کشف محموله پرندگان زینتی قاچاق در خراسان جنوبی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست خراسان جنوبی در حوزه نهبندان با همکاری مامورین نیروی انتظامی این شهرستان یک خودوری سواری را مشکوک را در محور نهبندان – بیرجند متوقف و نسبت به بازرسی از آن اقدام نمودند.

فرمانده یگان محیط زیست خراسان جنوبی در این باره گفت: در جریان بازرسی از این خودرو ۲ کاسکو، ۱۵ کوتوله هندی و ۲۵ عروس هلندی کشف و ضبط گردید.

مسعود مستقیم اظهار داشت: در این رابطه یک نفر متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده به جرم قاچاق گونه های جانوری وحشی به مراجع قضایی معرفی گردید.

……………………………..پرندگان کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در محور نهبندان – بیرجند

فرمانده یگان محیط زیست خراسان جنوبی در این باره گفت: این محموله قاچاق از استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شده و از طریق استان خراسان جنوبی در حال حمل به مشهد و سایر شهرهای کشور بود.

با توجه به اینکه متهم سند متناسب با قرار وثیقه تعیین شده از سوی بازپرس پرونده را در اختیار نداشت تا زمان تشکیل دادگاه و صدور رای نهایی روانه زندان شد.

……………………………پرندگان کشف شده از قاچاقچیان حیات وحش در محور نهبندان – بیرجند

مسعود مستقیم اظهار داشت: با توجه به غیربومی بودن پرندگان کشف شده، کارشناسان محیط زیست در حال محاسبه ضرر و زیان وارده و تنظیم دادخواست مربوطه می باشند.

زیبایی خیره کننده و قابلیت های ویژه این جانوران ازجمله تقلید صدا موجب علاقه روزافزون و خودخواهانه انسان به نگهداری این پرندگان درون قفس شده است. همزمان با افزایش تقاضای نگهداری، زنده گیری از طبیعت و پرورش این گونه ها در شرایط نامناسب نیز گسترش می یابد.

پرندگان کشف شده قابل رهاسازی در طبیعت نبوده و جهت ادامه زندگی به مراکز مجاز نگهداری پرندگان واگذار خواهند شد.

بر اساس لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از گونه های غیربومی مشمول ضمیمه I کنوانسیون CITES معادل ۳۰ میلیون ریال و هر یک از گونه های غیربومی مشمول ضمیمه II کنوانسیون CITES معادل ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است.

+148
-85
  

24 دیدگاه

  1. سولماز می‌گوید:

    کوچولوهای مظلوم . همه جای دنیا اوضاع حیوانات خوب نیست

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 10

  2. ali می‌گوید:

    باغ پرندگان تهران جای خوبیه

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 15

  3. محمد صادق می‌گوید:

    عاقبت این پرنده ها چی میشه ؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 11

  4. رشید می‌گوید:

    بعضی ها چه پولهای کثیفی میخورند
    زنده گیری و قاچاق جانوران واقعا نسل های زیادی را به نابودی کشانده شوربختانه فرهنگ ندارند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

  5. داریوش می‌گوید:

    نون خوردن از طریق آزار و اذیت پرندگان و حیوانات به نظر من کثیفترین شغل است

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 12

  6. علی می‌گوید:

    پرندگان حق آزادی دارند مثل همه حیوانات دیگه.ولی این گونه پرنده ها پرورشی و جوجه قفس هستند.و حتی اگه اونارو آزاد کنی جایی نمیرن و به انسان عادت کردن.
    بعدشم بومی ایران که نیستند و در خطر انقراض نیستن.چرا اون بنده خدا رو زندانی کردن.جرمی مرتکب نشده.
    برید کسایی که نسل خرس و پلنگ و هرچی جانوره ریز و درشت رو درآوردن دستگیر کنید نه این بیچاره.
    بعدشم اگه قراره دستگیر بشن برین تو اتوبان آزادگان تهران بازار خرید و فروش حیوانات و پرندگان زینتی.ببینید چقد از این پرنده ها هست اونحا.
    مسئولین ما به اون شکار کش ها کاری ندارن.این بدبخت طوطی فروش رو زندانی کردن.خب آبروش میره بیچاره.بره زندان پیش هم بندی هاش بگه منو با طوطی گرفتن؟؟؟؟
    دیگه خداییش اگه جرمی هم در کار باشه در حد زندان نیست.
    تازشم این پرندگان توی قفس به راحتی تکثیر پیدا میکنن و نسلشون زیاد میشه.
    شما برید جلو شکارچی ها رو بگیرید….لدفا

