اعضای باند قاچاق پرندگان شکاری بهمراه دو بالابان در شهرستان تایباد دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان عملیات حساب شده و هماهنگ یگان های محیط زیست چهار شهرستان خراسان رضوی و پلیس آگاهی شهرستان تایباد، دو نفر از اعضای یک باند زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حوزه خلیج فارس دستگیر شده و از مخفیگاه قاچاقچیان دو عدد بالابان زنده کشف و ضبط گردید.

به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه یک باند سازمان یافته در زمینه صید و قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حوزه خلیج فارس، نیروهای یگان محیط زیست استان خراسان رضوی به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که خود نیز در جریان عملیات حضور داشت در این باره گفت: با اقدام هماهنگ چهار شهرستان خواف، تایباد، تربت جام و فریمان پس از چندین روز تحقیق و بررسی مخفیگاه متخلفین در شهرستان کاریز از توابع تایباد شناسایی گردید.

حمید صالحی اظهار داشت: محیط بانان موضوع را به دادستان منتقل نموده و روز گذشته با دستور مقام قضایی پس از صدور حکم ورود به منزل به همراه نیروهای پلیس آگاهی تایباد به منزل متهمین مراجعه نمودند.

مامورین پس از مراجعه به محل مورد نظر قصد ورود به منزل را داشتند اما افراد داخل خانه با وجود همراه داشتن حکم قضایی توسط مامورین از باز کردن درب خانه خودداری نمودند.

در این لحظه محیط بانان متوجه شدند که یکی از مختلفین وارد پشت بام خانه شده و قصد دارد به منظور از بین بردن آثار جرم، دو پرنده شکاری را در آسمان رها کند.

مامورین بلافاصله خود را به روی پشت بام خانه رساندند تا از پرواز دادن پرندگان شکاری جلوگیری کنند اما متخلف لحظاتی پیش از آنکه محیط بانان خود را به پشت بام برسانند پرنده ها را در آسمان رها کرده و متواری می شود.

………………………..اولین بالابان های رها شده توسط یکی از محیط بانان مهار می شود

با توجه به اینکه پرندگان صید شده مدتی را بدون حرکت در منزل نگهداری شده بودند و همچنین به دلیل عجله و فرار متخلف با چشمان بسته رها شدند، توانایی پرواز طولانی را نداشته و پس از مدتی پرواز در ارتفاع پایین با سرعت عمل محیط بانان مجددا زنده گیری شدند.

……………………………دومین بالابان رها شده نیز توسط محیط بانان مهار می شود

مامورین پس از گرفتن دو پرنده شکاری بالابان درب خانه را نیز گشوده و به همراه مامورین پلیس آگاهی وارد منزل متخلفین شدند.

………………..یکی از بالابان های مهار شده توسط محیطبانان بر روی پشت بام خانه قاچاقچیان

در جریان بازرسی از این مکان اجزای بدن یک قوچ وحشی نیز کشف و ضبط و دو نفر از متخلفین در این رابطه بازداشت شدند.

……………………………..اجزای بدن قوچ وحشی کشف شده از درون منزل متخلفین

در این رابطه پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل شده و دو متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به دادگاه معرفی شدند.

دو بالابان کشف شده هم اکنون در اداره محیط زیست تحت تیمار و مراقبت هستند تا پس از رسیدن به شرایط مطلوب در طبیعت رهاسازی شوند.

……………………………بالابان های کشف شده از قاچاقچیان پس از انتقال به اداره محیط زیست

پرندگان شکاری به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند. شیوخ عرب با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار، به ویژه شکار هوبره استفاده می کنند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان (به خصوص خانواده شاهین ها) به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در آستانه انقراض قرار داده است.

قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (۳ سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین علاوه بر مجازات فوق طبق لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل ۶۰۰ میلیون ریال و بابت هر یک قوچ وحشی معادل ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

……………………………بالابان های کشف شده از قاچاقچیان پس از انتقال به اداره محیط زیست

بنابراین متهمین دستگیر شده در تایباد علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، می بایست مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال (۱۳۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت پرداخت نمایند.

