نتیجه کالبد گشایی و دلایل مرگ پلنگ شیراز اعلام شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دوازده روز از حادثه تلخ و ناباورانه مرگ پلنگ آسیب دیده شیراز می گذرد. ماده پلنگ جوانی که بر اثر برخورد با خودرو در محور شیراز – خرامه آسیب دیده و به منظور تکمیل مراحل تشخیص و درمان بوسیله هواپیما به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود اما متاسفانه حین انجام مراحل درمانی از بین رفت.

دکتر ایمان معماریان دامپزشک ارشد کلینیک تخصصی حیات وحش مرکز بازپروری پردیسان نسبت به کالبدگشایی پلنگ اقدام و نتایج آنرا بشرح زیر اعلام نمود.

پلنگ شیراز یک بار زایمان کرده و آماده بارداری مجدد بوده است

“سن پلنگ ایرانی ماده ارجاعی به کلینیک تخصصی حیات وحش مرکز بازپروری پردیسان ۴ سال تخمین زده شده و با توجه به وضعیت و اندازه نوک پستان و علائم روی رحم (ایجاد اسکار بر اثر بزرگ بودن رحم در زمان بارداری و کوچک شدن رحم پس از بارداری) این پلنگ به احتمال زیاد در ۲ سال گذشته یک بار زایمان انجام داده و توله داشته است. (تصاویر ۱ و ۲)

جراحی اشتباه در شیراز و عبور پین از درون ریشه و اعصاب دندان های نیش پلنگ

لثه ها و لب کاملا بخیه خورده و مفصل بین استخوان فک پایین طی جراحی صورت گرفته در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران کاملا فیکس شده و به حالت طبیعی بازگشته است. (تصویر ۳)

وضعیت بدن (Body Condition) مناسب بوده و همچنین عضلات آتروفی نشده.

پوست و پوشش خارجی حالت طبیعی داشته و در نواحی مختلف خونمردگی کوچک (Petechiae) و خونمردگی بزرگ (Ecchymosis) مشاهده شد که وسعت بیشتری در سمت راست بدن داشته.

خارج شدن حدود ۲ لیتر ترشحات چرک و عفونی از بدن پلنگ

آبسه بزرگ و ترشحات چرکی زیر جلدی در ناحیه کتف راست مشهود بود که همراه با ضایعات نکروتیک عضلانی شدید حجم ۲ لیتر ترشحات را در برداشت (تصاویر ۴-۵-۶)

چربی زیر پوستی و چربی های چادرینه کامل و طبیعی بوده و خونریزی داخلی در محوطه بطنی مشاهده نشد.

وضعیت دستگاه گوارشی کاملا طبیعی بوده و توده های مو در معده نشانگر این بود که حیوان خودش را تمیز میکرده است (Self-Grooming)

مدفوع در رکتوم مشاهده شد که نمونه جهت تعیین گونه به آزمایشگاه ارسال گردید. (تصاویر ۷ – ۸)

تزریق بی مورد و به مقدار زیاد کورتون به پلنگ

کبد و طحال بزرگتر از اندازه طبیعی ولی با علائم ماکروسکوپیک نرمال بودند که می تواند به علت استفاده از کورتیکواستروئیدها (کورتون) و داروهای بیهوشی باشد. (تصاویر ۹ – ۱۰)

ریه دارای احتقان (Congestion) و کبدی شدن (Hepatisation) در لبهای چپ بوده که به دلیل حالت قرار گیری حیوان بعد از مرگ میباشد. (تصویر ۱۱)

پریکارد (پرده دور قلب) کاملا کدر بوده که می تواند ناشی از پریکاردیت (التهاب پرده دور قلب) و سپتیسمی (عفونت سیستمیک) باشد.

تخمدان ها در حالت فعال بوده و هر دو تخمدان فولیکول فعال داشتند.

سایر ارگان های داخلی وضعیت نرمال داشتند.

کلیه نمونه ها جهت انجام آزمایشات هیستوپاتولوژیک به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارسال گردید و تخمدان ها به موسسه رویان ارسال شد.

لازم به ذکر است این تنها گزارشی از کالبد گشایی حیوان بوده که پس از مرگ به این مرکز ارجاع شده است و در مورد روند بیهوشی و درمان های مختلف با استروئیدها و سایر موارد درمانی، مسئولین این مهم باید گزارشات لازم را ارائه نمایند”

—————————————————————————————————————————————————————————

دکتر ایمان معماریان علت مرگ پلنگ شیراز را مجموعه ای از اشتباهات در شیراز و تهران دانست که استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) در شیراز که منجر به ضعیف شدید سیستم ایمنی و ایجاد حجم بسیار زیادی از عفونت در بین حیوان شده بود، عدم استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها جهت کنترل عفونت در بدن پلنگ، انجام عمل جراحی اشتباه بر روی فک حیوان در شیراز و از بین بردن اعصاب دندان های نیش پایین بر اثر عبور پین از ریشه دندانها و نهایتا اشتباه در مراحل بیهوشی در تهران ازجمله مهمترین آنها است.

+53
-318
  

75 دیدگاه

  1. تیمور می‌گوید:

    توسط پزشکان و جراحان این مملکت از این گونه اشتباهات روی انسان ها و به قیمت جان بیماران و بدست آوردن تجربه برای آنها زیاد اتفاق می افته، این که یه حیوان بوده و از نظر ایشان شاید بی ارزش.

    پر طرفدار Thumb up 109 Thumb down 8

    • سولماز می‌گوید:

      خوش به حالمون .یه دکتر که کارشو بلد نیست با یه شکارچی چه فرقی میکنه . فقط اون فرار میکنه این یکی یه عالمه ادعا داره

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  2. ali می‌گوید:

    کاش گذاشته بودند تو طبیعت مرده بود تا این همه زجرش بدیم
    شاید هم تو طبیعت زنده میموند
    با این شاهکاری که شده از این به بعد حیوانات مصدوم رو به حال خود بزاریم بهتره

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 15

  3. DORNA می‌گوید:

    دلم خون شد…
    می دونم خیلی از دوستان مسخره می کنند و منفی می دهند اما مطمئنم اگر حیوان جراحی نشده بود و فقط یک هفته مورد مراقبت دائمی و شبانه روزی چند نفر آدم معمولی اما علاقمند و تحت نظر پزشک، دارو و سرم گرفته بود پارگی زبان و شکستگی هایش را ترمیم می کرد و دوباره به زیستگاهش بازمی گشت…
    هیچ بعید نیست شکستگی هایی که در لگن حیوان اعلام شده به دلیل وحشتزدگی در اثر اوج گرفتن و صعود هواپیما و تلاش برای نجات از قفس بوده باشد…
    وقتی کامنت گذاشتم کاش همه حیوانات تصادفی در دم بمیرند خیلی ها به منفی گویی ام منفی دادند اما واقعیت اینه که همه ماهایی که ادعای علاقمندی به نجات این حیوان را داشتیم، مستقیم و غیر مستقیم فقط رنج و دردش را بیشتر کردیم…

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 19

    • مهدی می‌گوید:

      درود بر شما
      هر کسی به جز تیم پزشکی(شیراز و تهران) تلاش کرد که پلنگ را نجات دهد :
      کسی که با دیدن پلنگ به محیط بانی تماس گرفت.
      محیط بانانی که برای جلوگیری از هدررفت وقت سریعا پلنگ را به اداره منتقل نمودند.
      اما همان طور که گفته شد شروع ماجرا از تیم پزشکی شیراز بود و همان طور که شما فرمودید اگر اشخاصی که زندگی پلنگ برایشان اهمیت داشت به مراقبت از او می پرداختند چه بسا اکنون دیده بان عکسی از آن را در کنار پلنگی نر در سایت قرار داده بود.
      بدون شک علم دامپزشکی در ایران در حال پیشرفت است ولی از دست دادن این پلنگ هیچ ربطی به علم و سواد تیم پزشکی ندارد بلکه فقط به دلیل بی تجربگی و اشتباهات بیهوده و بی مورد بوده
      (با عرض پوزش به دلیل این که در پاسخ به نظر شما خودم هم نظرات خودم را اعلام کردم)

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  4. رضا ثمینی می‌گوید:

    چرا در کشور ما باید فقط یک ” ایمان معماریان ” وجود داشته باشد ؟!!!
    این آقا اگر برای سفری بره خارج از کشور ، نتیجه اش بشود تلف شدن یک پلنگ ماده !