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 11

    • داریوش می‌گوید:

      این پرنده ها از زیست بومهای آفریقا و استرالیا زنده گیری میشن هر گونه خرید و فروش این پرندگان رسمیت دادن به زنده گیری آنها از زیستگاهشون و انقراض نسل اونها در آینده خواهد بود بومی ایران نباشن دلیل نمیشه نسل اونها رو از بین ببریم

      داغ Thumb up 8 Thumb down 12

      • امیرعلی می‌گوید:

        کی گفته اینا زنده گیری میشن ؟؟؟
        شما فکر کردی توی کشوری مثل استرالیا که حتی اجازه خروج بذر نمیده ، قاچاقچی به همین راحتی میتونه بیاد طوطی خارج کنه ؟ اون هم با این تعداد ؟؟؟
        تمام اینا توی فارم های پرورش طوطی پاکستان تکثیر میشن استاد ، چون از راه قاچاق وارد ایران میشه باهاشون برخورد می کنن وگرنه چه کشف بشه چه کشف نشه همشون مستقیم میرم توی پرنده فروشی …

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

        • علی می‌گوید:

          امیر علی حق با شماست.کشور پاکستان سرمایه گذاری عظیمی روی پرورش پرندگان زینتی مانند طوطی سانان و مرغ مینا میکنه.اینا همشون توی قفس تکثیر پیدا کردن نه توی طبیعت.
          فک نکنم خرید و فروش اینا لطمه ای به طبیعت بزنه.تازه باعث تکثیر و افزایش تعدادشون میشه.اینارو آزاد کنی میمیرن.بله چون به طور قاچاق وارد کشور شده همشو گرفتن.پس نتیجه میگیریم نباید این آقای قاچاقچی رو به خاطر ضرر و زیان به طبیعت جریمه کنند.فقط به خاطر قاچاق بودن و پرداخت نکردن مالیات ورود کالا به کشور جریمش کنن کافیه براش

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • omid می‌گوید:

      جلوی قاچاق اون پستانداران ارزشی رو نگرفتن که حالا به این وضع رسیده جلوی اینا رو هم نگیرن همون طوری میشه درضمن مگه پرنده ای که تو قفس دنیا میاد چه فرقی با پرنده در طبیعت داره اونم حق ازادی داره نه قفس حتی اگه زاده قفس باشه درضمن حرف شما هم درسته اینا از هر ۱۰۰۰ تا پردنده که داره قاچاق میشه۳۰ تا شو میگیرن بعد میگن محموله قاچاق گرفته شد!! روزی چند تا کلو بز پلنگ دارن شکا ر میشن که از همشون فقط ۱۰ یا ۲۰ درصدش داره خبراش به ما میرسه دوست عزیز!!

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. رضا مجذوبی می‌گوید:

    تا جایی که من میدونم و شنیدم اینگونه پرنده های زینتی کاملا در اسارت تکثیر و برای فروش هستند مانند قناری در کشور خودمون و حتی برای اینکه بازار تکثیر و فروششون انحصاری بمونه اکثر اونا خصوصا “کاسکوها” در کشور تولید کننده عقیم میشوند…پرورش و تکثیر حیوانات برای مصارف زینتی،تفریحی،درامد زایی و…..در همه دنیا مرسومه دقیقا مانند پرورش و نگهداری مرغ و خروس و گاو و گوسفند برای “سیر” کردن شکم همه انسانهای کره زمین

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

    • داریوش می‌گوید:

      کار اشتباهیه نباید ادامه داد این کار رو جای اینها در جنگله

      داغ Thumb up 6 Thumb down 12

      • حمید می‌گوید:

        اقای داریوش
        پس پرورش مرغ در مرغ داری
        دامداری توسط عشایر
        گاوداری
        و پرورش گوزن کاریبو در کشور های اسکاندیناوی
        و پرورش قناری در منزل هم کار بدی است؟

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

        • omid می‌گوید:

          این مشکل مایه مشکل طبیعت نیست

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

        • داریوش می‌گوید:

          مرغ پرنده کاملا اهلی هست گاو هم همینجور و هیچ مرغ و گاو وحشی (منظورم بوفالو و سایر گاوهای وحشی نیست گاوهای اهلی رو میگم) در طبیعت وجود نداره در شگفتم از شما که مرغ و کاسکو رو یکی میدونید اون گوزنهای کاریبو رو که میگید شاید نسلشون در طبیعت کم باشه یا بدلیل آب و هوای سرد اونجا گاو نمیشه پرورش داد

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  8. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    ما خونمون یک شاه طوطی سبز داریم کل کیهان و هستی را بهم بدن با این ترکیب زیبا عوض نمیکنم.
    آرزومه یک روز با استاندارد بالا یک باغ طوطی بزرگ درست کنم وقف عام بشه و جایی باشه برای این طوطی هایی که بدصاحب هستند یا توسط صاحبانشون مدام توی قفس نگه داشته میشن.
    طوطی ها بزرگترین شاهکار طبیعت در زمین هستند و زنده گیریشون از طبیعت کاری بس جنایتکارانه هست، کشتن یا خوردنشون هم لکه ننگی بر پیشانی بشریت هست!
    امیدوارم اونهایی که ثروت کافی دارند بجای اینکه ثروتشون باعث جنگ بین وارثین اونها بشه بیان و ثروتشونو در خدمت این موجودات بس گرانبها و نیازمند توجه و خدمات بکنند. ما تو کشورمون واقعا به مراکز نگهداری و خدمات درمانی پیشرفته برای این زیبارویان نیاز داریم.
    این موجودات هزار هزار توسط پرنده فروش ها تکثیر میشن و روانه قفس ها تو منازل میشن. صاحبانشون معلوم نیست چند بار یکبار اونها را میارن بیرون تا پری بزنند. واقعا وجود مراکز پیشرفته خدمات رسانی به این موجودات زیبا و با وفا خیلی مهم و حیاتی هست.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  9. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    حیف از این همه زیبایی و نگارگری خدا که عده ای خودخواه توی قفس می پوسوننش…چقدر زیبا هستند و در اوج بی پناهی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  10. فرهاد کاکا می‌گوید:

    ضرر و زیانی که به محیط زیست ما نخورده .ده برابر این تعداد هم تو پرنده فروشیها هست .پولهای جریمه به حساب کنوانسیون میره یا محیط زیست؟ داستان پرنده فروشیهای مجاز چی میشه؟ یعنی اگر به پرنده فروشی میرسیدند خلافی انجام نشده بود؟ یا اینکه کاسگوهای توی ایران تولید داخل هستند؟ لطفا دیدبان محترم راهنمایی بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  11. سوسن اکبری می‌گوید:

    لعنت به قاچاقچی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  12. منا می‌گوید:

    امیدوارم کارشناسان محیط به این امر توجه دارند، باوجودیکه این پرنده ها زیبا هستند ولی در صورت ازاد شدن در محیط زیست جدید به مرور تکثیرمی کنند و نسل پرندگان بومی را از بین می برند. .
    موردی که ژاپن اتفاق افتاد و طوطی های سبزی پس از چند سال درختان و اشیانه های پرندهای بومی را اشغال کردند ونسل انها از بین رفتند. در اکثر کشورها رها سازی حیوانات غیربومی جریمه زیادی دارد. (از جمله رها کردن حشرات: زنبور، پروانه تا سایر حیوانات ….)

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  13. behpor ghorbani می‌گوید:

    خدایا چقدقشنگ نقاشی کردی ایول ایول

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  14. داریوش می‌گوید:

    کاسکو در اسارت به ندرت و به سختی جفتگیری میکنه بیشترشون از جنگلهای آفریقا گرفته میشن حتی اگه در اسارت هم تکثیر بشن و بفروش برسن اشتباهه چون این انگیزه ای میشه برای شکارچیان که اونها رو از جنگل هم زنده گیری کنن هنگامی که تقاضا نباشه عرضه هم نخواهد بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  15. حمید می‌گوید:

    با سلام
    یکی سوال داشتم اگه ممکنه ….
    این پرنده های حالا کجا نگهداری میشن ؟؟؟؟
    براشون جای خوبی سراغ دارم حیف شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>