آشوراده به مرکز گردشگری تبدیل میشود / برای خروج جاده پارک گلستان منابع نداریم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در حالی که طرفداران محیط زیست منتظر شنیدن اخبار خوبی از سفر رئیس جمهور به استان گلستان در مورد جاده آسیایی، جزیره آشوراده و جنگل ابر بودند روز چهارشنبه اعلام شد بخشی از جزیره آشوراده در انتهای پناهگاه حیات وحش میانکاله به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد و برای خروج جاده از پارک ملی گلستان نیز در حال حاضر منابع کافی وجو ندارد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور چهارشنبه شب در پایان سفر هیات دولت به استان گلستان در جمع خبرنگاران محلی گفت: پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی و با توافق مسوولان، جزیره آشوراده استان گلستان در دریای خزر با مراعات مسائل زیست محیطی به یک مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد.

دکتر حسن روحانی اظهار داشت: در تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری بخشی از این جزیره به صورت طبیعی باقی می ماند و بخش دیگر آن با انجام زیرساخت های لازم به منطقه گردشگری تبدیل خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه این موضوع در نشست امروز وی با روسای جمهوری قزاقستان و ترکمنستان در استان گلستان نیز مطرح شده است، تصریح کرد: موضوع تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری از گذشته به دلیل مطرح شدن برخی مشکلات زیست محیطی با تاخیر مواجه شده است، اما امروز این تصمیم پس از انجام کار کارشناسی و بحث های مفصل اتخاذ شد.

رییس جمهوری به اهمیت دیگر مناطق گردشگری استان گلستان نیزاشاره کرد و اظهار داشت: استعداد و جاذبه های طبیعی گلستان باید شناسایی شود چون می تواند منبعی برای اقتصاد استان باشد.

دکتر روحانی ظرفیت های گردشگری گلستان از جمله ساحلی بودن، سرسبز و جنگلی بودن و از همه مهم تر برخورداری از مردمی مهربان و میهمان نواز را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این ظرفیت ها می تواند منبعی برای تحول اقتصادی استان گلستان باشد.

دکتر روحانی ادامه داد: تصویب تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری، ایجاد منطقه آزاد در اینچه برون، آغاز بهره برداری از خط آهن بین المللی و اقداماتی نظیر آن بخشی از تلاش های دولت برای تمهید مقدمات توسعه صنعت گردشگری استان است.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی برای برطرف کردن کمبودهای استان گلستان در مهار سیلاب ها و آتش سوزی هایی که آسیب های گسترده ای به جنگل گلستان می زنند، در نظر دارد، اظهار داشت: به هر حال استانی که تازه تشکیل شده است، کمبودهایی دارد که رفع آنها نیازمند زمان است.

دولت برای رفع این کمبودها و کلا تامین امکانات امدادی منابعی را برای امسال و سال آینده در نظر گرفته است.

دکتر روحانی تصریح کرد: همچنین برای انتقال جاده بین المللی از جنگل گلستان که دغدغه دولت نیز هست، مطالعاتی صورت گرفته که تکمیل خواهد شد، اما در حال حاضر منابع کافی برای انجام این پروژه موجود نیست.

دکتر روحانی در خصوص دستاوردهای سفر کاروان تدبیر و امید به استان گلستان گفت: در این سفر تصمیمات مهمی در زمینه کشاورزی و زهکشی زمین های کشاورزی اتخاذ کردیم و تلاش می کنیم این مباحث را اجرایی کنیم.

رییس جمهوری گفت: بخشی از منابع امروز کشور برای حل مشکلات زیست محیطی هزینه می شود.

+2
-550
  

30 دیدگاه

  1. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    پول….پول…..و پول….متاسفانه در ایران همه چیز فدای پول و منفعت طلبیست….
    محیط زیست کیلوئی چند؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 4

    • امیر امینی می‌گوید:

      یکی فرق این دولت با دولت قبلی رو برای مم توضیح بده لطفا. چرا پس رفتیم رای دادیم که دولت عوض بشه؟!!! خوب همونا بودن دیگه. تازه بعد از ٨ سال کلی هم تجربه کسب کرده بودند.