+1212
-343
  

42 دیدگاه

  1. عاشق طبیعت می‌گوید:

    آفرین به این مدیر کل

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 16

    • محیط بان می‌گوید:

      واقعاً فکر میکنی خوده مدیر کل اینکارو کرده ؟ باور نکن . یک خسته نباشی بگید به اون چنتا مامور و محیط بانی که در عکس ها دیده می شوند > مدیر کل باید تمام تلاشش را بکنه برای وصول ضرر و زیان که شاید قسمت اندکی از زحمات محیط بانان بشه ؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  2. امین منصوری می‌گوید:

    دیده بان عزیز چند سوال برایم پیش آمده، آیا این بالابانها قابلیت رهاسازی در طبیعت را دارند؟
    در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا متهمین باید جریمه ضرر و زیان را به محیط زیست پرداخت نمایند؟
    آیا حیوانی که در طبیعت رها سازی می شود، مرده محسوب میشود و شامل پرداخت جریمه میباشد؟
    ممنون می شوم اگر پاسخ دهید. با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام
      در بند ۴ توضیحات مصوبه شماره ۳۸۰ شورای عالی محیط زیست قید شده است: «در صورتی که پرندگان شکاری بصورت غیرمجاز شکار و یا زنده گیری شوند و یا در اسارت و یا به هنگام قاچاق و خروج از مرز کشف شوند مشمول ضرر و زیان مربوطه می شوند.»

      جهت اطلاع بیشتر به لینک مربوطه نمایید: http://www.iew.ir/1394/05/05/38263

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 8

      • DORNA می‌گوید:

        سازمان محیط زیست در این جرایم جدید باید یک تبصره اضافه کند که افرادی که به هر دلیل توان پرداخت این مبلغ را ندارند راه فرار از قانون نداشته باشند و به کار بدون مزد یا کاشت درختان بومی در منطقه و نگهداری و مراقبت از درختان تا ده سال وادار شوند… نمی دونم اگر این مجرمین ننه من غریبم در آورند که پول پرداخت جریمه را ندارند چه خواهد شد آیا ممکن است راهی برای فرار از قانون جدید پیدا کنند؟

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

        • ahmad می‌گوید:

          اتفاقا با این پیشنهاد شما راه فرار برای عزیزان قاچاقچی هموار میشه و دیگه پولی پرداخت نمی کنن

          در قانون تا زمانی که کسی جریمه رو پرداخت نکنه باید در زندان بمونه

          سفت باید پای این جریمه ها ایستاد تا درس عبرتی بشه برای افراد بی مسئولیت و مخرب به حال حیات وحش

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  3. مهر می‌گوید:

    زنده باد

    تمام زندگیشون باید بفروشن

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

    • چغوک می‌گوید:

      ولی من مثل شما خوشحال نیستم ! .
      سر و وضع و خانه ی این افراد رو ببینید و قضاوت کنید که کل خانه و زندگیشان ۱۳۰ میلیون می شود ؟!
      این ها آدم های بدبختی هستند که از سود سرشار قاچاق پرندگان ، نصیب اندکی دارند ؛ احتمالا از نرخ های جدید جرایم شکار هم بی خبرند یا بی خبر نگه داشته شده اند .
      این افراد حلقه های اول زنجیره ی قاچاق هستند و مطمئن باشید که در عمرشان حتی از خراسان هم بیرون نرفته اند ؛ باید به دنبال دم کلفت ها و یقه سفید ها رفت ؛ قاچاقچیان پست فطرتی که ۱۳۰ میلیون برایشان یک پول چایی است و اتفاقا سود اصلی را هم به جیب می زنند .
      سازمان محیط زیست باید نرخ جدید جرایم شکار رو در مناطق نزدیک به عرصه های طبیعی به مردم محلی گوشزد بکنه ؛ یک همچین تغییر بزرگی در جریمه ها رخ داده و فقط در روزنامه منتشر شده ؟!