    اگر این پلنگ توله ای هم داشته است ، احتمال اینکه توله اش هنوز توانایی های لازم برای زندگی در طبیعت را نداشته باشد ، زیاد است.
    محیطبانان پارک بمو می توانند ردی از این توله بگیرند ؟

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 1

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    در طائف عربستان و شارجه امارات متحده دو مرکز برای پرورش و پژوهش و درمان جانوران بئمی شبه جزیره عربستان ایجاد شده و در ضمینه پرورش و مداوای پلنگ عربی نیز فعال می باشند.

    یقین دارم که در شیراز و تهران تمامی دست اندرکاران حداکثر تلاش خود را با در نظر داشتن امکانات موجود و بضاعت علمی انجام دادند و نمی توان تنها یک فرد را تقصیر کار دانست.

    پیشنهاد می نمایم دو دانشگاه اهواز (محیط زیست) و شیراز در مورد دامپزشکی حیات وحش با مرکز حیات وحش ملک خالد عربستان واقع در طائف و شارجه همکاری نمایند.

    ندانستن عیب نیست، بلکه نپرسیدن عیب است!

    در ایران کارشناسان و دامپزشکان دلسوز هستند ولی بنا بر دلایلی که می دانید در بیشتر موارد دستشان بسته است.

    چرا نباید یک بولتن خبری بصورت ماهنامه و یا فصلنامه در ارتباط با بیماری های حیات وحش تجربیات و مشاهدات و دانش نوین کاربردی روز جهان و نه فرمول و آمار بدون مدرک، در اختیار کارشناسان و دوست داران محیط زیست قرار نگیرد؟

    چرا نباید کوهنورد و عکاس ما از چند وچون و علایم بیماری طاعون دامی که هر چند سال یکبار در سیاه کوه تلفات زیادی در پازن و گوسپند وحشی وارد می نماید بی اطلاع باشد تا در صورت مشاهده در اسرع وقت گزارش دهد؟

    چرا دانشجویان محیط زیست طبیعی نباید درباره انواع انگل ها همچون کنه ها و انگل های درون آبشخورها و درون بافت و اندام داخلی جانوران وحشی اطلاعات پایه را نداشته باشد؟

    *************************************************************

    دیده بان گرامی!

    درج اینگونه گزارش هانشان دهنده این حقیقت است که هنوز زیستبوم بلا کشیده ایران را نمی توان محکومبه فنا تصور نمود و در گوشه هایی کم تر شناخته شده حیات وحش با چنگ و دندان بر بقای خویش پافشاری می نمایند اما سایتی که عنوان دیده بان را دارا می باشد باید پیگیر پرونده کشته شدن دو سر گوزن زرد میان رودان در پارک پردیسان و خرم آباد لرستان باشد.

    پس از آن همه بگیر وببند و “بگیرید وبدست منه پهلوانش دهید” آیا واقعیت ماجرا آشکار گردید؟

    چه کسبی و کسانی و با چه هدفی دو گوزن را در تهران و خرم آباد مورد هدف گلوله قرار دادند؟

    اگر اینگونه موارد مورد پیگیری قرار نگیرد یقین بدانید حکایت پلنگ بموی فارس نیز در پس پرونده ها و فایل ها گم می گردد واین حقیقت است که همواره در مسلخ مصلحت اندیشی قربانی جهل می گردد.

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 7

    • Azimi می‌گوید:

      ضمن تقدیم سلامی دوباره به همه ی دوستان و تأیید نظر جناب مهران، مبنی بر لزوم آموزش های میکروبیولوژیکی و اپیدمیولوژیکی به دانشجویان محیط زیست، عکاسان و فعالان حیات وحش و امثالهم…

      بنده دامپزشک نیستم و آناتومی و فیزیولوژی پستانداران را نیز به خوبی نمی دانم. اما مسلماً در اصل و مبنا با آناتومی و فیزیولوژی پزشکی (انسان) مشترک است.
      با توجه به گزارش به نظر نمی رسد جانور در حفره شکمی دچار تروما یا خونریزی داخلی شده باشد، ضاهراً ضربه ای به سر وارد نشده و هیچ عضوی آمپوته نشده است.
      خون مردگی و نکروز نیز به تنهایی نمی تواند علت اصلی مرگ یک جاندار باشد.
      پس بنابراین این جانور در ابتدا نیز در یک وضع اورژانسی نبوده، جزء اینکه در ناحیه ی فک نیاز به جراحی داشته و البته احتمالاً کانون ضربه کتف راست آن بوده (زیرا که بافت مردگی و خون مردگی در این ناحیه بیشتر بوده است).
      با این وجود آیا عزیزان حاضر در این جمع فکر نمی کنند در این برهه زمانی نیاز به تعریف وضعیت اورژانس برای حیوانات و یا آموزش هایی در زمینه اورژانس حیوانات برای دامپزشکان هستیم؟
      کما آنکه در حال حاضر حتی شیوه ی متداولی برای CPR پستانداران بزرگ وجود ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  6. حسین می‌گوید:

    اخه چرا بلد نیستید دست به هر کاری میزنید بخدا این یه حیوونه نادره نه موش آزمایشگاهی

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 3

  7. مجید NGO می‌گوید:

    واااااااااااااااای!
    ببین این دکترا سر ما آدمها هم از این بلاها میارند کسی نمیفهمه هااا!
    حیوون بیچاره! اومدیم ابروشو درست کنیم زدیم چشمش هم کور کردیم؟
    مگه خود دکتر معماریان ناظر اعمال جراحی و دکتر مسئول نبوده تو تهران؟؟

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

  8. سعید می‌گوید:

    متاسفم برای تیم دامپزشکی شیراز و تهران.
    یک جواهر گرانبهای زیست محیطی رو از دست دادیم برای ضعف تیم دامپزشکی شیراز و تهران :-(

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  9. amirali می‌گوید:

    خوشحال شدیم که معلوم شد علت خود عوامل بودن و ماست مالی نشد

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

  10. عسل بانو می‌گوید:

    واقعا چرا در چنین شرایطی که دکتر معماریان نبود نباید یکی باشه که جایگزین ایشون باشه؟
    این صدمه جبران ناپذیره، مخصوصا اینکه ماده بوده
    واقعا کی جواب این بی مسیولیتی رو میده ؟

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  11. اشکان می‌گوید:

    من هم از مرگ این پلنگ خیلی ناراحت شدم ولی دوستان چیزی که واضح است هیچ کدام از کسانی که در این ماجرا نقش داشتند به جز حفظ این پلنگ هدف دیگری نداشتند.
    خواهشا با سرکوب زدن به این افراد انگیزه دامپزشکان و همیاران محیط زیست رو از بین نبرید.
    با این جوی که ایجاد میکنیم فقط باعث میشیم که هیچ کس انگیزه و جرات کمک کردن در موارد مشابه رو نداشته باشد.
    به هر حال علم پزشکی بیشتر آزمون و خطاست و دیکته نانوشته غلط نخواهد داشت.
    باید از این اتفاق ناگوار درس گرفت.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 21

    • میعاد می‌گوید:

      من هم خیلی دوست دارم هواپیما هدایت کنم
      اما بلد نیستم،به نظر شما میتونم جونه یه لشکر مسافر رو به خطر بندازم و….