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 9

      • امیر امینی می‌گوید:

        واقعا کفرم در اومده ،نمیدونم چی بگم،کل نوار ساحل رو برید نگاه کنید ،همش شده تفرجگاه و پلاژ و ویلا،همین یه ذره سالم مونده اینم ول نمی کنن. بابا جان فکر کنید اینم قبلا فروختن نیست اصلا،چی می خواهین از جون طبیعت بدبخت این مملکت.
        واسه هزار تا کار الکی پول دارید واسه جاده گلستان پول ندارید؟!!!!

        پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 2

      • امیر می‌گوید:

        آشوراده برای سالیان طولانی جزیره ای مسکونی بوده و از جمله در سال ٧۶ بدلیل پیشروی آب دریا ٣ روستای آن به سمت دیگر ساحل کوچ داده شد بنابراین اجرای طرح گردشگری که مورد درخواست عموم مردم منطقه است دخل و تصرف در محیط بکر طبیعی محسوب نمی گردد.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 14

    • مسعود می‌گوید:

      دم رئیس جمهور گرم که منو از شام دادن به دوستداران محیط زیست بابت خروج جاده از پارک ملی گلستان نجات داد.
      آقای مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان فقط خواست یک خودی نشان بده حرفی زد بدون کارشناسی در ضمن تو تابستان آب سواحل بندرترکمن بقدری پائین میفته که فقط با قایق یک نفره بزور و با هل دادن مسافت حداقل ۱۰۰متر میشه تازه پارو زد این کارهم غیر کارشناسیه عجبم این کارشناسان کجا مدرک گرفتند.!

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  2. سعید گ می‌گوید:

    “به هر حال استانی که تازه تشکیل شده است، کمبودهایی دارد که رفع آنها نیازمند زمان است.”


    …!!

    داغ Thumb up 11 Thumb down 17

  3. بهرام می‌گوید:

    میانکاله برای بهشهره و برای حفظ اون مردم بهشهر حداکثر تلاش خودشونو انجام میدن ولی اون قسمتی از میانکاله که در گلستان واقع شده داره رو به نابودی میره.

    داغ Thumb up 10 Thumb down 14

    • حمیدرضا می‌گوید:

      آره خیلی خوب محافظت و تلاش می کنن
      درختای انارشو که نابود کردن
      روز طبیعت ( سیزده بدر) هم که حسابی از خجالت طبیعت در میان
      شکار هم که اصلا نمی کنن
      آتش سوزی هم که نگو
      بازم بگم؟!!!

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  4. مهسا می‌گوید:

    اصلا تعجب نکردم
    اگر واقعا اقدام اساسی برای نجات منابع طبیعی و حیات وحش آن میشد، تعجب میکردم
    خیلی متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 0

  5. شهرابی می‌گوید:

    آخرش هم آشوراده رو به گند می کشن میره! قبلا هم از این حرفها زیاد شنیدیم که با رعایت مسائل زیست محیطی فلان کار رو انجام می دیم اما در عمل…
    این دولت که سر کار اومد مصوبه دولت قبل مبنی بر واگذاری آشوراده رو لغو کرد حالا هم آشوراده واگذار می شه به بر و بچ خودشون!
    چند روز پیش مسئولین دولتی نسبت خروج جاده از پارک ملی گلستان اظهار امیدواری کردند و امروز می گویند بودجه نداریم فردا هم همه فراموش می کنن…
    جناب آقای رئیس جمهور متاسفانه اظهارات شما با عملکرد شما کاملا متفاوت هست و این تنها باعث بدبینی می شه
    گردشگری بی ضابطه نفس جنگلها، رودها و دریای خزر رو هر روز تنگ تر می کنه استانهای شمالی از ازدیاد گردشگر رنج می برند نه از کمی گردشگر
    سر به لاک فرو بردن کافیه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  6. علی می‌گوید:

    اگر قبل از اجرای هر پروژه ملاحظات زیست محیطی مد نظر قرار گیرند،در آینده مجبور نخواهیم شد با صرف هزینه های هنگفت اشتباهات گذشته را جبران کنیم!! متاسفانه در کشور ما اهمیت محیط زیست مغفول مانده!!
    امیدوارم دولت تدبیر و امید ، در مورد لحاظ کردن مطالعات زیست محیطی در اجرای پروژه های مختلف تدابیر بیشتری اتخاذ نماید.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  7. ایرانی می‌گوید:

    متاسفانه کار آشوراده هم تمام شد و از همین الان باید فاتحه آن را با صدای بلند خواند.
    کمترین انتظاری که با توجه بودن خانم ابتکار بعنوان ریس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون ریس جمهور داشتم نشنیدن این موضوع بود از زبان ریس جمهور بود.
    برای خروج جاده آسیایی از جنگل گلستان منابع مالی کافی ندارید درست، لااقل طرحی برای ایجاد گذرگاه امن درمناطق پرتردد حیوانات به اجرا بگذارید اگر متابع کافی برای این کار هم ندارید حداقل جلوی کشیدن جاده جنگل ابر را به هرقیمتی که امکانش هست بگیرید آقای ریس جمهور!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  8. ببرمازندران می‌گوید:

    من فاتحه ی حیات وحش ایرانو خوندم امروز آشوراده فرا یه جای دیگه
    دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  9. مجتبی ام می‌گوید:

    توی این مملکت برای تخریب پول زیادی دارند ولی برای مقابله با تخریب هیچ پولی ندارند ! …

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ مجتبی ام
      نقش اساسی تحریمها در وضعیت فعلی که قابل انکار نیست اما از این گذشته نکته مهم دیگر وجود یا نبود منابع نیست بلکه در اختیار بودن آن مهم است توجه شما را به مطلب مندرج در ستون ” دیگه چه خبر ” روزنامه ایران چهارشنبه ٢١ آذر ٣٩ عینأ جلب می کنم :
      گفته می شود یکی از مؤسسات مالی که اخیرأ از سوی بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شد ۴۵۰ شعبه در سراسر کشور دارد این در حالی است که مؤسسه یاد شده صرفأ مجوز تعاونی دارد لیکن فعالیت هایش در عمل مانند یک بانک بزرگ در کشور است جالبتر آنجاست وقتی بانک مرکزی از این مؤسسه در فعالیت بانکی اش توضیح می خواهد مدیران آن اعلام می کنند که مؤسسه تعاونی هستند و خود را صرفأ پاسخگو به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می دانند اما از آن طرف هم حاضر نیستند از فعالیتهای بانکی دست بردارند اقدامات انجام شده برای متوقف کردن قعالیتهای این مؤسسه به سرانجامی نرسیده است و شعب آن در سراسر کشور به گردش صدها میلیارد تومانی مالی خود ادامه می دهند !

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  10. kooshan می‌گوید:

    دوستان گرامی رئیس جمهور محترم صادقانه واقعیت را گفته اند البته ایشان بر اهمیت احداث جاده از نظر دولت و ادامه مطالعات طرح نیز تأکید کرده اند ولی باید قبول کرد احداث این جاده بدون منابع کافی در اختیار دولت امکان ندارد اینجا صحبت از آسفالت یک خیابان با بودجه ای بالنسبه محدود نیست در حال حاضر عمده تحریمها هنوز بقوت خود باقی اسث کشور ما روزانه مقدار معین و محدودی نفت صادر کرده و معادل قیمت جهانی آن امکان ورود ارز به کشور هست تدبیر دولت تابحال جلوگیری از تشدید تحریمها و همزمان کاهش تدریجی آنها طی روند توافقات مقدماتی هسته ای بوده است این واقعیات باید مد نظر باشد بعلاوه خواسته های اقشار متفاوت مردم مناطق مختلف کشور هم مطرح است یک علاقمند محیط زیست و حیات وحش قطعأ نخواهد گفت اینها ارتباطی به من ندارد و قطعأ فلان طرح به هرترتیب باید اجرا شده و فلان اقدام حتمأ انجام شود اینجا بحث تقابل راهگشا نیست باید تعامل را پیش برد اظهارات وزیر امور خارجه طی روزهای گذشته حاکی است که توافق نهایی نزدیک و در دسترس است نبایستی فراموش کرد لغو کامل تحریمها و تأثیرات بعدی آن در کاستن از فشار روزافزون اقتصادی فعلی بر منابع طبیعی کشور و توقف افزایش آن بسیار کارا است ، ضمنأ مرکز گردشگری آشوراده اگر با هدف جذب گردشگر کشورهای همسایه در شمال باشد جنبه های مثبت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی برای کشورمان دارد که بر معایب احتمالی برتری دارد هدف ایجاد تعادلی بین خواسته های منطقی مردم و ملاحظات زیست محیطی است.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 23

  11. محیطبان می‌گوید:

    اصلا چه ربطی به گلستان داره آشورده مال مازندرانه
    محیطبانان مازندران اجازه نمیدن میانکاله و آشور به گلستان واگذار بشه