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

      • ahmad می‌گوید:

        دلسوزی به حال این افراد فایده ای نداره. این افراد بعضا بعد از بارها بخشش کارشون به اینجا کشیده. اینا افراد عادی نیستن که بر اثر یکبار لغزش گرفتار شده باشن. عموما هم با پول این کارها به دنبال تامین هزینه مواد مخدر میرن. دلسوزی به حال اینها نکنیم که عین نابودی محیط زیست هست.

        داغ Thumb up 8 Thumb down 8

      • مهدی می‌گوید:

        البته قضاوت شما بر طبق یک عکس هست و دقیقا نمیدونید که ثروتشون چقدر بوده.
        اگر هم فقیر باشن دلیل نمیشه از محیط زیست بدزدند که متعلق به همه مردم هست.
        کسی که این کار رو میکنه همونطور که یک شبه سود زیادی میکنه یک شبه هم زندگیش به باد میره و باید پای کاری که کرده بایسته.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

        • چغوک می‌گوید:

          من با تنبیه این افراد مخالف نیستم چون عین قانون است ؛ فقط ناراحتم !
          باز هم میگم : به سر وضع و خانه و زندگی این افراد نگاه کنید ؛ به تیپشون می خوره که با شخصی از کشورهای جنوبی خلیج فارس ارتباطی داشته باشند ؟!!
          این ها آدم های بدبخت و فقیری هستند که از سر ناچاری دست به این کارها می زنند و سود اندکی هم از کل قاچاق نصیبشان می شود ؛ با این افراد باید برخورد کرد اما اگر می خواهیم چنین معضلی ریشه کن شود ، باید یقه ی یقه سفید ها رو گرفت ؛ آدم های پست فطرتی که سود اصلی رو می برند و نرخ جرایم شکار هر چقدر هم بالا بره باز هم سود مشخص خودشان رو بر می دارند .
          اتفاقا تشویق و تطمیع همان دانه درشت ها و یقه سفید هاست که باعث میشه این آدم های فقیر و بیچاره به جان حیات وحش بیافتند ؛ معظلی که کشورهای آفریقایی دست به گریبانش هستند هم همینه وگرنه یک بومی آفریقایی توی زندگیش چه نیازی به شاخ کرگدن و عاج فیل داره ؟!
          برخورد با این افراد خوبه اما فقط اولین حلقه ی زنجیره ی قاچاق شاهین و هوبره رو از بین می بریم و کل سیستم همچنان باقی است و فردا بدبخت های دیگه ای رو جایگزین این افراد می کنند .

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. آرش می‌گوید:

    بله ۱۳۰ میلیون بدن تا آدم بشن ….

    تا این ها باشن که سرمایه های طبیعی رو خارج نکنن از کشور….

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

  5. سامان می‌گوید:

    احسنت به همکاری گروهی
    و
    آفرین به مدیر کل که خودش رفته سر صحنه ی جرم
    و
    خدا لعنت کنه به عوامل خرابکار محیط زیست و قاچاقچیای شاهینای ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 11

  6. سجاد می‌گوید:

    اگر واقعا ۱۳۰ میلیون میدن رسد قبض رو لطفا بزارید و حکم زندان رو ببینن مردم که راسته اون تاجرین چی کشتی کشتی برده بودن خبر اونا مهمه ببینیم وصل نیستن به جایی

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  7. میثم می‌گوید:

    یک سوال وقتی این پرندا در اونور مرز ها اینقدر طالب داره و رقم های کلان بابتش پرداخت میکنن چرا سازمان با کمک بخش خصوصی یا همین مردم محلی اقدام به تکثیر نمیکنن؟!!!!
    چرا این تهدید رو تبدیل به یک فرصت برای فقر زدایی و رهایی طبیعت از دست مردم محلی نمیکنن؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  8. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    درود و آفرین بر حافظان محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  9. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    آفرین به این همه وظیفه شناسی و مسیولیت پذیری و درایت…