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

    • حمید موسوی می‌گوید:

      دوست عزیز اکثر کاربران این سایت دوست دارن به حیوانات کمک کنن
      ولی وقتی اون علمی رو که باید نداریم نمیتونیم جون یه حیوون زبون بسته رو به خطر بندازیم

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  12. احسان می‌گوید:

    متاسفانه رقابت یک طرفه و ناسالمی بین سایر دامپزشکان سازمان و دانشگاه تهران با دکتر معماریان وجود داره و اصرار به اثبات خود دارند و اینکه بگویند ما هم می توانیم . . .
    دکترمعماریان بارها تاکید کرده بود که یک روز صبر کنند تا ایشان برگردد ولی ظاهراً عمل دندان خیلی حیاتی بوده!! که باعث شده به سرعت و فقط برای نمایش حیوان به اتاق عمل برود.
    شک ندارم اگر از ابتدا غرور را کنار می گذاشتند و از دکتر معماریان کمک می گرفتند این پلنگ الان زنده بود.
    مانند مورد ببر نر سیبری که با لجبازی و عدم دانش و کمک گرفتن از افراد بی تجربه و بی دانش تا آخرین دقیقه به مردنش کمک کردند.
    من چندین مورد را خودم به چشم شاهد بودم که دامپزشکان سازمان گزارشات دکتر معماریان را به صورتی کاملاً ناشیانه و با لاک گرفتن اسم و امضاء و نوشتن نام خود، به اسم خودشان تحویل مدیرانشان می دادند
    با این رفتار معلومه که معماریان جدیدی به وجود نمیاد.
    امیدوارم که روزی صدها دکتر معماریان در ایران داشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

    • DORNA می‌گوید:

      مرگ امید پلنگ روستای خراسان که اهالی صحیح و سالم تحویل پردیسان دادند نیز تلخ و ناباورانه بود…
      یک حیوان وحشی را از طبیعت گرفتن و بیهوشی های متوالی و نمونه گیری ها و آزمایش یکی پس از دیگری…
      پای همان خبر مرگ امید، هم اعتراض کردم و به لطف منفی ها اعتراضم حذف شد…
      همه می میرند مسلما! امید و پلنگ بمو هم از این قاعده کلی مستثنی نیستند، ماجرا اینجاست که اگر نمی توانیم از درد و رنج حیوانی بکاهیم به حال خودش بگذاریم و بگذریم، نه اینکه با اهداف نمایشی و تبلیغاتی در نهایت حیوان را شکنجه داده و زجرکش کنیم…
      فقط خدا را شکر پلنگ پیر تندوره برزو زنده گیری و به تهران منتقل نشد.
      چون مسلما برزو هم حتما انگل هایی دارد و به دلیل پیری قطعا دندان های پوسیده و مشکلات احتمالی گوارشی!
      قطعا در همان بیهوشی برای قلاده گذاری نمونه گیری خون شده و لااقل این نمونه گیری برخی از مشکلات احتمالی اش را نشان خواهد داد ولی سیستم ایمنی این حیوان آنقدر قوی هست که با غلبه بر تمام مشکلات احتمالی جسمی اش از موهبت زندگی طبیعی در تندوره برخوردار است…

      داغ Thumb up 13 Thumb down 16

      • احسان می‌گوید:

        متاسفانه از کامنت های شما پیداست که شما به واقعیت ها از پشت یک فیلتر بدبینی و ناسالم نگاه می کنید.
        در رابطه با پلنگ خراسان نیازی به توضیح بیشتر من نیست چون دکتر معماریان به روشنی بیان کردند که این حیوان به دلیل کهولت سن دچار عارضه های بسیار جدی از جمله نارسایی هر دو کلیه شده بود که این مجموعه مشکلات به هیچ وجه قابل درمان نبود – نه در اینجا و نه در اروپا و نه در آمریکا . . . .

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

        • DORNA می‌گوید:

          در لینکی که جزئیات نجات پلنگ شرح داده شده بود خوشبینی ساده انگارانه ای به ماجرا داشتم!
          http://www.iew.ir/1393/11/30/33867
          کامنت گذاشتم:
          (این پلنگ صد در صد خوب می شه ان شاء الله ولی با توجه به آسیبی که در زبان و فک دارد مشکل بزرگ نحوه تغذیه اش هست
          نمی شود با سرم تغذیه اش کرد چون هر بار برای اتصال سرم به آنژیو نمی توان بیهوشش کرد
          آدمیزاد هم توان تحمل بیهوشی پی در پی ندارد…
          واقعا سخت ترین بخش ماجرا نحوه تغذیه حیوان است و البته استرس شدیدی که در هر بار مواجهه با افراد تحمل می کند
          خیلی سخته دوست داشتم اونجا حضور داشتم و کاری از دستم برمی آمد…
          ممنونم به سهم خودم از محیطبانان خدا حفظشون کند ان شاء الله)

          داغ Thumb up 7 Thumb down 9

      • در همین نزدیکی می‌گوید:

        این برداشتهای شما دیگر یک جورهایی دارد از حد و مرز میگذرد. درنا خانم عزیز و دوستدار حیات وحش آخه برزو چه ربطی به امید داره؟؟؟
        شما قیاس مع الفارق میکنید.
        چرا یک درصد وقعی به توجهات کوچک و بزرگی که دوستان به اشکال مختلف به شما میدهند، نمیگذارید؟
        برزو یک پلنگ سالمه واسه یک پروژه حفاظتی زنده گیری و مجدد رهاسازی شد اما امید یک پلنگ پیر بود که نمیتوانست شکار کنه
        چند تا سگ و گوسفند دیگر را باید نیم خورده رها میکرد؟
        چقدر دیگر باید رنج میکشید تا آخرش مردم روستا عاصی میشدند؟
        اگر حیوان بیچاره از زور گرسنگی به یه بچه حمله میکرد چی؟
        آخه همچین میگویید امید را بیهوشیهای مختلف تلف کرد من یکی واقعا فکر میکنم شما در تیم دامپزشکی حضور مستمر دارید.
        بیهوشی یک تخصص میخواهد و اظهارنظر در مورد آن به این راحتیها نیست وگرنه که در این مورد پلنگ بمو …

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

        • DORNA می‌گوید:

          نمی دونستم پیش از نظر گذاشتن باید حد و مرزهای جنابعالی را جویا شوم و با آنها هماهنگ شوم!
          همچنان معتقدم امید می توانست زنده باشد اگر به موش آزمایشگاهی بدل نشده بود همچنان معتقدم اگر انواعی از آزمایشها را روی حیوان انجام نداده بودند حالا زنده بود.
          همچنان معتقدم به هر نوع آزمایش و سونوگرافی بر روی دلبر که مستلزم بیهوشی حیوان است بدبینم و آنرا تهدیدی جدی برای خودش و جنین های احتمالی اش می دانم.
          شما هشدارهای قبلی امثال مرا قبلا نیز به تمسخر گرفته اید اینجا:
          http://www.iew.ir/1393/12/05/33973
          شاید اگر هشدار یک آدم معمولی مثل من را جدی گرفته بودید و کمی به آن فکر کرده بودید با کامنتهایتان تشویق به انتقال حیوان به تهران و تداوم شکنجه اش نداشتید…

          داغ Thumb up 5 Thumb down 10

    • مطلع می‌گوید:

      مسئله سازمان هیچ ربطی به دانشگاه تهران نداره. دکتر معماریان از دانش آموختگان دانشگاه تهران و دوست و همکار اساتید مرتبط با اگزاتیک و حیات وحش هستند و دائما به بیمارستان دانشکده رفت و آمد و با بخش های مختلف تعامل و همکاری نزدیک در داخل و خارج از دانشکده دارند. لطفا سازمان را با دانشگاه تهران یکی نکنید!

