پنج نفر در رابطه با شکار غیرمجاز و نگهداری از تاکسیدرمی یک سیاهگوش و یک قرقاول به جزای نقدی و حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر شکار غیرمجاز و نگهداری غیر قانونی از لاشه جانوران وحشی درون خانه ای در گرگان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی تحقیق و بررسی یک منزل مسکونی را در این رابطه شناسایی نموده و موضوع را با دادستان گرگان در میان گذاشتند.

احمد دباغیان اظهار داشت: مامورین پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی ورود به منزل، به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد خانه مظنون شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این مکان لاشه (تاکسیدرمی) یک سیاهگوش و یک قرقاول کشف و ضبط و یک متهم در این رابطه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی گردید.

تصویر: لاشه تاکسیدرمی شده یک سیاهگوش و یک قرقاول کشف شده از منزل یک متخلف در شهرستان گرگان

متهم در جریان بازجویی ها اعلام نمود که شکار سیاهگوش و قرقاول توسط وی انجام نشده و تاکسیدرمی ها را از فرد دیگری خریداری نموده است.

بنابراین مشخصات فروشنده را در اختیار بازپرس گذاشته و نفر دوم نیز به دادسرای عمومی و انقلاب گرگان احضار گردید.

متهم دوم:

این فرد نیز با حضور در دادسرا ضمن اعتراف به فروش تاکسیدرمی ها، شکار جانوران تاکسیدرمی شده را نپذیرفته و فرد دیگری را بعنوان شکارچی آنها معرفی نمود.

متهم سوم:

بنابراین نفر سوم به دادسرا احضار شده و وی نیز با حضور در مقابل بازپرس به نگهداری و فروش تاکسیدرمی ها اعتراف نمود اما اتهام شکار غیرمجاز را نپذیرفت.

متهم سوم مشخصات فرد دیگری را به عنوان شکارچی قرقاول و مشخصات یک نفر دیگر را بعنوان شکارچی سیاهگوش در اختیار پازپرس قرار داد.

متهم چهارم و پنجم:

بنابراین نفر چهارم و پنجم نیز به دادسرا احضار شده و پس از حضور در مقابل بازپرس در نهایت به شکار غیرمجاز سیاهگوش و قرقاول اعتراف نموند.

به این ترتیب پنج متهم در رابطه با این پرونده شناخته شده و سه نفر به جرم نگهداری، خرید و فروش لاشه جانوران وحشی و دو نفر نیز به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده با صدور کیفر خواست به شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری شهرستان گرگان معرفی شدند.

در روز تشکیل دادگاه سه نفر از متهمان در دادگاه حاضر شده و دو نفر نیز در دادگاه حضور نیافتند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری شهرستان گرگان، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، اعترافات و دفاعیات بلاوجه متهمین و کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب گرگان، بزه انتسابی به هر پنج متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به بند ج از ماده ۱۰ قانون شکار و صید هر کدام از پنج متهم را به جرم حمل لاشه جانوران وحشی به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

همچنین دادگاه یکی از متهمین را به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده با استناد به ماده ۱۲ قانون شکار و صید به تحمل یک سال حبس (شکارچی سیاهگوش) و یکی دیگر از متهمین (شکارچی قرقاول) را نیز به پرداخت ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک سیاهگوش معادل یکصد میلیون ریال و هر یک قرقاول معادل چهار میلیون ریال تعیین شده است.

بنابراین متهمین می بایست مبلغ ۱۰۴ میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

+597
-60
  

14 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    ده میلیون تومان برای شکار سیاه گوش جریمه ی بسیار پایینی است
    ” وشق اوراسیایی ” که در کشور ما سیاهگوش نامیده می شود ، گربه سانی با جمعیت نسبتا خوب در دنیا اما جمعیت بسیار پایین در ایران است
    ایران غربی ترین محل زیست این حیوان است و احتمالا بین وشق های ایران با وشق های سیبری ( به عنوان بزرگترین جمعیت این حیوان ) ارتباط اکولوژیکی وجود ندارد
    جریمه ی شکار این گربه با جریمه ی شکار گوسفند و بز وحشی برابر است ؟!!
    مگه چقدر سیاهگوش در ایران داریم که چنین جریمه ای برایش وضع کرده اند ؟!
    جریمه ی شکار این حیوان حداقل باید به اندازه ی پلنگ باشد

    شاید سازمان محیط زیست گمان می کند که اگر این حیوان در ایران منقرض شود ، می تواند تعدادی سیاهگوش از سیبری وارد کند ؟!

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 9

  2. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    واقعا این جدیت و پیگیری محیط زیست و سپردن متخلفین به دست قانون قابل تقدیر بود

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

  3. ایرج علی پور از رفسنجان می‌گوید:

    اگر من که عکاس حیات وحش هستم و یکی از آرزوهام عکاسی از سیاهگوش در طبیعت است یک ماه هم بگردم نمیتونم ببینم ولی این شکارچی های بی وجدان میبینند و انقدر نزدیک که شکارش کنند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 9

  4. آ.ک می‌گوید:

    آخه برای سیاهگوش که از پلنگ کمیاب تره ۱۰ تومن پولیه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

    • چغوک می‌گوید:

      این گربه از پلنگ کمیاب تر نیست اما احتمال دیدنش در طبیعت بسیار ضعیف است ؛ گربه ای بسیار بسیار خجالتی است و همیشه هم خبرهای این حیوان از روی لاشه های در تله گرفتار شده یا مورد های گرفتار شده در منازل روستایی بوده است .

