کشف ۳ اسلحه غیرمجاز، مهمات مربوطه و اجزای بدن دو قوچ وحشی در شیروان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارش موثقی مبنی بر شکار غیرمجاز در توسط پیمانکاران یکی از دستگاه های دولتی در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان شیروان به تحقیقات در این رابطه مشغول شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان در این باره گفت: محیط بانان پس از انجام بررسی های لازم محل سکونت مظنونین را شناسایی نموده و موضوع را با دادستان درمیان گذاشتند.

محمد خالقی اظهار داشت: محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد منزل متخلفین شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این خانه موارد زیر کشف و ضبط گردید:

- یک قبضه اسلحه تک لول ساچمه زنی کالیبر ۱۲

- یک قبضه اسلحه تک لول دست ساز با کالیبر نامعلوم

- یک قبضه اسلحه بادی ۵/۵ تغییر وضعیت یافته به نحوی که قابلیت استفاده از فشنگ جنگی کلاش را دارد

- ۲۹ عدد فشنگ ساچمه زنی ساده

- ۳ عدد فشنگ چهارپاره  (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه)

- ۲۰ عدد فشنگ جنگی کلاشینکف

- ۳ عدد فشنگ برنو

- دو جفت شاخ متعلق به قوچ و  میش وحشی که به تازگی شکار شده اند

کلیه موارد کشف شده با حضور مامورین نیروی انتظامی صورتجلسه و توقیف گردید.

در این رابطه دو متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی و همچنین حمل و استفاده از سلاح و مهمات غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰ قانون فوق الذکر، هر کس مبادرت به تغییر در کالیبر، لوله و آلات متحرک هر نوع سلاح نماید یا شماره یا نشانه (آرم) سلاح را جعل نماید به جزای نقدی از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

+30
-83
  

12 دیدگاه

  1. Reza می‌گوید:

    این حداقل ۲ شکار داشته با این همه تجهیزات پس این جریمه کم می باشد

    باید از پیمانکاری از نظر صلاحیت در این منطقه خلع گردد و جریمه مجدد را صاحب کار پرداخت نماید

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 22

  2. علی می‌گوید:

    ایول مهندس خالقی خسته نباشی عزیزم همیشه موفق و پیروز باشید

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 19

  3. داریوش می‌گوید:

    واقعن جای تاسف داره !
    انگار قسم خوردن این پیمانکاران تا ریشه ی حیات وحش بکنن

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

  4. شکارچی می‌گوید:

    اینارو ببرن صنایع دفاع برا طراحی اسلحه با لوله هم تانک میسازن !

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

  5. محمدی از تهران می‌گوید:

    سلام خسته نباشید به کلیه زحمتکشان محیط زیست

    من خودم ۱۰ سال تفنگ ساچمه زنی دارم و علاقه به کوهنوردی دارم بدون مجوز اصلا نرفتم به شکارو نمی رم یک عده مشابه این آقایان آبروی آنهایی که تفنگ دارن بردند

    من خودم خجالت میکشم که تفنگ دارم

    کاری کردن که دولت مجوز صادر نمی کنه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 21

  6. معین می‌گوید:

    حالا اگر (تاکسیدرمی) بود یچیزی

    ۴ تا شاخ بی مصرف نگهداری کار دست خودت بدی!

    اما خدایش خلاقیت داره اگر تفنگ آبپاش بدیش سیمینوف تحویلت میده

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

  7. ایرانى امارات می‌گوید:

    خدا میدونه که چند درصد از این شکارچی ها دستگیر میشن؟
    آخه روزى نیست که خبر شکار حیوانات را نخونیم با احتساب اونهایى که کشف نمیشه آیا برا آیندگان حیات وحشی میمونه؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  8. عبدالرضا می‌گوید:

    سلام بهرحال حیات وحش ضربه خورده و این از نظر مادی به نفع سازمان محیط زیسته نه به نفع محیط زیست طبیعی. کاش راه حل های پیشگیری از شکار مطرح میشد.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 9

  9. مجتبی می‌گوید:

    اینهمه تو شهرستان میرن کبک میزنن روستایی ها اونم ۱۰تا۲۰تا اونم شب با چراغ توری،اینهمه شکار میرن خوک یا قوچ یا…
    ببین چقد تابلو بازی در اوردن که لو رفتن گرفتنشون!!!!!!
    از وقتی تو گلیل سد زدن پای پیمانکارو کس و ناکس به منطقه باز شده قبلا فقط روستایی ها و عشایر بودن الان بخاطر جاده همه میتونن برن هروقت که اراده کنن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  10. شاهین می‌گوید:

    جرایم مربوط به نگهداری و حمل سلاح غیر مجاز بسیار پایینه به نظر میرسه قانون گذار باید ی تجدید نظر کند

    همچنین در تخلفات شکار و صید مصادره اسلحه چه مجاز و غیر مجاز بایستی در دستور کار قرار گیرد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  11. kooshan می‌گوید:

    البته اگر اشتباه نباشد با احتساب شیء فلزی اسلحه مانندی که در تصویر نشان داده شده تعداد ۴ اسلحه از این پیمانکار متخلف کشف شده است و ایشان ظاهرأ رغبت چندانی به رعایت ضوابط و مقررات ندارند که در یک پروژه دولتی و با اسلحه غیرمجاز، قصد شکارغیرمجاز داشته اند و می توان گفت همه عوامل مؤثر در اعمال اشد مجازات جهت متخلفین فراهم است. در اینجا بد نیست به نکته ای اشاره کرد که در گذشته و تا مدتی بعد از اعمال جریمه های جدید بسیار گفته میشد و درحال حاضر نیز گاهی بیان میشود که جریمه و مجازات در کاهش تخلفات شکار چندان تأثیری ندارد که در جواب باید گفت اولأ جریمه و مجازات در حد خود بمنظور کاهش تخلفات مؤثر است ولی نباید انتظار داشت که افزایش جریمه ها حتی به همراه اقدامات اساسی دیگر تخلفات را به صفر برساند چرا که این مهم تابحال در هیچ یک از جنبه های زندگی بشری واقعیت پیدا نکرده و یکی از دلایل مهم آن مربوط به ذات و سرشت خود آدمی است، بنابراین اگر بتعداد جمعیت علفخواران موجود در کشور هم مجوز شکار صادر شود باز برخی دست به شکارغیرقانونی خواهند زد چرا که ممکن است از جهات مختلف راضی و قانع به سهم قانونی خود نباشند و در مقام مقایسه می توان گفت در شرایط حاضر و با توجه به جمعیت قابل شکار موجود، اعمال جریمه های سنگین تأثیر بیشتری از افزایش صدور مجوز شکار در کاهش تخلفات دارد چرا که پائین بودن مبلغ جریمه باعث تشویق بسیاری از متخلفان به ارتکاب تخلف بیشتر حتی با پرداخت جریمه خواهد شد و تفاوتی نمی کند علت ارتکاب تخلف، سودجویی و کسب درآمد بوده یا پاسخ به عادتی نهادینه شده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  12. محیط بان شمال می‌گوید:

    بنده هم با نظر شاهین موافقم این گونه جرائم در شرایط فعلی واقعا خنده داره! وبه هیچ وجه بازدارنده نیست.
    به خاطر اینکه آخرین زمان بازنگری و اصلاحیه قانون شکار و صید و قانون مجازات اسلامی (هر دو)مربوط میشه به سال ۷۵ یعنی ۱۹سال قبل!!البته از اون موقع تا حالا آقایون اصلا به خودشون زحمت ندادن این جرائم رو مثل جرائم ضرر و زیان کشتن جانوران وحشی حداقل هر ۵-۴ سال به روز رسانی کنن.
    مخصوصا اینکه اغلب قضات در شرایط فعلی جسارت و شجاعت بریدن حبس رو ندارن(ولو به مدت کوتاه )و بیشتر به جرائم نقدی اکتفا میکنن که سقفش یک و هشتصده!! و شکارچی گرامی هم با فروختن فقط یک لاشه گوشت شکار پول جریمه رو در میاره و دوباره روز از نو روزی از نو!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>