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. حمید موسوی می‌گوید:

    بازم یه جنایت محیط زیستی
    بازم یه فاجعه
    اونم به دلیل ندونم کاری و منم منم کردن یه عده آدم که دم از جانفشانی برای محیط زیست میزنن
    کی ما یاد میگیریم وقتی کاری رو بلد نیستیم بگیم بلد نیستیم و با ادعامون به همه چی گند نزنیم …
    واقعا بعضی جاها ما انسان ها باید از این حیوانات زبون بسته یاد بگیریم …
    ******
    بیایید به غیرت و ببینید
    که گیتی شده آلوده
    از غفلت انسان
    بیاموزید از طینت حیوان
    که حیوان اگه نادان
    ولی ذاتن شده آگه
    ز اسرار طبیعت
    نه راضی به اذیت
    به جنگل و بیابان
    که باشد به محیطش
    محافظ و نگهبان…
    *****

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. ali می‌گوید:

    من قبلا هم گفتم آقایان در شیراز جنازه پلنگ رو تحویل تهران دادن.
    منتها بعضی ها نمیخاستن قبول کنن.
    با این گزارش تکلیف روشن شد .
    شما که دانشش رو نداری چرا دست به جراحی میزنی ؟
    مثلا اگه دست نمیزدی میترسیدی بگن بلد نبوده…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  15. مسعود می‌گوید:

    یکسری آدمهای ترسو توی محیط زیست جمع شدند از ترس آنکه پلنگ به آنها چپ نگاه نکنه آنقدر داروی بیهوشی تزریق کردند که حیوانو تلف کردند

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  16. رادمهر داوری می‌گوید:

    دو سال پیش یک مینی بوس از معلمان مشهدی در راه چناران تصادف کردند که پس از اعزام امداد هوایی برای کمک رسانی به معلمان مصدوم، بالگرد اورژانس در راه برگشت به دکل های فشار قوی برخورد کرد و همه مجروحان و کادر پرواز فوت شدند. حالا حکایت این خاله خوشگل ماست…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  17. کیان می‌گوید:

    نوبت خودمون هم می رسه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  18. مجتبی اَم می‌گوید:

    وقتی مسئولی نباشه این اتفاق میوفته
    اگر قانونی وجود داشت برای برخورد با این دامپزشک ها دیگه بدون دانش پلنگ بیچاره رو عمل نمیکردن
    پلنگ مرد که مرد به درک یک پلنگ دیگه رو برای آزمایش کردن پیدا میکنید باز میکشند
    کشور روسیه برای به دست آوردن پلنگ ایرانی هر کاری انجام میده ولی مسئولین ما فقط به فکر نابود کردنش هستن.
    چرا مسئولین حفاظت محیط زیست حاظر نیستن با این اشخاص برخورد شدید کنند تا در آینده شاهید کشتن حیوانها نباشیم
    در کشور امارات دامپزشکی بخاطر فقط سوزن زدن سگی و کشتن آن سگ و شکایت مالک سگ چندین هزار درهم جریمه شد و چند سال اجازه کار کردن نداشت
    ولی در ایران هر کسی هر جوری که دلش میخواد با حیوانها وحشی رفتار میکنه و هیچ مسئولی هم برایش مهم نیست که پلنگ منقرض بشه یا حیوان وحشی دیگه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  19. سیزده بدر می‌گوید:

    اون پلنگ دیگه مورده
    و این نوشدارو بعد مرگ سحرابه!
    جاده ها رو فنس کشی کنید تا پلنگ ها نمیرند
    اسلحه رو مثل نقل و نبات نفروشید تا پلنگ ها نمیرند
    به جای تبلیغ چیپس پلنگ ایرانی رو تبلیغ کنید تا پلنگ ها نمیرند!
    دوره های دامپزشکی مخصوص برای کارآموزها و تازه واردها بذارید تا پلنگ ها نمیرند!
    جریمه ی قتل عام پلنگ ها رو دو برار کنید تا نمیرند!
    حقوق محیط بان رو به جای ۱۲ هزار ۱۲۰ هزار افزایش بدید تا پلنگ نمیرند!
    امکانات سخت افزاری محیط بان هارو افزایش بدید تا پلنگ ها نمیرند!
    و به جای مقصر!
    به دنبال پیشگیری باشید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  20. DORNA می‌گوید:

    گرچه شاید دیر و بی فایده اما به عنوان یک آدم علاقمند که قلبم برای حیوانات می تپد خواستم اینجا بگویم با حمایت خانواده ام داوطلب پرستاری و مراقبت از حیوانات آسیب دیده در حد توانم هستم…
    ایکاش برای حیوانات هم جمعیتی مانند داوطلبان هلال احمر وجود داشت، آنوقت خیلی از آدمهای علاقمند بدون کمترین چشمداشت مادی، با عشق، پا پیش می گذاشتند و نفس به نفس مراقب حیوانی بودند که به آنها سپرده شده…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      خانم درنا پیشنهاد خوبی است جهت اطلاع شما بگویم در حال حاضر هموطنانی در این زمینه فعالیت دارند که گاهی خبرشان در رسانه‌ها درج می شود
      مثلأ زوجی در شمال کشور که زندگی و زمین و تخصص و امکانات خود را به نگهداری حیات وحش و اهل , نیازمند کمک و تیمار و درمان اختصاص داده اند
      اینگونه انسانها تمایل و دلبستگی بشهرت ندارند و شما باید نشان آنها را بجوئید.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • DORNA می‌گوید:

        اینکه جمعیت داوطلبان هلال احمر را مثال زدم منظورم جمعیتی است که سازمان محیط زیست به آنان اعتماد و در موارد مشابه از علاقه بی شائبه آنان کمک بگیرد…
        جمعیت های فعال محیط زیست فراوانی در شهر شیراز فعالیت دارند گروههای بسیار موفق که سرمایه مادی، وقت، هزینه و امکاناتشان را در خدمت به فعالیتهای محیط زیستی صرف می کنند گروههای شناخته شده و شناسنامه دار… اما متاسفانه این حیوان پس از جراحی برای گذران نقاهت به سیرک قهرمانی شیراز سپرده می شود… فکر می کنم هیچ جای دنیا هیچ ابلهی یک حیوان نیازمند مراقبت را به سیرک نمی سپارد!

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    امسال چند تا پلنگ که عمدتا ماده هم بودند بخاطر خودخواهی های ما تلف شدند و جای تاسف بسیار زیاد دارد
    در قشر پزشکان محترم این همه خودخواهی و ظلم به حیات وحش فاجعه است
    دلم به حال اون محیط بان عزیزی میسوزه که برای انتقال این پلنگ زخمی دچار زخم و شکستگی شد
    درد تصادف این پلنگ یکطرف درد عذابی که کادر پزشکی بهش تحمیل کرده طرف دیگه و درد اینکه یک پلنگ ماده ی جوان تلف شد خون به دل ما کرد
    دکتر معماریان تشکر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  22. علیرضا می‌گوید:

    حدود یک ماه پیش بود پلنگی که سالم بوده و دامها و سگهای روستاییان و شکار میکرد توسط دامپزشک متخصص زنده گیری و بعد انتقال به تهران دست خود ایشان تلف شد!!! نه تصادف کرده بود و نه نیاز به جراحی داشت! این نوع اتفاق ها برای همه پیش میاد ولی کار درستی نیست که از این نوع موقعیت ها برای کوبیدن هم استفاده کنیم…!!!

