تلفات طاعون در طالقان به بیش از ۴۰ کل و بز افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس پایش صورت گرفته طی روزهای اخیر در عرصه های طبیعی شهرستان طالقان تاکنون بیش از ۴۰ کل و بز وحشی بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه تلف شده اند.

با تصمیمات اتخاذ شده در جلسه اضطرار مخاطرات زیست محیطی در استانداری استان البرز، وظایف کلیه دستگاه ها از جمله دامپزشکی، محیط زیست، منابع طبیعی، ستاد بحران، هلال احمر و غیره مشخص شده است.

هم اکنون با هماهنگی منابع طبیعی استان البرز دام های اهلی در حال خارج شدن از منطقه هستند و همچنین با همکاری هلال احمر، دامپزشکی و نیروهای مردمی پایش منطقه جهت ضد عفونی و معدوم سازی لاشه ها آغاز شده است.

طی روزهای آینده پایش ها با حضور نیروهای بیشتری در زیستگاه های طبیعی طالقان انجام خواهد شد.

0
-70
  

30 دیدگاه

  1. آرش می‌گوید:

    آفرین آفرین تنها راه برگزاریه جلسات بعد از وقوع حادثه هستش.پیشگیری قبل از وقوع حادثه هزینه بردار و الکی میباشد آفرین آفرین .راستی شاید کار دستهای پشت پرده باشه یا دولت قبل این بیماری رو جا گذاشته

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 8

  2. محسن می‌گوید:

    بسوزان وآتشت را بزرگتر کن آنقدر بزرگ که این آتش به تمام ایران برسه همچون مشعل المپیک شاید گرمای این آتش تو باعث آب شدن یخ بی خیالی مدیران نظاره گر مابشه و فریاد رس این زبان بسته ها . پس بسوزان وبسوزان

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 9

  3. تک لول کوسه می‌گوید:

    شما را به خدا به مسولین بگین زودتر سمپاشی بکنن تا جلوی طاعون گرفته بشه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 10

  4. محسن می‌گوید:

    لاشه این زبان بسته ها که هفته پیش زیبایی خلقت را به تصویر میکشید امروز در آتش خشم چه کس یا کسانی باید بسوزد !

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 13

  5. جوپار می‌گوید:

    حیات وحش ایران رو به نابودی

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 9

    • حمید می‌گوید:

      خیلی خوب حالا وقتی حیاط وحش نابود شد این اقایان و مدیران بیکار میشوند
      و باید برای استراحت تشریف ببرند منزل
      این طوری خیال همه راحت میشه

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. من هستم می‌گوید:

    حرفی ندارم جز افسوس.
    راستی دیده بان این تحقیق دوستمون راجبه سیلور نانو رو به گوش مسئولین رسونوی؟
    فکر کنم وظیفه شما باشه اینکار؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. میر می‌گوید:

    از ریاست محترم منابع طبیعی تقاظا دارم جهت خروج دامهای روستای اوجان از بخش پایین طالقان که هنوز در کوههای میر و اوجان مشغول چرا میباشد اقدام عاجل بفرمایند
    زیرا تنها دامهای که در منطقه پایین طالقان وجود دارد و هنوز تا این ساعت در کوه هستند مربوط به همین روستا میباشد چرا که تعداد ۷ عدد کل و بز دقیقا در اطراف این گله از بین رفته است.
    لطفا سریعتر اقدام بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

  8. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    تا به سایر مناطق حفاظت شده انتقال پیدا نکرده فکر اساسی براش بکنید…هفتاد قله اراک که نابود شد هیچ تجربه ای کسب نکردید؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  9. reza می‌گوید:

    طبیعت ایران در حال نابودی

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

  10. زرد کوه بختیاری می‌گوید:

    بی خودی جلسه نگیریناقایان دست اندرکار.
    شما که راست میگین دوست ندارین طاعون شیوع پیدا کنه چرا از قبل دام هارو از مناطق خارج نکردین؟؟؟؟؟؟
    هالا هم اگه راست میگین در مناطقی که طاعون شیوع پیدا نکرده و نزدیک به اون مناطق می باشند دام هارو خارج کنین.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  11. رشید می‌گوید:

