جنگلهای ایران طی ۳۰ سال آینده نابود خواهد شد / ضرورت تنفس ۵ ساله به جنگلها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خانه ملت، بهره برداری بی رویه، تخریب، توسعه فعالیت های انسانی و تغییر کاربری اراضی، آتش سوزی، ورود بیش از ظرفیت دام اهلی، کمبود منابع آب و انواع بیماری های مرتبط متاسفانه اثرات ناگوار بسیاری را بر روی عرصه های طبیعی بجای گذاشته است، به نحوی که پیشبینی ها حاکی از نابودی جنگل ها و مراتع طی چند دهه آینده است.

این روزها تخیب منابع طبیعی به حدی در حال افزایش است که  علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس و مدیران سازمان جنگل‌ها با هشدار درباره وضعیت حفاظت از مراتع و منابع طبیعی گفت: دستبرد به مراتع و منابع طبیعی بسیار مسئله اسفناکی است و چقدر فاجعه‌انگیز از زمین‌های منابع طبیعی غیر قانونی بهره‌برداری می‌شود.

وی بر حفظ و صیانت از جنگل ها و مراتع تاکید کرد و در خصوص پیشنهاد تنفس ۵ ساله ی جنگل ها نیز افزود: “برای کاهش میزان آسیب دیدگی جنگل های کشور باید بیش از پیش پیشنهادهای کارشناسان محیط زیست را مطالعه و اجرا کرد.” هرچند برخی از کارشناسان بر این امر معتقدند که این تصمیم، تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید کننده وسایل چوبی و کاغذ را به همراه خواهد داشت.

تا زمانی که نتوانیم از طمع انسانی برای نابودی جنگل ها جلوگیری کنیم، از بین رفتن منابع ملی پابرجا خواهد بود.

با تخریب کنندگان جنگل ها برخورد شود

عزت الله یوسفیان ملا در رابطه با لزوم مقابله همه جانبه با تخریب کنندگان مراتع و جنگل ها، گفت: اکنون طرحی به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها تهیه و آماده ارسال به کمیسیون کشاورزی مجلس است که می تواند در حفظ منابع طبیعی اثرگذار باشد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح پیشنهاد شده که برای جلوگیری و کاهش میزان آسیب دیدگی جنگل های کشور، یک تنفس ۵ ساله بهره برداری داده شود، البته در این بین، باید فکری هم به فکر کارخانه های بهره بردار از جنگل ها کرد تا این تصمیم، منجر به تعطیلی آنها نشود.

وی تصریح کرد: در این طرح پیشنهاد شده که با ویلاسازان و تخریب کنندگان غیر قانونی جنگل ها، برخوردهای سخت صورت پذیرد، همچنین کسانی که مایل به ساخت و ساز هستند باید از کمیسیون ماده ۱۳ استان مجوز اخذ کرده و با کسانی که بصورت غیرقانونی اقدام به ساخت و ساز کنند برخورد خواهد شد.

تمام جنگل های ایران طی ۳۰ سال آینده نابود خواهند شد

وی مجازات های سنگین را برای مبارزه با تخریب کنندگان جنگل ضروری دانست و گفت: با ادامه روند کنونی تمام جنگل های ایران طی ۳۰ سال آینده تخریب خواهند شد، از این رو باید با برخورد قاطعانه با زمین خواران و تخریب کنندگان جنگل برخورد کرد.

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید با تامین بودجه مکفی، از جنگل ها حفاظت و آنها را مجددا احیا کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در ارتباط با تخریب غیر قانونی جنگل ها، گفت: جنگل ها امانتی هستند که باید آنها را صیانت و از تخریب و تغییر کاربری آنها جلوگیری کرد.

یارانه اقشار پردرآمد هزینه نگه داری از جنگل ها شود

پیرموذن افزود: تمام نمایندگان مجلس موافق تخصیص بودجه مکفی برای جلوگیری از تخریب جنگل ها هستند و این موضوع خواست تمام مردم بوده و از تمام قوا انتظار می رود که از بهره برداری از جنگل های طبیعی و تخریب آنها با جدیت اهتمام ویژه به عمل آورند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال شکی نیست که مبارزه با زمین خواری می تواند در جلوگیری از فسادهای کلان تاثیرگذار باشد و این موضوع باید در کانون توجهات قرار گیرد.

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدارمجلس همچنین پیشنهاد داد که دولت با حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه، منابع را صرف حمایت از صنعت، سلامت و محیط زیست تزریق کند، چراکه حفظ جنگل ها نیازمند قدرتمند کردن سازمان منابع طبیعی بوده و ثمره آن برای تمام مردم است.

ضرورت اقدام جهادی در حفظ جنگل ها و مراتع

پیرموذن حفظ جنگل ها و مراتع را نیازمند اقدامی جهادی دانست و افزود: تمامی قوا باید با تخریب کنندگان برخورد و صیانت و احیای جنگل ها باید در کانون توجهات قرار گیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرین در مجلس در رابطه با ضرورت تنفس بهره برداری از جنگل ها گفت: عدم استفاده از جنگل های ملی و بهره برداری از آنها امری ضروری است، همچنین طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، جنگل ها امانت آیندگان بوده و امیدوارم با این تنفس، شاهد بهبود وضعیت باشیم.