    داغ Thumb up 10 Thumb down 16

    • در همین نزدیکی می‌گوید:

      آقا علیرضای عزیز
      خود شما در این جمله بعد انتقال به تهران به دست خود ایشان تلف شد!!! در حال کوبیدن و تخریب نیستید؟؟؟ کار خود شما درست است؟؟؟ به نظرم شما قبل از قضاوت سایرین اول نوشتار خودتان را قضاوت کنید.
      باعث تاسف است

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  23. مهسا می‌گوید:

    گفتنی ها را دوستان گفتند.
    من هم متاسفم و امیدوارم با پزشکان و دامپزشکان سهل انگار برخورد قاطع و تندی شود.
    درضمن از دکتر معماریان برای مشخص کردن علت مرگ پلنگ بمو متشکرم.
    همچنین از دیده بان محترم برای پی گیری های جدی شان ، بسیار متشکرم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  24. کوشان مهران می‌گوید:

    چه نیکوست که طبیعت دوستان گرامی،خواه عکاس و کوهنورد و یا شکارگر، در صورت توانایی خود به خرید دوربین تله ای(Camera trap) اقدام نمایند.

    کتابچه پیوست راهنمای مکان یابی ونصب دوربینهای تله ای در کشور عربستان برای برآورد وضعیت پلنگ عربی و طعمه های او همچون هیریکس، آیبیکس نوبی، بابون هامداریاس و غزال کوهی می باشد:

    nwrc.gov.sa/NWRC_ENG/Leopard_news_files/Camera%20Trap%20Manual%20for%20Arabian%20Leopard%20by%20NWRC%20Taif%20Saudi%20Arabia.pdf

    و
    nwrc.gov.sa/NWRC_ENG/Magazines_files/AlWudheihi48p78-87.pdf

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  25. فرناز حیدری می‌گوید:

    امیدوارم خون این حیوان بی زبان حداقل اینقدر حرمت داشته باشد که بعضیها و اول از همه خود من همیشه یادمان باشد که تاوان رقابتهای ناسالم ما تا چه اندازه زیاد میتواند باشد.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  26. اصفهانی می‌گوید:

    امیدوارم دیکه شاهد این اتفاقات برای حیات وحش کشورمون نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  27. حسام می‌گوید:

    دوستان غیرمنصفانه انتقاد نکنید

    باید از تمام کسانیکه از لحظه اول برای نجات این پلنگ تلاش کردند ممنون بود

    اول از کسی که صحنه رو دید و بی تفاوت نبود و با پلیس تماس گرفت
    از محیطبانی که مجروح شد
    از همیار محیط زیستی که پلنگ بهش حمله کرد
    حتی دامپزشکای شیراز که تلاش خودشونو کردن
    کسانیکه برای انتقال پلنگ با هواپیما به تهران تلاش کردن
    دامپزشکها و کارشناسان سازمان در تهران
    کسانیکه این گزارشات رو لحظه به لحظه تهیه کردن تا من و شما در جریان باشیم
    و…

    همه زحمت خودشونو کشیدن
    در پروسه درمان هر اتفاقی پیش میاد اما مهم اینه که برای نجات یک پلنگ اینهمه تلاش شده
    از چند سال پیش بود این پلنگ همونجا کنار جاده شیراز با شلیک گلوله کشته میشد

    داغ Thumb up 10 Thumb down 12

    • در همین نزدیکی می‌گوید:

      با حرفهای شما تا آنجا موافقم که از دلسوزان واقعی صحبت کردید اما آقا حسام دلسوزان غیرواقعی هم بودند که متاسفانه هدفشان چیز دیگری بود. این داستان سعدی را بخوانید، روایتی که مصداق بعضی از آقایان دامپزشکها است:
      ناخوش آوازی ببانگ بلند قرآن همیخواند. صاحبدلی بر او بگذشت گفت ترا مشاهره چندست گفت هیچ. گفت پس زحمت خود چندین چرا همیدهی؟ گفت از بهر خدا میخوانم. گفت تو را به همان خدا مخوان.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  28. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    به نظرم تنها نکته ای که دکتر معماریان رو از سایر دامپزشکان محترم متمایز میکنه اون عشق و محبتی است که به محیط زیست و حیات وحش داره و با تمام وجود خدمت میکنه شاید اگه چند دکتر دلسوز مثل ایشون داشتیم شاهد اینگونه اتفاقات نبودیم.
    حیات حق طبیعی این موجودات زیباست ولی بعضی ها برای تسویه حساب های شخصی فقط باعث میشوند زیباترین گربه سان ایران زمین نقرض شود.امسال :
    پلنگ شیراز که اینطور دردناک کشته شد
    لرا اونطوری بخاطر تیر ناجوانمردی فلج و بعد به اجبار خاموش شد
    پلنگی که در بندرعباس با ضربات تبر از پا در اومده بود…
    پلنگی که شمال با تیر غرور و ناجوانمردی روی برفها در قاب دوربین خاموش شد
    پلنگ دیگری که در جاده های شمال زیر لاستیک ماشین ها نفسش برید و و و ….هزارن هزار افسوس

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  29. شکارچی پشیمان می‌گوید:

    چغوک
    چغوک کجایی بیا نظر بده. وقتی پلنگ مرد چی گفتم؟ همون شد یا نه؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  30. پلنگ مازندران می‌گوید:

    اگریک فرد به طورناخواسته در جاده با اتومبیل خود با یک حیوان وحشی تصادف کند و در صحنه حاضر بماند و فرار نکند و حتی به حیوان کمک کند و به محیط زیست اطلاع دهد یا شخصا حیوان را به دامپزشکی ببرد اما حیوان تلف شود سازمان محیط زیست از او شکایت میکند تا مبلغ جریمه را از او بگیرد و میگیرد. حالا که عده ای با اشتباه و با عدم مهارت این حیوان را از بین بردند آیا سازمان به فکر مجازات و دریافت جریمه از ایشان است؟
    یا این مجازاتها فقط برای شهروندان معمولی است؟؟ همانطور که میدانید در تصادف شاهرود که ۲ یوز تلف شدند راننده ها فرار کردند. به دلیل این اقدامات نا به جای سازمان که فقط فکر جریمه گرفتن است. حالا یا این افراد که با عدم مهارت جان حیوانی را گرفتند مسؤل نیستند؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • پلنگ مازندران می‌گوید:

      اصلاحیه = در تصادف شاهرود ۲ یوز تلف شدند

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • رادمهر داوری می‌گوید:

      در مواردی که راننده ها به حیوانات کمک می کنند حتما باید از راننده ها تشکر بشه. جریمه گرفتن از راننده ها یک جور تبلیغ فرار از محل تصادفه

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • پلنگ مازندران می‌گوید:

        درسته این کار سازمان خودش جرمزاست و باعث میشه افراد بدون توجه به حیوان فرار کنند تا از جریمه رهایی پیدا کنند.
        اما متاسفانه این استراتژی سازمانه بنده چندین بار دیدم بعد تصادف از راننده شکایت کردن و طبق قانون جریمه هم گرفتند و این قانون غلط که برای مردمی که به غیر عمد تصادف میکنند اجرا میشود
        آیا نباید برای این به اصطلاح دامپزشکان و مسببین و عوامل این موضوع اجرا شود؟