    جریمه ی پرندگان شکاری باید میشد ۱۰۰میلیون تومن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  10. رشید می‌گوید:

    لعنت بردزدان حیات وحش

    مرحبا بر محیط بانان عزیز و دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  11. طبیعت گرد می‌گوید:

    احسنت به جناب مدیرکل و کلیه عوامل
    این حرکت و برخورد قطعا بازخورد خوبی تو منطقه داره انشاالله که مجازات سنگینی دستگاه قضایی براشون در نظر بگیره

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  12. قرقی می‌گوید:

    آفرین با قدرت ادامه بدید

    حرکت از شما حمایت از ما

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  13. شاهین می‌گوید:

    آفرین به محیط زیست واقعاً جای تقدیر و تشکر داره

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  14. شاهین می‌گوید:

    عجب جریمه سنگینی هست
    به این میگن ی جریمه بازدارنده و موثر
    امیدوارم اخبارش به گوش همه متخلفین برسه حساب دستشون بیاد

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  15. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    قابل توجه:
    جریمه گرفتن عقاب سر سفید تو آمریکا ۱۰۰ هزار دلار و پرنده شهد خوار ۲۰۰ هزار دلاره!
    منبع: arw.ir/?p=45210
    منابع بیشتر: fws.gov/laws/lawsdigest/migtrea.html
    fws.gov/midwest/MidwestBird/EaglePermits/bagepa.html
    fws.gov/midwest/eagle/protect/laws.html

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

    • قوشباز می‌گوید:

      اولا ۱۰۰٫۰۰۰$ بالاترین جریمه ایه که میتونن بگیرن
      ثانیا در مورد طلایه دار قوشبازی در جهانه! کشوری که علاقه مندان بعد از طی مراحل قانونی میتونن حتی طرلان رو از طبیعت صید کنن

      داغ Thumb up 3 Thumb down 4

    • میثم می‌گوید:

      عزیزم حداقل دستمزد رو در اونجا هم مقایسه کنید. و همچنین پویایی اقتصاد و فرصت های شغلی موجود

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

    • شاهین می‌گوید:

      بله فرمایش شما کاملاً درسته هنوز جریمه ها در ایران با استانداردها و ارقام جهانی فاصله بسیار زیادی داره ولی خوب باید این جریمه ها رو با شرایط چندین ماه پیش مقایسه کنیک که قطعاً بهبود داشته

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  16. سیاوش می‌گوید:

    دلم خنک شد
    احسن اقای مدیر کل عزیز و بچه های زحمتکش
    اینطور اتحادی بین ادارات کجا دیدید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  17. فرزند طبیعت می‌گوید:

    در تصاویر دیده میشود که بالابانها در جای مناسبی نگهداری نمیشوند
    اون بخاری محل ایستادن این پرنده نیست
    با این وضعیت قبل از رها سازی مشکل جسمانی پیدا میکنند-
    ایستی محلی مناسب با نظر یک کارشناس برای اسکان موقت آنها در نظر بگیرند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  18. DORNA می‌گوید:

    انصافا که این پرنده زیبایی حیرت انگیزی دارد عکس آخر رنگ منقار این پرنده چه آبی خوشرنگی ست…

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  19. مجید می‌گوید:

    درود بر مدیر کل و محیطبانهای عزیز و زحمتکش . خدا خیر دنیا و آخرت رو به شما عزیزان وطن دوست عطا کنه .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  20. عاشق طبیعت می‌گوید:

    چنان باید اینارو جریمه کرد که نتونند کمر راست کنند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  21. یاسین می‌گوید:

    باید قاضی یک حکم شدید به این دزدای طبیعت بده تا آدم بشن
    دست همتون درد نکنه محیط بانای عزیز و مدیرکل فهیم که همپای اونا تو محل جرم بوده
    مطمئنا این حرکت از این نظر قابل تقدیره که بچه های محیط بان انگیزه پیدا می کنند
    ای کاش تو همه استانا مدیرکل مثل مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی باشن
    خداقوت … دست مریزاد …. خدا خیرتون بده …. اجرتون با امام رضا (ع)

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  22. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از محیط بانان عزیز و وطن دوست
    به امید روزی که قدر و ارزش محیط بانان برای همه به درستی دانسته شود.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  23. سید حسین می‌گوید:

    گفتم که سازمان تو قضیه پرندگان شکاری کوتاه نمیاد کاشکی تو تخریب زیستگاه هم کوتاه نیاد………….

