید:

    ضمن تشکر از سایت دیده بان،
    محیط بانان خراسان رضوی تلاش خودشون رو میکنن اما اگه تخلفات اینچنینی انجام میشه و از طریق مدیران اجازه انتشار داده نمیشه ، این دیگه آخرشه!
    مثل استان مجاورشون (خراسان شمالی) که جریان پلنگ بی سر در شیروان را سعی کرد پنهان کند اما سایت دیده بان اونا رو رسوا کرد و باعث شد عوض بشه
    به امید برکناری مدیران ضعیف

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      درود بر بردیا.کاملا درست میگی، محیطبانها بی گناهند، مقصران اصلی مدیران نالایق هستند که هیچ چیزی به جز حفظ جایگاهشون براشون مهم نیست.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  58. سرخپوست خوب می‌گوید:

    لطفا به تصاویر بیشتر دقت کنید.
    یقین بدانید یک شکارچی حرفه ای یا یک شکارچی غریبه با پوتین کمتر از یک میلیون تومانی قدم در آن طبیعت خشن نمی گذارد.
    چکمه دوازده هزار تومانی یعنی دوستان پشت منزلشان تشریف می برده اند شکار چهار پا .باز هم جوامع محلی. به تصاویر بیشتر دقت کنید.و باز هم جوامع محلی.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  59. جرجانی می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  60. رضا می‌گوید:

    اولا به محیط بانان قوچان و مشهد خسته نباشید میگم
    دوما امیدوارم که محیط بانان در حفظ و حراست منطقه از دل وجان مایع بزارند.
    سوما پیرو نظر سرکار خانم زهره پیشنهاد میگردد ادارات محیط زیست از مسولین محلی از جمله فرمانداری شهرستان اعضای محترم شورای تامین شهرستانشون امام جمععه محترم و همچنین دوستاران واقعی محیط زیست و اصحاب رسانه محلی همچنین برگزاری کلاس های آموزشی برای روستایان داخل منطقه مبنی بر اهمیت گونه های حیات وحش ودر خواست کمک از این عزیزان برای جلوگیری از تخلفات شکار و صید در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی و پیگیری جدی پرونده متخلفین از طریق مراجع قضایی و اخذ رای محکومیت مبنی بر حبس متخلفین میتواند تاثیرات خوب و بازدارنده ای در حفظ این سرمایه های ملی کشور عزیزمان ایران سربلند داشته باشد
    انشالله خداوند کمک کند شاهد این صحنه های دلخراش نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  61. محیطبان می‌گوید:

    بی تدبیری و عدم کفایت مدیران ضعیف با پنهان کردن حقایق بیشتر برملا خواهد شد.
    خانم ابتکار به داد محیط زیست خراسان رضوی برسید لطفا

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  62. علی اکبر عشقی می‌گوید:

    متاسفانه اگه در مسئولین رده بالا دلسوزی وجود داشت اجازه نمی دادن جاده قوچان به درگز از میان پارک ملی تندوره عبور کنه، سال های ساله که این مناطق کشتار صورت میگیره، درگز یک شهر کناره است و به نسبت سایر شهر ها بازدید کننده کمتری به لحاظ گردشگری داره، اگر مردم و مسئولان همت بکنن میتونن پارک ملی تندوره رو به یکی از بهترین مناطقی که میشه درامد گردشگری از طریق بازدید از حیوانات وحشی هست رو انجام بدن،چون فوق العاده از این نظر قوی هست بویژه منطقه چهل میر که از داخل دره به فراوونی میشه قوچ های اوریال رو که برای خوردن آب به این منطقه میان رو دید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  63. بابک می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه
    عذاب دنیا و آخرتو براشون آرزو میکنم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  64. وحید می‌گوید:

    سلام من اهل خراسان شمالی هستم وضعیت مشهد به حساب در مرتبه عالی هسته من هر سال از اوایل بهار دائم تو مرتع هستم و شاهد رفتار ناشایست این مزدوران هستم و به محیط بانی شهرمون همیشه اطلاع دادم ولی اونها دائم پشت گوش انداختن واقعیتش رو بخواید بعضی از بچه های محیط زیست از شکارچی ها میترسن و بعضی ها هم با اونا دوست هستند پس باید حیوانات رو مسلح کنیم تا حداقل وقتی قصد جانشان رو کردن از خودشان دفاع کنند…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  65. ه م می‌گوید:

    باید چنان جریمه ای براشون ببندن که دیگه کسی براش نصرفه چنین کاری بکنه و اینا چند برابر پولی که تا حالا از این راه درآوردن مجبور شن پس بدن

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  66. فرهاد می‌گوید:

    فقط در این موقعیت بحرانی یک راه وجود دارد که بتوان حیات وحش. را نجات داد و آن جمع آوری سلاح ها برای مدت چند سال می باشد.
    چون الان نه قوانین محدود کننده ای برای این کار هست و نه امکانات محیط زیست کافییه
    خواهشمند است مسئولین محترم به این نورد توجه کنند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  67. امیر می‌گوید:

    در استانی که افتخار وجود حرم مطهر امام هشتم و ضامن آهو در اآن هست وجود چنین سازمان محیط زیست ضعیف و انفعالی و بی اقتدار باعث تاسف بسیار است
    اگر مدیران محترم محیط زیست این پست و مقام را برای خود کم میدانند و درست انجام وظیفه نمیکنند حداقل استعفا داده و زحمات محیط بانان و افراد زحمت کش را ازبین نبرند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  68. سعید می‌گوید:

    ریاست محترم قوه قضائیه بعنوان مدعی العموم وارد موضوع شوید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  69. توحید می‌گوید:

    آقای صالحی مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی با دعوت و پذیرایی مفصلی که از دکتر ابتکار چند وقت پیش داشتن از ابقا در پستشون مطمئن شدن و این جور خبرها کوچکترین اثری بر روحیه ایشان ندارد و باخواندن نظرات ما جز نیشخندی مرموز و کنایه آمیز جوابی برای من و شما ندارند…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  70. سجاذ می‌گوید:

    … بی وجدانتون. آخه چی تو دل کثیفتونه که میرید بز و میش میزنید. اینا تاوان داره به مولا. همه باید بسیج بشن تا جزای این کشتار کثیفو بدن.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  71. reza می‌گوید:

    بخاطر اینکه اینا با سازمان و بعضی از ها همدستن که تا حالا گیر نیفتادن.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  72. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    دیده بان ممنون از افشای این رسوایی
    مشکل کار فقط در مدیریت در استان است مخصوصا از زمانی که چارت جدید در سازمان اجرا شد و قدرت را حداقل در مدیریت محیط طبیعی ریز کردند و مدیران میانی بی لیاقتی قدرت گرفتند
    البته لازم به ذکر است که فقط یک شخص لیاقت داشت و دلسوز حیات وحش کشور است که از سبزوار به مشهد منتقل شد اما بقیه آقایان بجای پیشگیری و مقابله با شکارکشها (نامردانه) شروع به غل و قم کردن محیط بانان سخت کوش در مناطق و ایجاد باند در سازمان به نفع خود کردند.
    آقایانی که فقط به دنبال بیلان کاری پست و مقام هستند و به راحتی کیفیت را فدای کمیت میکنند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  73. عطا می‌گوید:

    الحق که محیط زیست فقط نقش دیده بانی رو داره و بس همه به گوش باشین که چند سال دیگه ما موران محیط زیست راحت مثل بقیه پشت میز نشینا میرن اداره و میان و فقط نگهبانی از میز میشه کارشون چون دیگه چیزی نمیمونه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  74. علی اماده می‌گوید:

    سلام دوستان زیاد نگران این افراد نباشید چون یه مقدار جریمه نقدی پس از دستگیری ازاد خواهند شد در ضمن من هم در مورد محیط زیست مینویسم که میتونید این جاhttp://sedayetabiat.persianblog.ir/بخونید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  75. رامین می‌گوید:

    این افراد شکارکش محلی باید محاکمه و برای همیشه از داشتن اسلحه و حضور در کوهستان محروم شوند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  76. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    من هم با دیدگاه همیار محیط زیست موافقم خانم ابتکار هر چه سریعتر باید فکری برای مدیریت ضعیف محیط زیست خراسان رضوی بکند چون با این رویه به زودی چیزی از حیات وحش استان باقی نخواهد ماند و خانم ابتکار باید این دفعه برای تشیعع جنازه محیط زیست خراسان رضوی به مشهد تشریف بیاورند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  77. ساسان می‌گوید:

    سلام دوستان ، تو محیط زیست خراسان رضوی باید آسته بری آسته بیای ، چون چندتا باند دارن بیا و تماشا . شنیدم اینقدر وضع خرابه که فرمانده یگان محیط زیستشون بنده خدا هیچ کاره است و هنوز همون رییس قبلی اداره محیط .. که سابقه کاملا درخشانی در همکاری و هاهنگی با شکارچیان و باندهای مخوف شکار و صید داره . بازم خداپدر این یارو رو بیامرزه که به ده دوازده تا شکار راضی بوده و گیر این باندهای شکارخور اداره محیط زیست مشهد نیوفتاده . وگرنه هیچی از کونه ها در مناطق نمیموند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  78. نوید فردوسی پور می‌گوید:

    بخدا قسم لیاقت این جنایتکاران به طبیعت اعدام یا کم کمش حبس ابده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  79. مجید می‌گوید:

    می خوام همینجا از خدمات ارزشمند جناب آقامیری مدیر کل سابق محیط زیست خراسان که دوره مسئولیتشان در محیط زیست خراسان بهترین دوره بود و به عنوان مدیر نمونه انتخاب شدند تشکر کنم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  80. علی می‌گوید:

    با سلام خدمت محیط بانان عزیز .سوالی داشتم چرا اداره محیط بانی با دادن مجوز اصلحه شکاری موافقط کرده و حتی سهمیه فشنگ هم داده /و شرایط را برای شکار بی رحمانه اماده کرده و برخورد با شکار چیان میکند .چرا از دادن مجوز امتناع نمیکند.منتظر جواب مسولین هستم……

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>