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          دوستان گرامی – پلنگ مازندران و رادمهر داوری _ راننده ای که پس از برخورد با حیوانی وحشی , اطلاع داده و فرار نمی کند نهایت انسانیت و شعور خود را نشان داده و بسیار قابل احترام است , بجای بحث در باره جریمه اولأ در صحبت با این افراد باید از کار درست آنها تأکید و آن را مهمتر از موضوع جریمه دانست , اگر در حال حاضر دریافت جریمه قانونی نمی توان آن را ندیده گرفت البته می توان تلاش کرد با تغییر و اصلاح قانون , شهروندان مسئول را مشمول معافیت و تخفیف کرد , دوستان گرامی توجه کنید کشورهایی در دنیای امروز به استانداردهای مناسبی از نظر سطح. زندگی شهروندان و قانون مداری و نیز حفاظت از محیط زیست رسیده اند , در این مسیر سختیها و مشقات زیادی متحمل شده اند , اما فرهنگ عمومی رایج در بین آنها این بوده که منافع فردی خویش را با لحاظ منافع اجتماعی مقرر در قانون و مقررات و نه به هر صورت و بهایی تعقیب کنند , شما می توانید بتاریخ مراجعه و مثلأ رفتار مردم آمریکا را طی بحران عظیم اقتصادی دهه ۳۰ میلادی قرن گذشته که آن اوضاع تا حدودی در فیلمهایی چون ” عصر جدید ” چارلی چاپلین و یا آثار نویسندگان آنزمان نظیر رمان ” خوشه های خشم ” جان اشتین بک ” ترسیم شده است , در نظر بگیرید و ببینید چه مشکلاتی داشته اند اما در فکر قانون شکنی و یا توجیه آن نبوده اند . متأسفانه در کشور خودمان دیده می شود قانون گریزی شیوع پیدا کرده است و بسیاری را می توان دید که حتی برای انجام کارهای ساده اداری نیز ابتدا دنبال آشنا را می گیرند , دوستان عزیز خدمت شما عرض کنم در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه, درختهای زغال شده بوفور و بطور روزمره علیرغم تلاش یگانهای محیط زیست عرضه می شود و افراد دست اندرکار تعدادشان زیاد است و برخی از جان خود هم حاضرند دست بشویند که خوشبختانه یگانهای محیط زیست هشیارانه و مدبرانه عمل می کنند تا خسارت جانی وارد نشود , علت هم اکثرأ فقر و نداری معروف نیست بلکه از دید مرتکبین درآمدی اضافی است که بنظرشان بادآورده است و محل مصرفش نیز متنوع است , خوب با این تفاصیل محیط زیست بتنهایی چه باید بکند ? این کاری است که چند دهه مغفول مانده است حالا که مذاکرات هسته ای در مسیر پیشرفت و توافق است و این اقدام مثبت منجر به توسعه و گسترش روابط با کشورهای دیگر و دستیابی به جایگاه جهانی بهتر کشورمان خواهد شد پس بهتر است علاقمندان محیط زیست و طبیعت ایران مردم را تشویق به تعامل و روابط سازنده با شهروندان کشورهای دیگر و تبادلات متقابل فرهنگی کرد تا زمینه دستیابی به سطوح مدرن و استاندارد اجتماعی و فرهنگی امروزی برایشان مهیا شود و شاهد ارتقای سطح روابط اجتماعی و فرهنگی بطور کلی درجامعه و بطور خاص در عرصه محیط زیست و حیات وحش کشور باشیم.

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  31. دوستدار محیط زیست و حیوانات ایران می‌گوید:

    همه گفتند و درد دل کردند و از روی ناراحتی و تعصب و دلسوزی برای این پلنگ آنچه باید و نباید را گفتند.
    این پلنگ بدست کسانیکه سالها درس خوانده اند و حقوق گرفته اند تا روزی جان چنین حیوانی را نجات دهند مرد.
    مظلومانه و با تحمل درد و رنج فراوان هم مرد. قبل از این گزارش از روی گزارشات مرگ حیوانت مشابه که در پردیسان رخ داده بود همه گفتند که از داروی بیهوشی زیاد استفاده میشود.
    که این گزارش آخر نیز آنرا تایید کرد کاش پس از این بدانند که این داروهای بیهوشی استفاده مانند سر کننده ندارند که پشت سر هم بحیوان تزریق میکنند.
    از روی گزارشاتی که از زمان گرفتن حیوان توسط محیط بانان در بمو تا جراحی و نگهداری ان در شیراز میتوان فهمید همواره برای آنکه پلنگ را آرام نگهدارند به حیوان داروی بیهوشی تزریق کرده اند.
    اگر کسی دندانپزشکی رفته باشد شاید حس کرده وقتی بیحسی کم باشد عصب چه دردی دارد که قابل تحمل نیست اینها در شیراز مفتول را از بین عصب دندان حیوان رد کرده اند و بعد از بیهوشی فکر کنید حیوان چه دردی را تحمل کرده و انقدر تهاجمی بوده که قصد داشته اند با تیر حیوان را بکشند
    اما یکنفر آدم عاقل پیدا شد و به حیوان داروی بیهوشی زد و مرتب اینکار را تکرار کرد تا حیوان را به تهران منتقل کردند.
    در تهران نیز دوباره همان مراحل را تکرار کردند سیمها را از فک و دندان حیوان خارج کردند و اینبار جراحی درست را انجام دادند بعد هم دوباره تزریق مکرر داروی بیهوشی.
    آخر اگر از دربان آنجا میپرسیدند میگفت که استفاده بیش از حد داروی بیهوشی میتواند منجر بمرگ شود.
    مرگ این پلنگ دلسوزی دارد مرگی که بدست استادان دانشکده دامپزشکی کشورمان صورت گرفت.
    چه میتوان گفت این کل شرح حال اتفاقات و بلایی که بر سر پلنگ آمد بود و نیاز به کالبد شکافی نیز نداشت هر چند این کالبد شکافی پیش بینی همه ما روی استفاده از داروی بیهوشی را تایید کرد.
    کاش حداقل این شهامت را داشته باشند و از دوستداران حیوانات عذرخواهی کنند که این در کشور ما عجیب مینماید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  32. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    متاسفانه حس مسوولیت وجود نداره هیچکس پاسخگوی سهل انگاری خودش نیست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  33. pd می‌گوید:

    اتفاق غم انگیزی هست
    ولی اتفاق افتاده
    حالا میشه دو تا کار کرد
    اول اینکه فقط غر بزنیم بعد هم ک موضوع کهنه شد همه یادشون بره
    راه دوم این هست که کاری کنیم دیگه این اشتباه تکرار نشه !
    واقعا ی دکتر نمیتونست تشخیص بده ک این همه داروی بیهوشی مضر و کشنده هست؟
    من خیلی از کامنت ها رو تویه همین سایت دیدم ک راجب داروی بیهوشی اخطار داده بودند!
    ب نظر من این مساله رو همه دکترها میدونن ولی جان خودشون رو به پلنگ ارجحیت می‌دادند نتیجش شد این ک پلنگ همیشه بیهوش!
    حالا ی سوال پیش میاد اینکه بدون بیهوشی میشد این کارا رو کرد باهاش؟
    یعنی عکس گرفت ؟و غیره؟
    متخصص نیستم ولی بعید میدونم.
    پس کلا فلسفه آوردن این پلنگ به این کلینیک فوق تخصصی و پیشرفته چی بود وقتی از اولش همه میدونن باید ساعت ها بیهوش باشه و این بیهوشی یعنی مرگ!
    چرا دکتر ها اینقدر ضعیف عمل کردن؟
    آیا معنی اش غیر از این هست ک نیاز به آموزش دارند؟
    چرا از تجربه و تجهیزات کشورهای دیگه استفاده نمیکنیم؟
    این همه تشکلات رسمی چرا ازشون استفاده نمی‌کنیم؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  34. Nature می‌گوید:

    مسلما علت اصلی مرگ پلنگ بی تجربگی تیم درمان بوده نه عدم دانش کافی…
    آخه چرا ما نباید از دانش و تجربه متخصصان کشورهای دیگه استفاده کنیم ؟
    والا جمله مشهور ما میتوانیم همه جا و به هر قیمتی بی معنیه
    اگه در مورد ببرهای سیبری هم یک متخصص با تجربه برای یه مدت شش ماهه همراه ببرها اومده بود ایران مسلما الان ببرها زنده بودن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  35. kooshan می‌گوید:

    با تشکر از دکتر معماریان و دیگر متخصصین محترمی که بر اساس اصول علمی و حرفه ای و تبحر خود تلاش می کنند
    آنچه از دید یک علاقمند حیات وحش کشور دردناک بنظر میرسد نتیجه تلخ رویدادی است که می توانست با مد نظر قرار دادن روحیه گفتگو و تعامل و تبادل نظر توسط کادر متخصص دو شهر و همفکری و همکاری آنها غیر از این باشد و به بهبودی پلنگ مجروح شیراز که ظاهرأ آسیب زیادی از سانحه جاده ای ندیده بود , منجر شود اما متأسفانه با سایه انداختن همان خصوصیت شناخته شده و مذموم و ریشه دار در جامعه ما (پر رنگ بودن فرهنگ تقابل در برابر تعامل) که نشانه ای غیر مدنی و یکی از موانع مهم پیشرفت در کشور ماست , سیر امور از تمرکز بر هدف اصلی یعنی هم اندیشی و هم افزایی برای مداوای حیوان دردمند بسمت منیت و خودخواهیها و تعصبات فردی و منطقه ای غیرموجه و ناصواب برخی منحرف شده و با تسامح می توان آن را روندی در مسیر آزار و اذیت حیوان زبان بسته ارزیابی کرد نه درمانش.