    داغ Thumb up 6 Thumb down 17

    • معین می‌گوید:

      دوست عزیز از نطر تقسیمات کشوری آشوراده جزو استان گلستان است و صرفا به دلیل اعمال مدیریت یکپارچه از لحاظ مدیریت به محیط زیست مازندران سپرده شده
      ضمنا اگر رئیس جمهور و هیات دولت تصمیمی برای تخریب آشوراده بگیره که گرفته شما محیط بانان که هیچی مدیر کل استان و رئیس سازمان هم نمیتونن کاری کنن

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  12. فاتح می‌گوید:

    اصلا مگه چیزی هم از جنگل گلستان باقی مونده ؟
    اینهمه آتش سوزی و قطع درخت، ساخت موزه وسط جنگل، هیچ فرقی با دولت قبلی وجود نداره دقیقا همون اتفاقها داره میفته
    ابتکار هم که فقط به ریزگرد و آلودگی هوا اهمیت میده و اصلا این چیزا براش اهمیتی نداره
    محیط زیست و حیوانات ایران روزهای آخر عمر خودشون رو سپری میکنن…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  13. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    گفتم که جاده محاله جم شه فقط میتونن ااااااااااگه بودجه دارن مثل کشور کانادا چندتا پل طبیعی برای عبور حیوونای نگون بخت بزنن البته همونجا هم باید چراغ راهنما بذارن یه موقه حیوونا رو زیر نگیرن از ما ایرانیا هرچی بگی بر میاد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  14. موثق نکته سنج می‌گوید:

    در عجبم که اینبار مسایل کوچک و حاشیه اى گذاشتند به یک موضوع بزرگ و اساسى بپردازیم……!! خدا رو شکر، ولى نگرانم که فردا فلان شکارچى و شکارکش دوباره همه را سرگرم کنند……..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  15. امیر می‌گوید:

    آقای رئیس جمهور
    واقعا متأسفم که به همین زودی شعار های محیط زیستی خود را فراموش کردید!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  16. امیر می‌گوید:

    آقای رئیس جمهور
    اگر دولت محترم تا این حد با کمبود و یا فقدان منابع روبرو است که نمی تواند طرح مهمی مانند انسداد جاده ترانزیت میان گذر پارک ملی گلستان که قبلا آنرا “راه نابودی پارک ملی گلستان” نامیدم و احداث جاده جایگزین در خارج محدوده این سرمایه ارزشمند ملی (که مطالعات آن نیز قبلا انجام شده ولی توجهی به آن نشده است) را اجرا نماید، بهتر است اجرای طرحهای غیر ضروری و آلاینده مانند پتروشیمی چابهار را متوقف و منابع آنرا به این پروژه مهم ملی اختصاص دهد. ضمنا منبع دیگری که وجود دارد عبارتست از دریافت خسارت از کسانی که با وجود توصیه های کارشناسان و وجود مسیرهای جایگزین، این جاده را از وسط یکی از ارزشمندترین عرصه های جنگلی کشور احداث کرده اند. فراموش نکنیم آنچه که در رفع این مشکل مهم زیست محیطی هزینه می کنیم، در آینده از هزینه های درمانی و حوزه سلامت و نیز هزینه های حفظ منابع طبیعی کسر می شود.
    جهت روشن شدن لزوم توقف اجرای طرحهای غیر ضروری و آلاینده مانند پتروشیمی چابهار، توجه جنابعالی و خوانندگان محترم را به گزارش زیر جلب می کنم :

    یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ – ۰۹:۳۲:۵۸ | کد مطلب: ۲۷۹۵۷۲

