عاملین کشتار یک مرال توسط یگان محیط زیست گیلان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر انجام شکار غیر مجاز توسط گروهی از شکارچیان متخلف و انتقال لاشه شکار به روستای امامزاده هاشم سراوان، نیروهای یگان محیط زیست رشت پس از هماهنگی با دادستان شهرستان سنگر و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد یک خانه روستایی شدند.

در جریان بازرسی از این خانه اجزای بدن یک مرال (گوزن قرمز) کشف و ضبط گردید.

در این رابطه ۳ متهم بازداشت و جهت انجام تحقیقات تکمیلی و رسیدگی به جرم به مقامات قضایی معرفی شدند.

به احتمال فراوان این گوزن قرمز همزمان با فصل گاوبانگی در اوائل پاییز سال جاری شکار شده است.

مرال (گوزن قرمز) بزرگترین گونه گوزن ایران می باشد و در گستره جنوبی دریای خزر یعنی مناطق جنگلی استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان زندگی میکند.

متاسفانه در سال های اخیر به علت شکار بی رویه و تخریب رویشگاه های جنگلی جمعیت گونه شدیدا کاهش یافته و نسل مرال در خطر انقراض قرار گرفته است.

ایجاد جاده های متعدد توسط ادارات منابع طبیعی برای بهره داری در عمق جنگل ها علاوه بر آنکه دسترسی افراد متخلف و شکارچیان غیرمجاز را به عمق جنگل های شمال ممکن ساخته است، ایجاد صدای اره برقی و رفت آمدهای متعدد برای برداشت چوب، امنیت را در تمامی زیستگاه های مرال حتی در دورافتاده ترین نقاط جنگلی از بین برده است.

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد مرال های باقیمانده در طبیعت کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در تمام مناطق جنگلی شمال کشور شدیدا کاهش یافته است.

+1
-169
  

11 دیدگاه

  1. دوست می‌گوید:

    جاده ها و هیاهوی چوب دزدی و… به عنوان حلقه اول امنیت رو از بین برده.
    امنیت امنیت امنیت

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  2. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    این صدای اره برقی ها و رفت و آمد های قاچاقچیان چوب احیانا تاثیری روی مسئولین عزیز نداره ؟؟؟ نظرشونو جلب نمی کنه که مثلا یه برخوردی باهاشون بشه ؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

  3. محیط بان ایران می‌گوید:

    با سلام اشکورات مرز گیلان و الموت قزوین را هم دریابید متاسفانه بیشترین متخلف شکار بزرگ در این منطقه وجود دارد .
    و بیشترین تخلف بعلت نبود پاسگاه و مامور آسیب پذیر شده است. از انبوه بگیر تا گردنه سپارده

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  4. سولماز می‌گوید:

    حیوون مظلوم امیدوارم کوفتشون بشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    افسوس که شرایط به اینگونه است ، افسوس که با این همه اطلاع رسانی مبنی بر عدم شکار باز خبرهای اینگونه میشنویم .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  6. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام
    برخی مردم شمال کشور قدر طبیعت زیبا وحیات وحش منطقه خود را نمیدانند بعضی از اینها در حال نابود کردن جنگل و ووحوش منطقه از پرنده گرفته تا چرنده خزنده وماهی…… رانابود میکنند .اینها چه جوابی برای فرزندان ونسل اینده خود دارند مهمانوازی شمالیها در فریدون کنار از پرنده ها شروع شده. مبارک مدیران ارشد محیط زیست که شاهد چنین جنایتهایی هستند و باز هم دریغ از یک اقدام اساسی چه بد دورانی ما بدنیا امدیم اوف به این روزگار پست

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  7. محمد می‌گوید:

    متاسفانه این شکارکشها به راحتی تبرئه خواهند شد ؛ چون ظاهرا بجز گوشت هیچ آثار دیگه ای پیدا نشده و خیلی راحت میتونن این مسئله رو گردن نگیرن و بگن گوشت گاو بوده ، گوشت مرال خیلی به گوشت گاو نزدیکه مگر اینکه آزمایشهای خاصی انجام بشه و بتونن اثبات کنن که گوشتهای مکشوفه متعلق به مرال هست ، که انجام همچین کاری هم توی ایران غیرممکنه.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. علی می‌گوید:

    کسی منکر این نمیشه که شکار غیر مجاز عامل تخریب نیست ولی الان این سوال مطرح است تا به امروز هیچگونه پروانه برای شکار صادر نشده و تعداد تخلفات هم بیشتر شده خب مسئولان میخوان شکار رو برای چه کسانی ممنوع کنن؟تو اصل اول سازمان محیط زیست یکی از وظایف رو تکثیر و رهاسازی گونه ها بیان کرده خب تا به امروز سازمان به این وظیفه اش عمل کرده؟دوستان عزیز خواهش میکنم واقع بین باشید و احساساتی نظر ندید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  9. مهران می‌گوید:

    متاسفانه جمعیت مرال در ایران در خوشبینانه ترین وضعیت حداکثر ۱۰۰۰ راس بیشتر نیست حدود ۱۰۰ راس در گیلان حدود ۳۰۰ راس در مازندران و حدود ۴۰۰ راس در گلستان بعلاوه تعداد معدودی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ راس در سایت های تکثیر همچون ارسباران و فندقلو و جنگ قرق گرگان …

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>