    آیا بهتر نبوده و نیست که در اینگونه موارد در حال و آینده با تعامل و حسن تفاهم و حسن ظن به یکدیگر برای نیل به نتیجه ای تلاش کرد که آن را بدرستی باید ابتدا متعلق به کشور دانست نه مختص این و آن فرد یا شهر یا استان و منطقه
    از این دیدگاه تا پدیده نکوهیده رفتار تقابلی و عدم تمایل به گفتگو در مسیر تفاهم و توافق که در همه عرصه های اجتماعی کشور و رفتار مردم در سطوح مختلف نهادینه شده اصلاح نشود وضع به همین منوال است که می بینیم و از همین جاست که اهمیت کار دولت در زمینه بهبود روابط خارجی اهمیت پیدا می کند
    حقیقت این است که با مراودات گسترده ملت ما با ملل دیگر , فرهنگ و روابط اجتماعی ما در معرض سنجش قرار گرفته و زمینه رفع نقائص و اصلاح آنها فراهم می شود و متقابلأ ایده های مثبت فرهنگ ما در میان ملل دیگر مقبولیت پیدا می کند.

    همزمان دلسوزان و اقشار آگاه و مسئول وظیفه دارند زیانها و خسارات ناشی از رشد این صفت ناپسند را در همه عرصه های اجتماعی بویژه در گستره محیط زیست و حیات وحش کشور مورد نقد جدی قرار دهند
    در این مورد خاص یعنی مرگ پلنگ ” بمو ” گرچه ضایعه وارد شده بر حیات وحش کشور قابل جبران نیست ولی سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان نهاد رسمی ذیربط بایستی اشخاصی از کادر سازمان در دو شهر که در برجسته کردن وجه تقابلی از طریق لجبازی و خروج از اصول حرفه ای و علمی و عدم تفاهم و تعامل با بقیه دست اندرکاران و اصرار غیر موجه بر ایده های شخصی و منطقه ای غیرمدنی خویش _ در هر دو مورد پافشاری بی منطق و ناموجه بر ماندن حیوان در شیراز و یا اصرار بر انتقال حیوان به تهران بدون مشورت و کسب نظر کادر شیراز _ و عدم لحاظ اولویت اصلی که درمان و حفظ سلامت حیوان بوده است , در شکست مراحل درمانی و مرگ دلخراش این پلنگ دخالت و مسئولیت مؤثر دارند بسته به مورد برخوردهای اداری و انظباطی مناسب را در نظر بگیرد

    در رابطه با افراد غیر سازمانی , این مورد بایستی بعنوان سابقه و عامل منفی در همکاریهای آینده و یا واگذاری امکانات و تسهیلات س.ح.م.ز. به آنها منظور شود , با معاونت حیات وحش سازمان نیز در صورت قصور برخورد شایسته صورت گیرد.

    نکته مهم دیگری که ممکن است در روند درمان حیات وحش مجروح سوانح مختلف مفید باشد , حضور افراد مجرب آشنا به روحیات این حیوانات در جهت آسان کردن روند درمان از طریق آرام کردن و کاهش استرس وحوش است , درباره پلنگ شیراز هم بنابر اظهارات کادر شیراز و هم بنظرم در تصویر هراس و استرس حیوان مشهود است , طبعأ جز دامپزشکان و علاقمندان متفرقه اینگونه افراد را عمدتأ در کارکنان باغ وحشها و سیرکها باید جستجو کرد و این خود تأکید بر اهمیت وجود و نقش این قبیل مکانهای تخصصی و آموزشی و تفریحی است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  36. علیرضا می‌گوید:

    اینکه تلف شدن پلنگی دست یک تیم دامپزشکی مثه همین مورد اشتباهات مداوم دامپزشکی از شیراز تا تهران اعلام بشه…!! و تلف شدن پلنگ دیگه ( پلنگ خراسان) از کار افتادن کلیه و کبد و عفونت عمومی و زنده موندنش خطر برای کل مردم منطقه و… اعلام بشه!! کار درست و شایسته ای نیست! تبلیغ خود به چه قیمتی آخه…!! پلنگ های بیچاره چه گناهی کردن افتادن تو رقابت های ناسالم جناحی…! به نظر من بیایید بی ریا باهم بشینید و مشکل بدون جوسازی علیه هم پیدا کنید از متخصصین کشورهای پیشرفته کمک بگیرید و…!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 10

  37. مسعود می‌گوید:

    آقا علیرضا شما خودتان چه اصراری دارید که تیم پزشکی پلنگ بمو را مبری کنید؟
    جالبه که در کلیه نظرات شما به وضوح میتوان پشتیبانی از تیم پزشکی پلنگ بمو را دید !
    مخصوصا فکر میکنم که بدجوری طرفدار مسوول بیهوشی در تهران هستید.
    علیرغم انکار خودتان البته ولی جالبه که دایم میخواهید تیغ تیز را به سمت طرف مقابل سوق دهید آخه برادر من طرف نتیجه کالبدگشایی را اعلام کرده شما میگی تبلیغ خوبه والاااا
    حداقل برو برگه کالبدگشایی امید و امضا زیر آن را دوباره نگاه کن
    واقعا درست نیست به اندازه کافی اشتباهات مشکل ساز بوده دیگه نیازی نیست طرفداران بعضیها جناح کشی کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  38. مجتبی می‌گوید:

    متاسفانه در مملکت ما روی همه چیز هزینه میشه الا حیات وحش و محیط زیست!
    حق بدید که دامپزشکای ما هم تبحر چندانی در این مسایل نداشته باشن
    بنظرم بایستی دوره هایی در کشور برگزار بشه و این عزیزان سطح دانششون رو بالا ببرن با کمک اساتید خارجی تا تو این موقعیت ها عجله و اهمال نکنن تا بتونیم برای اتفاقات دیگه آماده باشن
    حتی بایستی یک تیم امداد و نجات هوایی واسه حیات وحش داشت
    از دکتر معماریان و آقای هوشمند متشکرم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  39. علیرضا می‌گوید:

    همه دامپزشکان تحصیل کرده اند مطالعه می‌کنند زحمت می‌کشند حیوان نجات می دهند و حیوان هم دستشان تلف میشه!
    طبیعت کار طبابت مخصوصا موضوع پیچیده دامپزشکی حیات وحش همینه!
    اگه مثال زدم پلنگ امید و به خاطر این بود جمع بشه این حرفها که اگه من بودم…!! یا چون فلانی بود…!! برگه کالبد گشایی و فلانی تنظیم کرده…!!!
    کامنت بالا دوستی که دامپزشکی شیراز و متهم میکرد و تهران و تبرئه! بهش اعتراض کردم! امیدوارم احترام به هم دیگه رو یاد بگیریم و رعایت کنیم مخصوصا تو محافل عمومی…!!
    فقط انتقاد من از تبدیل شدن علم طبابت به نوعی دعوای تجاری هستش…!!!!