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  24. حسین گیاهی می‌گوید:

    فک کنم جریمه بالا باعث فعالیت بهتر مدیران محیط بانی شده.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  25. عاشق طبیعت می‌گوید:

    استان امام رضا ضامن اهو بایدم این طور مسئولین دلسوزی داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  26. قاصدک می‌گوید:

    خسته نباشید به مدیر کل و محیط بانان شهرستان تایباد و خواف و…

    امیدوارم بتونن جریمه رو بگیرن تا تاثیرش رو از لحاظ بازدارنده ای بذاره …

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  27. دوستدار طبیعت خراسان می‌گوید:

    ضمن تقدیر و تشکر از محیط بانان عزیز که در این ماموریت حضور داشتند
    اما به نظر میرسه حضور آقای صالحی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیشتر جنبه نمایشی دارد!!!
    متاسفانه مدیریت ضعیف و ناکارآمد ایشان طی سالهای گذشته باعث از بین رفتن و تخریب زیستگاههای استان شده است
    در بحث واگذاری مناطق حفاظت شده خراسان به بخش خصوصی و شرکتهای شکار که دو سال پیش مطرح شد از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده هزار مسجد ، آقای صالحی نقش پررنگی داشت و در واقع با چراغ سبز ایشان قرار بود این واگذاریها صورت پذیرد
    بسیاری از مناطق حفاظت شده استان از کمترین امکانات بی بهره هستند. خودروهای فرسوده و از رده خارج ، پاسگاههای محیط بانی که بشدت نیازمند تعمییر و بازسازی می باشند و متاسفانه طی چند سال گذشته توجهی به این مسایل نشده است!
    در حال حاضر ۳۰ هکتار از پارک پردیسان مشهد که حدوداً ۱۸ هزار اصله درخت را شامل می شود در حال نابودی و خشک شدن می باشد و مدیریت محیط زیست استان هیچ اقدامی انجام نداده است
    یکی از مشکلات عمده محیط زیست استان خراسان رضوی کمبود شدید نیروهای محیط بانی می باشد. مدیریت محیط زیست استان نه تنها برای جذب نیروهای جدید اقدامی انجام نداده که با سوء مدیریت باعث تعدیل نیروها شده به طوری که طی چند سال گذشته ۸ محیط بان یا اخراج شده یا به دلیل بی مهری و عدم توجه از کار انصراف داده اند!!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  28. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    سلام
    باید با همه این افراد در هر جایگاهی برخورد شدید شده تا درس عبرتی برای شکارچیان طبیعت شود.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  29. سیاوش می‌گوید:

    کم لطفی و بی انصافی بعضی ها رو در قبال زحمات عزیزان می شه دید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  30. محمود می‌گوید:

    دوست عزیزی که از جریمه آمریکا حرف میزند آیا در امریکا هم شکار برای پسر شیخ قطر آزاد هست

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  31. رضا می‌گوید:

    سلام
    من یه قوش تصادفی با ماشین را دیدم . دکتر درمانش کرده بود و ولی هنوز تو دوران نقاهت بود . درمانگرش میگفت اگر به پارک پردیسان و یا محیط زیست و باغ وحش … تحویلش بدیم تو قفس زندانی میشه و گناه داره . میخواست نگهش داره تا کاملا سالم بشه و بعد ازادش کنه ولی نگران جریمه محیط زیست بود .
    واقعا اوضاع جالبی هست

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>