    دیگر دامها را بیرون نکنید گناه دارند مگه فرقی دارد الان بیرون منطقه باشند یا داخل منطقه . مگر دام باید در مناطق ۴گانه باشد؟؟؟ حالاهم که جلوگیری از چرای دام نکردید !!!!چهار ماه پیش این کارها راباید انجام میدادید نه حالا که نسل چند منطقه را نابود کردید .متاسفم برای محیط زیست کشورم که مدیرانش تا حالا بیدارنشدند

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  12. امین منصوری می‌گوید:

    جلسه های اضطراری اینچنینی باید در استانهایی که هنوز این بیماری مشاهده نشده است، انجام پذیرد. خدا کنه خبرهای بعدی مناطق الموت و البرز جنوبی و مرکزی و شمالی و ورجین و جاجرود و لار و خجیر و .. نباشه.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  13. میثم می‌گوید:

    دیده بان خبر های از فیروز کوه هست.!! گویا دراونجام بیماری شیوع پیدا کرده .
    امیدوارم کل و بز به سرنوشت ببر و شیر دچار نشه.

    مشکل خیلی خیلی بزرگتر و فراگیر تر از این چیزی هیت که داره اطلاع ریانی میشه.
    باید کل ایران و حتی کشور های همسایه همگی با تمام قوا به جنگ این بیماری برن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  14. دریاچه خشک شده دریوک می‌گوید:

    اقایی که خودتو به نام میر معرفی کردی به اطلاع جناب عالی برسانم. اولا اگر این دامها نبودند کسی شاید حالا حالا ها از این موضوع مرگ و میر کل و بز مطلع نمیشد ثانیا این دامها جزء اولین دامهایی بودند که از ارتفاعات پایین امده اند و واکسنسیون شده اند.

    شما بهتره پیگیر لوله کشی های غیر مجاز و غیر اوصولی در دره وجین رود و دریاچه دریوک باشید که موجب خشک شدن دریاچه زیبا و نادر و همچنین نابودی طبیعت بکر و زیستگاه حیات وحش تعداد زیادی از کل و بز در منطقه شده است.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • میر می‌گوید:

      جناب (دریاچه خشک شده دیریووک)اولا که اب وجین رود بجای هرز رفتن در رودخانه و باغ شخصی اقای ایکس جهت خوراکی و کشاورزی روستای لهران استفاده شده.وثانیا وجود دامهای غیر اصولی روستای اوچان که در بطن کوهای میر باعث تخریب مراتع گشته اند وتازه به فکر واکسن افتاده اند(نیش دارو بعد مرگ سهراب)حتما باید تشکر نیز هم کنیم ومنتی بر سر ما که اطلاع رسانی کردید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  15. m می‌گوید:

    آقای کشیری کجایی ؟
    فقط اون موقعی که خبر های خوب میرسه پیداتون میشه !

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. kooshan می‌گوید:

    مطابق اطلاعات موجود از بیماری « طاعون بزی» و نیز آنچه در واقعیت روی داده ، اقدامات بعد از شیوع بیماری در منطقه آلوده شده تأثیر زیادی نداشته و مانع تلفات حیات وحش نخواهد شد و بر اساس خبرهای منتشره که در دسترس ماست جز منطقه فیروزکوه که خبر دیگری از آن در دست نیست، صحت این موضوع در مناطق «هفتاد قله»، «خرمنه سر طارم» زنجان و حالا «طالقان» اثبات شده است. بنابراین اگر اقدام مؤثری بتوان انجام داد، در مناطق در خطری است که هنوز شیوع بیماری گزارش نشده است، همچنین ضروری است مسئولین دستگاههای دولتی مربوط یعنی «س. ح. م. ز.» ،«سازمان دامپزشکی کشور» و «سازمان جنگلها،…..» ، همزمان با اقدامات مقدور، از طریق رسانه های مختلف آنچه در باره تاریخچه و وضعیت گذشته و حال این بیماری و تبعات و تلفات ناشی از آن موجود است و نیز اقدامات لازم انجام شده یا نشده ، را در قالب گفتگو، کنفرانس خبری، مصاحبه و… اطلاع رسانی کنند چرا که انتشار آنها می تواند باعث جلب توجه عمومی در کشور به موضوع شود که فعلأ در سطحی مناسب مشاهده نمی شود ضمن اینکه طی این خبررسانی ها ممکن است به بسیاری از ابهامات و سؤالات موجود در اذهان پاسخ داده شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  17. امیر می‌گوید:

    این طاعون همه رشته کوه البرز را خواهد گرفت تهران و اطرافش به زودی و تا فصل جفت گیری به مازندران و سمنان و گلستان خواهد رسید. کل و بز و قوچ و میش گدار می کنن و بیماری را منتقل می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  18. داریوش می‌گوید:

    آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
    حالا که افتاده ام از پا چرا
    صحبتهای یک قوچ وحشی لحظاتی قبل از مرگ به ریس سازمان دامپزشکی کشور

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  19. مرغ حق می‌گوید:

    چه جالب !
    اول هفتاد قله ۵۰۰ تا تلفات بعد طارم تا حالا نزدیک ۱۰۰تا الانم طالقان که البرز مرکزیه !!! دیگه از این بهتر نمیشه !
    به زور و بدبختی جلوی سالی چند تا دونه شکار مجاز و غیر مجاز رو گرفتیم که حالا اینجوری نسل مناطق رو کلا منقرض کنیم !!!
    دوستان مطلع هستین که البرز مرکزی یه سرش مرز ترکیه هست یه سرش هم نزدیکهای خراسان این بیماری هم شدیدا مسری!!!
    به سلامتی این همه تدبیر و امید بزن کف قشنگرو !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، مرغ حق،

      گرچه احتمال خطا و سهل انگاری و سوءمدیریت در شرایط نامناسب پیشرفت و توسعه، متصور و واقع بینانه است، اما مسائل به همین سادگی هم نیست که عموم مردم و نیز بسیاری علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش تصور می کنند، بطور مثال طبق برنامه اعلام شده توسط وزیر کشاورزی هنگام اعلام معرفی ایشان جهت وزارت در مرداد ماه ۹۲ « در کشورحدود ۱۲۰ میلیون واحد دامی شامل ۷۶ میلیون راس دام سبک ۹میلیون راس انواع گاو، ۱۵۷ هزار نفر شتر و  نیز حدود ۲میلیون انواع تک‏سمیان وجود دارند که در کنار واحدهای صنعتی و بعضا طیور بومی منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی کشور را تشکیل می‏دهند.» *
      و تعداد قابل توجهی از این دامها در ده استان در خطر شیوع بیماری «طاعون بزی» و در مراتع و عرصه های طبیعی و از جمله مناطق در اختیار «س. ح. م. ز» تردد دارند، طبیعی است اولأ خروج یکباره همه این دامها حتی با دستور و اجبار نهادهای دولتی مقدور نیست چرا که از سوی بهره برداران که جمعیت قابل توجهی نیز هستند پذیرفته نخواهد شد، شما می بینید در کشورهایی که از نظر پیشرفت و توسعه در سطوحی بسیار بالاتر هستند هر از چند گاهی شاهد اعتراض بهره برداران کشاورزی، دامی و…. بعلت محدودیتهای وضع شده بر فعالیت آنها هستیم متأسفانه بعلت سطح ناکافی پیشرفت و توسعه در کشور و فرهنگ متناسب با آن امور پیچیده ای مثل سامان یابی بهره برداریهای اقتصادی در طبیعت که بعلت کوتاهیها و اشتباهات گذشته که همه در پیدایش آن مسئولیت دارند، غامض تر هم شده بسیار ساده و بمانند جابجایی آسان چند شیء فرض می شود اما باید توجه داشت که اصلاح آن زمان بر و هزینه بر و نیازمند دستیابی به سطوح بالاتری از توسعه و پیشرفت فعلی در کشور است بهتر است همواره ضمن طرح انتقادات و پیشنهادات منطقی، معقول و قابل حصول و با پرهیز از نگاه ساده انگارانه که به نتایج مثبتی نیز منجر نخواهد شد ، جوانب و ابعاد متعدد اینگونه مسائل کلان و کشوری را مد نظر داشت.