    داغ Thumb up 6 Thumb down 9

    • یک دوست می‌گوید:

      حالا دیگه واسه منهم شکی نمونده، شما احتمالا یک جورهایی در تیم دامپزشکی شیراز و یا تهران این پلنگ حاضر بودید یا شایدم یکی از دوستان صمیمی شما در تیم بوده. حدسم میزنم که چه کسی هستید. اما بعنوان یک دوست بگذار حرفم را مستقیم بگم، احترام است که با خودش احترام میاره. شما خودت از همون کامنتهای اول بذر خوبی نکاشتی. من بارها جملات شما را خواندم، راستش را بگم متاسف شدم. این بخوبی نشون میده که گاهی زندگی اون درسی رو که باید به ما نمیده، شما راست میگی همه اشتباه میکنن حتی همین بنده خدایی که اشارات و کنایات شما نصیبش شده هم مطمئنا از اشتباه بری نیست اما دوستانه بگم، کم لطفی میکنید. من تعصبی روی کسی ندارم اما بعنوان یک دوست از من به شما نصیحت، شاید شناخت شما از طرف مقابل کافی نیست. گاهی لازمه تا ورای همه چیز به طرف مقابل نگاه کنیم، ورای غرور که به هر شکلش درست نیست ورای خودمان ورای اینکه حق صد در صد بجانب ماست و مهمتر از همه ورای رقابت… به نظرم یک بار دیگر کامنتهای مرگ پلنگ بمو را بخوانید مخصوصا کامنتهای آخر را… هیچ کس نمیتواند هیچ جا ادعا کند که اشتباه نمیکند، حتی بهترینها و موفق ترینها و همه ترینها هم اشتباه میکنند اما آنهایی پیشرفت میکنند که اشتباه را قبول کنند. توجیه اشتباه یعنی ماندن در اشتباه و در جا زدن.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  40. پلنگ مازندران می‌گوید:

    جریمه ی یوز در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان است و در نرخ جدید که تا چند ماه دیگر اجرا میشود بین ۸۰ تا۱۰۰میلیون تومان.
    حال یه نظر شما کسی با یوز تصادف کند می ایستد تا به یوز کمک کند یا برای اینکه جریمه نشود فرار میکند؟
    نه فقط یوز بلکه هر حیوانی مثلا همین پلنگی که در شیراز تلف شد. اگر راننده می ایستاد یا مراتب را فورا به محیط زیست گزارش میداد بهتر بود یا اینکه فرد بعد از تصادف از صحنه گریخت و مردم دیگر پلنگ را بعد از مدتی پیدا کرده و به سازمان اطلاع دادند.
    پس نتیجه میگیریم چون فردی که با پلنگ تصادف کرد از مسؤلیت ناشی از تصادف و جریمه ی ۵ میلیون تومانی میترسید، بدون اینکه کمکی به پلنگ کند یا فکر پلنگ باشد فقط با فکر اینکه جریمه نشود از محل گریخت.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

    • پلنگ مازندران می‌گوید:

      در جواب کوشان عزیز

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        دوست عزیز (پلنگ مازندران) در نظر قبلی به معافیت یا تخفیف جریمه برای شهروندان مسئولیت پذیر اشاره شده بود , معافیت می تواند شامل کسانی باشد که تخلف رانندگی نیز نداشته باشند , از طرفی می توان بین جریمه از بین بردن حیات وحش در اثر سوانح جاده ای که غیرعمدی است با کشتار ناشی از شکار غیر مجاز تفاوت قائل شده و در مورد سانحه جاده ای آن را کمتر قرار داد و ضمنأ حداکثر مقدار را برای رانندگان فراری که بعدأ ممکن است دستگیر شوند , تعیین کرد . در مناطق مورد لزوم بایستی تابلوهای هشدار دهنده در باره خطر برخورد با وحوش و نیز موارد قانونی و جریمه های متعلقه برای اطلاع رانندگان نصب شود , صدا وسیما اگر بخواهد میتو اند در این زمینه به رشد فرهنگ موجود کمک کند. در حال حاضر محیط بانان گرامی , همیاران عزیز و نیز سایر علاقمندان حیات وحش کشور می توانند در شناسایی رانندگان متخلف و فراری حداکثر سعی خود را انجام دهند , پس دوست گرامی می شود با توجه به شرایط کشور نیز کارهایی کرد , لازمه کار وجود روحیه تبدیل نظر و تفاهم و گفتگو و دوری از فرهنگ مقابله و پرخاشگری و ناسازگاری و عدم تفاهم با دیگران است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  41. نرگس روحانی می‌گوید:

    چقدر خوبه ما ایرانیا از چیزی که اطلاع نداریم بخصوص از اصطلاحات دامپزشکی یاد بگیریم بدون قضاوت حرف نزنیم دکتر رعایت استاد جراحی دامپزشکی دانشگاه شیراز استاد قابلی است و بسیار فروتن است و عملی که روی این پلنگ انجام داد بسیار درست و خوب انجام شده و متاسفم برای آن ریاست محیط زیست فارس که تعصبی روی پلنگ شان نداشتن و در مقابل فشار بازرسی انرا به تهران تحویل دادن که اینجا ان حیوان را بکشند متاسفانه هرچه سعی کردیم دکتر رعایت را تهران بیاوریم و کنفرانس خبری بزاریم میسر نشد تخصص حیات وحش در ایران فقط دکتر گرگین و دکتر تقی پور دارند و استاد جراحی دکتر عابدی و دکتر شریفی که تابحال کلی جانوران حیات وحش عمل کردند چقدر خوبه گول تبلیغات را زود نخوریم. بهتر است سردبیر محترم سایت با دکتر رعایت مصاحبه ای داشته باشند!!!!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 7

    • kooshan می‌گوید:

      سرکار خانم _ نرگس روحانی _ این سخن درستی است که بدون دانش لازم در باره موضوعات تخصصی نمی توان وارد جزئیات اینگونه موارد و بحثهای حول و حوش آن شد ولی علاقمندان حیات وحش نیز محق هستند از دست اندرکاران شیراز و تهران و سایر مسئولین ذیربط بپرسند که چرا پلنگ سانحه دیده که طبق آنچه اعلام شده و تا قبل از زنده گیری و انتقال به شیراز و سپس تهران صدمه چندانی ندیده بود , بعد از چند روز از بین رفت ? و طبیعی است خواستار جوابگویی منطقی و قانع کننده باشند , این درست است که ” س.ح.م.ز. ” بعنوان مرجع اصلی و مسئول , عملکرد خوبی در این جریان نداشته و ناتوان از مدیریت و هماهنگی و نظارت بر روند امور بوده است و باید از این بابت پاسخگو باشد , اما سایر دست اندرکاران شیراز و تهران نیز در این زمینه مسئولیت دارند و این بر عهده متخصصین محترم شیراز و تهران است که با اطلاع رسانی شفاف و دقیق آنچه روی داده است ضمن تنویر اذهان دوستداران حیات وحش از بروز اشتباهات روی داده احتمالی در آینده و ورود چنین خسارات بزرگی به حیات وحش شکننده کشور جلوگیری کنند , طبعأ بیان صادقانه واقعیات باعث ارتقای شأن و شخصیت اساتید و متخصصین محترم شده و این امر بنوبه خود مانع حاشیه و شایعه سازی و انحراف اذهان علاقمندان حیات وحش می شود .

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • ایران زمین می‌گوید:

      با جمله اول کاملا موافقم: چقدرخوبه راجع به چیزی که اطلاع نداریم حرف نزنیم!
      مثلا افرادی که نام بردید همگی تخصص دارند اما تخصصشان حیات وحش نیست.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  42. Mohsen می‌گوید:

    متاسفانه آقایان اگر به فکر شان و منزلت بودند تا حالا حرفی میزدند ولی دو صد حیف که هنرپیشه های نقش اول دیروز که کنار پلنگ عکس یادگاری مینداختند و راحت نظر میدادند، امروز فقط پشت سر بقیه حرف میزنند و دم از مطالعه و … هم میزنند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>