عاملین شکار غیرمجاز دو کل وحشی در رودسر به ۶۶ میلیون ریال جزای نقدی، لغو جواز و مصادره سه اسلحه شکاری به نفع دولت محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک ماه قبل در روز ۱۳۹۴/۳/۲۹ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان رودسر گیلان در عملیاتی که ۲۴ ساعت به طول انجامید موفق شدند سه شکارچی متخلف را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع اشکورات بازداشت نمایند. (لینک خبر مربوطه)

از متخلفین لاشه دو کل وحشی، یک اسلحه گلوله زنی برنو دوربین دار، یک اسلحه شکاری دولول و یک اسلحه پنج تیر، ۱۳ عدد فشنگ گلوله زنی، ۱۹ عدد فشنگ غیرمجاز چهارپاره، دو دستگاه بیسیم، دوربین چشمی، دوربین فاصله یاب، چاقو و کوله پشتی کشف و ضبط گردید.

اسلحه ها و کلیه ادوات شکار متخلفین در اختیار اداره محیط زیست رودسر قرار گرفته و هر سه متهم پس از تشکیل پرونده و یک شب بازداشت در کلانتری رحیم آباد صبح شنبه ۹۳/۳/۳۰ به دادگاه تحویل شدند.

لاشه و اجزای بدن دو کل وحشی به همراه اسلحه ها، مهمات و ادوات شکار کشف شده از شکارچیان متخلف

متهمین پیش از رسیدگی به جرم در دادگاه مبلغ ۳۶ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو کل وحشی را به حساب خزانه دولت واریز نموده و فیش واریزی را به دادگاه ارائه نمودند.

در جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه عمومی رحیم آباد، با توجه به محتویات پرونده بزه انتسابی به متهمین از بابت شکار غیرمجاز دو کل وحشی محرز و مسلم شناخته شد.

بنابراین دادگاه با استناد به بند ب ماده ۱۱ قانون شکار و صید و با رعایت ماده ۷۰ قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

اما با توجه به تاکید دستگاه قضایی نسبت به اعمال مجازات های جایگزین حبس، دادگاه مجازات شش ماه حبس را به پرداخت مبلغ ده میلیون ریال توسط هر یک از متهمین تبدیل نمود.

همچنین دادگاه با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی و با توجه به اینکه اسلحه ها آلات جرم بوده اند، مجوز حمل سلاح های کشف شده را ابطال نموده و رای خود را مبنی بر مصادره هر سه اسلحه به نفع دولت صادر نمود.

ارزش سه قبضه اسلحه دارای جواز متعلق به شکارچیان متخلف که با رای دادگاه به نفع دولت مصادره گردید بیش از ۴۰۰ میلیون ریال برآورد می شود.

بر اساس ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی، بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده و یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است را تعیین کند تا حسب مورد، مسترد، ضبط و یا معدوم شود.

طی سال های گذشته پس از رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز در مراجع قضایی با دستور قاضی اسلحه های دارای جواز حمل که در جریان شکار غیرمجاز بکار رفته بود به صاحبان آنها مسترد میگردید.

علاوه بر حکم فوق الذکر، لغو جواز حمل و مصادره هفت قبضه اسلحه در ایوان، نیشابور ، زابل ، زاهدان و  موته طی دو ماه گذشته گویای تغییر رویکرد دستگاه قضایی و تشدید برخورد با متخلفان شکار و صید است.

برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با تخلفات محیط زیستی به خصوص ابطال جواز و مصادره سلاح های بکار رفته در جریان شکار غیرمجاز جانوران وحشی اقدامی قابل تقدیر بوده و می تواند تا حد زیادی در پیشگیری و کاهش وقوع این دسته از جرائم موثر باشد.