به جای جلوگیری از برداشت به فکر کاشت باشیم

البته هدایت الله میرمرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  اعتقاد دیگری دارد. وی معتقد است که به جای جلوگیری از برداشت باید به فکر کاشت دوباره بود.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون لایحه حفاظت از آب و خاک و طرح حفظ و صیانت از جنگل ها در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار داشته و اعضای کمیسیون به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها به فکر کاهش خلع های قانونی هستند.

میرمرادزهی افزود: برای تهیه طرحی جامع و کامل که بتواند از تخریب جنگل ها جلوگیری کند نظرهای کارشناسی مسئولین و نمایندگان مطرح و در نهایت، پیشنهادات در قالب ماده و تبصره به تصویب رسید و در آینده نیز به صحن مجلس خواهد آمد. وی ابراز امیدواری کرد که ابلاغ این قانون و اجرای آن تا حد بسیاری از منابع طبیعی حفاظت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس اظهارداشت: تنفس ۵ ساله بهره برداری از جنگل ها، تهیه چوب و کاغذ کشور را با چالش مواجه می سازد، همچنین اخذ این تصمیم بسیاری از صنایع را تعطیل خواهد کرد، از این رو باید به نحوی عمل کرد که همگام با برداشت، کاشت نیز انجام شود.

0
-10
  

9 دیدگاه

  1. وحید.ب می‌گوید:

    به جای فهمیدن وفهماندن مفهوم توسعه پایدار به راههای خوش تعریف روی می آوریم که مشتری پسند باشد!
    معنای تنفس پنج ساله چیست؟
    آقایی که گفتی:
    ….. با ادامه روند کنونی تمام جنگل های ایران طی ۳۰ سال آینده تخریب خواهند شد، از این رو باید با برخورد قاطعانه با زمین خواران و تخریب کنندگان جنگل برخورد کرد.

    مگر قانون فقط برای بعضی است که تا حالا برخورد نشده است؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  2. امیر می‌گوید:

    به موارد فوق باید طرحهای غیر کارشناسی سد سازی و جاده سازی آنهم درست در وسط عرصه های با ارزش جنگلی کشور را نیز اضافه نمود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. اهورا می‌گوید:

    نه تنها جنگلها که همه محیط زیست ایران نابود میشه…
    یه ایران بی آب و علف که دیگه جایی واسه زندگی نمی ماند…
    ما هم اکنون با افتخار سد سازی و جاده سازی و معدن کاری می کنیم و این است حال و روز محیط زیست زار ما…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. علی می‌گوید:

    درسته تراکم جنگلی در استان ما لرستان داره به کلی نابود میشه یه زمانی تراکم جنگلها در سفید کوه و هشتاد پهلو چقدر زیاد بود اما امروزه وقتی برای تفریح و کوهنوردی میریم شاهدیم که جنگل داره با این شرایط سخت طبیعی (مثل خشکسالی) و انسانی (مثل تخریب) دست و پنجه نرم میکنه و نفس های آخرشو میکشه
    باید مسئولین و مردم با همفکری به دنبال راه چاره باشن برای درختان بلوط زاگرس باید گریست
    با تشکر از دیده بان امیدوارم روزی برسه که همه مردم ایران در دیده بان دیدگاهشونو بیان کنند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. کاکتوس می‌گوید:

    نمی دانم اما احساس میکنم تنها یک چیز است که مارا به این اوضاع کشانده، آن هم بی تدبیریست!!
    اگر روزگاری که کرور کرور از جنگل ها در صنعت هایی مثل چوب و کاغذ استفاده می شد اگر از همان روز ابتدا وقتی در حال برداشت بودیم به فکر کاشت هم می بودیم امروز بر سر دوراهی قرار نمیگرفتیم که یا شاه رگ محیط زیست را بزنیم یا پای بخشی از صنعت را قطع کنیم.
    اگر وقتی سدها در جلوی رودهای منتهی به دریاچه ارومیه می ساختیم به فکر حق آبه خود دریاچه بودیم یا وقتی که هکتار هکتار به زمین های زیر کشت می افزودیم فکر فشار به ذخایر آب می بودیم امروز مجبور نبودیم که بین تنفس مواد به جا مانده از قسمت های خشک دریاچه و احیای آن یا بیکاری برای مردم حاشیه یکی را انتخاب کنیم!
    در ضمن باید به نکته ای توجه کرد که برداشت از جنگل و کاشت آن تنها در چند اصله نهال توسکا، بلوط و … خلاصه نمی شود که بگوییم اگر امروز برداشت کردیم و بردیم، می کاریم تا فردا سبز می شود!! بلکه موضوع اکوسیستم حاکم بر آن جنگل است و گرنه که در آذر ماه ۹۲ وقتی متخلفی درختان بلوط سفید کوه را سوزانده بود و ۳۰۰۰ اصله انار کاشته بود را به جای جریمه باید مدالی هم برای ایجاد اشتغال به آن میدادند!! (لینک مرتبتش نمیدانم چرا در سایت پیدا نمی شود اما میتوانید در بخش رخدادها در منطقه حفاطت شده سفید کوه مطالعه بفرمایید: http://www.iew.ir/1391/06/16/1696
    نکته دیگر که فکر می کنم خیلی راحت تر از آن چه فکر کنید می شود این جنگل ها را احیا کرد! برای مثال در زاگرس در ایلام هنگامی توانستید دام را از مناطق مورد نظر خارج کنید می توانید با تبلیغ، فرهنگی مثل بذر چال را گسترش دهید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. مهدی می‌گوید:

    متاسفانه آقای پیرمرادزهی ظاهرا برخلاف اینکه در کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس عضویت دارند ولی انگار از حداقل اطلاعات در خصوص اهمیت جنگل برخوردارند و نظر ایشان مبنی بر اینکه باید بیشتر به فکر کاشت باشیم تا محدود کردن یا حتا جلوگیری از برداشت بیشتر شبیه مزاح و شوخی و امثال این چیزا می مونه.
    ارزش جنگل از بسیاری جهات به طراحی ساختار جنگل بر می گرده، اینکه هر کدام از اجزای جنگل بر حسب نقشی که در اکوسیستم بازی می کنند باید در کجا قرار بگیرد.
    جناب آقای نماینده شما می تونید در باغچه خانه خودتون هر طور که دوست دارید هر چی که دوست دارید رو بکارید، این به خود شما ربط داره اما در مورد جنگل خدمتتون باید عرض کنم که طراحی جنگل کار راحتی نیست و شاید راحت تر باید بگم تا این لحظه برای آدم دو پا غیر ممکن بوده. پس لطفا قبل از این نظرهای عجیب بد نیست با اهل علم و کارشناسان با تجربه حداقل کمی مشورت کنید تا کشور را با چالش روبرو نکنید.
    الان مهمتر از هر چیز برای کشور حفظ همین اندک جنگل ها و مراتع باقی مانده هستش تا کاشت مجدد آنها آقای محترم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    تدوین قوانینی دقیق و محکم و واضح بدون انواع بند و تبصره که برای خیلی ها راه در رو هست میتونه در حفاظت از منابع طبیعی بسیار کمک کنه اما تا وقتی مدیریت منابع طبیعی کشور زیر مجموعه ای از بخش کشاورزی باشه نمیتوان به آینده منابع طبیعی خیلی امیدوار بود متاسفانه نگاه امروز مسئولین به منابع طبیعی بهره برداری مستقیم هست
    در برخی از مناطق بیابانی اگه دوستان دقت کرده باشن برخی از گونه های گیاهی نابود شدن چند سالی هست که در مناطقی که رفت و آمد گله ها زیاد هست متوجه شدم یه بوته گون طی یک یا دو سال ضعیف و در بهار بعد کاملا نابود شده متاسفانه کسی اهمیتی نمیده
    باید نگاه کوتاه مدت و منفعت طلبانه رو به برنامه ای بلند مدت و ملی تبدیل کرد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. جمشید ازخوی می‌گوید:

    حرکتهائی که از دهه ۱۹۷۰ به بعد در قاره اروپا و آمریکای شمالی و در کشور اخیرا دوست و برادر ترکیه به تبعیت از سرزمین های دور در راستای حفظ محیط زیست و زیست بوم جنگل و دشت و مرتع آغاز شد، اکنون به ایران فعلی ولو در ظاهر ! سرایت کرده،
    امیدواریم بر روی کاغذ نباشد، هموطن قانون گذار!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. ظهرابی می‌گوید:

    “کسانی که مایل به ساخت و ساز هستند باید از کمیسیون ماده ۱۳ استان مجوز اخذ کرده ”
    کمیسیون ماده ۱۳؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نه برای من اکسیژن میشه و نه برای بچم و نه برای تو.
    جریمه ی سنگین تر فقط پول میشه میره تو جیب اونایی که لارج میخورنو میپوشنومیگردن.
    یه جایی تو شیراز هست به اسم سنگر.مردم اونجا حاضر نمیشن به شهرداری بابت ساخت منازلشون هزینه بدن.اونا میگن اینجاروستاست ولی شهرداری مجوز شهری حساب میکنه (باتوجه به گفته خودشون)به همین دلیل اونا میسازنو شهرداری خراب میکنه.اون قد این خونه ها زیبان که آدم با دیدن نصفشون که خراب شدن، واقعادلش میسوزه.
    اگه این مردم هزینرو بدن، شهرداری کاریشون نداره.اما اگه ندن، خونشونو خراب میکنن.
    چرا؟؟؟؟
    چون توی اولی سود گیرشون میاد ولی توی دومی نه (اصلا هم فکر ضرر مردم نیستن) اونجا واقعا روستاست. فقط چون پولدارن، میخوان ازشون پول بکشن
    اینوگفتم تااین مطلبو برسونم که اداراه ها فکر درامد خودشونن نه حال من و تو. درخت اگه قطع شه، من نمیتونم نفس بکشم.اون اداره با جریمه سنگین پول دار میشه .ولی من هنوز نمیتونم نفس بکشم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>