    احداث صنایع پتروشیمی بدون رعایت معیارهای زیست‌محیطی!!!؟

    محیط زیست > آلودگی – اگر کوچک‌ترین آلاینده‌ای از صنایع وارد خلیج چابهار شود، آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرده و سبب مرگ‌ومیر ماهی‌ها و به‌خطرافتادن صنعت صیادی و زنجیره غذایی در این منطقه می‌شود.
    رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر، ضمن ابراز نگرانی از رعایت نکردن اصول زیست‌محیطی در فرایندایجاد قطب پتروشیمی منطقه آزاد چابهار گفت: برای ایجاد قطب پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار باید ارزیابی زیست‌محیطی و مکان‌یابی با دقت انجام شود. این در حالی است که تاکنون هیچ‌کدام از این موارد در احداث صنایع پترو‌شیمی رعایت نشده و این زنگ خطری برای محیط‌زیست چابهار است.
    نیره پورملایی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه ایجاد صنایع پتروشیمی می‌تواند سبب رونق اقتصادی در منطقه شود، تصریح کرد: ضروری است قبل از تبدیل این منطقه به قطب پتروشیمی، برنامه آمایش سرزمین تدوین و اجرا شود اما بی‌آنکه برنامه آمایش سرزمین اجرا شود مکان احداث پتروشیمی انتخاب شده و هنوز تأییدیه‌ زیست‌محیطی نگرفته است.وی ادامه داد: در منطقه‌ای که هنوز تأییدیه احداث صنایع پتروشیمی را ندارد، برخی پیشروی‌های فیزیکی ازجمله جاده‌سازی و برق‌کشی صورت گرفته که این مسائل مغایر با قانون است و باید متوقف شود. اداره محیط‌زیست نیز چندین بار سعی کرده است این پیشروی‌ها را متوقف و متخلفان را به دادگاه معرفی کند.
    پورملایی با بیان اینکه اکنون بزرگ‌ترین مسئله، محل احداث این پتروشیمی است، اظهار کرد: ما تأکید داریم که این صنایع به هیچ عنوان از خلیج چابهار استفاده نکنند، حتما اسکله اختصاصی داشته باشند و دور از شهر احداث شوند.پورملایی افزود: تجمع آلاینده‌ها در این منطقه چابهار بسیار نگران‌کننده است که باید در برنامه‌های زیست‌محیطی به آن توجه شود. همچنین علاوه بر این مسئله، مکان انتخاب شده برای پتروشیمی نیز دچار چند مشکل است؛ اول آنکه این منطقه نزدیک منطقه مسکونی قرار گرفته و مشکل دوم استفاده این پتروشیمی از آب خلیج چابهار است که اکوسیستم بسیار حساسی دارد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  17. مهدی می‌گوید:

    واقعا” متاسف شدم…!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. جمشید ازخوی می‌گوید:

    اگر با طبیعت و محیط زیست مهربان باشیم این واگذاریها و تعریف کاربری کاملا حکیمانه و خرد مندانه است ولی در عمل نتیجه این تصمیم گیری ها فقط بر روی کاغذ است.
    نباید صورت مسئله را پاک کرد،نمیشود مشکل بوجود آمده ظرف چند دهه اخیر را طی۴ سال بر طرف کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  19. عاشق طبیعت می‌گوید:

    البته خوب است از منابع طبیعی جاذبه گردشگری برای توریست به وجود آید از جاذبه کشور باید پرورش وبهره برداری بشه باید مدیریت درست مطالعه درست وحساب شده بشه که آسیبی به ذخایرطبیعی وزیست محیطی وارد نشود

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  20. عاشق طبیعت می‌گوید:

    البته پارک ملی گلستان خود به این صورت یک منطقه گردشگری میباشد ولی بایدنظارت ونگهداری بهینه بشود بطوری که دروارد شدن به منطقه باوسایل نقلیه شرایط خاصی عمال شود برای حفظ آن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. مجید می‌گوید:

    آقای رئیس جمهور محترم
    یک شماره حساب اعلام کنید تا پول انتقال جاده جنگل گلستان رو طرفداران محیط زیست واریز کنند و دولت هم زحمت اینکار رو بکشه و گرنه چند سال دیگه به قدری جنگل گلستان در اثر آتیش سوزی های عمدی و غیره خراب میشه که باید این جنگل رو هم مثل آشوراده تغییر کاربری بدین و مثلا تبدیلش کنین به تله کابین یا بازارچه مشرک با کشورهای آسیای میانه یا راه آهن .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  22. محیط بان می‌گوید:

    باسلام
    واقعا متاسفم آقای رئیس جمهور حداقل مثل احمدی ن‍ژاد مردانه رو در رو محیط زیست باش نه اینکه اول و آخر کلامتون شعار حفاظت از محیط زیسته ولی عملتون خیلی بدتر از دولت قبله.
    تدبیر و امید در فرهنگ و لغت دهخدا معنی خیلی خوشایندی دارد ولی این تدیبر وامید شما با اون تدبیر وامید خیلی متفاوته

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>