+850
-406
  

30 دیدگاه

  1. مهدی – بست پرو می‌گوید:

    خدا رو شکر نسبت به گذشته جریمه های سنگین تری از طرف قضات تعیین میشه

    خدا کنه این جریمه های سنگین و جریمه های افزایش بتونه کمی رعب و وحشت توی وجود شکارچی ها بندازه تا از ترس گرفتار شدن و جریمه پرداختن دست از سر اندک حیوانات باقیمانده بردارن

    البته به نظر من این جریمه های شکار توی برخی از موارد میتونه هنوز هم افزایش داشته باشه چون حذف هرکدوم از این حیوانات میتونه ضربه سهمگینی به طبیعت و اکوسیستم اون منطقه بزنه …

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 20

  2. تیزبین می‌گوید:

    ای کاش دستگاه های قضایی همین جوری پیش برن و قوانین جدید به کار گرفته بشن تا ترس و وحشت به جون شکار چیان غیرمجاز بیفته

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 13

  3. شوکا می‌گوید:

    قاطع و محکم

    داداگاه های دیگه یاد بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 12

  4. کیوان می‌گوید:

    حکم خوبی داده

    پنجاه میلیون تومان ضرر به خاطر دوتا کل

    هرکی هندوانه بخوره پای لرزش هم میشینه

    کاش جریمه باز بیشتر میشد و ای کاش پول همین جریمه ها و فروش اسلحه این اشخاص در بازسازی محیط زیست همان منطقه و افزایش این جانوران استفاده شود

    و ای کاش جرایم افزایش بیشتری بیابد و از این جرایم به محیط بانها نیز پاداش بدهند تا آنها نیز برای دستگیری این افراد بیشتر تلاش کنند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 10

  5. امیر امینی می‌گوید:

    شکارچی کشتار گر است و عملش غیر مجاز . چیزی به نام” شکارچی مجاز” وجود ندارد. مردم کشور ما با این عمل مخالف هستند. قاطبه ملت ایران از این عمل شنیع بیزارند و خواهان مجازات متعدیان به طبیعت هستند.اینقدر نباید گفت شکارچی غیر مجاز و یا متخلف. شکارچی شکارچی است.

    شکارچی فردی ناآگاه و کم دانش است که عمل مخربش ،سبب تخریب طبیعت و نابودی حیات وحش و کسترش خشونت می گردد. ماهیچ فضیلتی در اینان سراغ نکرده ایم.

    قاضی محترم پرونده می توانستند برای مدتی این الواط را به جایی دوردست تبعید کنند.قاضی محترم در مورد مصادره اسلحه و ادوات بسیار خوب تصمیم گرفتند.تبعید و زندان بسیار بازدارنده هستند. در صدور رای می توان از این دو به صورت ترکیبی هم استفاده نمود . در مورد شکارچیان بدون سابقه زندان طویل المدت را می توان با تبعید و جرایم نقدی و مصادره و حبس کوتاه مدت جایگزین نمود.

    داغ Thumb up 32 Thumb down 51

  6. امیرجهان شاه می‌گوید:

    دم این قاضی گرم ؛ اینها شکارچی نیستند ، این افراد آبروی هرچی شکارچی رو بردن. باید به هرکدوم حکم چند سال هم کار اجباری به نفع دولت میداد. ولی بازهم دمش گرم.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 14

  7. طبیعت گرد می‌گوید:

    رای خوب و بجایی بود…احسنت بر جناب قاضی

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    حکم بدی نیست اماتبدیل به فعالیت های اجتماعی و کار اجباری محیط زیستی تاثیرگذارتر می باشد شاید از نظر روانشناسی بهتر باشه و هم فرهنگی موثرتر است

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

  9. میثم می‌گوید:

    این مصادره سلاح قطعی نیست. وقلبل اعتراض هست.
    ولی… ولی … فرض بر ابن که هست. بسیار عالی.
    انا یه سوال با وجود سلاح های قاچاق اونم به تعداد بسیار زیاد ایا این حکم باز دارنده هست!!!

    وقتی با کمتر از دو ملیون و حتی در مواردی کمتر از یک میلیون میشه به راحتی سلاح غیر محاز تهیه کرد ایا برای یک متخلف خیلی سخت هست تهیه مجدد سلاح؟؟؟

    چون غیر مجاز هست فرد هر تخلفی رو میتونه باهاش انجام بده حتی قتل. چون این یلاح در جایی ثبت نشده.
    در ایران به راحتی هر فردی میتونه سلاح بخره. مصادره ۷ سلاح در برابر بیش از یک میلیون سلاح مجاز که مالکینشون هیج اموزش ندیده و نظارت چندانی بر انها نیست بیشتر شبیه یه شوخی هست.

    پیش گیری بهتر از درمان هست. بجای اینکه به اهل نا اهل سلاح بفروشیم و بعد باهاش تخلف بشه و فرد متخلف بازداشت و سلاح مصادره بشه. چرا از همون اول فقط به افراد اموزش دیده و مسول سلاح داده نشود؟؟؟؟!!!