      * eghtesadonline.com/fa/content/37393
       

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  20. سید حسین می‌گوید:

    کاری که از بیخ و بن از عمق ریشه خراب پوسیده و…. است با جلسه اضطراری چه اتفاق مهمی را میخواهد رقم بزند. سالها تلاش محیط بانان طالقان به خاطر نبود اصول وقوائدحساب شده و پیشگیرانه مسئولین براحتی توسط طاعون به یغما رفت. اینروزها می نشینم به حال حیات وحش ایران زار زار می گریم و دعا می کنم خدا هر چه زودتر بلایا را از سر طبیعت ما دور کند………..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  21. مجید می‌گوید:

    اینهم نتیجه دخالت انسان در اکوسیستم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  22. kooshan می‌گوید:

    مطابق اطلاعات موجود از بیماری « طاعون بزی» و نیز آنچه در واقعیت روی داده ، اقدامات بعد از شیوع بیماری در منطقه آلوده شده تأثیر زیادی نداشته و مانع تلفات حیات وحش نخواهد شد و بر اساس خبرهای منتشره که در دسترس ماست جز منطقه فیروزکوه که خبر دیگری از آن در دست نیست، صحت این موضوع در مناطق «هفتاد قله»، «خرمنه سر طارم» زنجان و حالا «طالقان» اثبات شده است. بنابراین اگر اقدام مؤثری بتوان انجام داد، در مناطق در خطری است که هنوز شیوع بیماری گزارش نشده است، همچنین ضروری است مسئولین دستگاههای دولتی مربوط یعنی «س. ح. م. ز.» ،«سازمان دامپزشکی کشور» و «سازمان جنگلها،…..» ، همزمان با اقدامات مقدور، از طریق رسانه های مختلف آنچه در باره تاریخچه و وضعیت گذشته و حال این بیماری و تبعات و تلفات ناشی از آن موجود است و نیز اقدامات لازم انجام شده یا نشده و دلایل احتمالی ، را در قالب گفتگو، کنفرانس خبری، مصاحبه و… اطلاع رسانی کنند چرا که انتشار آنها می تواند باعث جلب توجه عمومی در کشور به موضوع شود که فعلأ در سطحی مناسب مشاهده نمی شود ضمن اینکه طی این خبررسانی ها ممکن است به بسیاری از ابهامات و سؤالات موجود در اذهان پاسخ داده شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  23. فرزند طبیعت می‌گوید:

    برای تسکین آلام باید این فاجعه کشوری را به مدیریت سازمان محیط زیست تسلیت گفت!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  24. فرهاد کاکا می‌گوید:

    ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست ، درود بر شما. نظرات من بیسوادو تو اولین گزارشهای هفتاد قله ببینید .(با نام کاربری دوستدار طبیعت و شکار ).حداقل وجدانم راحته .میشه ۷ صبح وارد اداره شد و ساعت ۲ به خانه برگشت ویک روز کاری رو جوری که کسی ایراد نگیره به پایان رسوند .ولی میخوام بدونم وقتی که شب میخواید بخوابید پیش وجدان خودتون احساس راحتی میکنید یا نه؟ منه قدیم شکارچی،دل سنگم لرزیدو اشکم سرازیر شد.درود بر شما.اینو تموم مسولین بدونن که هیچ بالشی نرمتر از وجدان آسوده نیست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  25. اهالی روستای میر می‌گوید:

    از دیدبان خواهشمندیم وضعیت ناخوشایند به وجود امده در دریاچه میر را که موجب از بین رفتن حیات وحش شده، پیگیری نماید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  26. شاهین می‌گوید:

    با جلسه ونفله کردن بیت المال کاری درست نمیشه.آقا محیط زیست طالقان از بین رفت.بعد از شش ماه تازه میگن مشکوک به طاعون. البته دم محیط بان های طالقون گرم.فقط همکاری مردم با محیط بانی راه حل این مشکل بزرگ هست.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  27. masood می‌گوید:

    سلام به همه دوستان حافظان محیط زیست
    من یه شکارچی هستم بحث طاعون دیگه عادی شده مسئولینم نمیتونن کاری انجام بدن تا این لحظه هم هیچ کمکی از شکارچیان به صورت رسمی یا غیر رسمی نکردن
    به نظر شما مخالفین که ندونسته الکی دارید شکارچیان رو محکوم میکنید یا اونا رو با گروه داعش مقایسه میکنید شما حل چاره کنید و ایران رو از این بحران نجات بدید
    با تشکر ازسایت دیده بان

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>