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  5. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    دست قاضی رو میبوسم با چنین حکم قاطعی
    تمامی کسانی که در شمال کشور کمر به نابودی بستن ساکن روستا هستن نمیدونم چرا جای که باید روستایان حافظ حیات وحش منطقه باشن و شهر نشینان مخرب ولی الان کاملن بر عکس شده روستایان و دامداران مخرب و شهر نشینا دلسوز
    در ضمن در زمان اعلام جرایم جدید من گفتم که جریمه سیاهگوش بسیار کمه به نظرم کمیاب ترین گربه سان ایران سیاهگوشه چون کسی تو این چند سال نتونسته تو طبیعت مشاهدش کنه در حالیکه حتی یوز رو میشه دید اما سیاهگوش رو اصلن

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  6. حسین خانی می‌گوید:

    سیاهگوشی را که به سختی می توان در محیط طبیعی دید حتی کمتر از پلنگ و یوز ببین چطوری توسط این سوداگران حیوانات برای عقده گشایی شکار می شوند .
    ننگ بر شما
    این چه جریمه کمیه
    جریمه سیاهگوش هم باید پلنگ و یوز باشه (۱۰ میلیون تومان) واقعاً مسخراست.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

    • دادا می‌گوید:

      شما دوست عزیز اگر واقعا احساس میکنید جریمه صد میلیون ریالی مبلغ ناچیزیست حداقل در این مورد به یاری شتافته و نهصد میلیون باقیمانده را به حساب حفاظت محیط زیست واریز نموده و مرحمی باشید بر زخمهای خانواده آن سیاهگوش نگون بخت

      داغ Thumb up 8 Thumb down 10

  7. امیر می‌گوید:

    ازکارشناسان ومتخصصان محیط زیست تقاضا میکنیم درخصوص افزایش جریمه کشتن سیاهگوش اقدام عاجلی بکنند

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  8. میرزا شکاری بیرجند می‌گوید:

    تشریف بیارین بیرجند ببرمتون سیاه گوش نشونتون بدم. قرار باشه هر کی راه بیفته دنباله یکی از مرموزترین گربه سانان ببینتش که نشد

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

    • چغوک می‌گوید:

      شاید شما کاراکل رو با سیاه گوش اشتباه گرفته اید !
      وشق اوراسیایی یا همان گربه ای که در ایران به اشتباه سیاه گوش نامیده می شود ، حیوانی نیست که به همین آسانی قابل دیدن و ” نشان دادن ” باشد !!! .
      حتی در سیبری و کانادا که وشق ها جمعیت نسبتا خوب و بالایی دارند هم ، تعداد این گربه ها از روی تصاویر دوربین های تله ای و جانوران به تله گرفتار شده قابل حدس و گمان است و به قول ” دیوید آتنبرو ” مستند ساز مشهور انگلیسی :
      ” ممکن است سال ها در منطقه ای با وشق یا وشق هایی زندگی کنید و حتی یک بار هم موفق به دیدنشان نشوید . ”
      در ایران مناطق البرز و قسمت های شمالی زاگرس را به عنوان محل های زیست این جانور در نظر می گیرند و چون این گربه سان بیشتر در مناطق کوهستانی ایران زیست می کند ، احتمال دیدنش در بیرجند احتمالا عددی نزدیک به صفر خواهد بود چون بیرجند کوه دارد اما کوه هایش ارتباط قابل ملاحظه ای با کوه های شمال ایران ندارند که وشقی بخواهد از شمال به این مناطق پیش برود .
      این گربه سان بیشتر ساکن مناطق سردسیر شمالی است و ایران جنوب غربی ترین منطقه ی زیستش است .

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

      • میرزا شکاری بیرجند می‌گوید:

        جناب چعوک عزیز. من عمرم رو با شکار و حیوانات و طبیعت بزرگ شدم. اگه قرار باشه فرق گربه هارو با هم ندونم که نظر نمیدم. سمت شهرستان خوسف در ٣۵ کیلومتری بیرجند منطقه ای هست به نام جفت رود. هر موقع که اونجا رفتم و چند وقت بودم حداقل یدونه رو دیدم. سعی میکنم با دوربین براتون عکس بگیرم بفرستم عزیزم

        داغ Thumb up 7 Thumb down 8

  9. سید حسین می‌گوید:

    واقعا استان گلستان خیلی امکانات و بودجه و مامور کم داره

    با این وسعت و با این همه شکارگاه و شکارچی و صیاد هیچ فکری بحالش نمیکنن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    باید محیط زیست تو بعضی از جرایم تجدید نظر کنه جریمه سیاه گوش بسیار پاینه مثل گراز و ….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>