    در شرایط فعلی چرا سازمان اققدام به تشکیل دوره های اجباری اموزشی برای مالکین سلاح نمیکنه؟
    و هر فردی که نتونه به نمره قبولی در پایان دوره دست پیدا کنه سلاحیت نگهداری سلاح رو نداره و باید سلاح خودش رو به غبر انتقال بده.
    با این شیوه فقط افراد اگاه و داری سواد طبیعت و شکار اجازه نگهداری سلاح شکاری رو خواهند داشت. نه هر فردی با هر میزان از اگاهی که در بیشتر موارد اصلن اگاهی در این زمینه ندارن حق نگهداری سلاح داشته باشه.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 18

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      موافقم هرچند با داشتن سلاح در طبیعت بهر شکل موافقم اما داشتن سلاح مجاز بدون هیچگونه کنترلی درست نیست و باید دارندگان این سلاحها از سلامت روان و اینکه چقدر به طبیعت پایبندند کنترل شوند .

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  10. پندار نیک می‌گوید:

    لطفا این مجازاتها و سختگیری های قوه قضاییه را رسانه ای کنید و در متن اخبار صدا و سیما قرار دهید تا واقعا بازدارنده باشد.

    متاسفانه شدت عمل ها در خفا انجام میشود و اخبار محدود به اینترنت میباشد.

    رویه آگاه سازی در پیشگیری از اقدام به شکار مطلوب نیست.

    داغ Thumb up 16 Thumb down 20

  11. با این حساب آیا مصادره اتومبیل یا موتورسیکلت همراه شکارچیان هم توی قانون قابل تعریف هست؟
    این نقل قول را منظور:

    “بر اساس ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی، بازپرس یا دادستان در صورت صدور قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب باید تکلیف اشیا و اموال کشف شده را که دلیل یا وسیله ارتکاب جرم بوده و یا از جرم تحصیل شده و یا حین ارتکاب، استعمال و یا برای استعمال اختصاص داده شده است را تعیین کند تا حسب مورد، مسترد، ضبط و یا معدوم شود.”

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

  12. sasan می‌گوید:

    یه جایزه هم بهشون میدادین تا این جنایتکارا خدای نکرده دلخور نشند

    داغ Thumb up 15 Thumb down 15

  13. حامد می‌گوید:

    درود.
    کسی از دوستان اطلاع داره که چرا نرخ جرائم جدید شکار غیر مجاز به سازمان محیط زیست ابلاغ نشده؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

  14. kooshan می‌گوید:

    همانطور که در خبر دیده بان آمده با توجه به روند مثبت قضائی اتخاذ شده اخیر و تشدید برخورد با کشتار غیرقانونی حیات وحش ، انتظار منطقی ، تأئید رأی اولیه در دادگاه تجدید نظر است ضمن اینکه در شرایط فعلی و در ارتباط با تخلفات معمولی کشتار علفخواران و متخلفینی که سابقه دار یا شرور نبوده و سلاح آنها مجوز دارد ، استفاده از جریمه های مالی جایگزین و توقیف و ضبط ابزار و ادوات تخلف مفیدتر است چرا که مجازات حبس ممکن است تبعات سوء بویژه برای خانواده متخلفین داشته باشد .
    منطقی این است که سلاحهای ضبط شده اگر قدمت تاریخی ، ارزش هنری و کلکسیونی یا استفاده ورزشی و تفریحی دارند واگذار یا فروخته شده و در غیر اینصورت اسقاط شوند و نباید مجددأ جهت استفاده در شکار واگذار شوند .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

    • من هستم می‌گوید:

      جناب کوشان همان طور که خودتان میدانید زمانی نه چندان دور دشت های آذربایجان شرقی میزبان آهوی ایرانی بود.ولی متاسفانه امروز تنها در منطقه کاغدکنان میانه میتوان این گونه را مشاهده نمود.
      من خودم ساکن شهر سرابم و این شهر که در دشتی با ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته، تا ۱۵۰ سال پیش میزبان یوز و گور و آهو بود ولی الان حتی روباه هم در آن کمیاب هست.
      البته هنوز چند دشت کوچک دست نخورده در این استان وجود دارد که در صورت اقدام به موقع س.م.ز میتوان گونه آهو و حتی گور و یوز را در آن احیا نمود.
      کاش یکی از مسئولین به خصوص خانم ابتکار این نظر را ببیند و بتواند کاری کند.
      این دشت های کوچک در صورت اراده م.ز میتوانند تبدیل به زیستگاه های مهم گونه های دشت زی در ایران شوند.
      افسوس که ناامید خواهم شد از براورده نشدن خواسته ام…

      داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  15. قوچ اُریال خراسان می‌گوید:

    حکم دادگاه بیش از حد سنگین به نظر میرسه. چرا که مجموعِ ۳۶ میلیون ریال جریمه شکار و ۳۰ میلیون ریال خریدِ حبس و ابطال مجوزهای حمل سلاح و ۴۰۰ میلیون ریال ارزش اسلحه های مصادره شده، بالغ بر ۴۶۶ میلیون ریال می شه که خیلی بیشتر از قانون جرائم جدید (حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال برای دو شکار) می باشد. شاید اگه وکیل میگرفتند اسلحه هاشون مصادره نمی شد.
    منطقی تر به نظر می رسید، اگه قوه قضائیه بجای مصادره سلاح شکارچیانِ خاطی (که احتمالاً نوعی حق الناس محسوب میشه)، پروانه حمل سلاح آنها رو بسته به نوع جرمشان از یک سال تا ۵ سال باطل میکرد.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

    • برنو می‌گوید:

      چطور شکارشون را هم بدهند برای جایزه تروفه ارزیابی بشه، شاید موفق به گرفتن جایزه هم شدن این جنایتکاربی سر وپا و یاغی، امید وارم کار پاکسازی و جمع آوری آشغال و زباله های مناطق سرخه حصار و خمیر را هم به این تاوان بیفزایند.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  16. mohammadreza می‌گوید:

    یک میلیون تومن بجای ۶ماه زندان !!

    مگه میشه !

    فقط یک میلیون این چه پولی تو جیب هر بچه ای پیدا میشه چه برسه به این شکارچیهای که معلومه پولدار بودن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  17. محیط بان تنها می‌گوید:

    به خدا این جرائم بازدارنده نیست, باور کنید…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  18. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    چه عجب ؟؟؟!!!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 18

  19. mohammadreza می‌گوید:

    یک میلیون بجای ۶ماه زندان خیلی عجیبه فقط یک میلیون این که معلوم حتی ده میلیونم بود باز هم جریمه رو قبول میکردن باید جریمه ها سنگین تر بشن و اون دامدار که با شکارچیها همکاری کرده از منطقه اخراج بشه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  20. برنو می‌گوید:

    بدنیست، اما چه خوب بود جریمه های ۹۴ اعمال میشد تا درس عبرتی باشد برای دیگر قاتلان شکارکشان

    در ضمن ابطال مجوز سلاح برای همیشه باید اعمال بشه و این جریمه شکار با اسلحه سایرین و واگذاری به غیر دوبرابر باشه. باشد که شاید از این گمراهی به در آیند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  21. برنو می‌گوید:

    یکی از تفنگ ها که از متخلفین گرفتن مدل نیمه اتوماتیک برتا A-400 است که فقط ارزش آن در بازار ایران حدود ۵۰ میلیون تومان است، که همزمان با عفو آخر سال ۱۳۹۰، و از طریق کشورهای همسایه وارد شده است، این هم نتیجه عفو های مرحمتی و از یک طرف و از طرف دیگر حیات وحش بی صاحب ایران.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  22. شاهین می‌گوید:

    چرا ۶۶ میلیون ریال جریمه؟!!!
    بر اساس جرایم جدید جریمه شکار کل و بز یکصد میلیون ریال است یعنی این جریمه باید الان ۲۰۰ میلیون ریال باشه!
    نمیدونم چرا در ابلاغ جرایم جدید با اینکه تصویب شده داره سهل انگاری صورت می گیره!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  23. محمد می‌گوید:

    باسلام من فکر میکنم بیشتر از اینکه شکار کردن محیط زیست را ازبین ببرد خشکسالی و تخریب زیستگاه حیوانات هست که ضربه به محیط زیست میزند وبعد یه شکارچی دربدر را ازش یه هیولا میسازند و مانند یه قاچاقچی مواد مخدر باهاش رفتار میکنند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  24. فریبا می‌گوید:

    باید هر شکارچی غیر مجاز ، پس از اعمال جریمه، ۶۰ ضربه شلاق بخورد تا درس عبرتی برای دیگر شکارچیان باشد.

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>